Spel i samma stil som Dreamfall och Fahrenheit?

Permalänk
Medlem

Spel i samma stil som Dreamfall och Fahrenheit?

Halloj!
Jag är på jakt efter fler svindlande äventyr i samma stil som dessa två spel. Är medveten om att detta är äventyrsspel och att det finns en uppsjö grymma sådana (Monkey Island, Grim Fandango...) men jag är på vill spela någon med samma "filmiska" känsla som dessa spel! Ni som spelat något av dessa spel fattar säkert vad jag menar.
Har redan spelat föregångaren till Dreamfall, "Den längsta resan", förresten. Även detta ett grymt spel!
Jag har tyvärr inte PS3 - så Heavy Rain, som verkar vara sjukt fett, är ute ur leken.

Mycket tacksam för tips!

Permalänk

Dreamfall och Fahrenheit är tyvärr ganska unika i äventyrsgenren. Hade själv hoppats att Quantic Dreams nytänkande skulle inspirera fler spelmakare, men hittills är deras eget Heavy Rain det enda jämförbara som släppts. Det är å andra sidan en vidareutveckling som heter duga - har du minsta möjlighet så spela det! Köp en PS3 och sälj den vidare när du spelat klart

Tycker du att traditionella peka-klicka-spel är OK så dyker det upp spelvärda titlar lite då och då. Kanske inga som lirar i samma division vad gäller manus, karaktärer och spelmiljöer, men två kommande spel med potential är Gray Matter och eventuellt Syberia III om det blir verklighet.

Sen hoppas säkert du liksom jag på Dreamfall Chapters

Permalänk
Medlem

Argh, som jag misstänkte då. Att köpa en ps3 har jag nog inte ekonomin till, annars vore det ju gött!
Peka-klicka håller absolut, i Den längsta resan fungerade detta helbra.
Gray Matter ser helt klart intressant ut det skall jag kolla närmare på. Syberia är jag lite mer tveksam till, testat ettan en stund, men fastnade aldrig riktigt.
Det blir att vänta tålmodigt på Dreamfall Chapters verkar det som, och det kan nog ta ett tag.

Permalänk
Medlem

Hur är Heavy Rain?

EDIT: Läste HELA första posten nu och ångrar att jag ens sa nåt...

Visa signatur
Permalänk

Kanske Psychonauts?

Permalänk
Skrivet av Lejnoss:

Det blir att vänta tålmodigt på Dreamfall Chapters verkar det som, och det kan nog ta ett tag.

Man ska väl inte ta detta svar som ett löfte, men det inger åtminstone visst hopp:
I don't know if this question has been asked but is there any chance we will play Dreamfall Chapters before the year 2013? | Formspring

Permalänk

Som EagleFlyFree sa så är de väldigt unika i äventyren, men håller absolut med om att du nästan måste(!) kunna låna dig en PS3a eller något för att spela Heavy Rain, det var väldigt vädligt vackert <3

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Jag inköpte "Chronicles of Mystery: The Scorpio Ritual" på Steam för ett tag sedan. Jag har inte spelat det än men det ser ganska lovande ut: Chronicles of Mystery: The Scorpio Ritual Review - PC Review at IGN

Annars så kan jag rekommendera Secret Files: Tunguska (finns även en uppföljare) och Sinking Island. Rätt mysiga äventyrsspel, kanske inte i klass med "The Longest Journey" (ett av mina absoluta favoritspel!) men de kan vara värda att testas iallafall.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz | Corsair Dominator 8GB @ 1600MHz | ATI Radeon HD 5870 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagleFlyFree:

"Yes" Hahah, det låter ju bra!

@tyrenberg: Får försöka hitta en kamrat med en ps3a då!

@rawis: Fett, skall kolla in dem! Återkom gärna när du fått en känsla för hur "Chronicles of Mystery: The Scorpio Ritual" är.

Permalänk
Avstängd

Broken Sword kanske

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64