Permalänk

Tips på bra hårvax/gel?

Hej!
Jag köpte en jättefin (not) monsterburk med hårgelé när jag var i Thailand -06 Den burken är fortfarande inte slut, men jag använder den inte jätteofta då jag är lite smått misstänksam på innehållet och hur hälsosamt det är.

Nu har jag ett tag tänkt att jag ska köpa något nytt och undrar om ni har några tipps.

Problemet: Jag har väldigt tjockt hår så det brukar gå åt lite medel för att få det som jag vill. Har inte långt hår, utan fixar bara upp luggen lite.

Vax:
Fördelen är att det går att fixa till igen om man råkar platta till det, nackdelarna är att det ofta är jobbigt att tvätta ur och att det geggar. Jag hatar verkligen att vara kladdig om händerna, så de gånger jag provat vax har jag inte varit helt nöjd.

Gele:
Fungerar bra, nackdelen är att det går åt ganska mycket (typ 2 teskedar) av nuvarande för att mitt hår ska gå att hantera. Går inte att fixa till igen om man mosat till frisyren för mycket.

Har ni tipps på vad ni tycker är bra? Tänkte slänga upp en bild på den fina thailandsburken också bara för att göra tråden lite roligare. Hela 20kr kostade 900ml

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

id hair - extreme titanium

Är för de med "kort" hår, jag har typ 6cm långt hår o funkar bra för mig. Är inne på min typ 8:e eller 10:e burk efter 3 år med detta vax. Grejen är att det inte är som annat vax, de smälter inte efter 20 min i solen och det sitter riktigt bra, visst blir det kladdigt om händerna när man smetar ut det som man ska göra när man applicerar vax/gel men det går bort med varmvatten o tvål. en burk kostar 140kr där jag köper den. Håret blir "segt" och ser ruffsigt ut men inte kladdigt (beror på om håret är blött/fett innan man tar vaxet) och går att forma och stannar som man lämnar det.

Har inte använt något annat vax sen jag började med detta, finns inget bättre iallafall för mina behov. Flera gånger när jag köpt detta vax så har en frisör sagt "du det där är _jätte_ hårt, ska du inte ta något annat", dom liksom varnar en för det :P. Jag tycker det är som bäst när det är halvfullt för då har det blivit lite hårdare ^^.

EDIT: det går att få in i hela håret o få manga-style frilla ifall man vill :P. men då känns det när man håller på med det

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Har precis som du tjockt hår och relativt kort, D:fi - d:struct funkar primafint, lite dyrare lite bättre.
Hittas ofta hos hårfrisören och på välsorterade större ica/coop.
dfi

Dock får man stå ut att lukta som en ananas på knoppen.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Tack för svaren!
D:fi d:struct undrar jag om jag inte hade en burk för en massa år sen, kanske testa det igen, ska ta mig en titt på id hair - extreme titanium också, kanske köper en av varje så man kan jämföra enkelt. Tack för tippsen, nu har jag två kandidater att börja med.

Ingen som har tipps på en Gelé?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Tack för svaren!
D:fi d:struct undrar jag om jag inte hade en burk för en massa år sen, kanske testa det igen, ska ta mig en titt på id hair - extreme titanium också, kanske köper en av varje så man kan jämföra enkelt. Tack för tippsen, nu har jag två kandidater att börja med.

Ingen som har tipps på en Gelé?

titanium luktar inte annanas bara så du vet.

Det vax från id som ser ut som titanium, jag kommer inte ihåg ifall de heter titanium oxå men kan säga såhär: det jag använder har grått lock. Det med svart lock är lösare och enligt mig då helt värdelöst, sedan finns det en med genomskinligt lock som är ler-baserad och brun.

inte grått lock? då är det fel

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

d:fi säger jag den gröna

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem

Har själv extreemt mycket och tjockt hår.

Själv tycker jag inte om Gele då det ser stelt fett och onaturligt ut.

Mitt tips får bli Loreals playball med grönt lock. mycket bra. Skillnaden på det och dem tusen andra jag testat är att det här är väldigt lätt att tvätta ut. allts som behövs är varmt vatten.
Och det är nyckeln för mina "good hairdays" att håret inte är nytvättat, man tvättar ut dem naturliga fetterna ur håret om man tvättar med schampo varje dag.

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem

Bobbys hårvax, kör jag för det mesta, funkar fint.. kostar 60 spänn på kicks. (Röd burk).
D:fi, gatsby (svårt att få tag på i Sverige) är annars bra!

Körde Sporting waves gold förut, typ samma som Dax Wax men det blir lite äckligt och sjukt svårt att tvätta ur.

Permalänk
Skrivet av effekthero:

d:fi säger jag den gröna

Liten update till tråden då:

Hittade själv d:fi's gröna när jag läste på deras sida så jag har redan lagt en order på tre olika att testa:

Id Hair Extreme Titanium

D:fi d:struct pliable molding creme

D:fi Extreme Cream

Ser ut som att det var rätt Id hair med gråa locket också.
Får titta lite på de andra tipsen senare, "Loreals playball med grönt lock" låter bra, gillar inte när det är svårt att tvätta ur, det känns så ofräscht.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Maria Nila Creator extreme är mitt tips annars, håller som tusan, är inte så värst klibbigt och går att tvätta ur med vanligt vatten bara. Brukar kosta runt 100kr burken.

Visa signatur

mm, just de!

Permalänk
Medlem

Maria Nila Creator Clay kör jag, matt look som håller bra och enkelt fixas till igen. Håret blir tyvärr lite kladdigt men om man inte rufsar i håret hela tiden så märker iaf jag det inte.

Länk: lyko.se - Plattänger och hårvårdsprodukter

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Inget slår American Crew's produkter. Lite pricy, men väldigt värt det.

Visa signatur

skjut inte upp något till morgondagen som du kan få någon annan att göra redan idag.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Ice Erratic. Ett lervax med bra stadga och ger håret en mattlook. Tror jag är inne på min fjärde tub nu sen min frisör rekommenderade den åt mig.

Visa signatur

Intel Core i5-2500K @ 4.2Ghz | MSI P67A-C45 | KFA2 GeForce GTX 560Ti 1024MB | Corsair Force 3 120GB + 3.2TB | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | Fractal Design Define R3 | Cooler Master Hyper 212 EVO PnP

Permalänk
Medlem

Hur applicerar du din moulding clay då? Jag får det bara att bli fel.

Permalänk
Medlem

Tony & Guy Lite dyrt dock.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Saltvatten+fön = epic

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repartir:

Hur applicerar du din moulding clay då? Jag får det bara att bli fel.

Drar en halvtunn klick nästan hela pekfingret sen smetar in de i händerna sen her jag i det i håret och ruffsar sen fixar de som jag vill ha det.

Visa signatur

Intel Core i5-2500K @ 4.2Ghz | MSI P67A-C45 | KFA2 GeForce GTX 560Ti 1024MB | Corsair Force 3 120GB + 3.2TB | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | Fractal Design Define R3 | Cooler Master Hyper 212 EVO PnP

Permalänk
Medlem

Jag har använt många olika hårvax och detta är produkter jag rekommenderar:

Maria Nila Creator Extreme
Gatsby(bästa vaxet enligt mig men svårt att få tag på)
d:fi struct eller den gröna(den gröna är hårdare och lättare att forma med)
L'anza Urban Modling Paste

Permalänk
Medlem

E+46 Xtreme Fiber kör jag. Lätt att tvätta bort från händerna, mjukt men blir hårt!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

American Crew Molding Clay

Denna har ja kört på ett tag och den är väldans bra Väldigt lätt att forma och sitter hela dagen, har ganska kort och tjockt hår

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk

testa snagg, funkar alltid

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Finns nått som heter "got2b glued" på typ de flesta mataffärer, typ ett mellanting mellan vax och gel. Tycker det funkar rätt bra, enkelt och tvätta ur och kostar inte skjortan.

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Hahaha dax vax?

billig jävel men lovar det sitter tamifanimej kvar! Dock använder jag det inte själv!

Permalänk

Jag kör med Lanzas gröna vax, nr6 på deras "hårdhetsskala". Jag har ganska tjockt hår (om man ska tro frisören) och jag tycker att det fungerar bra, dock går det åt en del för att få styr på hela håret (har lite halvlångt hår). Har även provat Lanzas hårdaste vax, det sitter bra men är något svårarbetat.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Man kan köra vax + hårspray för att få håret som man vill.

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem

För mig fungerar E+46 vax bra. (Använder den svarta burken)

E+46 - Elements from Sweden

Permalänk
Medlem

American Crew är den som funkar bäst för mig.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med fudge, det fungerar skitbra för mig iaf, har ganska kort hår..
Sen att man luktar asgott i håret efter är bara bra!

Fudge Hair Shaper 100ml - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Hårgel & Vax

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

röstar också på dax vax, måste nästan klippa av sig håret för att bli av med skiten.
tryck huvudet mot väggen och sätt upp en tavla sen, fin fint =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag använder detta Paul Mitchell Tea Tree Shaping Cream

Är det absolut bästa jag testat, sitter i länge och frisyren håller sig. Jag har Allt mellan 4 cm - 10 cm hår och detta funkar hela tiden.
Helt klart värt att testa!

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack