Ful grafik i age of empires 2, vad beror detta på?

Permalänk
Medlem

Ful grafik i age of empires 2, vad beror detta på?

Har nyss köpt age of empires 2 gld ed och installerat på datorn, men grafiken är inte snygg, brorsan sitter på en betydligt sämre dator än jag och får klockren grafik, vad kan vara fel?

windows 7
geforce 460 gtx 768, nyaste drivis.
21 tum benq led skärm 1920x1080

har testat att köra aoe i kompatibelt läge för xp, hjälpte inte.
Testat att ändra upplösning på skärmen i windows.
Testat att köra high color 16 bit (i stället för 32 true).

Vet inte vad mer jag kan göra, måste ju finnas någon inställning?
har ju spelat spelet förut för länge sen och det såg då inte ut som det gör nu, man kan tro att det är gammalt 16 bitars nintendo.

alla andra spel funkar utmärkt, är spelet för gammalt för win 7 eller finns det någon inställning man kan göra? (jag får inget grafik fel med sträck å grjor utan det är bara dålig grafik, spelar ingen roll vad jag väljer för inställningar i spelet heller)

Brorsan har min gamla bärbara och han har hur fin graffe som helst, windows xp inbyggd grafik.

Försökte ta en skärmdump men den vart bara lila och blå så det hjälpte inte så mycke

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Ful grafik ? pixlig/fel färger/eller vad ? det är inte så att du har fel upplösning i spelet ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem

Ställ in högsta upplösningen i spelet, sen finns det väl en inställning för detaljnivå också om jag inte missminner mig! Kul att du har köpt ett så legendariskt spel nytt förresten!

Permalänk

Jag tror jag vet vad felet är.

Testa att göra en batchfil med:

TASKKILL /F /IM Explorer.exe START age2_x1.exe PAUSE START explorer.exe

age2_x1.exe kan behöva bytas ut beroende på vilket av dom du kör, och eventuellt måste du starta batchfilen som administratör. Glöm inte att lägga filen i samma mapp som exe-filen.

Permalänk
Hedersmedlem

Det som PanicOutPut tipsar om hjälper om man har problem med förvrängda färger, men det verkar ju inte vara det problemet du har? Försök att fixa en screenshot så vi får se hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicOutPut:

Jag tror jag vet vad felet är.

Testa att göra en batchfil med:

TASKKILL /F /IM Explorer.exe START age2_x1.exe PAUSE START explorer.exe

age2_x1.exe kan behöva bytas ut beroende på vilket av dom du kör, och eventuellt måste du starta batchfilen som administratör. Glöm inte att lägga filen i samma mapp som exe-filen.

tack för snabbt svar, dock så vet jag inte hur man gör en batch fil, antar att detta var guiden dock:)

Går det göra guiden lite enklare för en som inte förstår, vore toppen

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Dfgdfgdfg

så blir skämdumpen men så ser det inte ut i spelet därför jag inte posta den innan, ska testa med fraps och se ifall det blir skillnad

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Risvall:

tack för snabbt svar, dock så vet jag inte hur man gör en batch fil, antar att detta var guiden dock:)

Går det göra guiden lite enklare för en som inte förstår, vore toppen

skriv in:

TASKKILL /F /IM Explorer.exe
START age2_x1.exe
PAUSE
START explorer.exe

i notepad, välj spara som alla filer och döp den till (något).bat

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Hej igen, jag lyckades skapa bat filen men när jag startar den (kör som administratör så står det att jag har fel skiva i, har korrekt skiva är exp jag kör (dock med patch 1.0c om det spelar någon roll)

Tog ern skärmdump med fraps, men på den så ser det ut som det ska: http://www.imagehost.se/images/f7672abq.jpg så ser det inte ut när jag spelar

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Ta en kamera och fota på skärmen så vi får se ungefär vad det är du ser!

Permalänk

Du skulle kunna testa att ändra batchfilen så att den bara innehåller:

TASKKILL /F /IM Explorer.exe PAUSE START explorer.exe

Testa sedan att först starta spelet som vanligt, och sedan tabba ut ur spelet för att starta batchfilen. Efter det tabbar du bara tillbaka igen och testar om det fungerar som det ska ingame! Om det hjälper kan man ju försöka luska ut varför den säger felaktig skiva.

(Tabbar gör du med ALT+TAB förresten om du inte visste)

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom FRAPS ger önskat resultat så är det inga problem hos datorn. Det är din skärm som inte hanterar den upplösning i vilken AoE2 vill köra på ett bra sätt. Experimentera med olika upplösningar i spelet så kan du kanske hitta någon som passar bättre.

Bäst är om din skärms native-upplösning stöds, men då det är ett så gammal spel är det mycket möjligt att så inte är fallet. Testa i andra hand med t ex exakt halva native-upplösningen, och i tredje hand med lite vad som helst. Har du tur så har Microsoft varit snälla och släppt en patch som gör att spelet stödjer högre upplösningar, eller "windowed mode" då det inte ska vara några problem.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hej, nej detta funkar inte heller, spelet stängs då ner bara.

För övrigt (om detta spelar någon roll) tycker det är konstigt.

Om jag klickar på age2_x1 så står det "sätt in skiva" men om jag klickar på genvägen till spelet så körs spelet igång, genvägen pekar ju mot den filen så varför funkar det då? "C:\Program Files (x86)\Microsoft Games\Age of Empires II\Age2_X1\age2_x1.Exe"
Blir samma sak på brorsan data, spela väl ingen roll undra bara:)

åh vill få till det här,, blir det bättre ifall du få fjärrstyra datan? så kan du kolla så jag gjort/gör rätt?

Sen så hittar inte datorn åt bilden som jag knäppte med telefon så jag kan inte ladda upp den, kan mmsa om bilden hjälper något? Fast du verkar veta vad det är som är galet.

fjärrstyra?

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Eftersom FRAPS ger önskat resultat så är det inga problem hos datorn. Det är din skärm som inte hanterar den upplösning i vilken AoE2 vill köra på ett bra sätt. Experimentera med olika upplösningar i spelet så kan du kanske hitta någon som passar bättre.

Bäst är om din skärms native-upplösning stöds, men då det är ett så gammal spel är det mycket möjligt att så inte är fallet. Testa i andra hand med t ex exakt halva native-upplösningen, och i tredje hand med lite vad som helst. Har du tur så har Microsoft varit snälla och släppt en patch som gör att spelet stödjer högre upplösningar, eller "windowed mode" då det inte ska vara några problem.

Hej jag har testat alla möjliga upplösningar på skärmen, samt dom 3 som går att ändra i spelet:) hjälper inte.

Å vad kämpigt det va för att få spela lite age of empires

edit:" Bäst är om din skärms native-upplösning stöds, men då det är ett så gammal spel är det mycket möjligt att så inte är fallet. Testa i andra hand med t ex exakt halva native-upplösningen, och i tredje hand med lite vad som helst. Har du tur så har Microsoft varit snälla och släppt en patch som gör att spelet stödjer högre upplösningar, eller "windowed mode" då det inte ska vara några problem"

Vad menar du med native upplösning och hur ändrar jag.

spelet går ej att köra i window mode om det inte finns något tangent kommando?

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Risvall:

Hej jag har testat alla möjliga upplösningar på skärmen, samt dom 3 som går att ändra i spelet:) hjälper inte.

Å vad kämpigt det va för att få spela lite age of empires

edit:" Bäst är om din skärms native-upplösning stöds, men då det är ett så gammal spel är det mycket möjligt att så inte är fallet. Testa i andra hand med t ex exakt halva native-upplösningen, och i tredje hand med lite vad som helst. Har du tur så har Microsoft varit snälla och släppt en patch som gör att spelet stödjer högre upplösningar, eller "windowed mode" då det inte ska vara några problem"

Vad menar du med native upplösning och hur ändrar jag.

spelet går ej att köra i window mode om det inte finns något tangent kommando?

Native är den naturliga upplösning din skärm har, idag vanligen 1650x1080, 1920x1080 eller 1920x1200. Äldre tjockburkar hade ofta 1200x900. Om spelet inte kan ge den upplösningen skärmen har så "smetar" skämren ut den upplösningen över hela skärmens yta med mer eller mindre lyckat resultat som följd.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

PanicOutPut Hade rätt.

loggade in på datorn och grejjade detta:)

Nu kanske man måste hålla sig uppe en natt till:)

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk

Kul att det löst sig?

AoE2 är redigt skoj.. brukade lira det på håltimmarna i skolan på programmets datorer.. dock fick man ju oftast vara i de 'sämsta lagen' eller själv bara för man hade bättra taktik. roligast var när man slog de flesta även när de teamade ihop sig hehe fan vad skit man fick bara för man motarbetade deras anfall med rätt gubbar...

Sen lägg ner med 'marko' 'polo' så grymt trist att förstöra spel med fusk!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Kul att det löst sig?

AoE2 är redigt skoj.. brukade lira det på håltimmarna i skolan på programmets datorer.. dock fick man ju oftast vara i de 'sämsta lagen' eller själv bara för man hade bättra taktik. roligast var när man slog de flesta även när de teamade ihop sig hehe fan vad skit man fick bara för man motarbetade deras anfall med rätt gubbar...

Sen lägg ner med 'marko' 'polo' så grymt trist att förstöra spel med fusk!

Min AoE2-skiva är sönder

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Min AoE2-skiva är sönder

Samma här... suck..

55:- för Age 1 och 2!!
Age of Empires - Collector's Edition - Hitta lägsta pris, omdömen och information om PC-spel

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Edit: Jag kunde inte hålla mig.. Jag beställde ett Collectors edition

Visa signatur

HTPC