Apple uppdaterar Imac och Mac Pro

Permalänk
Melding Plague

Apple uppdaterar Imac och Mac Pro

Apple slår på stort och uppdaterar Imac och Mac Pro. Företaget passar även på att lansera den fristående pekplattan Magic Trackpad, en batteriladdare och en ny bildskärm.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast

Trevligt att de har uppgraderat grafiken något mer än vanligt, men det är fortfarande på tok för lite för att vi med spelsinnet skulle kunna gå över.

Man kan bara hoppas på att det sitter high end graffekort i dem en dag.

Med så stora som 27" så borde det absolut inte vara omöjligt.

Permalänk

Blev precis det näst bästa alternativet sämre? Förr innebar 27"-modellen att det ingick en i5, nu är det en i3:a. Och inte är väl skillnaden mot en 4850 i gamla mot 5670 i nya sådär jättestor heller?

Permalänk
Medlem

Touchpaden vore lite trevlig, om den satt på min netbook

Permalänk
Medlem

Vem köper en Mac Pro för dryga 25k standard?

Permalänk

Shit, dom växer verkligen. Tycker att både touchpaden och laddaren var otippat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RemixV2:

Vem köper en Mac Pro för dryga 25k standard?

Folk som använder sin dator som en seriös arbetsmaskin. Med en avskrivningstid på 4 år är 25 000:- inte alls mycket pengar egentligen.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Touchpaden såg jävligt fresh ut, och batteriladdaren var riktigt otippad. Touchpaden kan vara en köp faktiskt, dock vet jag inte riktigt om det riktigt är värt det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte för att starta ett flamewar eller driva det framåt men en PC för hälften kan mkt väl vara en seriös arbetsmaskin

Permalänk
Medlem

Du vet väl att det finns företag som inte vill använda PC/Win dator eller som inte kan göra det..då faller ditt argument. En workstation för 25k är inte farligt med tanke på att IBMs eller annat märke/motsvarighet kostar lika mycket.

Skrivet av tcntad:

Inte för att starta ett flamewar eller driva det framåt men en PC för hälften kan mkt väl vara en seriös arbetsmaskin

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte för att starta ett flamewar eller driva det framåt men en PC för hälften kan mkt väl vara en seriös arbetsmaskin

Inte för att fortsätta ett flamewar, men dual xeon kostar pengar oavsätt om det är dell eller apple som säljer den. Bara ett mobo löst med dual socket går ju lös på 5-6k.

Permalänk
Medlem

Blev lite besviken på Cinema Display's pris, annars ser den intressant ut.
iMacuppgraderingen var en stor besvikelse.
Mac Pro blir nog intressant när man får se exakt hur priserna och uppgraderingen ser ut.
Trackpaden känns överflödig.
Jag älskar batteriladdaren.

Skrivet av Bluray:

Folk som använder sin dator som en seriös arbetsmaskin. Med en avskrivningstid på 4 år är 25 000:- inte alls mycket pengar egentligen.

Kan seriöst arbete utföras på en entry level mac pro?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Inte för att fortsätta ett flamewar, men dual xeon kostar pengar oavsätt om det är dell eller apple som säljer den. Bara ett mobo löst med dual socket går ju lös på 5-6k.

Hehe... man kan ju fråga sig om de har proriterat komponenterna rätt, men enligt de komponenter som de har i datorn så kostar den ungefär så mycket (om man köper komponent för komponent löst och sätter ihop). Fördelen med att sätta ihop själv är väl att man kan välja kylning och alltså klocka som man vill.

Är vinsten så stor på att välja xeon processorer framför olika typer av i7or?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk

Jag tänker inte orda om priserna, att Apple tar semitiskt betalt för sina produkter är knappast nytt.

Men att de fortfarande inte har USB 3 som standard är förvånande. Jag trodde att anledningen till att USB 3 inte hamnade i de bärbara eller den Mac mini som lanserades tidigare i år var för att de väntade på flaggskeppet Mac Pro. Men icke.

Milde herre Jobs, giv oss Blu-ray-spelare, USB 3 och Firewire S3200.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer en till version med HD5870/HD5970. Lär väl troligtvis inte göra det, men jag hoppas självklart.

Gör det väl det, så kommer jag att ta mig en rejäl funderare ifall det är dags att gå över till Mac.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Hoppas att det kommer en till version med HD5870/HD5970. Lär väl troligtvis inte göra det, men jag hoppas självklart.

Gör det väl det, så kommer jag att ta mig en rejäl funderare ifall det är dags att gå över till Mac.

Tveksamt. Nästa generation om ett år kommer troligen använda budgetmodeller från 6000-serien för highend, och typ 5750 i 21.5"aren. Såvida inte nvidia släpper något jox.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Hehe... man kan ju fråga sig om de har proriterat komponenterna rätt, men enligt de komponenter som de har i datorn så kostar den ungefär så mycket (om man köper komponent för komponent löst och sätter ihop). Fördelen med att sätta ihop själv är väl att man kan välja kylning och alltså klocka som man vill.

Är vinsten så stor på att välja xeon processorer framför olika typer av i7or?

Grejen är ju att du kan på ett xeon-anpassat mobo ha ett hundratal gigabyte av ram och 2-4st cpuer. Du får alltså 2-4 gånger så mycket beräkningskraft. Så ja, xeon är att föredra före vanliga konsumentprylar som i7 om det är cpu-prestanda du behöver.

Om du köper komponent för komponent löst av dessa workstation/server-prylar är det ofta så att du får en dyrare maskin än vad dell/apple/hp kan erbjuda dig.

Det finns också anledningar till att alla x86-servrar kör Xeon eller Opteron, och inte de övriga. Som ECC-ram till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Milde herre Jobs, giv oss Blu-ray-spelare, USB 3 och Firewire S3200.

Är inte optisk film media ganska dött på datorer? Iaf, köp en extern bluray istället, jag tar mycket hellre en extra HDD plats, mer minne eller ännu större batteri på min bärbara än att dras med en optisk enhet jag typ aldrig använder.

Anledningen till att Apples datorer inte har USB3 hörde jag någonstans att Intel ännu inte släppt en chipset som stödjer USB3 och Apple använder Intels grejer för just det, vet inte om det stämmer men men, mycker märkligt att Apple varit så sega med så mycket den senaste tiden.

Iaf, kommer nog bli en MP men varför erbjuder dom inte dual Xeon X5680?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Hehe... man kan ju fråga sig om de har proriterat komponenterna rätt, men enligt de komponenter som de har i datorn så kostar den ungefär så mycket (om man köper komponent för komponent löst och sätter ihop). Fördelen med att sätta ihop själv är väl att man kan välja kylning och alltså klocka som man vill.

Är vinsten så stor på att välja xeon processorer framför olika typer av i7or?

i7or är nog inte designade för att kunna samarbeta som serverprocessorerna är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Jag tänker inte orda om priserna, att Apple tar semitiskt betalt för sina produkter är knappast nytt.

Men att de fortfarande inte har USB 3 som standard är förvånande. Jag trodde att anledningen till att USB 3 inte hamnade i de bärbara eller den Mac mini som lanserades tidigare i år var för att de väntade på flaggskeppet Mac Pro. Men icke.

Milde herre Jobs, giv oss Blu-ray-spelare, USB 3 och Firewire S3200.

Tvivlar på att dom kommer stödja USB3 när dom utvecklar sin egna standard istället med Intel. LightPeak verkar betydligt mer intressant än USB3.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

i7or är nog inte designade för att kunna samarbeta som serverprocessorerna är.

Mmm i7 har bara 1 QPI, Xeon har flera, så går bara klämma in en i7 processor per moderkort, en singelprocessor är inte intressant för dom som behöver en riktig arbetsstation

Skrivet av fratey:

Blev lite besviken på Cinema Display's pris, annars ser den intressant ut.

Besviken? Den var ju nästan galet billig? Det är ju lixom inte en sketen TN panel i den

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Saknar fortfarande Blu-ray som standard. Har tre och ett halvt år kvar på min så man kan ju alltid hoppas att mr: Jobs ändrat attityd tills det är tid för en ny.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Besviken? Den var ju nästan galet billig? Det är ju lixom inte en sketen TN panel i den

Det är samma panel som i Dellskärmen, som kostar runt 8,5 eller vad det nu var. Därav min besvikelse.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av RemixV2:

Vem köper en Mac Pro för dryga 25k standard?

De som använder den i sitt yrke och fakturerar över 1000 kr / timme + moms exempelvis.
I sådana lägen kan prylarna bli lite dyrare än 25000, men sparar man lite tid här och där med bättre maskinvara så blir det mycket tid på ett år och tid är pengar.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det är samma panel som i Dellskärmen, som kostar runt 8,5 eller vad det nu var. Därav min besvikelse.

Det är inte samma, dessutom kostar Dells 1099USD, Apples kommer kosta runt 999USD, Apples har LED medans Dell har CCFL, vilket man nu vill ha beror på användningsområde.

Så jag vet fortfarande inte riktigt vad prismässigt du är besviken på?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Hård chock att cinema displayen blev glossy, verkligen.
Hoppas verkligen inte att de sätter en trend med detta eller inbyggda batterier i bärbara. Batteriladdaren var ju en fin gest för de få saker som faktiskt använder standardbatterier.

"But the Apple Battery Charger senses when its batteries are done charging and automatically reduces the amount of power it needs. In addition, the reusable batteries that come with each Apple Battery Charger are designed to maintain a high charge capacity for hundreds of charges, so you no longer have to buy new batteries or toss them every few months."
Suck. "Though of course, due to the superior sleekness and constant revisions of our phones and hypnotized state of our followers, those you still need to toss when their built-in batteries are depleted or probably before. Customers or phones? Well..."

De är knappast först att använda 'Du slipper köpa nya batterier-elementet' heller, men kanske funkar det när Apple använder det, de jag ser använda AA eller AAAbatterier använder nästan alltid alkaliska. Och att den drar mindre el när batterierna den håller är färdigladdade är väl knappast revolutionerande heller. Otyget är vitt såklart, skenhelighetens färg.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Det är inte samma, dessutom kostar Dells 1099USD, Apples kommer kosta runt 999USD, Apples har LED medans Dell har CCFL, vilket man nu vill ha beror på användningsområde.

Så jag vet fortfarande inte riktigt vad prismässigt du är besviken på?

Jag måste informera dig att vi bor i Sverige och att Apple tar Appletaxa här. Tror du ärligt att Apples skärm kommer kosta 7000 här i Sverige.

Och menar du att Apple har en annan panel i sin Cinema Display jämfört med sin iMac? Varför skulle de ha det? Det är samma panel i iMacskärmarna och Dellskärmarna.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag måste informera dig att vi bor i Sverige och att Apple tar Appletaxa här. Tror du ärligt att Apples skärm kommer kosta 7000 här i Sverige.

Sa jag det? Enda man kan jämföra med nu är dom priserna som är satta, därav USD, Dell tar samma "Apple taxa", Apples skärm kommer definitivt kosta mindre än Dellen hos Dell, får hoppas åteförsäljare kan lyckas pressa priset på nya 27".

Skrivet av fratey:

Och menar du att Apple har en annan panel i sin Cinema Display jämfört med sin iMac? Varför skulle de ha det? Det är samma panel i iMacskärmarna och Dellskärmarna.

Vetifan hur din kommunikationsförmåga är men att hela tiden påstå att någon sagt något dom inte sagt kanske inte är så överdrivet smart? Nej det är inte samma panel, samma tillverkare, upplösning osv jao, men det skiljer grymt mycket i uppbyggnad av drivenhet, styrenhet, filter osv, den lilla delen av matrisen är troligen densamma.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtlasPatlas:

Blev precis det näst bästa alternativet sämre? Förr innebar 27"-modellen att det ingick en i5, nu är det en i3:a. Och inte är väl skillnaden mot en 4850 i gamla mot 5670 i nya sådär jättestor heller?

Nix. Billigaste 27"arn hade 3ghz core 2 duo. Sen kunde man köra i5 dyrare och i7 dyrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Jag tänker inte orda om priserna, att Apple tar semitiskt betalt för sina produkter är knappast nytt.

Men att de fortfarande inte har USB 3 som standard är förvånande. Jag trodde att anledningen till att USB 3 inte hamnade i de bärbara eller den Mac mini som lanserades tidigare i år var för att de väntade på flaggskeppet Mac Pro. Men icke.

Milde herre Jobs, giv oss Blu-ray-spelare, USB 3 och Firewire S3200.

Mjo, men aluminium är ju knappast billigt - sen lägger de ju inte lite pengar på design heller.

Saknar också USB 3.0, men som ovan så är det väl nog pga att Intel inte valt att fixa det än. Lite tråkigt. Snabbare firewire vore väl också kul, ser dock inte anledning att ha kvar det om usb 3.0 presterar som det ska. Blir väl externa diskarna som flaskar snart endå.

Sen - vem hyr blu-ray filmer? Och vem sitter och ser filmer på datorskärmen? Att tvinga folk punga ut kanske 2k extra för att ha en blu-ray läsare som standard känns väldigt onödigt. Finns väl externa som går till firewire för dem som vill ha?