historier om Bilförare vs gående/cyklister vid övergångställen!

Permalänk
Skrivet av treffin:

Dryga? Det kanske inte är helt optimalt, men det är ju god vilja som ligger bakom handlandet i alla fall, tänk så och öka förståelsen
Jag vinkar ofta förbi bilar, men då tar jag kontakt på långt avstånd och saktar dessutom in några meter innan övergångsstället för att tydligt markera.

Jag har inget problem med att folk vinkar förbi bilar, de jag kallade dryga är de som står vid övergångsställen och ser ut som om de vill gå över och när man väl stannat så vinkar de att man ska fortsätta istället för att göra som du sa.

Visa signatur

Everyone hates me because I'm paranoid.

Permalänk
Medlem

Jag fullkomligt älskar att vara cyklist/gående i denna stad.
Det är som att man har en måltavla på ryggen och alla bilister är med i någon klubb där det är skottpengar på en. Det där med trafikljus, övergångsställen och annat är inte så viktigt så länge man har en bil runt sig.

Var inte så längesedan som jag lyckades reta upp en bilförare riktigt ordentligt. Han satt bakom sin ratt och hytte med näven åt mig. Det faktum att det var ett övergångsställe med ljus där han hade rött öjus och jag hade grönt var tydligen inte så viktigt. Sen verkar knappt någon i denna stad veta hur reglerna gällande övergångsställen utan ljus fungerar. Varenda gång jag ska till jobbet så får jag stå och vänta medan bil efter bil glider förbi utan att ens sakta in. Bäst är dock logiken bilförare använder vid övergångsställen. Jag förstår mig inte på den, men den måste vara underhållande då den fungerar som någonting ur alice i underlandet.

Om jag cyklar och ska korsa en väg med övergångsställe så saktar jag in och letar efter en lucka så att jag smidigt kan ta mig över utan att någon ska behöva stanna. Jag kliver inte av cykeln om jag inte måste då jag inte ser varför det ska vara nödvändigt att snigla sig över vägen och sätta stopp för biltrafiken om jag inte måste. Men finns det någon bilist som tänker lika långt? Nej. Finns det någon som trots att jag är väl synlig saktar in så att jag kommer förbi innan de är framme och måste stanna? Nej. För av någon underlig anledning är det mer givande att sitta bakom ratten, låtsas som ingenting och sedan tvärnita och vara förbannade.

Istället så gasar folk för att täppa till luckorna och låtsas som att jag inte finns. Så till slut så måste jag kliva av cykeln. Men stannar någon då? Enbart motvilligt, och då gärna med sura miner och helt meningslösa tvärnitar. Och sen blir de ännu surare när de måste stå och vänta medan jag tar mig över. Och de gånger jag stannar kvar på cykeln och ser att det kommer en lucka så brukar jag visa för de som kommer innan att jag inte tänkt köra genom att backa eller vinka förbi dem. Och vad händer då? Jo folk tvärnitar och ser ut som om de vill strypa mig.

För lite hjärnaktivitet och att vilja hålla trafiken flytande gäller enbart bilister i denna stad (om ens det). I alla fall om man frågar bilisterna. Varenda bilist bara förutsätter att alla gående/cyklande per automagi är ute efter att jävlas så mycket som möjligt. Att man som gående/cyklande vill försöka sköta det hela så smidigt som möjligt finns det inte en tanke på från någon som glider runt i sitt lilla plåtskal.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det är först när man får körkort som man märker hur korkad man själv var som cyklist. Fotgängare är helt blåsta och dödspiloter på cykel är inte ett dugg bättre.

Som en idiot med fru och barnvagn som klev rätt ut i trafiken trots att han hade röd gubbe och det slog om till grönt för bilarna. Jag tutade åt idioten, han gick fram till mig och var allmänt tyken. Jag flög ur bilen och skällde ut idioten efter notor.

Sen, är det skitväder ute så brukar jag vara snäll mot folk och sakta in, men är det fint väder så har jag bara respekt om det är ömsesidigt.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Det är först när man får körkort som man märker hur korkad man själv var som cyklist. Fotgängare är helt blåsta och dödspiloter på cykel är inte ett dugg bättre.

Som en idiot med fru och barnvagn som klev rätt ut i trafiken trots att han hade röd gubbe och det slog om till grönt för bilarna. Jag tutade åt idioten, han gick fram till mig och var allmänt tyken. Jag flög ur bilen och skällde ut idioten efter notor.

Sen, är det skitväder ute så brukar jag vara snäll mot folk och sakta in, men är det fint väder så har jag bara respekt om det är ömsesidigt.

Fast trots att man följer alla lagar och regler som cyklist/gående så är det alltid folk som ska envisas med att a) köra förbi mig när jag cyklar med ett avstånd som understiger 20-30cm
b) stänka ner mig när det regnat
c) köra om trots övergångsställen
d) parkera bilen på cykelväg/trottoarer (eller komma körande på dessa/gågator osv).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Testpilot
Skrivet av belga:

Jag fullkomligt älskar att vara cyklist/gående i denna stad.
...

Just att hålla trafiken flytande tycker jag också är en bra idé, folk behöver inte stanna för mig utan jag kan ta mig över vägen i luckorna mellan bilarna.

Precis där jag bor är den en väg man ska gå över som inte har övergångsskyltar men det är en upphöjd väg för gångarna. Väldigt ofta händer det att jag har en bra bit kvar innan jag är framme och jag ser att bilen som kommer på vägen med god marginal hinner köra förbi mig innan så slipper någon av oss stanna. Självklart så envisas dom med att sakta ner och stanna som då gör att jag i min tur känner mig uppmanad att småspringa för att inte vara i vägen, hade dom bara gasat på hade det ju inte varit några problem.

Är det bara en enda bil som kommer på vägen kan jag som fotgängare stå och vänta eftersom en person som går inte har nån broms- eller accelerationssträcka att tala om, att en bil ska tvingas bromsa och gasa iväg som bara orsakar mer utsläpp ser jag som helt onödigt. En annan sak vore det ju om det är massor av bilar vilket gör att man som fotgängare inte kan ta sig över vägen men på de vägarna är det oftast trafikljus.

Att trycka på knappen för att göra det grönt för mig om det inte är någon trafik brukar jag för övrigt inte heller göra, känns onödigt att stoppa upp eventuell kommande trafik senare istället för att smita över mot rött när inga bilar finns i närheten.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Just att hålla trafiken flytande tycker jag också är en bra idé, folk behöver inte stanna för mig utan jag kan ta mig över vägen i luckorna mellan bilarna.

Precis där jag bor är den en väg man ska gå över som inte har övergångsskyltar men det är en upphöjd väg för gångarna. Väldigt ofta händer det att jag har en bra bit kvar innan jag är framme och jag ser att bilen som kommer på vägen med god marginal hinner köra förbi mig innan så slipper någon av oss stanna. Självklart så envisas dom med att sakta ner och stanna som då gör att jag i min tur känner mig uppmanad att småspringa för att inte vara i vägen, hade dom bara gasat på hade det ju inte varit några problem.

Är det bara en enda bil som kommer på vägen kan jag som fotgängare stå och vänta eftersom en person som går inte har nån broms- eller accelerationssträcka att tala om, att en bil ska tvingas bromsa och gasa iväg som bara orsakar mer utsläpp ser jag som helt onödigt. En annan sak vore det ju om det är massor av bilar vilket gör att man som fotgängare inte kan ta sig över vägen men på de vägarna är det oftast trafikljus.

Att trycka på knappen för att göra det grönt för mig om det inte är någon trafik brukar jag för övrigt inte heller göra, känns onödigt att stoppa upp eventuell kommande trafik senare istället för att smita över mot rött när inga bilar finns i närheten.

Jag håller med. Onödigt att folk ska behöva stanna och ha sig om det går att lösa ändå.
Den här stan är ju faktiskt rätt bilfientlig på sina sätt så man borde ju försöka hålla igång det flyt som går att få till. Men som gående eller cyklist så verkar väldigt många bilister förutsätta att man bara är ute efter att göra livet surt för dem som om det bara skulle vara just bilisterna som vill hålla saker i rörelse medan alla andra är ute efter att vara hinder.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Det var roligt den gången jag kom med farmors lilla nissan och skulle stanna vid ett övergångsställe, hade på mig mina arbetskängor och samtidigt när jag kopplade och bromsade råkade jag trycka på gasen så den tokvarvade, då blev damerna rädda

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

En rätt intressant sak till som många verkar glömma (inte vill ta till sig) är ju att man har väjningsplikt mot all trafik när man svänger, vilket mao även gäller ut ur cirkulationsplatser.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

En rätt intressant sak till som många verkar glömma (inte vill ta till sig) är ju att man har väjningsplikt mot all trafik när man svänger, vilket mao även gäller ut ur cirkulationsplatser.

Cyklister ska leda cykeln över, vad händer om man råkar panga en cyklist när man svänger?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Skrivet av MIFFo_BEast:

Cyklister ska leda cykeln över, vad händer om man råkar panga en cyklist när man svänger?

Cyklisten är ju en oskyddad trafikant, sorry men du åker på smällen!

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Cyklister ska leda cykeln över, vad händer om man råkar panga en cyklist när man svänger?

Cyklister FÅR cykla över på övergångsställena, så du har fel. Samma sak som om du smäller en bil från höger, dvs du anses som vållande?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Cyklister ska leda cykeln över, vad händer om man råkar panga en cyklist när man svänger?

Skrivet av Henrik21:

Cyklister FÅR cykla över på övergångsställena, så du har fel. Samma sak som om du smäller en bil från höger, dvs du anses som vållande?

Cyklister får cykla över övergångsställen, men bilister måste inte stanna för att släppa förbi dem så som de måste med gående. Går däremot cyklisten av cykeln så måste de det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Cyklister får cykla över övergångsställen, men bilister måste inte stanna för att släppa förbi dem så som de måste med gående. Går däremot cyklisten av cykeln så måste de det.

Fast nu var det ju frågan om ett övergångsställe i kombination med högersväng (läs ut ur en cirkulationsplats) och då ska gående och cyklister släppas före.

Precis samma sak gäller ju vid en normal högersväng

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Varför använder folk inte blinkers???? JAG BLIR SÅ JÄVLA IRRITERAD!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast nu var det ju frågan om ett övergångsställe i kombination med högersväng (läs ut ur en cirkulationsplats) och då ska gående och cyklister släppas före.

Precis samma sak gäller ju vid en normal högersväng

Mjo, fast frågan är ju om det är för att det är ett övergångsställe. Så vitt jag vet säger inte reglerna för övergångsställen någonting speciellt om det läget utan är samma oavsett var eller i vilket läge det gäller. Sen om reglerna för cirkulationsplats/högersväng säger att även cyklister ska släppas före så är ju det en annan sak än att reglerna för övergångsställen säger det. Samma resultat men av olika anledning, vilket kan vara viktigt att hålla koll på.

Jag ville bara peka ut vad som gäller vid ett övergångsställe då det lät som att det påstods att cyklister antingen inte fick cykla över övergångsställen (generellt sett) eller att bilar var tvugna att lämna företräde även för cyklister på cykeln (återigen generellt sett).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Cyklister FÅR cykla över på övergångsställena, så du har fel. Samma sak som om du smäller en bil från höger, dvs du anses som vållande?

Själv har jag tvärnitat för flick-cyklist från vänster, på ett "icke-cykelväg-övergångsställe",
medan jag körde på huvudledsskyltad gata. Sådant sker varje dag i Tranås där jag bor.
Hon kanske hade sett mig om hon inte ringt till sin kompis i mobilen samtidigt. Läskigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Själv har jag tvärnitat för flick-cyklist från vänster, på ett "icke-cykelväg-övergångsställe",
medan jag körde på huvudledsskyltad gata. Sådant sker varje dag i Tranås där jag bor.
Hon kanske hade sett mig om hon inte ringt till sin kompis i mobilen samtidigt. Läskigt.

*jawdrop*
Ringer folk verkligen när de befinner sig i trafiken, på en cykel, oskyddade?

Permalänk

Det jobbigaste i, som gående, är dom jävla idioterna i bilar som kör i, vad som verkar vara, 100 till övergångstället och sen bromsar in typ 3 meter innan, och sen blir skitsura när man inte går över.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Mjo, fast frågan är ju om det är för att det är ett övergångsställe. Så vitt jag vet säger inte reglerna för övergångsställen någonting speciellt om det läget utan är samma oavsett var eller i vilket läge det gäller. Sen om reglerna för cirkulationsplats/högersväng säger att även cyklister ska släppas före så är ju det en annan sak än att reglerna för övergångsställen säger det. Samma resultat men av olika anledning, vilket kan vara viktigt att hålla koll på.

Jag ville bara peka ut vad som gäller vid ett övergångsställe då det lät som att det påstods att cyklister antingen inte fick cykla över övergångsställen (generellt sett) eller att bilar var tvugna att lämna företräde även för cyklister på cykeln (återigen generellt sett).

Fast det är ju precis som du säger inte för att det är övergångsställe/cykelöverfart i första hand, utan främst för att du svänger. Dvs, vid sväng har du väjningsplikt mot trafik vars färd du ska korsa.

Ett annat intressant exempel, detta: Google Maps vad gäller här då?

Det är ett upphöjt övergångsställe + cykelöverfart och som bilist har man väjningsplikt mot fordon på gatan framför, har man även väjningsplikt mot cyklisterna?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast det är ju precis som du säger inte för att det är övergångsställe/cykelöverfart i första hand, utan främst för att du svänger. Dvs, vid sväng har du väjningsplikt mot trafik vars färd du ska korsa.

Ett annat intressant exempel, detta: Google Maps vad gäller här då?

Det är ett upphöjt övergångsställe + cykelöverfart och som bilist har man väjningsplikt mot fordon på gatan framför, har man även väjningsplikt mot cyklisterna?

Ja, du kan själv se "företrädes-trianglarna" på gatan precis innan cykelbanan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Ja, du kan själv se "företrädes-trianglarna" på gatan precis innan cykelbanan.

Vet faktiskt vad som gäller, men man ser ju ofta folk som inte tar någon som helst hänsyn till gående/cyklister, trots att väjningstrianglarna är före

EDIT: Det var alltså inte frågan om jag visste vad som gällde, utan främst om övriga medlemmar här vet vad som gäller.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Aha, hoppsan.

Tranås är helt nerlusat med cykelbanor parallellt med huvudstråken för bilar,
vilket nog gör att man lär sig att titta efter både trianglarna & cyklisterna själva lite extra.

Värst är det att göra högersväng med bil/MC i norrgående riktning genom stan,
man har alltid en cykelbana t.h. om sig då, där det kan vara svårt att se cyklister.
(Man måste vrida jäkligt mycket på skallen för att kunna se ordentligt.)

Fotgängarna i stan verkar också ovanligt ovilliga att titta på övrig trafik innan
de skrider över Storgatan (genomfartsled) i maklig slowmotion. Provocerande sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Vet faktiskt vad som gäller, men man ser ju ofta folk som inte tar någon som helst hänsyn till gående/cyklister, trots att väjningstrianglarna är före

EDIT: Det var alltså inte frågan om jag visste vad som gällde, utan främst om övriga medlemmar här vet vad som gäller.

Hur ser dessa väjningstrianglar ut och var hittar man dom?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triss:

Hur ser dessa väjningstrianglar ut och var hittar man dom?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triss:

Hur ser dessa väjningstrianglar ut och var hittar man dom?

De ser ut så här Väjningslinje - Transportstyrelsen
och skall hittas före en korsning där väjningsplikt finns.

Nu är det där skylten, som bara visar att korsningen regleras med väjningsplikt, vägmarkeringen visar var du ska utföra handlingen, jämför med en stopplinje.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Nu är det inte alltid helt lätt att vara outbildad fotgängare heller når vem det nu är som är ansvarig luras lite
Google Maps

Ser ut som en övergång, dock är det 70 väg, tuffaste incidenten vär när tre unga mödre unisont putte sina barnvagnar före sig rätt ut i vägen framför mig, fyra svarta sträck och en 740 på tvären 3m innan barnvagnerna var resultatet.
Det finns förresten en undergång 50 längre ner....

Annan "luring".
Google Maps
Inget övergångsfält, ingen cykelbana, bara en upphöjning/farthinder, fotgängare traskar rätt ut bara.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Fast Frankof, i fall nummer 2 kan det vara så att kommunen gjort tolkning att det handlar om en gångbana som är genomgående. Sen har du i vilket fall som helst väjningsplikt när du kommer ut ur cirkulationsplatsen på bilden.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast Frankof, i fall nummer 2 kan det vara så att kommunen gjort tolkning att det handlar om en gångbana som är genomgående. Sen har du i vilket fall som helst väjningsplikt när du kommer ut ur cirkulationsplatsen på bilden.

Det blir inte mindre klet på bilen för att du kör över dom på väg inn i rondellen

kort sagt har komunen klantat sig då dom har lämnat massor av utrymme för egna tolkningar av hur man skall göra.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det blir inte mindre klet på bilen för att du kör över dom på väg inn i rondellen

kort sagt har komunen klantat sig då dom har lämnat massor av utrymme för egna tolkningar av hur man skall göra.

På väg ut ur en cirkulationsplats har du väjningsplikt, sen är det knappast kommunen som klantat sig, utan problemet verkar främst ligga hos gemene man.

Det är bara den tolkning jag gjort av bilden, men vad säger kommunen själva?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Går de mott rött kör jag rakt mot dem med skrikande drivhjul. Jävla fotgängare att tro de är odödliga.

Cyklister kör jag gärna på, kliv av cykeln för helvete.

Jag har f.ö. en lista på folk jag inte stannar för om de går mot rött. En så kallad hatlista.

Instämmer

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"