Några frågor om kylning av datorkomponenter.

Permalänk
Medlem

Några frågor om kylning av datorkomponenter.

Hej!

Är helt grön på detta med datorbyggande men har bestämt mig för att prova på ett bygge. Jag har några frågor när det gäller kylning av respektive komponent. Jag vill i framtiden kunna klocka de olika delarna och vill därför köpa bra fläktar och liknande. De fläktar som följer med när man köper processor osv. är de i regel väldigt bra eller är det väl värt att köpa andra sorter? Passar alla typer av fläktar oberoende av tillverkare av de komponenter man köper?

När det sen gäller vattenkylning, är det mer effektivt än fläktar? Är det ett knäpptyst system? Betyder det att jag måste ha en stor klump vid sidan av mitt chassi?

Permalänk
Medlem

Orginalfläktar väsnas rätt mycket, även om man inte överklockar.
Så andra är att föredra.
Alla passar inte, man får kolla för respektive cpu AMD/Intel samt efter var model av grafikkort.

Vattenkylning är mycket effektivare än luft, om man inte köper det sämsta man hittar.
Knäpp tyst är det inte, då radiatorn oftast behöver fläktar för att kyla ner vattnet.
Dock kan man på radiatorn ha mer tystgående fläktar.

Själv har jag vattenkylning på min cpu, Corsair H50 som är sluten, dvs man kan inte kyla mer än cpu.
Dock håller den nere temperaturen när jag spelar väldigt mycket.

Plattan är radiatorn i detta fall.
Pumpen är integrerad i cpu-blocket.

Ska du kyla med fläktar rekommenderar jag Noctua till cpu, men många bra finns.
Grafikkortet gör Arctic Cooling bra saker till.

Vattenkylning skulle jag tagit saker från EK-Waterblocks.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Hade själv en H50 tidigare, mycket bra kylare, i klass med Nocutas värsting, D-14 heter den väl?
För ett tag sen bestämde jag mig för att köra "riktig" vattenkylning och tänkte direkt när jag testade det, "varför har jag inte kört vatten från början"
Det är sjukt mycket bättre än någon annan kylning man kan köra 24/7. Tror vatten leder värme 4000 gånger bättre än luft? eller var det ljud? Jaja, vilket fall som helst mycket bättre

Jag har 4 st fläktar på 2 radiatorer som snurrar i typ 600 rpm, hörs inte alls och tempen går aldrig över 35 grader i normalt användande.
Har en Phenom II 965 klockad till 3.93Ghz med 1.5 volt, och vid spelande går den aldrig över 50 grader. Dock så har jag ett R2 chassi som är lite för varmt, ska bytas till ett Cooler Master 690 II Advanced - Inet.se och då kommer den gå ännu svalare. Kan starkt rekommendera "riktig" vattenkylning och Cooling Stuff, vattenkylning till datorer där jag köpte mitt system.

/Pete

Permalänk

Riktig vattenkylning är helt klart det roligaste att montera och det som kyler bäst. Nackdelarna är väl att det ofta lägger på en hel del vikt. Så datorn kan bli en smula otymplig. Är man inte noggrann och gör rent allting innan man monterar det samt använder algdödande medel blir det lätt avlagringar i slangar och kylblock vilket eventuellt leder till försämrad kylförmåga.

Vidare finns ju alltid risken med läckage men så länge man använder delar av hög kvalitet och inte springer runt med datorn så mkt brukar det hålla några år iaf. Ett tips är att montera delar i metall längst ner i loopen och delar i plexi så högt upp som möjligt. Försök undvika plexi i så stor utsträckning som möjligt. Med åren blir plexit skört och sprickor uppstår runt skruvhålen vilket leder till läckor. Risken ökar när man har delar i plexi underst i loopen eftersom trycket från vattnet är som högst där.

Förövrigt leder vatten värme 25 gånger bättre än vatten. Man kan dock inte riktigt räkna så eftersom det i slutändan fortfarande är luften som kyler datorn. Vattnet är bara ett medium att transportera värmen. Precis som vätskan i heatpipes som du finner på vanliga luftkylare. I datorsammanhang används ofta någon typ av alkohol (etanol, metanol)

Corsair H50 är en riktigt fin kylare. Montera den i push pull konfiguration med 2st scythe gentle typhoon med fläktstyrning och försök avskärma den från övriga komponenter så gott det går så kommer du få bra temps.

Permalänk
Medlem

Okej, så det är väl värt att satsa på vatten då den är tystare än en massa fläktar. Men om jag vill kyla GPU, CPU, minnena, moderkort. Måste jag då ha fyra olika kylsystem eller finns det något som kan inkludera alla i ett?

Jag hade tänkt mig att köpa Coolermasters nya HAF X. Där finns redan några fläktar i chassit. Är det en bra ide att köra vattenkylning till komponenterna och sen ha de fläktar som följer med för att typ trycka ut den varma luften i burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fifthy:

Okej, så det är väl värt att satsa på vatten då den är tystare än en massa fläktar. Men om jag vill kyla GPU, CPU, minnena, moderkort. Måste jag då ha fyra olika kylsystem eller finns det något som kan inkludera alla i ett?

Jag hade tänkt mig att köpa Coolermasters nya HAF X. Där finns redan några fläktar i chassit. Är det en bra ide att köra vattenkylning till komponenterna och sen ha de fläktar som följer med för att typ trycka ut den varma luften i burken?

Minnena är oftast inte värt att köra vattenkylning på.
Ett system kan kyla grafikkort, moderkort/sydbrygga samt cpu.
Man måste dock ha ett vattenblock per komponent, dvs 3 i detta fallet samt pump, radiator, (tank) slangar osv.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikringdahl:

Riktig vattenkylning är helt klart det roligaste att montera och det som kyler bäst. Nackdelarna är väl att det ofta lägger på en hel del vikt. Så datorn kan bli en smula otymplig. Är man inte noggrann och gör rent allting innan man monterar det samt använder algdödande medel blir det lätt avlagringar i slangar och kylblock vilket eventuellt leder till försämrad kylförmåga.

Vidare finns ju alltid risken med läckage men så länge man använder delar av hög kvalitet och inte springer runt med datorn så mkt brukar det hålla några år iaf. Ett tips är att montera delar i metall längst ner i loopen och delar i plexi så högt upp som möjligt. Försök undvika plexi i så stor utsträckning som möjligt. Med åren blir plexit skört och sprickor uppstår runt skruvhålen vilket leder till läckor. Risken ökar när man har delar i plexi underst i loopen eftersom trycket från vattnet är som högst där.

Förövrigt leder vatten värme 25 gånger bättre än vatten.

Håller med, riktigt kul att montera. Bra att veta det om plexi, dock är det bara min resevoar som är plexi.
Okej, då är det ljud som färdas så mycket snabbare i vatten än luft

Skrivet av fifthy:

Okej, så det är väl värt att satsa på vatten då den är tystare än en massa fläktar. Men om jag vill kyla GPU, CPU, minnena, moderkort. Måste jag då ha fyra olika kylsystem eller finns det något som kan inkludera alla i ett?

Jag hade tänkt mig att köpa Coolermasters nya HAF X. Där finns redan några fläktar i chassit. Är det en bra ide att köra vattenkylning till komponenterna och sen ha de fläktar som följer med för att typ trycka ut den varma luften i burken?

Ska du kyla allt det skulle jag nog rekomendera 2 loopar eller 2 lite större radiatorer typ 2x240mm iaf.

/Pete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Ska du kyla allt det skulle jag nog rekomendera 2 loopar eller 2 lite större radiatorer typ 2x240mm iaf.

Du får ta det på lite enklare svenska

Skulle ni kunna visa något tips på bra produkter för GPU, CPU samt moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Själv har jag vattenkylning på min cpu, Corsair H50 som är sluten, dvs man kan inte kyla mer än cpu.
Dock håller den nere temperaturen när jag spelar väldigt mycket.

Plattan är radiatorn i detta fall.
Pumpen är integrerad i cpu-blocket.

Hur har du gjort med radiatorn? Har du fäst det på chassit eller hänger det bara ner? Hur kopplar man sedan till strömmen. Går där sladdar från radiatorn till nätaggregatet?

Permalänk
Medlem

loop=tank, pump, kylblock, radiator (som kylaren på en bil) där värme växlingen sker.

Gör så här, ring till Artur på coolingstuff.se och snacka med han. Han hjälpte mig att plocka ihop ett paket, och sen la han det komplett på sin hemsida och jag beställde. Han är grymt trevlig och hjälpsam.
Men för ett komplett system får man väl räkna med en 1500-2000:- iaf.

Här har du ett mycket bra exempel med vad du kan göra med vattenkylning (mycket bilder), mitt system ser i stort sett likadant ut, detta är min polares. http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/923648-leka-med... och även http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/921001-leka-med-en-ph...

/Pete