Microsoft jobbar på gatuvy med panorama

Permalänk
Melding Plague

Microsoft jobbar på gatuvy med panorama

IT-jätten Microsoft planerar att utmana Googles Street View med nya funktionen Street Slide. I korthet handlar det om ett panoramaperspektiv för navigation längs gator.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt nice, undra vad som kommer härnäst?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Ja det där såg ju inte fy skam ut, undrar hur lång tid det tar från beta tills det når Sveriges storstäder.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Inaktiv

Ballt men känns inte som nåt jag någonsin kommer ha användning för

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av save:

Ja det där såg ju inte fy skam ut, undrar hur lång tid det tar från beta tills det når Sveriges storstäder.

Tja, de har hunnit 4 km så du får väl hoppas att tempot ökar lite grand om det någonsin ska nå Sverige!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ballt men känns inte som nåt jag någonsin kommer ha användning för

Tror att dom flesta använder kartan- inte för att dom är så konservativa utan för att man behöver knappast en sån där detaljerad vägbeskrivning, men dest skadar ju inte att det finns. Alltid roligt att köra lite genom LA

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Tja, de har hunnit 4 km så du får väl hoppas att tempot ökar lite grand om det någonsin ska nå Sverige!

Hoppas man blir uppmärksammad innan så kan man ju hitta på något skoj

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Avstängd

Äntligen, har väntat på detta flera år nu!

Permalänk
Medlem

Gud vad häftigt!

Permalänk
Medlem

Blev lite förvånad att de nämde konkurrenten iPhone, hade snarare förväntat mig att det skulle komma till Windows Phone först och främst. Men det lär ju iaf inte skada funktionens genomslag att släppa till så många plattformer som möjligt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Blev lite förvånad att de nämde konkurrenten iPhone, hade snarare förväntat mig att det skulle komma till Windows Phone först och främst. Men det lär ju iaf inte skada funktionens genomslag att släppa till så många plattformer som möjligt

Windows marknadsandel för smart-phones har radikalt gått ner under senare år, och sedan 2008 har den halverats. Kanske kan det förklara att de ser det som ekonomiskt smartare att rikta in sig på den större marknaden. Att uteslutande sätta sina förhoppningar till att Windows Mobile plötsligt ifrån ingenstans återtar stora marknadsandelar vore knappast en smart strategi.

Permalänk
Avstängd

Ja vad ska man säga.:P MS efter som vanligt. När iPhone var färdig så började MS tänka "Neeej men det där ser trevligt ut, vi kanske skulle göra en telefon som klarar av touch-funktion?" (och ja jag vet jag överdriver men det är så att alla här ska hänga med i metaforenxD)... No flamewar thanks!:)<3 (Vilket tenderar att bli så fort man nämnde iPhone/MS i en och samma mening:()...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ja vad ska man säga.:P MS efter som vanligt. När iPhone var färdig så började MS tänka "Neeej men det där ser trevligt ut, vi kanske skulle göra en telefon som klarar av touch-funktion?" (och ja jag vet jag överdriver men det är så att alla här ska hänga med i metaforenxD)... No flamewar thanks!:)<3 (Vilket tenderar att bli så fort man nämnde iPhone/MS i en och samma mening:()...

Fanns telefoner med touch funktion och windows mobile långt innan iphone kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daog:

fanns telefoner med touch funktion och windows mobile långt innan iphone kom.

+1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DAoG:

Fanns telefoner med touch funktion och windows mobile långt innan iphone kom.

Aha (I) där ser man, det visste jag faktiskt inte.:) Trodde det var dessa handdatorer/Palm etc. allt vad de hette som hade touch men inte telefonerna/mobiltelefonerna. Alltid lär man sig något nytt.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Fanns telefoner med touch funktion och windows mobile långt innan iphone kom.

Men det var ju iPhone som gjorde dem poppis och mainstream, fanns inte alls så många som de finns nu ju

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Och nu är det ju så att de flesta Windows Mobile enheter med touch suger imho, mest eftersom att OSet inte är designat för att användas med fingrarna, utan med penna. Sen så har ju många tillverkare löst det med en ersättningshomescreen.

Något som de däremot kommer fixa i Windows Phone 7.

Permalänk
Medlem

Har en känsla av att det kommer bli ungefär lika bra som allt annat Microsoft ska införa på marknaden för att konkurrera med Google.

Bing it, bitch!

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Ser inte att detta på något sätt skulle kunna konkurera med Google Maps/Earth.

1. Funktionen är till 100% likadan.
2. Det enda funktion som inte Google har är just den där panoramat.
3. Google har miljoner bilder man kan se på runt om i hela världen (pratar inte om kartan eller streetview nu).
4. Google har fotoigenkänningsfunktion i alla kort så man kan "gå in i bilden" på dom kort som är tagna av samma objekt (pratar inte om kartan eller streetview nu).
5. Google har streetview i väldigt många länder och det ökas mer och mer.

Tror det kommer bli väldigt svårt för MS att på något sätt ens komma i närheten av Google Maps/Earth storlek. Tänk vad många sidor som använder Googles kartor som tex geocaching mm.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Ser inte att detta på något sätt skulle kunna konkurera med Google Maps/Earth.

1. Funktionen är till 100% likadan.
2. Det enda funktion som inte Google har är just den där panoramat.
3. Google har miljoner bilder man kan se på runt om i hela världen (pratar inte om kartan eller streetview nu).
4. Google har fotoigenkänningsfunktion i alla kort så man kan "gå in i bilden" på dom kort som är tagna av samma objekt (pratar inte om kartan eller streetview nu).
5. Google har streetview i väldigt många länder och det ökas mer och mer.

Tror det kommer bli väldigt svårt för MS att på något sätt ens komma i närheten av Google Maps/Earth storlek. Tänk vad många sidor som använder Googles kartor som tex geocaching mm.

1. Streetviewfunktionen är inte det som är nytt, de har de redan om än i begränsad upplaga i jämförelse med google.
2. Det är det som är nyheten
3. Inte relevant
4. Microsoft har fotoigenkänning så att man kan se bilder som är tagna på platser inbyggt i streetview.(Inte speciellt relevant då de inte har några svenska städer)
5. Ja?

Vi behöver konkurrens, har du någon annan som försöker konkurrera med google? Även om många verkar ha tanken att "Mitt favoritföretag skulle aldrig bete sig på ett skumt vis när de är ensamma på toppen" så känns det inte så sannolikt. För var funktion som MS/Annan konkurrent lägger in så måste google se till att svara med någonting annars riskerar de i längden att bli omsprungna(även om det skulle kunna ta något år). Så även om du inte tror att MS kan komma ifatt eller om du tycker att google ska ha en ledande position inom kartor för all framtid så är detta bra nyheter för alla.

Skrivet av KimTjik:

Windows marknadsandel för smart-phones har radikalt gått ner under senare år, och sedan 2008 har den halverats. Kanske kan det förklara att de ser det som ekonomiskt smartare att rikta in sig på den större marknaden. Att uteslutande sätta sina förhoppningar till att Windows Mobile plötsligt ifrån ingenstans återtar stora marknadsandelar vore knappast en smart strategi.

Tror han menade i och med WP7 som kommer nu mot julhandeln så kunde det vara ytterligare ett säljargument. Tycker man får se det som något ovanligt trevligt att de smäller in sitt skräp i konkurrenternas leksaker

Permalänk
Avstängd

Googlemaps. Känns som att MS kopierar andra hela tiden, och ibland, t.om. lyckas förbättra. Kan inte MS göra något nytt själva?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av peo.b:

Tror han menade i och med WP7 som kommer nu mot julhandeln så kunde det vara ytterligare ett säljargument. Tycker man får se det som något ovanligt trevligt att de smäller in sitt skräp i konkurrenternas leksaker

Jag får en känsla av att det ändå är för sent för att i det här läget sno åt sig marknadsandelar de hittills konstant tappat. Microsoft hade ungefär samma marknadsandel som Apple har idag för lite över fem år sedan.

Det ser ut att gå för segt i utvecklingen innanför rutan i Redmond. Apple har lagt över enorma resurser på just mindre smarta telefoner och andra handhållna prylar; som jag har förstått det på en nivå som inte Microsoft kan, som sitter på en lite annan produktkatalog och det blir svårt i längden att vara framgångsrik på alla marknader. Linux med Google som initiativtagare är dock en överraskning, eftersom dess utvecklingsresurser inte är i närheten av Apples och ändå så går det ganska bra.

Permalänk
Medlem

Det känns som att en del inte ens har kollat på filmen innan de börjar klaga och säger att det är likadant som andra lösningar. Kolla t.ex. på 3:00-3:40, riktigt snyggt och helt klart en nivå över dagens Google streetview.

Sen kan man såklart spekulera i hur många svenska gator som kommer att läggas in under den närmaste tiden, marknadsandelar osv, men rent tekniskt är det ett stort steg framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo.b:

Vi behöver konkurrens, har du någon annan som försöker konkurrera med google? Även om många verkar ha tanken att "Mitt favoritföretag skulle aldrig bete sig på ett skumt vis när de är ensamma på toppen" så känns det inte så sannolikt. För var funktion som MS/Annan konkurrent lägger in så måste google se till att svara med någonting annars riskerar de i längden att bli omsprungna(även om det skulle kunna ta något år). Så även om du inte tror att MS kan komma ifatt eller om du tycker att google ska ha en ledande position inom kartor för all framtid så är detta bra nyheter för alla.

Nu får du inte missuppfatta hur jag tänker.

Självklart är det bra med kokurans och tack vare att MS kommer med en ny smart funktion så kommer ju Google bli tvingade att komma med en liknande funktion. Det är ju tack vare kokurans som utvecklingen går framåt.

Mitt inlägg vara just enbart en notis att google maps/earth är så otroligt stort och etablerat att det ÄR väldigt svårt att konkurrera mot dom. Detta är ju på gott och ont. Fördelen med så stor dominans är att man får ett väldigt använt system som alla använder och på det sättet slipper leta bland flera alternativ när det tex gäller användares fotografier.

Just användarnas fotografier är det som jag ser så otroligt stark funktion i Google Maps/Earth. Har vid flera tillfällen planerat min semester när jag reser i fjällen eller utomlands tack vare att jag kan se andras fotografier och på det sättet få en uppfattning om hur området ser ut.

Men jag håller med dig som sagt, tack vare MS idé med panorama kommer vi förmodligen få samma funktion i Google Maps Streetview.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Googlemaps. Känns som att MS kopierar andra hela tiden, och ibland, t.om. lyckas förbättra. Kan inte MS göra något nytt själva?

Nämn något större företag som har gjort någonting nytt själva så ska du nog se att där finns någon som vet var de har "lånat" saken ifrån. Ingen mening med att smutskasta ett specifikt företag för detta, det är bara så marknaden fungerar.

Skrivet av KimTjik:

Jag får en känsla av att det ändå är för sent för att i det här läget sno åt sig marknadsandelar de hittills konstant tappat. Microsoft hade ungefär samma marknadsandel som Apple har idag för lite över fem år sedan.

Det ser ut att gå för segt i utvecklingen innanför rutan i Redmond. Apple har lagt över enorma resurser på just mindre smarta telefoner och andra handhållna prylar; som jag har förstått det på en nivå som inte Microsoft kan, som sitter på en lite annan produktkatalog och det blir svårt i längden att vara framgångsrik på alla marknader. Linux med Google som initiativtagare är dock en överraskning, eftersom dess utvecklingsresurser inte är i närheten av Apples och ändå så går det ganska bra.

Det är inte alls omöjligt att wp7 blir lite som att slå på en död häst, det jag har sett har i alla fall inte imponerat än så länge. Men det innebär ju också att de behöver så många säljargument som möjligt och därmed så ser jag i alla fall det som en glädjande nyhet att de inte har attityden "vårt skräp ska i första hand fungera på våra leksaker, de andra får försöka göra något eget av det"(Om nu bara Apple kunde ta efter och släppa sin iPhone debugger till linux/windows så man sluppit sitta i ett system man inte känner sig bekväm i så skulle världen bli en bättre plats ).

Att apple och microsoft har så pass olika produktkataloger grundar sig antagligen i något så enkelt som att Apple i första hand är ett hårdvaruföretag medan MS i första hand är ett mjukvaruföretag. Sen att MS vill ha ett finger i allt som alla andra storföretag sysslar med... Mja, kanske inte så smart rent marknadsmässigt men jag tycker det är lite småkul att de kan skyffla runt den typen av kapital