Tips på att sortera filer och mappar

Permalänk
Medlem

Tips på att sortera filer och mappar

Hej
Nu är det så att lite mer än halva 2010 har gått och jag har fortfarande inte kommit igång med att bli mer ordningsam som jag har som nyårslöfte. Jag tänkte en bra början är väl att ha en bra ordning i datorn. Jag har två externa hårddiskar där filer ligger huller om buller. Man blir förvirrad av att bara gå igenom den. Jag undrar hur brukar ni sortera era filer?
Hälsingar,
Notred

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Beror alldeles på va de e för filer, bilder, mp3, video, dokument etc.

Jag har blandat textdokument, bilder , vido mp3 etc

Permalänk
Medlem

Hdd1: 30GB OS / resten film
Hdd2: program / musik / spel / virtuellt minne
Hdd3: Installerade spel

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Hdd1: OS / Program / Spel C:\Users , Program Files x86, Program files , Windows
Hdd2: Film / Musik / Webbdownload / Usenet Download D:\Movies, Music, Web-download, Usnet-download
NAS: Backup / Mapp för film som ska strömmas, töms efter tittande | Backup, Stream

Permalänk
Medlem

Tja, jag har ju flera drivar i Windows.

OS och program jag alltid ska ha på lilla C:
D: Har i princip bara spel
E: Allt annat:
\Nedtankat (smått och gott för testning, här dumpar jag program/bilder/musik/drivers etc. jag hittar på nätet)
ex.
\Nedtankat\Bilder
\Nedtankat\Program - applets
\Nedtankat\Musik
\Nedtankat\3D
\Nedtankat\Manualer, guides o faqs
(etc.)

\Dokument hit pekar min "My Documents"
\Emulatorer -- här ligger alla emulatorer (mame, c64, amiga, snes m.fl.) och de flesta filer som hör till
\Install -- här hamnar allt som inte ligger/ska ligga på C: (stora applikationer mest.)
etc. m.m.
\Programmering
\Videoredigering

Sen har jag en NAS också där sånt hamnar som ska lagras på lång sikt, backuper, bildarkiv, DVD_ISOs m.m.

Det finns 1000 varianter på hur folk organiserar upp sina grejer, det är personligt.
Man kan ha färre eller fler drivar o mappar.

För mig är Nedtankat liksom slaskarean där allt möjligt smått&gott hamnar, nu borde man titta/testa det som ligger där och antingen använda eller kasta, men så blir det inte så ofta så den växer efterhand... man orkar liksom inte sitta o pilla i den varannan dag.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag separerar program, spel, musik, foton och video. Och under dem kan man sedan ha en rad olika kategorier ännu. Och är det något som hör till två st, så lägger jag det i endera och gör en genväg i den andra kategorin.

Permalänk
Medlem

Delar upp det i mappar tex: "-- Film --" "-- Musik--" med streck bara för att de dels ska hamna högt upp i listan, och att man ska kunna se skillnad. Sen inom dessa mappar kan man sedan dela upp det ytterligare en gång om man känner för det.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro