Intel Labs överför data med lasersignaler

Permalänk
Melding Plague

Intel Labs överför data med lasersignaler

Kiseljätten Intel utvecklar ett system för intern dataöverföring med laser. Tidiga experiment visar överföringshastigheter på hela 50 Gbps.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt coolt! GO SCIENCE!

/ Daniel

Permalänk
Medlem

Är det här detsamma som LIght Peak teknologin det har varit tal om från Intel? Hur som helst, härliga hastigheter.

Permalänk

Häftigt värre!
Hoppas vi får se fler liknande nyheter också!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Bah! Jag väntar fortfarande på något som kan öka de geografiska avståndet som fiber begränsas av idag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Galet fränt

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Haha, det var häftigt

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Hur många ssd måste man raida för att kunna föra över en fil i de hastighaterna?

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Intressant, när kan detta tänkas komma tro?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bah! Jag väntar fortfarande på något som kan öka de geografiska avståndet som fiber begränsas av idag.

Det ökar väl hela tiden allt eftersom fibrerna och signaltekniken utvecklas.
En orsak till att inte optisk överföring funkar hemma, över långa avstånd, i de "lakritssnören" som används för digitalt ljud, är att dessa oftast inte har glasfiber, utan närmast en tunn fisklina i plast.
En fullständigt onödig teknisk lösning, digitalt ljud via el hade varit mycket bättre.
Förstår inte riktigt vad Intel har tänkt använda tekniken till, är det grundforskning eller har dom mer konkreta mål?

edit Titta på bild 3, Chefen som tar åt sig äran och ingenjören som har gjort jobbet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är riktigt trevligt teknikhopp. Tänk att kunna köra en optisk anslutning mellan chipset och cpu på moderkortet t.ex. En anslutning istället för 300 kopparledningsbanor. Förenklar design både vad gäller utrymme på kortet, priset och energiförbrukning skulle jag tro.

Lite osäker på vad mer som skulle kunna utnyttja tekniken just nu.. kommunikation mellan cpu och minne eller grafikkortet tror jag inte tjänar på detta riktigt ännu. Speciellt när styrkretsarnas logik börjar flyttas in i cpun.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bah! Jag väntar fortfarande på något som kan öka de geografiska avståndet som fiber begränsas av idag.

Räcker det inte att de klarar avstånd som tex över atlanten?

Blir svårt att komma ifrån dämpningen dock. Hade det inte varit glas utan vakuum istälelt så hade räckvidden antagligen varit något större.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har det varit en nyhet där en optisk processor gjorts av glaskristaller eller något liknande för ett tag sen?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Räcker det inte att de klarar avstånd som tex över atlanten?

Om den erbjöds på torra land och inte hade så mycket latenser, absolut! Nu är det tyvärr inte så. Skulle vilja klustra ett SAN mellan två serverhallar som råkar ligga liiiiiite för långt från varandra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om den erbjöds på torra land och inte hade så mycket latenser, absolut! Nu är det tyvärr inte så. Skulle vilja klustra ett SAN mellan två serverhallar som råkar ligga liiiiiite för långt från varandra.

EDFAs borde väl gå att få tag på, eller introducerar de för hög delay kanske?

Vad är det för avstånd egentligen?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem

Trådlös intern signalöverföring är ordentligt hett i forskarkretsar (no pun intended). Att tekniken har nått så långt att signalöverföring i fysiska ledningar är för långsamt och krångligt är fascinerande.

Om detta eller spinntroniska implementationer kommer visa sig bli mest lämpad i persondatorer är fortfarande oklart. Denna tekniken känns närmare i tiden, men spinntroniken känns mer potent. En ordentlig generationsväxling för tekniken kommer det innebära i vilket fall.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

Trådlös intern signalöverföring är ordentligt hett i forskarkretsar (no pun intended). Att tekniken har nått så långt att signalöverföring i fysiska ledningar är för långsamt och krångligt är fascinerande.

Om detta eller spinntroniska implementationer kommer visa sig bli mest lämpad i persondatorer är fortfarande oklart. Denna tekniken känns närmare i tiden, men spinntroniken känns mer potent. En ordentlig generationsväxling för tekniken kommer det innebära i vilket fall.

Tusan! Du slog mig i att nämna spinresonansen. Personligen tror jag mer på spinresonans, helt enkelt eftersom man kan skicka dessa signaler genom optiskt icketransparenta material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

EDFAs borde väl gå att få tag på, eller introducerar de för hög delay kanske?

Vad är det för avstånd egentligen?

Ekonomiskt och tekniskt är det inte realistiskt att vi försöker hitta egna lösningar. Vi är som de flesta beroende av vad dagens ISP kan leverera till en rimlig kostnad - OM du nu finns teknik med tillräckligt hög kvalité. Avståndet är kanke inte så blodigt, 25km fågelvägen eller 45km bilvägen. Vilen väg fiber tar vet jag inte. Det jag vet däremot är att våra tester inte föll väl ut.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Finns bra potential i detta om tekniken tilllåter någon meter, t.ex. behöver man inte ha alla komponenter i samma låda så man kan ha externa grafikkort att koppla in när man vill spela på sin bärbara.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Låter jäkligt sweet, men kommer inte tekniken dra löjligt mycket ström? Rätta mig gärna för jag har ingen aning!

Visa signatur

Ein Haswell mit ein gtx 970, jawohl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Finns bra potential i detta om tekniken tilllåter någon meter, t.ex. behöver man inte ha alla komponenter i samma låda så man kan ha externa grafikkort att koppla in när man vill spela på sin bärbara.

Asus har redan en sådan lösning, asus XG

Men jag gissar på att du menar att man ska kunna plugga in ett vanligt "stationärt kort" ex HD5970?

Men intressant nyhet, blir roligt ifall det tillämpas någonting användbart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av droodle:

Låter jäkligt sweet, men kommer inte tekniken dra löjligt mycket ström? Rätta mig gärna för jag har ingen aning!

Det tror jag inte. Jag är inte heller någon expert på området, men trots att LASER är rätt ineffektiv är det inga stora effekter som behövs för att överföra information med ljus!

Permalänk

lol old!

seriöst!

Visa signatur

Citera för svar