Ingen kantutjäming i Starcraft II med Radeon

Permalänk

Övertygad om att någon kinesisk hackare kommer lyckas köra AA på ATi-kort om inte blizzard/ATi lägger in stöd.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av NerZ:

Blizzard är nog dem segaste på att släppa spel i världen skulle jag tro Ta bara Diablo III som ett exempel

Dock håller deras spel längre än 1-2 månader som vissa andra spel, tex MW2 med flera.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Så starkt gjort av ATI. Förlorar man 50% i prestanda så är det inte värt det. Håller dock med om att användarna själva borde få bestämma. Sen så kanske den extra tiden man får vänta på deras AA stöd i spelet lönar sig i slutändan? De utvecklar nog en variant där AA inte ska ta alldeles för mycket av datorn (mindre än 50%).

ATI <3

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

GTA IV 1280x720 med AA (Nvidia Only)

http://img185.imageshack.us/img185/5152/gtaivaa.th.jpg

http://img185.imageshack.us/img185/5152/gtaivaa.jpg

ATI = 0
Nvidia = 1

Jag skulle må dåligt om jag hade ett 5970 och inte kunde spela SC2 med AA.

Nvidia kan tvinga på medans ATI inte kan.

Och javisst, dåligt av Blizzard, kan säga likadant om ATI, kan inte tvinga på AA medans Nvidia kan.. = Nvidia har en lösning, ATI har inte

Menar du att jag har missat AA på GTA IV under alla dessa år?!?

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att köra AA, det har jag alltid avslaget ändå så mig berör det inte.
Därmed försvarar jag inte avsaknaden av AA i sc 2 och det är en liten trevlig extragrej nvidia har gjort till dom som vill köra med det.

Tycker nyheten är rätt kasst vinklad också är sweclockers redaktionen en hög nvidia fanboys eller? Skärpning
Rubriken borde väl vara "Nvidia tillåter AA i Sc2" inte "Ingen kantutjäming i Starcraft II med Radeon"

Permalänk
Medlem

Argumentet till er som säger att ni hellre spelar i 60fps är bland det dummaste jag hört. För det första så är det "upp till 50 procent lägre bildfrekvens" ser ni det? Sedan beror det självklart vilket grafikkort vi pratar om, alla grafikkort som har på AA innebär inte att det kan trycka ut 60fps.

Sedan är det ingen som tvingar er använda AA om det nu hade funnits.
Som att köpa det sämsta budget kortet och sedan tacka spelföretaget att du inte kan spela med finare grafik för du vill ha 60fps?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv

snälla kör man 1920*1200 så lär man knappast behöva någon större mängd kanutjämning... bryr iaf inte mig om det är på eller inte

Permalänk

Det krävs verkligen inte mycket för en tråd att spåra ut här på SweC

Sanningen är väl ganska enkel och det är ju som det står i artikeln att blizzard inte har AA i deras mest efterlängtade spel på länge och detta släpps år 2010 vilket i sig kan ifrågasättas väldigt hårt men att nVidia valt att tvinga på spelet AA genom drivrutiner så vet jag inte om det är att flexa musklerna eller bara att belöna sina kunder, och att ATI inte har gått samma väg som nVidia tycker jag är helt rätt då detta inte är deras jobb utan blizzards.

Permalänk
Medlem

AA eller inte AA, man märker ingen skillnad ändå om man spelar på högsta upplösning. Spelet är relativt snabbt och man förflyttar sig runt hela tiden. Är man väldigt långsam av sig, och gillar att zooma in på allt så kan det kanske vara kul att ha lite rundare kanter, men 95% som spelar lär inte märka något.

Betydligt viktigare att ha ett gott flyt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merkill:

sc2 behöver inget aa
vilket förklarar varför blizzard skiter i det
vem har tid att titta på små kanter i sc2 ? i så fall har man redan vunnit lr förlorat.
tycker det är för mycket grafik clutter i sc2 , föredrar sc1 mer rena look enda dom behöver i 1an är stöd för högre upplösningar och widescreen.

Jag har tid att titta

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Det krävs verkligen inte mycket för en tråd att spåra ut här på SweC

Sanningen är väl ganska enkel och det är ju som det står i artikeln att blizzard inte har AA i deras mest efterlängtade spel på länge och detta släpps år 2010 vilket i sig kan ifrågasättas väldigt hårt men att nVidia valt att tvinga på spelet AA genom drivrutiner så vet jag inte om det är att flexa musklerna eller bara att belöna sina kunder, och att ATI inte har gått samma väg som nVidia tycker jag är helt rätt då detta inte är deras jobb utan blizzards.

Inte deras jobb?
Klart det är deras jobb att se till att vi ATI ägare får en så bra upplevelse som möjligt, en möjlighet att stänga av/sätta på AA hade ju inte skadat någon.

Håller med om att det är Blizzards fel från början men får man en sämre upplevelse med ATI jämfört med Nvidia så är det ju inte bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MB76:

Inte deras jobb?
Klart det är deras jobb att se till att vi ATI ägare får en så bra upplevelse som möjligt, en möjlighet att stänga av/sätta på AA hade ju inte skadat någon.

Håller med om att det är Blizzards fel från början men får man en sämre upplevelse med ATI jämfört med Nvidia så är det ju inte bra.

Fast nu är ju inte Nvidias lösning direkt bra heller. Men jag håller med dig om att valmöjligheten hade varit bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Och återigen blev man medveten om varför man inte läser på sweclockers längre.

Förstår dig fullständigt – fy fasen vilket jävla gnällande!

Det är alltså dessa man försöker diskutera Apple-grejor. Känns lönt.

”Vi ATI-ägare”
”Vi NVIDIA-ägare”

Herre mig – snacka om att sitta på höga hästar och tycka man är kungen för att man valt ett visst grafikkort till sin dator som man tror sig ha så mycket koll på – hur många här sysslar med programmering egentligen?

Det blir nog AA-stöd i Starcraft 2 på alla grafikkort tids nog ska ni se.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av NerZ:

Blizzard är nog dem segaste på att släppa spel i världen skulle jag tro Ta bara Diablo III som ett exempel

Bättre att släppa riktigt bra spel då å då än att släppa skit mellan varje bra titel, ungefär som *host* activision och EA-games

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

jävligt svagt att inte ordna med AA, borde vara en självklarhet 2010.

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Bättre att släppa riktigt bra spel då å då än att släppa skit mellan varje bra titel, ungefär som *host* activision och EA-games

Nu är ju dock SC2 ett riktigt skit spel imo, SC1 med 3D grafik? Nej tack, jag hade hoppats på lite mer innovation än så med tanke på att dom haft +4 år på sig att utveckla det.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidfool:

Nu är ju dock SC2 ett riktigt skit spel imo, SC1 med 3D grafik? Nej tack, jag hade hoppats på lite mer innovation än så med tanke på att dom haft +4 år på sig att utveckla det.

Offtopic -
Blizzard har ju tyvärr blivit ett riktigt copy&paste företag... inga idéer längre. Bara sno och släppa gammla spel med ny grafik. räcker att dem förstörde Warcraft med WoW ...

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

varför har spelet aa är cut scenes realtime eller vadå? ^^

Permalänk
Medlem

AA kommer troligtvis att komma snart, om det som sagt inte fungerar att döpa om exefilen... Sen kan man ju tycka att dom inte borde ha släppt spelet om dom inte ens kan implementera riktig aa... vem vet vad annat dom "glömt"

Tycker det är schysst gjort av nvidia att lägga till aa även om det laggar bulle, ati har dock vart snabbare på aa många gånger så det kanske flyter lite bättre om det skulle funka, kan ju köra aa genom shaders med edge detect eller vanlig box om man så vill.

Sen är det "självklart" att många vill ha aa, vadå inte hinner se? ser ingen skillnad? sitter på en 40" skärm med 1080p och allt annat lägre än 8AA ser ut som crap...

Permalänk
Medlem

rts-spel klarar ju sig utmärkt även med skitkass grafik.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Bättre att släppa riktigt bra spel då å då än att släppa skit mellan varje bra titel, ungefär som *host* activision och EA-games

Lätt dagens sanning!

Väntar hellre en massa år istället för att få nått halvdant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

När det gäller ATI så är det faktiskt deras uppgift att stödja AA.
Spelet i sig har redan stöd för AA, men det fungerar inte med ATI kort pga deras drivrutiner (som vanligt)
Klaga inte på blizzard för att få er att må bättre, det här är ATI's fel.

Till och med mitt gamla gts250 klarar starcraft2 med AA aktiverat och ultra settings utan problem.

Märks att du är registrerad 2010, totalt lost på detta, var vänlig och lämna denna tråd tills ditt rykte är positivt igen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Helt klart Blizzards fel. Man kan inte skylla på ATi för detta.
Dock visar detta vem av Nvidia och ATi som engagerar sig mest åt sina kunder!

Ja Nvidia gör en kass lösning medan ATi drar det tunga lasset att försöka förhandla fram en bra lösning tillsammans med tillverkaren.

Skrivet av emildooooo:

det är väl självklart så att blizzard borde stödja AA.

MEN NU är det så att blizzard har valt att inte göra det.

vad gör nvidia? dom fixar AA.

vad gör ATI? gör absolut ingenting.

det är därför detta problem är riktat mot ATI, visst borde det vara AA som standard i spelet men nu är det inte så och då borde ATI fixa så att dom som vill kan lägga till AA. men nejdå, endast nvidia som kan lyfta på röven och fixa AA.

Ännu en nyregistrerad som har noll koll och noll läskunskap:

Vad gör du? Ljuger och sprider dumheter, en egenskap de nya generationerna har utökat.
Vad gör Nvidia? Nvidia lagt till AA i drivrutinerna.
Vad gör ATi? I ett uttalande uppger företaget att prestandaförlusten helt enkelt blir för stor. AMD samarbetar dock med Blizzard för att utveckla en framtida lösning.

Vad låter bäst?

Skrivet av mr_krut:

Största problemet ligger i AMDs drivrutiner, dom kan göra som Nvidia och låta användare tvinga på AA

Vilket är en dålig lösning, AMD är mer sofistikerade än så:
"I ett uttalande uppger företaget att prestandaförlusten helt enkelt blir för stor. AMD samarbetar dock med Blizzard för att utveckla en framtida lösning."

Det största problemet är m.a.o. att Blizzard valt bort AA till att börja med.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Inte kul och läsa någon nyhet på Sweclockers längre.. Alla bara whinar sönder, Ja, Blizzard borde ha haft AA, men det finns nog en logisk anledning till varför det inte finns med för tillfället.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morganrone93:

Inte kul och läsa någon nyhet på Sweclockers längre.. Alla bara whinar sönder, Ja, Blizzard borde ha haft AA, men det finns nog en logisk anledning till varför det inte finns med för tillfället.

Fanns ingen anledning att implentera? Grafiken i diverse sorters strategispel kvittar, man ska va så pass fokuserad på det man gör att det knappt märks.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Blizzard har gjort fel som inte har AA
ATI har gjort fel som medvetet avaktiverat AA
Nvidia har inte gjort fel

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Fanns ingen anledning att implentera? Grafiken i diverse sorters strategispel kvittar, man ska va så pass fokuserad på det man gör att det knappt märks.

Då skulle vi väll kunna sitta kvar med Starcraft "ett" med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Då skulle vi väll kunna sitta kvar med Starcraft "ett" med?

Ja?

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Infinity_90:

Då skulle vi väll kunna sitta kvar med Starcraft "ett" med?

Hehe. Stämmer. Jag hade dock gladeligen spelat starcraft 1 idag om inte upplösningen var så makalöst låg på maxinställningar. Finns ju en fix för detta grafikhinder, men när tvåan finns ute så varför inte spela tvåan ;). Ettan kan man ju redan utan å innan, trevligt med lite variation.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Håll er till ämnet utan pajkastning, tack!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.