Permalänk
Medlem

Imac uppdaterad

Nya Imacs för er som är intresseade: Apple - iMac - The ultimate all-in-one desktop computer.

Permalänk
Medlem

5750 på en 27'' skärm (y)

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Uppgraderade iMac och Mac Pro. Hade inte varit mitt första val när det gäller grafikkort. Fattar inte varför de inte bara använder den mobila 5850 kretsen istället.

Ny 27" Cinema Display.

Och en ny Magic Trackpad.

Edit:

Ska vara något om en ny laddare som jag dock inte hittar...

Förstår inte varför Apple har undvikit att uppgradera MacBook Air och Xserve

Permalänk
Inaktiv

Att gå ifrån 4xxx till 5xxx känns väl som en ganska sansad uppdatering.. ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Att gå ifrån 4xxx till 5xxx känns väl som en ganska sansad uppdatering.. ;D

Synd bara att de inte tar bort den åldrande 4670 och använder 5000-serien helt uteslutande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

Synd bara att de inte tar bort den åldrande 4670 och använder 5000-serien helt uteslutande.

Lite synd kan tyckas.. men man vill ju ändå inte ha den lilla skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Lite synd kan tyckas.. men man vill ju ändå inte ha den lilla skärmen.

Det andra problemet är att 5750 är ett relativt klent kort. Man tycker att de borde ha kunnat få in 5830 eller 5850 med lite eventuellt lägre klockhastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Det andra problemet är att 5750 är ett relativt klent kort. Man tycker att de borde ha kunnat få in 5830 eller 5850 med lite eventuellt lägre klockhastigheter.

Anledningen är antagligen att dom kommer snika till mac pron med 5850 skulle jag tro.
5750 går lätt att överklocka hur som helst. Men ett sånt kort och monsterupplösning kommer man inte långt med. Men att de behåller 9400m på billigaste modellen är för mig helt ofattbart. 320m och ingen annat var för mig en självklarhet. Nästan så man börjar tro att det är ett "tryckfel".
Ingen usb 3.0 heller, vilket gör samtliga modeller ointressanta. Känns nästan utdaterade redan vid lanseringen x)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

såg nu att det var "tryckfel" 4670 är det som gäller för billigaste modellen. Men det är nog bara marginellt bättre än 320m. Hade hellre sett 320m och lägre prislapp.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Anledningen är antagligen att dom kommer snika till mac pron med 5850 skulle jag tro.
5750 går lätt att överklocka hur som helst. Men ett sånt kort och monsterupplösning kommer man inte långt med. Men att de behåller 9400m på billigaste modellen är för mig helt ofattbart. 320m och ingen annat var för mig en självklarhet. Nästan så man börjar tro att det är ett "tryckfel".
Ingen usb 3.0 heller, vilket gör samtliga modeller ointressanta. Känns nästan utdaterade redan vid lanseringen x)

de e tryckfel ^^, går du in på "köp" knappen så står där 4670 på den billigaste.

sen tycker jag också de va lite synd de inte fixa usb3, tycker ju de e lite relevant me de nu?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

sen tycker jag också de va lite synd de inte fixa usb3, tycker ju de e lite relevant me de nu?

Tyvärr inte tillräckligt för majoriteten.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjarven:

Tyvärr inte tillräckligt för majoriteten.

jodå... det har redan kommit externa hårddiskar med usb 3.0.
antagligen kommer dom vänta så länge det går med övergång till usb 3.0 då det kommer göra att alla andra modeller kommer konkurrera ut mac pro i rätt stor skala.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

ATi HD 5750 som sägs sitta i den nya iMacen är i verkligheten ett ATi Mobility HD 5850 (1GB GDDR5).

Just got the 27" i5. Impressions. - Page 4 - Mac Forums

Förväntas väl prestera bättre än förgående Mobility HD4850, dock endast ~10-20%. Mobility HD5850 med GDDR5 sägs prestera ungefär likadant som HD5750 Desktop. Apple har förmodligen valt att kalla det för desktop-namnet då HD4850 skapade förvirring (många trodde att det var desktop-varienten som satt i förra generationen).

Nu är frågan om man ska slå till på en 27" i7 eller inte....

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

ATi HD 5750 som sägs sitta i den nya iMacen är i verkligheten ett ATi Mobility HD 5850 (1GB GDDR5).

Just got the 27" i5. Impressions. - Page 4 - Mac Forums

Förväntas väl prestera bättre än förgående Mobility HD4850, dock endast ~10-20%. Mobility HD5850 med GDDR5 sägs prestera ungefär likadant som HD5750 Desktop. Apple har förmodligen valt att kalla det för desktop-namnet då HD4850 skapade förvirring (många trodde att det var desktop-varienten som satt i förra generationen).

Nu är frågan om man ska slå till på en 27" i7 eller inte....

Fast saken med Mobility HD4850 är att det är identiskt med desktop-varianten fast med lägre klockfrekvenser.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Fast saken med Mobility HD4850 är att det är identiskt med desktop-varianten fast med lägre klockfrekvenser.

Mm, men eftersom Mobility HD5850 ska vara snäppet snabbare än Mobility HD4850 så ser jag inget konstigt i att de valt att använda det.

Skillanden är att 5850 har 128-bitars buss (mot 256 i 4850), men GDDR5 väger upp för det. Så man får ett kort som är lite snabbare, men framförallt så drar det mindre ström vilket resulterar i en svalare dator. Även om man kunde hoppats på lite snabbare kort så är det ändå en Win-win i mina ögon.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

jodå... det har redan kommit externa hårddiskar med usb 3.0.
antagligen kommer dom vänta så länge det går med övergång till usb 3.0 då det kommer göra att alla andra modeller kommer konkurrera ut mac pro i rätt stor skala.

En vanlig hårddisk är ändå inte snabbare än vad Firewire 800 kan leverera. Jag har benkat min externa RAID0 (500+500) FW800 mot eSATA (expresscard i mbpn) och eSATA gav i princip ingen skillnad. 1-2% snabbare på vissa saker, men 1-2% långsammmare på vissa saker.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

ATi HD 5750 som sägs sitta i den nya iMacen är i verkligheten ett ATi Mobility HD 5850 (1GB GDDR5).

Just got the 27" i5. Impressions. - Page 4 - Mac Forums

Förväntas väl prestera bättre än förgående Mobility HD4850, dock endast ~10-20%. Mobility HD5850 med GDDR5 sägs prestera ungefär likadant som HD5750 Desktop. Apple har förmodligen valt att kalla det för desktop-namnet då HD4850 skapade förvirring (många trodde att det var desktop-varienten som satt i förra generationen).

Nu är frågan om man ska slå till på en 27" i7 eller inte....

Då väntar vi in lite recensioner på maskinen.. Blir ett köp av 27" i höst ifall den står sig bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

sen tycker jag också de va lite synd de inte fixa usb3, tycker ju de e lite relevant me de nu?

Skrivet av tjarven:

Tyvärr inte tillräckligt för majoriteten.

Skrivet av Chris_Kadaver:

jodå... det har redan kommit externa hårddiskar med usb 3.0.
antagligen kommer dom vänta så länge det går med övergång till usb 3.0 då det kommer göra att alla andra modeller kommer konkurrera ut mac pro i rätt stor skala.

Som någon skrev i en annan tråd beror stödet för usb 3.0 förmodligen på att de använder Intels chipset - och Intel har inget USB 3.0 för sina chipset än. Därför enda alternativen som folk kör på är expansionskort i pci-platser.

Snarare tråkigt att dom tog bort pci-express på Macbook Pro (15"), då man kunde kört två usb 3.0 där med instickskort. Går väl fortfarande på 17" dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Som någon skrev i en annan tråd beror stödet för usb 3.0 förmodligen på att de använder Intels chipset - och Intel har inget USB 3.0 för sina chipset än. Därför enda alternativen som folk kör på är expansionskort i pci-platser.

Snarare tråkigt att dom tog bort pci-express på Macbook Pro (15"), då man kunde kört två usb 3.0 där med instickskort. Går väl fortfarande på 17" dock.

NEC säljer ett litet chip som tillverkare kan integrera i moderkortet också, så instickskort är inget krav. Apple kände väl helt enkelt att det inte behövdes, kopplar man en disk extern och vill ha prestanda så kör man på FW800 som är mer än tillräckligt för en disk. För en extern SSD så hade det dock varit trevligt med USB3.0.

Du vill inte köpa en begagnad 15" MBP som har Expresscard?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

NEC säljer ett litet chip som tillverkare kan integrera i moderkortet också, så instickskort är inget krav. Apple kände väl helt enkelt att det inte behövdes, kopplar man en disk extern och vill ha prestanda så kör man på FW800 som är mer än tillräckligt för en disk. För en extern SSD så hade det dock varit trevligt med USB3.0.

Du vill inte köpa en begagnad 15" MBP som har Expresscard?

Tror inte Intel blir glada om dom ska integrera NECs chip på deras moderkort innan de skickas till Apple, men skit samma.

Kör själv externa på usb 2.0 och ska nog köpa en stöttålig snart, som blir usb 3.0 då den är kompitabel med 2.0. Ska köpa beg MBP på Måndag

Permalänk
Medlem

Bekräftade precis beställningen utav en iMac 27" + i7 + 8GB minne.... nu till den långa väntan.

Min MBP kommer finnas till salu när jag kommit till rätta med iMacen!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Hej ni.

Jag undrar lite om man ska köra på en iMac 27" 3.4ghz i5 eller iMac quad-core 27" 2,93ghz i7.
Jag såg att det knappt blir någon prisskillnad men att den med quad-core hade sämre ghz...

Den utan quad-core såg jag hade något med 4MB of L3 cache medan den med quad-core i7 hade 8MB of L3 cache. Är det något avgörande också så att säga?

Vad är skillnaden och vad är fördelarna? Jag är KASS på detta.
Tack för svar då jag snart ska köpa en iMac...
Wiiiiieeee!

EDIT: Såg nu att det var en prisskillnad på cirka 2000-2500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellavisby:

Hej ni.

Jag undrar lite om man ska köra på en iMac 27" 3.4ghz i5 eller iMac quad-core 27" 2,93ghz i7.
Jag såg att det knappt blir någon prisskillnad men att den med quad-core hade sämre ghz...

Den utan quad-core såg jag hade något med 4MB of L3 cache medan den med quad-core i7 hade 8MB of L3 cache. Är det något avgörande också så att säga?

Vad är skillnaden och vad är fördelarna? Jag är KASS på detta.
Tack för svar då jag snart ska köpa en iMac...
Wiiiiieeee!

EDIT: Såg nu att det var en prisskillnad på cirka 2000-2500kr.

Båda har 4a kärnor menas i7an har 8a trådar.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Jag har nu iofs den gamla 27" i5 och jag hade gärna vilja ha i7 vet inte om jag skulle behöva men lika bra att välja det för man kan inte fixa det senare ju. Jag lånar tråden, Nån som har tatt bort superdrivern och ersatt den med en extra hdd? Jag funderar att spara pengar till en SSD och sen ha en 1tb i den. Man använder cd/dvd skivor nån gång ibland så tänkte köpa en sån lös isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjarven:

Båda har 4a kärnor menas i7an har 8a trådar.

Stämmer inte riktigt, den han pratar om är BTO för 27-tum instegsmodellen. Det är en 3.6GHz Core i5 Dual Core utan HT. Den dyrare 27-tums-modellen som har i5 som standard är en Quad Core på 2.8Ghz.

För att svara på frågan så är valet lite beroende på vad datorn kommer att användas till. Video-kodning är det område som en quad core gör störst nytta. Andra råden så är det mindre skillnad i dagsläget. I framtiden kan det dock komma att ändras om fler program får bättre multi-core-stöd.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

I framtiden kan det dock komma att ändras om fler program får bättre multi-core-stöd.

Nej detta gäller redan nu då SL kör GCD

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Såg det jag med:) lite mer kräm i grafikkorten skadar ju aldrig!

Permalänk

Ska köpa ny iMac 27", och funderar på vilken man ska välja. Vill att den ska klara av SC2 med hyfsade inställningar samt multitasking med CS5.

Alt 1:
- 3.20GHz Intel Core i3
- 8GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB
- ATI Radeon HD 5750 1GB GDDR5 SDRAM
18.696,25 kr inkl. moms

Alt 2:
- 3.60GHz Intel Core i5
- 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
- ATI Radeon HD 5750 1GB GDDR5 SDRAM
18.696,25 kr inkl. moms

Alt 2:
- 2.8GHz Quad-Core Intel Core i5
- 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
- ATI Radeon HD 5750 1GB GDDR5 SDRAM
17.995,00 kr inkl. moms

Vilken skulle ni välja?

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Nej detta gäller redan nu då SL kör GCD

Nej det gäller inte redan nu. GCD är inte något som får applikation att magiskt börja använda flera kärnor. Varje enskild applikation måste skrivas om för att använda sig av GCD. Så det gäller inte för alla applikationer bara för att du kör SL utan det gäller bara för applikationer som använder sig av GCD-apierna (på ett eller annat sätt).

Skrivet av set_my_path:

Ska köpa ny iMac 27", och funderar på vilken man ska välja. Vill att den ska klara av SC2 med hyfsade inställningar samt multitasking med CS5.

Alt 1:
- 3.20GHz Intel Core i3
- 8GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB
- ATI Radeon HD 5750 1GB GDDR5 SDRAM
18.696,25 kr inkl. moms

Alt 2:
- 3.60GHz Intel Core i5
- 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
- ATI Radeon HD 5750 1GB GDDR5 SDRAM
18.696,25 kr inkl. moms

Alt 2:
- 2.8GHz Quad-Core Intel Core i5
- 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
- ATI Radeon HD 5750 1GB GDDR5 SDRAM
17.995,00 kr inkl. moms

Vilken skulle ni välja?

Allt jag kan säga är att min lillebror har relativt stora problem med att han får slut på minnet och då när han i princip bara har igång Photoshop CS5, Lightroom och Safari som primära applikationer samt lite övriga applikationer så som Adium och liknande smått. Han har 4 GB.

Kan dock inte rekommendera en åt dig då jag inte vet vad SC2 kräver, i5 är ju dock trevligare än i3. Allt jag kan rekommendera är så mycket minne du har råd med. 8 GB är verkligen trevligt att ha. Själv har jag 10 GB men funderar på att köpa 8 GB till och köra 16 GB eftersom jag får slut på det kvickt utan att köra någon bild-, ljud- eller video-applikation.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rastersize:

Allt jag kan säga är att min lillebror har relativt stora problem med att han får slut på minnet och då när han i princip bara har igång Photoshop CS5, Lightroom och Safari som primära applikationer samt lite övriga applikationer så som Adium och liknande smått. Han har 4 GB.

Kan dock inte rekommendera en åt dig då jag inte vet vad SC2 kräver, i5 är ju dock trevligare än i3. Allt jag kan rekommendera är så mycket minne du har råd med. 8 GB är verkligen trevligt att ha. Själv har jag 10 GB men funderar på att köpa 8 GB till och köra 16 GB eftersom jag får slut på det kvickt utan att köra någon bild-, ljud- eller video-applikation.

Vad jag läst så är det enkelt att utöka RAM-minnet i en iMac så jag har nu bestämt mig för Quad Core 2,8 Ghz med 4 Gb RAM som jag kan uppgradera om något år eller så. Tack för hjälpen i alla fall!

Permalänk
Medlem

Som sagt, quad-coren är definitivt det bästa valet. Dock undrar jag verkligen vad ni gör med era datorer - jag har Lightroom, Photoshop CS5, och Cinema 4D samtidigt som musikprogram, MSN, Dreamweaver, och webbläsarfönster i firefox, chrome, safari, och IE utan att jag kommer över 90% användning - på 4GB RAM. Är Snow Leopard verkligen så krävande?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.