Apple uppdaterar Imac och Mac Pro

Permalänk
Medlem

Bara jag som är intresserad av trackpaden? den ser ganska stor ut på bilden och om den är ca 15x15 cm så kan den ju vara ganska schyst att använda istället för mus. Tyvärr funkar väll inte den alls bra med Windows men drömma kan man väll alltid

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Sa jag det? Enda man kan jämföra med nu är dom priserna som är satta, därav USD, Dell tar samma "Apple taxa", Apples skärm kommer definitivt kosta mindre än Dellen hos Dell

Inte en jävla chans att Cinema Display 27" kommer kosta under 8390/8490 kronor.

Skrivet av JesperA:

Vetifan hur din kommunikationsförmåga är men att hela tiden påstå att någon sagt något dom inte sagt kanske inte är så överdrivet smart? Nej det är inte samma panel, samma tillverkare, upplösning osv jao, men det skiljer grymt mycket i uppbyggnad av drivenhet, styrenhet, filter osv, den lilla delen av matrisen är troligen densamma.

Vad är skillnad på en U2711 med en Glossy-modifikation och Apple's nya Cinema Display om vi bortser från att Cinema Display har LED, vilket betyder mindre/lägre/kortare/svampigarew/asjfdsjfnsdjfgnsdjnjfn gamut?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd

fratey, lika bra att lägga ned. Din motståndare är inte med i matchen.

Jag tycker trackpaden ska bli intressant. Hoppas det kommer drivrutiner för Windows också inom en inte allt för lång framtid!

Permalänk
Medlem

Svårt... verkligen!

Till de som spekulerar kring vad 27" skärmen kommer att kosta i Sverige:

Gå in på Apples svenska butik: Välkommen till Apple Store - Apple Store (Sverige)
Gå även in på Apples amerikanska butik: Welcome to the Apple Store - Apple Store (U.S.)

Man ser då att skillnaden mellan den amerikanska butiken och den svenska är nästan exakt 10x. (t.ex. en macbook pro us$1199 kostar här 11995kr).
Det blir ungefär dolllarkursen * svensk moms (9,3).

Baserat på ovanstående gissar jag att den kommer att kosta runt 10000kr här.

Skrivet av RemixV2:

Vem köper en Mac Pro för dryga 25k standard?

Tror inte det är speciellt många. De flesta kommer att pimpa sina. 4x512Gb SSD var ju ett av alternativen
Jag hade gärna köpt en men jag spelar för mycket så jag behöver bättre grafikkort.

Skrivet av fratey:

Det är samma panel som i Dellskärmen, som kostar runt 8,5 eller vad det nu var. Därav min besvikelse.

Du hade nog lite höga förväntningar om du trodde att Apple skulle lägga sig på samma prisnivå som Dell. Diffen är 1500kr = 17,7% högre vilket väl får anses som en hyfsat låg "apple-tax".
Jag hade förväntat mig någonstans runt 14-15k för den med tanke på att den ersätter 30" som de i nuläget tar 17500kr för.
iMacen blev ju dock hux flux hyfsat billig med tanke på vad skärmen kostar separat. Skulle kunna tänka mig en 27" iMac som skärm och sedan kör man webserver och shit i den så den inte bara står och idlar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Förstår iinte vad ni gnäller för den kan ju fås med en eller flera 5870 grafikkort det borde väl räcka ett tag?

Permalänk
Medlem

Skärmen var intressant, nackdelen var ju priset !

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik Arvidsson:

Förstår iinte vad ni gnäller för den kan ju fås med en eller flera 5870 grafikkort det borde väl räcka ett tag?

Kolla på specifikationerna. 2 st 5770 eller 1 st 5870.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Funkar den här skärmen till vanliga datorer eller är det mac-special-kontakt som gäller? Alltid gillat appleskärmarna, skulle kunna tänka mig en sådan om det funkar att kopplar vanlig dvi/hdmi på något sätt. Ser knepigt ut på bilderna tycker jag.

Är det displayport de kör med eller vad?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Skärmen var minst intressant. 2560x1440 intresserar mig inte det minsta men 2560x1600 däremot

Permalänk
Skrivet av fratey:

Kolla på specifikationerna. 2 st 5770 eller 1 st 5870.

Jag såg någonstanns upp till 3 st 5770 och då går det ju givitvis med 3 st 5870 också ju förutsatt att nätagregatet står upp för det.

Permalänk
Skrivet av Erik Arvidsson:

Jag såg någonstanns upp till 3 st 5770 och då går det ju givitvis med 3 st 5870 också ju förutsatt att nätagregatet står upp för det.

Det är en Mac du talar om, inte bara att köpa ett extra kort och sätta in...

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik Arvidsson:

Jag såg någonstanns upp till 3 st 5770 och då går det ju givitvis med 3 st 5870 också ju förutsatt att nätagregatet står upp för det.

Det stod inte "2x additional 5770", utan bara "2x 5770"

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd

När släpps skärmen?

Permalänk

Apple Mac Pro är vigd åt krävande användare och kan utrustas med upp till två processorer och tre grafikkort. De nya systemspecifikationerna gör det möjligt att förse sitt system med två stycken sexkärniga Xeon-processorer vid 3,33 GHz eller för den delen tre stycken Radeon HD 5770 grafikkort.

Andra nyheter i specifikationslistorna är AMDs grafikkortsflaggskepp Radeon HD 5870 samt upp till 4TB lagringskapacitet, enbart med SSD-enheter. Men systemkonfigurationerna är till synes oändliga.

Läste detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Det är inte samma, dessutom kostar Dells 1099USD, Apples kommer kosta runt 999USD, Apples har LED medans Dell har CCFL, vilket man nu vill ha beror på användningsområde.

Så jag vet fortfarande inte riktigt vad prismässigt du är besviken på?

Dells 1099$ blev 8500 här i sverige (7100 för mig med studentrabatt <3) vilket är väldigt billigt då det brukar passa bra att ta dollarn gånger 10 för att få svenska priset. Tvivlar på att Apples kommer speciellt långt under 10k.

Skulle vilja påstå att Apples skärm passar perfekt till en av deras bärbara, men ska man köpa en skärm till nåt annat är Dellen ett mycket bättre och troligen billigare köp.

Skrivet av dj christian:

Skärmen var minst intressant. 2560x1440 intresserar mig inte det minsta men 2560x1600 däremot

Synd bara att man får betala det dubbla för 3 tum mer och den upplösningen.

Får nog gå upp ett antal tusenlappar från de 7100 jag betalade för att få en likvärdig skärm.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Trevligt att man kan köra dubbla hårddiskar i nya 27" iMac. Men det kanske man kunde i de äldre också? 2TB Serial ATA Drive + 256GB Solid State Drive hade inte varit fel.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Mycket trevliga nyheter!^^ Speciellt trackpaden.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Trevligt att man kan köra dubbla hårddiskar i nya 27" iMac. Men det kanske man kunde i de äldre också? 2TB Serial ATA Drive + 256GB Solid State Drive hade inte varit fel.

Det kan du! Dock får du plocka ur dvd:n i den äldre iMac:en för att det skulle gå...

Permalänk

Laddningsbara batterier med 10 års garanti låter vasst?

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Mycket trevliga nyheter!^^ Speciellt trackpaden.:D

undrar om det kommer drivare för windows? För en kille som inte installerat bootcamp: finns det stöd för multitouch på macbookarna osv osv under windows?

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk

AMD grafikkort i de nya iMac mycket trevligt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

100% AMD grafik i de nya burkarna också, men det var iofs inte så konstigt då inte Nvidia hade något vettigt att leverera när specarna för de nya systemen fastslogs.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Är det ens separata laddningskanaler i Apples exklusiva batteriladdare?

Visa signatur

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Inte en jävla chans att Cinema Display 27" kommer kosta under 8390/8490 kronor.

Du missade en grej han skrev dock: "vad Dell:en kostar hos Dell." (varav uttrycket Dell-taxa antar jag)
DELL Dell UltraSharp U2711 69 cm (27") platt widescreenskärm med PremierColor : Datorkomponenter | Dell Sverige

11+ laxar...

Skrivet av fratey:

Vad är skillnad på en U2711 med en Glossy-modifikation och Apple's nya Cinema Display om vi bortser från att Cinema Display har LED, vilket betyder mindre/lägre/kortare/svampigarew/asjfdsjfnsdjfgnsdjnjfn gamut?

Bra fråga
Den kan bli väldigt lika förutom coatingen och backlighten, men det finns alltid saker som går att pilla med som kan paja/förbättra skärmen... I första hand "mjukvaran" eller vad man nu ska kalla menyer, färginställningar, scaler osv som kan påverka tex input-lag) men finns säkert även saker i drivning av hårdvara som kan diffa. (jag är för dålig på sånt)

Ska bli kul att se recensioner av den!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du missade en grej han skrev dock: "vad Dell:en kostar hos Dell." (varav uttrycket Dell-taxa antar jag)
DELL Dell UltraSharp U2711 69 cm (27") platt widescreenskärm med PremierColor : Datorkomponenter | Dell Sverige

11+ laxar...

Nej, jag missade inte det utan ignorerade det medvetet - för det är ett korkat argument, och apples skärm kommer knappast kosta 4000 kronor billigare åt andra håll.

Skrivet av Roger W:

Bra fråga
Den kan bli väldigt lika förutom coatingen och backlighten, men det finns alltid saker som går att pilla med som kan paja/förbättra skärmen... I första hand mjukvaran, men finns säkert även saker i drivning av hårdvara som kan diffa. (jag är för dålig på sånt)

Ska bli kul att se recensioner av den!

Absolut! Så länge vi slipper gulsticket.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna också kunna ha två hårddiskar utan att behöva ta bort cd/dvd-läsaren. Det blir nog att köpa en trackpad och batteriladdaren.

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Är inte optisk film media ganska dött på datorer? Iaf, köp en extern bluray istället, jag tar mycket hellre en extra HDD plats, mer minne eller ännu större batteri på min bärbara än att dras med en optisk enhet jag typ aldrig använder.

Skrivet av Huddit:

Saknar också USB 3.0, men som ovan så är det väl nog pga att Intel inte valt att fixa det än. Lite tråkigt. Snabbare firewire vore väl också kul, ser dock inte anledning att ha kvar det om usb 3.0 presterar som det ska. Blir väl externa diskarna som flaskar snart endå.

Sen - vem hyr blu-ray filmer? Och vem sitter och ser filmer på datorskärmen? Att tvinga folk punga ut kanske 2k extra för att ha en blu-ray läsare som standard känns väldigt onödigt. Finns väl externa som går till firewire för dem som vill ha?

Som jag ser det är bluray den naturliga utvecklingen, och skärmarna i iMacarna klarar ju av full HD, så att inte erbjuda blurayspelare som ett alternativ är vansinne. Sedan finns det ju uppenbarligen en del som ogillar allt vad optisk media heter, men bara för att ni inte har behov av det betyder det inte att det inte finns de som har det. Att sedan vara tvungen att köpa en extern enhet känns bara löjligt, när det är något som borde vara inbyggt i en dyr premiumdator.

Anledningen till att ha FW är naturligtvis för att det finns enheter som har FW-anslutning.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk

Intressant att se vad för uppdateringar Mac Pro får. I dagsläget är bara dual-xeon konfiggen intressant, de andra tjänar inget på att vara xeonproppar mot en i7 9xx annat än ECC-reg minnen.

Någon skrev om att med xeon kan man ha hundratals GB minne osv. Visst, men Apples tekniker är ju konkelbär som sätter 4st minnesplatser till en processor med tre minneskanaler. Hur ska du få in mycket minne i bara fyra platser? Och hur hade de tänkt sig att man ska kunna köra tripple channel, lämna en plats tom? Nä, fattar inte varför de ska köra xeon i non-dualsoket. Någon som kan förklara det för mig?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Den föregående "näst bästa" modellen av iMac 27" hade en 3.06ghz Core 2 Duo processor och inte i5. Utan det var endast den bästa modellen som hade i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Intressant att se vad för uppdateringar Mac Pro får. I dagsläget är bara dual-xeon konfiggen intressant, de andra tjänar inget på att vara xeonproppar mot en i7 9xx annat än ECC-reg minnen.

Någon skrev om att med xeon kan man ha hundratals GB minne osv. Visst, men Apples tekniker är ju konkelbär som sätter 4st minnesplatser till en processor med tre minneskanaler. Hur ska du få in mycket minne i bara fyra platser? Och hur hade de tänkt sig att man ska kunna köra tripple channel, lämna en plats tom? Nä, fattar inte varför de ska köra xeon i non-dualsoket. Någon som kan förklara det för mig?

För att du ska köpa en dyrare modell med 8st minnesplatser.

Anledningen till att de har 4 är dock aningen drygt, 3 eller 6 vore bättre ja. Men apple bryr sig säkert inte så mycket och låter mobo-tillverkaren leverera det de tycker matchar apples krav.

Rätt löjligt dock av apple också att skriva att den max supportar upp till 32GB RAM. Chipsetet på mobot klarar ju 16GB-stickor. 16x8 är en bra bit mer än 32GB och fungerar säkerligen bra.

Till och med tidigare generationen klarade 64GB även fast på pappret var det max 16GB tror jag.