James Randi på Sverigeturné

Permalänk

James Randi på Sverigeturné

Det finns säkert ett gäng intresserade här, så jag tänkte uppmärksamma er om att James The Amazing Randi börjar sin Sverigeturné imorgon.

Han ger en föreläsning den 15e juni i Stockholm, den 16e juni i Göteborg och den 17e juni i Stockholm.
Mer ingående information finns att läsa här.

Några fler än jag som ska gå på Stockholmsföreläsningen?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag är väldigt sugen på att besöka honom i Göteborg, det är bara det att jag inte har en susning om hur mitt schema ser ut denna vecka. Så jag får se om jag kommer dit, billigt var det också. (resan dit kostar x gånger så mycket)

Nå tackar så mycket för tipset!

*edit*
När jag tänker efter så gäller det att förboka, han ska i göteborg vara på chalmers och där finns det väl några tusen personer som är intresserade av att se honom IRL. (beroende på hur bra de har informerat på skolan) Nå iaf så tror jag att platser fylls fort.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Pimpdaddy MBY ämnar komma med sina bitches!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Pimpdaddy MBY ämnar komma med sina bitches!

Då blir det två sevärdigheter i sthlm och du får då tänka på att hålla dig i skymundan och inte ta all uppmärksamhet ifrån James Randi.

Skämt åsido, hur känd är egentligen James Randi bland vanligt folk i sverige? Eller om vi tar bland vanliga studenter. När jag själv läste på skolan så läste jag typ det enda som ingick i mina studier, matematik, el och datateknik. Någon vetenskapsfilosofi ingick det inte alls i mina studier just före slutet. Och jag själv fick så sent som för 3-4 år sedan höra om James Randi, då jag surfade på youtube och hittade rolig klipp där han sågade stollar.

*edit*
Det jag syftade på med vetenskapsfilosofi var att fast jag var ganska högutbildad, så kunde jag nada mer än en vanlig person om övernaturlighet och annat trams. Frågor kring detta ingick inte i utbildningen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Då blir det två sevärdigheter i sthlm och du får då tänka på att hålla dig i skymundan och inte ta all uppmärksamhet ifrån James Randi.

Skämt åsido, hur känd är egentligen James Randi bland vanligt folk i sverige? Eller om vi tar bland vanliga studenter. När jag själv läste på skolan så läste jag typ det enda som ingick i mina studier, matematik, el och datateknik. Någon vetenskapsfilosofi ingick det inte alls i mina studier just före slutet. Och jag själv fick så sent som för 3-4 år sedan höra om James Randi, då jag surfade på youtube och hittade rolig klipp där han sågade stollar.

*edit*
Det jag syftade på med vetenskapsfilosofi var att fast jag var ganska högutbildad, så kunde jag nada mer än en vanlig person om övernaturlighet och annat trams. Frågor kring detta ingick inte i utbildningen.

Hehe, jag föredrar nog att hålla mig undan!

Ja, själv begriper jag inte varför den enklaste vetenskapsfilosofi inte skulle kunna läras ut redan i grundskolan. Bara lite enkla saker som vetenskapliga metoder, evidensbasering, felkällor, etc, torde gå utmärkt att lära skolelever.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Enligt någon post på VOF så var det inte direkt överfullt i salarna senast han pratade. Jag tvivlar på att det blir särskilt fullt nu heller. Speciellt inte i Stockholm, då han håller sin föreläsning i en tämligen stor sal (om jag inte minns helt fel).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Det stämmer. Jag förstår inte heller pratet om att det skulle bli överfullt. Visst, det var mycket folk sist, men knappt mer än en knappt full sal.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det skulle visserligen vara skoj att se Randi, men jag vet inte om jag orkar åka ända från Västerås bara för det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att gå på föredrag på chalmers.. någon mer som ska ditt den 16:e?

Edit: föredrag skulle det vara..

Permalänk

Skulle lätt gått på det i stockholm om jag visste om det tidigare.. :/ Som det är nu hinner jag inte fixa ledighet...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Jag är väldigt sugen på att besöka honom i Göteborg, det är bara det att jag inte har en susning om hur mitt schema ser ut denna vecka. Så jag får se om jag kommer dit, billigt var det också. (resan dit kostar x gånger så mycket)

Nå tackar så mycket för tipset!

*edit*
När jag tänker efter så gäller det att förboka, han ska i göteborg vara på chalmers och där finns det väl några tusen personer som är intresserade av att se honom IRL. (beroende på hur bra de har informerat på skolan) Nå iaf så tror jag att platser fylls fort.

Det sitter en hel del lappar på skolan och salen han talar i är inte jättestor. Dock tror jag att lapparna kom upp under tentaveckan så det är inte säkert att så många har sett dem. Jag är sugen på att dra dit. Får se om jag orkar eftersom jag jobbar natt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hur var föreläsningen?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ilja:

Hur var föreläsningen?

Jodå, den var bra. Tyvärr är den nästan identisk med den förra han höll för några år sedan, som i sin tur var nästan identisk med en ännu tidigare. Salen var fullsatt och tydligen kunde ett 30-tal personer inte komma in.

Men det är klart, poängen är ju kanske inte i första hand att variera sig, budskapet förändrar sig ju inte (helt enkelt eftersom kvacksalvarna är lika dana nu som förr) och går ut på:

* Alla kan bli lurade. Det beror på okunskap snarare än dumhet
* Akademiker är inte nödvändigtvis de bästa för att genomskåda bluff
* Ingen är skuldfri men media har ett speciellt ansvar som inte tas på allvar (av media)
* Randi är inte rädd att förlora sin miljon - inget är nytt under solen
* Det är inget speciellt med fjärran österns humbug, den är gränslös
* 70% av de som aspirerar på miljonen är allehanda slagrutegängare
* Alla människor gör antaganden om omvärlden. Dessa antaganden låter lura oss men utan dessa skulle vi inte klara oss (bli katatoniska som han sa)
* Kvacksalverier och humbug, inklusive homeopati och horoskop, är inte ofarlig förströelse
* Ett skeptiskt budskap misstolkas lätt. Som t.ex. när Randi fejkopererade i TV så ökade intresset för denna osmakliga avart. (Responsen var inte "ok, så det var bluff" utan snarare "hur kommer jag i kontakt med dessa "medicinare"?)
* Avslöjade bluffmakare återkommer ofta (som Peter Popoff och Uri Geller)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Lyssnade på Randi i Lund. Tråkig och förutsägbar föreläsning. Har man sett några klipp av Randi på YouTube och kan lite grundläggande skepticism har man inte missat något.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celerity:

Lyssnade på Randi i Lund. Tråkig och förutsägbar föreläsning. Har man sett några klipp av Randi på YouTube och kan lite grundläggande skepticism har man inte missat något.

Precis. Han borde förnya sitt material. Han kunde berätta mer om saker närmare i tiden, som typ bluffpennan som skulle avslöja falska sedlar. Men, YouTube eliminerar på många sätt behovet av föreläsningar i sal!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Lyssnade på Randi i Lund. Tråkig och förutsägbar föreläsning. Har man sett några klipp av Randi på YouTube och kan lite grundläggande skepticism har man inte missat något.

Det är ju inte direkt som om han har något behov av att uppdatera sitt material; behovet av att vara skeptisk mot diverse former av skitsnack har inte förändrats.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lcars:

Det är ju inte direkt som om han har något behov av att uppdatera sitt material; behovet av att vara skeptisk mot diverse former av skitsnack har inte förändrats.

Också sant förstås, hans sensmoraler är tidlösa men hans debunk-exempel har passerat bäst-föredatum. Visst finns det stollar som fortfarande lyssnar på Uri Geller, men han är ju knappast världskändis längre (speciellt inte när Michael Jackson är död [förlåt, jag menar bortrövad av aliens]. MJ hade ju UG under sina vingar).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett Randi, men vet vem han är och har ett inlogg på James Randi Educational Foundation

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Sa han något mer specifikt om Homeopati?
Har några bekanta som besöker homeopater och jag är väldigt skeptisk till detta.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H-can:

Sa han något mer specifikt om Homeopati?
Har några bekanta som besöker homeopater och jag är väldigt skeptisk till detta.

Oh, ja. Han överdoserade t.o.m. homeopatiskt sömnmedel på scen (han är ju i showbiz) utan att bli trött. Han talade speciellt om homeopati. Om vad det är, hur det påstås fungera och - givetvis - att det inte fungerar.

Det han sa finns säkert på youtube och det finns gott om andra som "missbrukat" homeopati för att visa dess kompletta frånvaro av verkan. Det är alltså helt rätt av dig att vara skeptisk till homeopati. Säg till dina bekanta att homeopati ska man bara syssla med om det kostar homeopatiska pengar, dvs inget alls.

Tyvärr hamnar homeopati mellan stolarna mellan livsmedelsverket (är inget livsmedel) och läkemedelsverket (innehåller inget läkemedel) och konsumentverket är för tandlöst. Men om du vet med dig att en homeopat gör något av detta, ska du gå till polisen - brott mot kvacksalverilagen:

* behandla smittsamma sjukdomar upptagna i smittskyddslagen (till exempel HIV, tuberkulos med flera)
* behandla cancer, diabetes eller epilepsi
* behandla gravida
* använda allmän bedövning (sövning), lokalbedövning genom injektion, eller hypnos, innan undersökning eller behandling
* använda radiologiska metoder (röntgen, medicinsk strålning)
* undersöka eller behandla barn under 8 år
* utan personlig undersökning lämna skriftliga råd eller anvisningar om behandling
* prova ut eller tillhandahålla kontaktlinser

Kvacksalverilagen - Wikipedia
Numera är lagen mer generell och ingår i LYHS, SFS 1998:531. Någon annan får förklara vad det innebär. Juridik är inte precis vetenskap, inte min grej. Homeopati är definitivt inte vetenskap - det är pseudovetenskap, kvacksalveri, humbug och skamlöst charlataneri.

Många homeopater eller alternativmedicinare gör något av detta, och det är kriminellt. De ska låsas in då de gamblar med folks liv.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Nu finns föreläsningen i Lund på nätet: James Randi VoF Stefan Elkington (jag har ingen aning om vad "sundtv.se" är för sida, men detta ska vara från föreläsningen i Lund.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

* Ett skeptiskt budskap misstolkas lätt. Som t.ex. när Randi fejkopererade i TV så ökade intresset för denna osmakliga avart. (Responsen var inte "ok, så det var bluff" utan snarare "hur kommer jag i kontakt med dessa "medicinare"?)

Intressant nog är att detta är så vanligt att t.o.m. en term myntades på 70-talet:

True-believer syndrome - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Homeopati är definitivt inte vetenskap - det är pseudovetenskap, kvacksalveri, humbug och skamlöst charlataneri.

Jag som läste i tidningen idag (insändare) att det görs forskning som bekräftar teorierna bakom homeopatin...

Citat:

Beprövad alternativmedicin
Inom dagens medicinska forskning görs fortlöpande upptäckter som både delar och bekräftar teorierna bakom homeopatin.

Effekten av infinitesimala doser bekräftas också av forskning kring immunologi och biologi. Det sker också en ständigt ökad uppmärksamhet på betydelsen av sjukdomsanlag och individuell behandling. Ett bra exempel på detta är behandlingen av allergier. Den mycket stora kliniska erfarenheten av tillämpningen av den unika teorin bakom homeopatin under mer än 200 år, tillsammans med forskningen på området, förstärker intrycket av att detta kommer tillhöra några av medicinens viktigaste upptäckter.

I övriga världen har den homeopatiska läkemetoden använts i mycket större omfattning än i Sverige. I europeiska länder som till exempel Tyskland, Frankrike, England, Holland och Luxemburg omfattas homeopatiska mediciner av systemen för subventioner. Bara i Frankrike ordinerar ca 30 procent av alla allmänläkare regelbundet homeopatiska medel till sina patienter och mer än 70 procent anser att det ger ett gott resultat. Skälen är med andra ord många för dem som i Sverige arbetar med hälsa, att inte skjuta homeopatin åt sidan.

Healer Pär

Ursprungskälla (Dagbladet)

Permalänk
Avstängd

Hehe, snacka om jubelidiot med skåpmatsargument!
Riktig forskning som visa på effekter saknas naturligtvis helt, eftersom inga effekter finns. Riktig forskning visar just detta. Virus och allergier rör små, mycket små, mängder av substanser, men dessa mängder är gigantiska ur ett partikelperspektiv och de är mät- och vägbara. Dessutom finns det inget inom allergi eller virus som har ett negativt dosberoende, dvs ett vaccin blir inte bättre om det späs ut eller en allergen farligare för att den späs ut. Dosberoendet är förstås positivt, till skillnad från den pseudovetenskapliga homeopatin.

Virus- och allergiargumentet (oftast "vaccinargumentet") är urgammalt och totalt och komplett sönderdebunkat för länge sedan.

(Nej, jag riktar mig naturligtvis inte mot tredora utan mot insändaren. Hade jag misstänkt att tredora menade allvar och använder det som argument hade mitt motargument snarare handlat om att en insändare i en dagstidning näppeligen kan vara 'peer review' utan är någon form av 'moron review'. )

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Hehe, snacka om jubelidiot med skåpmatsargument!
Riktig forskning som visa på effekter saknas naturligtvis helt, eftersom inga effekter finns. Riktig forskning visar just detta. Virus och allergier rör små, mycket små, mängder av substanser, men dessa mängder är gigantiska ur ett partikelperspektiv och de är mät- och vägbara. Dessutom finns det inget inom allergi eller virus som har ett negativt dosberoende, dvs ett vaccin blir inte bättre om det späs ut eller en allergen farligare för att den späs ut. Dosberoendet är förstås positivt, till skillnad från den pseudovetenskapliga homeopatin.

Virus- och allergiargumentet (oftast "vaccinargumentet") är urgammalt och totalt och komplett sönderdebunkat för länge sedan.

(Nej, jag riktar mig naturligtvis inte mot tredora utan mot insändaren. Hade jag misstänkt att tredora menade allvar och använder det som argument hade mitt motargument snarare handlat om att en insändare i en dagstidning näppeligen kan vara 'peer review' utan är någon form av 'moron review'. )

Min första tanke när jag läste artikeln var just det du skrivit här på Swec faktiskt. Sedan skulle jag inte hänvisa till en insändare som bevis eller liknande heller. Jag är ganska säker på att du upplyst en hel del här på forumet, inklusive mig, när det gäller en rad saker.

Som du gissade så menade jag inte heller allvar. Jag tyckte helt enkelt att insändaren var lite kul.