Köpte XFX Radeon HD 5830 - Ljudet försvann, söker desperat hjälp.

Permalänk
Medlem

Köpte XFX Radeon HD 5830 - Ljudet försvann, söker desperat hjälp.

Hallå medlemmar på Sweclockers.

Häromdagen köpte jag ett nytt ATI grafik-kort som ni kanske såg på rubriken och sedan dess har ljudet inte funkat och jag har gjort allt för att åtgärda det, men utan framgång.

http://img202.imageshack.us/img202/6476/halp.png <--- En bild på hur det ser ut i mina ljud-inställningar

I BIOS är ljudet på Enable så det är inte felet..
Drivrutinerna är uppdaterade till det absolut nyaste så det är inte felet, har även försökt ominstallera drivrutiner till både moderkort, grafikkort och ljudkort (ljudkortet är inbyggt ifall ni undrar) men som sakt utan framgång, så nu söker jag hjälp hos er, Sweclockers .

Har läst runt på internet och verkar som flera har haft det problemet med nya ATI kort, men har inte funnit någon hjälp där.

Någon som har haft liknande problem och är sugen på att hjälpa mig så skulle det verkligen uppskattas och är verkligen villig att göra nästan vad som helst för hjälp ;>

Tack på förhand, NELEEE<3

Permalänk
Medlem

Re

Ifall det är till någon nytta så heter moderkortet MSI NEO-f

Permalänk
Avstängd

Använder du optisk eller coaxial digitalkabel som bilden visar (S/PDIF) ? Om inte, så välj Speakers som källa.

Visa signatur

HAF 932. - OCZ Modxstream-Pro 600W. - Asus P5Q Deluxe. - Q9650 @ 4.0 GHz. - Corsair H50. - Kingston hyperX PC8500 4x2 Gb. @ 1068 Mhz. - HD4890 1Gb. Scythe Musashi VGA cooler. - Intel X25-M G2. - Windows 7 64 bit. - Logitech G15, G9x, Z5500. - Samsung T220.

Permalänk
Medlem

Kan ha något att göra med HDMI

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelehx:

Ifall det är till någon nytta så heter grafikkortet MSI NEO-f

Tror du menar att ditt moderkort heter MSI NEO-f.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Jag använder inte en HDMI kabel, använder en vanlig DVI sladd från grafikkoret - skärmen (obviously).

Permalänk
Medlem

Realgunsmoke: Jag har tyvärr ingen aning vad du menar.., men som jag skrev ovanför så använder jag en DVI kabel ^^

Ifall du behöver print eller något för mer information så hojta bara vad du vill ha bild på ;>

Permalänk
Skrivet av Nelehx:

Jag använder inte en HDMI kabel, använder en vanlig DVI sladd från grafikkoret - skärmen (obviously).

Du måste beskriva hur du försöker koppla in/ut ljudet, SPDIF, analog eller DVI?

Genom DVI sladden kan du inte få något ljud iallafall.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Man FÅR inget ljud via DVI.

Du ska antingen använda HDMI-utgången på ditt grafikkort eller använda DVI-HDMI-adaptern (följer oftast med grafikkortet) och en HDMI-kabel.

Permalänk
Inaktiv

du får inaktivera SPDIF utgången eller välja den utgång som du använder till primär (om du nu inte använder SPDIF)

du ser den gröna pricken vid den som är aktiverad. Högerklicka Speakers och tryck på "Ange som standardenhet, eller ATI HDMI Output om du ska ha ljud via HDMI kabeln (till din TV t.ex. INTE när du använder DVI utgången)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nelehx:

Realgunsmoke: Jag har tyvärr ingen aning vad du menar.., men som jag skrev ovanför så använder jag en DVI kabel ^^

Ifall du behöver print eller något för mer information så hojta bara vad du vill ha bild på ;>

Hur har du anslutit dina högtalare/ hörlurar till din dator? DVI-kabeln överför bara videosignal. Välj "speakers" som default i dina ljudinställningar.

Visa signatur

HAF 932. - OCZ Modxstream-Pro 600W. - Asus P5Q Deluxe. - Q9650 @ 4.0 GHz. - Corsair H50. - Kingston hyperX PC8500 4x2 Gb. @ 1068 Mhz. - HD4890 1Gb. Scythe Musashi VGA cooler. - Intel X25-M G2. - Windows 7 64 bit. - Logitech G15, G9x, Z5500. - Samsung T220.

Permalänk
Medlem

Är tacksam för era svar, men är dock lite osäker på vad ni menar men ska försöka förklara/sammanfatta det igen.

Jag använder inte en TV utan en skärm, och skärmen har inget HDMI uttag så det har inget med HDMI uttag att göra.
Mina hörlurar är anslutna till datorn och "speakers" är på default i ljudinställningarna.
Testade med att ha SPDIF på Disabled, men när man försöker spela något i Spotify står det "There is a problem with your soundcard, spotify can't play this song" eller liknande, och när man försöker spela upp test-toner via sound-inställningarna så står det "Failed to play" .
Med mitt tidigare grafikkort har jag fått ljud genom en DVI-sladd så jag förstår inte riktigt vad du menar marcussn.

Är väldigt ledsen för min okunnighet .. men är väldigt ny till detta, så jag vet tyvärr inte vad det är för skillnad på "SPDIF" och "speakers"

Uppskattar som sakt allas svar och alla som försöker hjälpa till.

Permalänk
Medlem

har även 5-15 fps på CS, förstår inte hur det är möjligt när jag hade 350 på CSS med mitt förra grafikkort ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelehx:

Är tacksam för era svar, men är dock lite osäker på vad ni menar men ska försöka förklara/sammanfatta det igen.

Jag använder inte en TV utan en skärm, och skärmen har inget HDMI uttag så det har inget med HDMI uttag att göra.
Mina hörlurar är anslutna till datorn och "speakers" är på default i ljudinställningarna.
Testade med att ha SPDIF på Disabled, men när man försöker spela något i Spotify står det "There is a problem with your soundcard, spotify can't play this song" eller liknande, och när man försöker spela upp test-toner via sound-inställningarna så står det "Failed to play" .
Med mitt tidigare grafikkort har jag fått ljud genom en DVI-sladd så jag förstår inte riktigt vad du menar marcussn.

Är väldigt ledsen för min okunnighet .. men är väldigt ny till detta, så jag vet tyvärr inte vad det är för skillnad på "SPDIF" och "speakers"

Uppskattar som sakt allas svar och alla som försöker hjälpa till.

Du får ha Speakers som default i alla fall, men sen varför spotify och test programmet beter sig som det gör är mystiskt. Någon borde ju ha haft det här problemet tidigare.
Du ansluter ditt headset och högtalare med 3.5mm kablar eller hur?

MVH

Permalänk
Inaktiv

läs svaren då:
Högerklicka Speakers och tryck på "Ange som standardenhet
starta sedan om spotify

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag ska förklara detta... Speakers har alltid varit på default men för en gångs skull testade jag att reboota spotify och då funkade ljudet i 10 sekunder ungefär, skrek av glädje så drog min retarded kompis ut strömmen (på ett LAN....), och när datorn har startat igen så funkar det inte igen, förstår inte hur det är möjligt ..

Permalänk
Medlem

Och jag är inte ensam av att ha detta problemet..

När problemet först uppstod så läste jag runt lite på internet och det verkar som många som har köpt ett nytt ATI kort har haft samma problem, men fann inget vettigt svar tyvärr

http://img291.imageshack.us/img291/4482/haalp.png - uppdaterad bild på hur det ser ut i inställningarna..
Har även provat med att enabla/disable'a Digital Audio, men utan framgång

Permalänk
Medlem

Utan att ha provat ett kort i 5xxx serien (har själv ett 4870) så skulle jag gissa att det helt enkelt är så att du installerat ljuddrivrutinerna för ditt AMD grafikkort och att grafikkortet's ljudkrets nu är det som är satt som standard i systemet. Du borde kunna slå av ljuddelen från grafikkortet i enhetshanteraren.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Havoc, skulle du möjligen kunna förklara lite tydligare vad det är jag ska stänga av möjligen ?

Permalänk
Medlem

är det enbart spotify som har problem med ljudet , eller är ljudet dött för alla program ?

om du vill göra det havoc förklarar så följ detta

1. skriv devmgmt.msc i start fältet
2. tryck enter
3.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ljudet är helt och hållet dött, kan som sakt inte ens spela upp test-toner i Sound inställningarna.

Och ja, glömde skriva tidigare: Intaget är 3,5 mm på mitt headset.

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut i min Device-Manager Devildoll:

Men igen tyvärr utan framgång, den är disable'ad och har rebootat spotify men ingen framgång, får samma error msg som vanligt, som säger "There is a problem with your soundcard, spotify can't play music" eller liknande.

*Drivrutinerna till High Definition Audio Service är uppgraderade till det nyaste, så det kan inte heller vara problemet *

Permalänk
Hedersmedlem

Antingen väljer man ljudkortet generellt i windows, och/eller så väljer man det i applikationen. Stänger du av ATi-kortet i windows men har det vanliga igång kommer givetvis programmet fortfarande klaga (eftersom det letar efter ATi-kortet) tills att du väljer rätt ljudkort där.

Det beror på hur programmet är skrivet också.

Man kan ha 10 ljudkort igång i windows men programmet ger inget ljud ändå eftersom det letar efter det 11e.

Enhetshanteraren visar enbart vilka kort windows ser, inte programmet.

Har jag missförstått något av frågeställningen ber jag om ursäkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Multiman, av det jag har läst online så verkar det som om ATI ljud-enheten försöker ta över det gamla och att folk har åtgärdat problemet genom att stänga av ATI High Definition Audio Device, men det har inte funkat för mig..

Men jag förstår inte hur jag ska åtgärda det fortfarande, om datorn letar efter det andra (ATI) ljudkortet, och båda är på, borde det inte fungera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelehx:

Multiman, av det jag har läst online så verkar det som om ATI ljud-enheten försöker ta över det gamla och att folk har åtgärdat problemet genom att stänga av ATI High Definition Audio Device, men det har inte funkat för mig..

Men jag förstår inte hur jag ska åtgärda det fortfarande, om datorn letar efter det andra (ATI) ljudkortet, och båda är på, borde det inte fungera då?

du har startat om datorn sedan du deaktiverat radeon "ljudkortet" va?

en sak du kan prova är att avinstallera dina riktiga ljuddrivrutiner i kontrollpanelen , och sedan installera om dessa , från cdskiva eller tillverkarens hemsida.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nelehx:

Multiman, av det jag har läst online så verkar det som om ATI ljud-enheten försöker ta över det gamla och att folk har åtgärdat problemet genom att stänga av ATI High Definition Audio Device, men det har inte funkat för mig..

Men jag förstår inte hur jag ska åtgärda det fortfarande, om datorn letar efter det andra (ATI) ljudkortet, och båda är på, borde det inte fungera då?

Vad menar du? Datorn (windows) eller programmet? Jag försökte förklara utförligt i mitt tidigare inlägg, men du verkar eventuellt inte förstå skillnaden. Du måste inse skillnaden för att kunna ställa in på rätt ställen. Olika program fungerar olika.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro