Permalänk
Medlem

Teori för MC

Ja då har man bestämt sig för att korta ner livslängden en aning. Någon som har tips på bra teoribok för mc? Även övriga tips för hur man kan lära sig om motorcyklar överlag och det som är nödvändigt för att passera provet någorlunda smärtfritt.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

körskola är i särklass det mest smärtfria(lite ont i plånboken blir det dock )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Körskola får det nog bli men hoppas kunna hålla lektionerna nere till minimum. Var hittar man information om vikter, körsätt vid olika förhållanden och sånt som överlag är nödvändigt att veta om mcn innan man bestiger den (och sånt som är nödvändigt att veta inför teoriprovet)?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Körskolorna använder en lärobok som heter "MC-Boken". Enligt min mening är den,
i kombination med något körkortsfrågeprogram till dator (*host host*), allt du behöver.
Ett "teoripaket" á ~1600:- från körskolan gör inte jobbet bättre .. bara dyrare.

I MC-Boken står allt om säkerhetskontroller, körsätt & sådant.
Specifikare uppgifter finns i respektive MC:s användarhandbok.

Jag själv lånade "MC-Boken" av en polare som nyligen tagit sitt MC-kort och sedan
"lånade" jag körkortsfrågorna + Bonniers trafikskola online = Klarat teoriprov för <200:-.

("Riskettan" fanns dock inte då, så lite annorlunda är det idag.)

Rekommenderar även starkt intensivkurs efter avklarat teoriprov, mycket smidigt.
(Och imo även billigt, eftersom man inte hinner glömma något mellan lektionerna t.ex.)
Lättare att fokusera enbart på sitt körkortstagande om man gör det intensivt, gärna i annan stad.
Själv åkte jag upp till Bollnäs & tog mitt kort. Väldigt bra körskola där ("Driver" heter den).
Dessutom är inte Bollnäs särskilt svårt att köra i .. några få trafikljus & rondeller bara ..

Mvh

Permalänk
Medlem

Tack getskägg! Såg att den senaste utgåvan av MC-Boken finns tillgänglig att låna på många bibliotek, toppen. Vad gick din intensivkurs på och hur många lektioner innan du nailade kortet? Gjorde likadant för B-kortet på intesivkurs i Falun, kul grej när man hamnar med ett skönt gäng dessutom.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Tack getskägg! Såg att den senaste utgåvan av MC-Boken finns tillgänglig att låna på många bibliotek, toppen. Vad gick din intensivkurs på och hur många lektioner innan du nailade kortet? Gjorde likadant för B-kortet på intesivkurs i Falun, kul grej när man hamnar med ett skönt gäng dessutom.

Jätte-såliteså.

Tror att hela kalaset stannade på runt 8500:-, men då bodde jag på hotell (Best Western) 5 nätter
varav 2 i dubbelrum, inklusive hotellfrukost. Tog lite semester samtidigt & så.
Det fanns snorbillig övernattningslägenhet att tillgå via körskolan för de som ville det, dock. Typ 130:-/natt.

Jag åkte upp till Bollnäs två omgångar p.g.a. utebliven uppkörningstid, så vi räknar inte resan/orna.
Tog ca två-tre lektioner förmiddag/eftermiddag i tre dagar ena tillfället Säg 5-6h per dag.
(Lärarna/skolan var även väldigt schyssta & lät mig även hänga lite på andras lektioner .. "win-win".)
och sedan en heldag ~5-6h + en tidig morgon före uppkörningen andra tillfället.)

Gänget jag hamnade i bestod av 7-8 pers från olika delar av landet, bl.a. två göteborgare,
några mer lokala förmågor & så jag som är flyttfågel, eller något liknande.
Alla klarade sina prov & uppkörningar. Jätteroligt att vara med om, faktiskt.

(Första åket upp landade i något som heter "grillnatta" .. vi har en likadan i Tranås där jag bor.
Slutade med att jag blev vän med en spansk (icke-gay) bartender arbetandes i Järvsö
och ett par trevliga, lokalt guidade, kvällar efter körskolan. Ett riktigt trevligt litet äventyr, faktiskt.
Har åtminstone tre bestående vänner & en trevlig & lönsam affär (olja) med mig hem efteråt, förutom körkortet.)

Mvh

Permalänk
Medlem

Har du något annat körkort? För ca 70% av frågorna på teorin är "vanlig" körteori.

Om du har det är mitt tips att skaffa "MC-Boken" som kostar ca 300kr från bokus, läs den pärm till pärm kanske 2-3 gånger och gör något... ja online prov som det finns.

Blev själv klart med A-kortet i torsdags. grymt skön känsla. La ca 10 000kr inklusive allt på körkortet, tog 2 månader. Väldigt skönt. dock lite sent för att köpa hoj i år, får bli till nästa år.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Fasen vad soft det låter getskägg! Ska ta kortet med en nära vän så det hänger även på honom vart vi tar vägen. Prislappen var ju inte så värst farlig för en intensivkurs. Haha "spansk (icke-gay) bartender", jackpot!
Vad har du för hoj?

Skrivet av oobum:

Grattis, kul! Tog B-kortet för 8 år sen, även om man är ute på vägarna rätt ofta behöver jag nog fräscha upp skyltar och lite regler. MC-Boken får det bli, ska bli fint att få sätta sig in i hur de fungerar och inse vad lite man vet.
Detsamma gäller nog för mig, blir det kortet i år så får det bli hetsletande av hoj i vår.

När vi ändå är inne på ämnet, hur ser det ut med försäkring och hur fungerar det här med att ställa av mcn under ickesäsong? Betalar man inget för den perioden utöver eventuell stöld och vad det nu kan vara?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

När vi ändå är inne på ämnet, hur ser det ut med försäkring och hur fungerar det här med att ställa av mcn under ickesäsong? Betalar man inget för den perioden utöver eventuell stöld och vad det nu kan vara?

Varierar, men jag har helårsförsäkring, ej avställningsbar, betalar 4 gånger om året, dyrast på sommaren.
Du vill ju ändå ha åtminstone garageförsäkring under vintern, så det blir i många fall inte billigare att ställa av.

Liten inblick i att försäkra en hoj: Tack kära försäkringsbolag, Ni är fantastiska! - Sporthoj.com

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Prova en gång, provet kostade bara 140kr när jag gjorde det och det mesta sitter kvar efter B kortet. Jag fixade mitt hojkort 8år efter jag tog B. Mitt hojkort kostade ca 5k, det var lämp, 2,5 lektion, hyra av hoj osv. Jag skrev aldrig in mig på körskolan utan köpte bara lektioner och lånade deras hoj. Hör väl till att jag åkt cross sen jag var 4år så det hjälpte väl mig en del på banan antar jag..

Några av min hojar och försäkring, jag bor i en liten stad och har aldrig skenförsäkrat.
26år, Kawazaki Z750 -06 8500kr halv/helår(kawazaki stod för vagnskada första året)
27år Kawazaki ninja 900 -99 8100kr hel/hel
28år Ktm 950r superenduro -06 4500kr hel/hel (offrad försäkring Bilsport och MC, ej avställningsbar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Vad har du för hoj?

Den här:

Är en -96 (Evo) H-D, ombyggd till detta skick av en kille i Katrineholm.

Och den här:

2008 H-D RoadKing i specialversion (CVO) med 1800cc motor & massa annat lull-lull.

Skrivet av save:

När vi ändå är inne på ämnet, hur ser det ut med försäkring och hur fungerar det här med att ställa av mcn under ickesäsong? Betalar man inget för den perioden utöver eventuell stöld och vad det nu kan vara?

Varierar enormt mycket beroende på hojtyp, ägares ålder & boendeform (stad, på landet).
En <25-åring med sporthoj kan få slanta 40-60000/år,
medan jag som är 40 & åker custom betalar 2400/helår. Vad hade du tänkt dig för hoj/sort?

Ställer man av hojen på vinterhalvåret blir det ju billigare & då får man ta ev. stöld på hemförsäkringen istället.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kör försiktigt bara.. En som jag var på skidsemester med i vintras omkom just i en MC-olycka

Själv kör jag mycket lite just nu... åkte ett par mil för några dagar sedan. I övrigt har jag nästan inte åkt alls på 1,5 månader. Körde iof riktigt mycket innan den otroliga värmen kom in över sverige, gick ju inte att köra i 30graders värme, och nu regnar det hela tiden istället.

Visa signatur

tack o bock