Boende i Hudding, Södertörns Högskola

Permalänk
Medlem

Boende i Hudding, Södertörns Högskola

Hej Alla Swecare

Jag och min flickvänn planerar att börja plugga vid Södertörns högskola till hösten
För tillfället bor vi i Dublin, så vi har en del att ordna...

Men framförallt lägenhet, jag behöver råd och tips om vilka områden man kan bo i för att studera i södertörn.
Har aldrig ens varit i närheten av skolan så jag kan inte området för fem öre.

Är absolut inte kräsen, inser att det inte riktigt funkar när man är ute så sent. Så länge det går att pendla på hyffsad tid är det okej

Några tips, allt uppskattas. vilka områden, vilka sidor kan vi använda för att hitta lägenheter, finns det nån lokal bostadsförening man kan prata med?

/Fredrik

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk

Bara att kolla om de har någon student kö, annars så är det en kö-tid på 4-6år för att få en sketen hyresrätt i sthlm/huddinge

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

jo jag har börjat förstå detta nu...
Helt otroligt system vi har i sverige förövrigt!

Kollar privat nu, blocket etc. Men har fortfarande inte koll på vilka områden som fungerar
Kollar nu i Huddunge, Haninge och Södertälje samt Flemingsberg. Nått mer som funkar?

någon som har nån ide på någon vetig temporär lösning såsom billiga vandrarhem?

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Skrivet av Retroid:

jo jag har börjat förstå detta nu...
Helt otroligt system vi har i sverige förövrigt!

Kollar privat nu, blocket etc. Men har fortfarande inte koll på vilka områden som fungerar
Kollar nu i Huddunge, Haninge och Södertälje samt Flemingsberg. Nått mer som funkar?

någon som har nån ide på någon vetig temporär lösning såsom billiga vandrarhem?

Välkommen till Stockholm. Du kan nog inte ens få en hyresrätt i flemingesberg där ingen vill bo utan en kö tid på 3-4år.

Finns en kö som man kan stå i men den gäller hela sthlm och du måste svara ja om du blir erbjuden en lägenhet. Oavsett om det är en 1'a med kokvrå på 12kvm.

Du har inte kollat med student köer mm? Annars så är ni nog garanterat torsk om ni inte köper.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Kolla in bostadssnabben @ stockholms bostadskö.
Där är det först till kvarn som gäller.

Lägenheterna försvinner inom 1-3minuter från att de läggs upp. Det är enbart skitlägenheter MEN det är förstahandskontrakt.
Har man väl fått tag i något förstahandskontrakt kan du lättare byta till dig bättre lägenhet genom olika sidor.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

ska kolla bostadssnabben!

har kollat en del på studentköerna, men det verkar ju i stort sett endast vara rum med kokvrå, även om jag inte är kräsen blir det för litet för 2.

får hoppas på nått privat helt enkelt, Huuh kanske borde stanna på Irland istället....

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem

Gå in på Botkyrka byggens hemsida: De har många lägenheter i Tullinge / Tumba som är väldigt lugna förorter, 2-3 stationer från Flemingsberg där Södertörns Högskola ligger.

Välkommen till Botkyrkabyggen

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Gå in på Botkyrka byggens hemsida: De har många lägenheter i Tullinge / Tumba som är väldigt lugna förorter, 2-3 stationer från Flemingsberg där Södertörns Högskola ligger.

Välkommen till Botkyrkabyggen

De går via stockholmbostad nu också om jag inte minns helt fel. Vilket gör att du måste vara med där för att kunna söka bostäder. Annars så funkar deras sida mer för de som redan har en bostad och bor i kommunen och vill byta.

Tyresö har en kö som kan funka bra, dock en bit ifrån södertörn. Akelius har också en egen kö och bostäder i både tyresö och skogås.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen inte många som bor i närheten märker jag, visst 172an går att ta från botkyrka relativt enkelt, Men du borde helt klart försöka hitta något i flemingsberg/visättra om du ska plugga på södertörns.

Registrera dig på Huge fastighetsbolag förvaltning uthyrning studentbostäder lokaler och kika vad dom har, brukar inte vara så svårt att få studentlägenheter där. Rekommenderar hälsovägen 20, då det är absolut nyast, men också troligen svårast att få.

(Huge är huddinges bostadsbolag)