Köpa begagnad iphone? köpa galaxy s från tyskland?

Permalänk

Köpa begagnad iphone? köpa galaxy s från tyskland?

Är ute efter ny mobil och ett av de alternativ jag funderar på är begagnad 3g/3gs. Spanar på blocket Vad är ett rimligt pris att betala för en begagnad 3g respektive 3gs?

Har även sett att många köper från tyskland (exempelvis galaxy s). Vad finns för risker i det? Jag tänker på eventuell skatt eller tullavgifter eller liknande. Även leveranstider och tillvägagångssätt med garantiärenden är frågetecken.

Annars har jag funderat över legend, desire, wildfire, x10 mini pro mm. Rekommendationer?

I grund och botten kan man säga att jag är intresserad av telefon (android eller fruktmobil) mellan 2000-5000. Pengar över till annat är ju alltid roligt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle säga att skaffa Galaxy s över Iphone då jag tycker den är snäppet bättre än iphone , har en själv en galaxy s och en 3GS

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Kan svara på några av dina frågor direkt.

Både Sverige och Tyskland är med i EU, därmed ingen tull. Däremot ska återförsäljaren justera upp momsen till svensk nivå (25% mot 19%) om de säljer för en viss summa till svenskar per år (3-400k kr), något VÄLDIGT få gör i praktiken, och egentligen inget du bör tänka på som kund.

Hur det är med garantiärenden vågar jag inte svara på, kontrollera det med respektive tillverkare innan du beställer. Vissa kör med världsgaranti, andra med europagaranti och andra enbart i det land telefonen är såld i.

För att svara på din fråga om telefonval tycker jag det känns väldigt beige att köpa en iPhone 3G / 3GS, som båda är riktigt gamla i dagsläget, samtidigt som jag tycker att iPhone 4 inte tillför speciellt mycket nytt mer än den grymma skärmen. (videosamtal? det hade jag år 2004...) Jag har själv en HTC Desire och är kanonnöjd, det enda jag egentligen saknar är den uppsjö av tillbehör som finns specialdesignat för iPhone/iPod. Android går i mitt tycke en mycket mer spännande framtid tillmötes, med fler nischade aktörer som i sin tur ger större fokus på kundbehov än Apples "One size fits all", ungefär på samma sätt som PC-marknaden sköts idag, fast då får du byta ut Android/Google mot Windows/Microsoft...

Permalänk
Skrivet av nickhe:

Skulle säga att skaffa Galaxy s över Iphone då jag tycker den är snäppet bättre än iphone , har en själv en galaxy s och en 3GS

Grejen med galaxy s är att den kostar mer än vad jag är beredd att lägga ut om den inte köpes från utlandet. Såg på mediamarkt att den kostade 6000. Har ändå funderat på att köpa den just på mediamarkt för då kan jag dela upp betalningen räntefritt över ett par månader och på så sätt inte ligga lika sömnlös. Men då började jag fundera på vad som kostar så mycket i galaxy s och om jag har någon användning för det. Den har ju tydligen någon bra 3d-grafik (såg den köra quake2) vilket känns helt onödigt i en mobil då jag aldrig kommer spela på den och då vill jag helst inte betala för det heller.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av w0x:

Kan svara på några av dina frågor direkt.

Både Sverige och Tyskland är med i EU, därmed ingen tull. Däremot ska återförsäljaren justera upp momsen till svensk nivå (25% mot 19%) om de säljer för en viss summa till svenskar per år (3-400k kr), något VÄLDIGT få gör i praktiken, och egentligen inget du bör tänka på som kund.

Hur det är med garantiärenden vågar jag inte svara på, kontrollera det med respektive tillverkare innan du beställer. Vissa kör med världsgaranti, andra med europagaranti och andra enbart i det land telefonen är såld i.

Kanske det inte vore så dumt då att köpa från Tyskland. Kanske någon har sett en guide som beskriver hur man bäst går tillväga med val av butik, betalning mm?

Annars så är jag inte helst säker på om det är en värstingtelefon jag behöver heller (fast det är roligast att ha). Det jag i dagsläget tror jag kommer använda telefonen till är samtal, sms, surf på blocket och nyheter mm, mp3 eller kanske spotify. Fler användningsområden kanske man upptäcker eftersom.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Kanske det inte vore så dumt då att köpa från Tyskland. Kanske någon har sett en guide som beskriver hur man bäst går tillväga med val av butik, betalning mm?

Annars så är jag inte helst säker på om det är en värstingtelefon jag behöver heller (fast det är roligast att ha). Det jag i dagsläget tror jag kommer använda telefonen till är samtal, sms, surf på blocket och nyheter mm, mp3 eller kanske spotify. Fler användningsområden kanske man upptäcker eftersom.

Beställa från Handyattacke | Swedroid

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Känns kanske lite onödigt med en "värstingtelefon" om du ändå inte tänker använda värstingfunktionerna i den Om du aldrig tänker spela eller liknande på den känns det nästan lite som wasted money att köpa en mobil för 6000. Då kanske x10 mini passar dig bättre, om du nu hade funderat på den
Om du ändå vill ha en värsting, så föreslår jag att du köper den med abonemang. Som du beskrivit innan, att köpa den på Mediamarkt, låter det som om du vill köpa den upplåst och sedan använda den med kontantkort. Dock ofta MYCKET billigare att köpa med abonemang. Kolla runt på lite olika operatörer i Sverige (t.ex Tre, Telia, Halebop, Telenor mm) och se vad de har att erbjuda. Kan själv verkligen rekommendera Halebop!

Kan för den delen verkligen inte rekkomendera att köpa den från utlandet... Det blir ett jävla krångel med leveranser, betalning, garantier mm. Och om något är fel eller skiter sig med telefonen kan det vara väldigt svårt att få det fixat... Värt att betala lite extra för att slippa allt krångel tycker jag! Kan också tillägga att du kanske inte kan få svenskt tangentbord på telefonen (alltså med Å, Ä och Ö) om du köper den från Tyskland, vilket är ett helvete när du sms:ar, mailar mm. Kolla upp det innan du köper från utlandet.

Hoppas jag kunnat hjälpa dig något

Folmeron

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Skrivet av folmeroN:

Känns kanske lite onödigt med en "värstingtelefon" om du ändå inte tänker använda värstingfunktionerna i den Om du aldrig tänker spela eller liknande på den känns det nästan lite som wasted money att köpa en mobil för 6000. Då kanske x10 mini passar dig bättre, om du nu hade funderat på den
Om du ändå vill ha en värsting, så föreslår jag att du köper den med abonemang. Som du beskrivit innan, att köpa den på Mediamarkt, låter det som om du vill köpa den upplåst och sedan använda den med kontantkort. Dock ofta MYCKET billigare att köpa med abonemang. Kolla runt på lite olika operatörer i Sverige (t.ex Tre, Telia, Halebop, Telenor mm) och se vad de har att erbjuda. Kan själv verkligen rekommendera Halebop!

Kan för den delen verkligen inte rekkomendera att köpa den från utlandet... Det blir ett jävla krångel med leveranser, betalning, garantier mm. Och om något är fel eller skiter sig med telefonen kan det vara väldigt svårt att få det fixat... Värt att betala lite extra för att slippa allt krångel tycker jag! Kan också tillägga att du kanske inte kan få svenskt tangentbord på telefonen (alltså med Å, Ä och Ö) om du köper den från Tyskland, vilket är ett helvete när du sms:ar, mailar mm. Kolla upp det innan du köper från utlandet.

Hoppas jag kunnat hjälpa dig något

Folmeron

Det måste väll finnas något annat förutom spel som man använder värstingtelefonerna till? Abbonemang har jag, Telia student. Mycket nöjd med det men ett alternativ är att förlänga det i 12 månader men telia verkar bara villa sälja telefoner med 24 månaders bindning. Telia student är samma som nuvarande Telia max 25 verkar det som.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jaja, klart att göra mer med dem än att spela Men om man utgår från vad du skrev att du ville kunna köra med den, känns det lite onödigt med en så pass dyr mobil med en massa funktioner som du ändå inte kommer att använda. Ja om du redan har ett abonnemang tecknat så blir det ju lite jobbigt... Men rekommenderar nog fortfarande inte att handla från Tyskland

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Avstängd

Om man beställer från handyattacke så finns det med svenska menyer, angående Å,Ä,Ö så finns de inte med i en enda android telefon så du måste ladda ner scandinavian keyboard från market.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Har bestämt mig nu för desire. Jag kanske inte behöver all kraft men den verkar som en riktigt fin surfmobil. Problemet nu är bara att få tag på en. Någon som vet någon butik i Sundsvall eller Umeå (börjar jobba där 26/7) som har Desire inne?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Om man beställer från handyattacke så finns det med svenska menyer, angående Å,Ä,Ö så finns de inte med i en enda android telefon så du måste ladda ner scandinavian keyboard från market.

Detta kan väl inte stämma? Det står ju på samsungs egen hemsida att Galaxy S har "fullt skandinaviskt tangentbord"...
Grymt stor pekskärm och Social Hub Galaxy S i9000 - Mobiltelefoner - Mobiltelefoner | SAMSUNG

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Detta kan väl inte stämma? Det står ju på samsungs egen hemsida att Galaxy S har "fullt skandinaviskt tangentbord"...
Grymt stor pekskärm och Social Hub Galaxy S i9000 - Mobiltelefoner - Mobiltelefoner | SAMSUNG

Tror inte det fanns å,ä,ö från början. Men är löst med en uppdatering nu.

Jag kan rekommendera att beställa från Tyskland. Min Galaxy S gick på 4335kr inkl frakt. Sen är det bara att flasha in senaste firmwaren så har du svenskt tangentbord med å, ä, ö. Det kan hända att det kommer olika uppdateringar till den tyska modellerna, jämfört med skandinaviska marknaden. Men om du rotar telefonen kommer du förmodligen kunna flasha in uppdateringarna själv.

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att veta att min Galaxy S från tele2 har skandinavisk tangentbord (och ordlista) som standard.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Känns kanske lite onödigt med en "värstingtelefon" om du ändå inte tänker använda värstingfunktionerna i den Om du aldrig tänker spela eller liknande på den känns det nästan lite som wasted money att köpa en mobil för 6000. Då kanske x10 mini passar dig bättre, om du nu hade funderat på den

Jag trodde inte heller att jag behövde någon värsting mobil. Så jag köpte en HTC Legend för att den var så välbyggd. Det slutade med att jag fyllde telefonen med appar riktigt fort. Då det inte finns så mycket utrymme att spara appar på. Telefonen flöt på bra i början, men ju mer man använde den ju segare blev den. Sen när man körde lite grejer som Locale å sånt blev den galet seg. Samt drog rätt mycket batteri.

Nu har jag en Samsung Galaxy S. Riktigt skön telefon att surfa med och använda Spotify med. Nu kan jag också köra Spotify samtidigt som jag gör andra saker, som tex surfar. Vilket inte gick så bra på Legenden då ljudet kunna börja hacka ibland.

Sen när man köper Android mobil kan det också vara bra att kolla upp hur enkla dom är att roota innan man köper dom. För man vill ju ha tillgång till betalapps. Så det är nästan ett måste. Sen kan man ju leka och fixa lite mer med en rootad mobil också

Visa signatur

// NonajmE

Permalänk
Medlem

Det enda tråkiga jag kan tänka mig med Galaxy S efter lite reviews jag läst är att det saknas LED blixt och LED lampa för t ex missade samtal, SMS och liknande samt att GPSen inte fungerar som den skall (om man inte patchat till allra senaste firmware). Dock är GPS ett mindre problem. Förstår bara inte hur man kan missa att ha blixt på en modern mobil idag.

Sen säger vissa att iPhone skärmen är bättre (trots allt har den dubbelt mer äkta pixlar än Galaxy) medans andra säger att Galaxyns skärm har mycket bättre färgåtergivning och fungerar bättre i solljus.

Har hört mycket negativt om kortslutningsproblemet mellan WiFi/antennen när man håller luren i handen plus att glasskärmen kan falla bort efter att man tappat mobilen i marken 2 gånger.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fick hem min lur idag från handyattacke.de men lyckas inte få svenskt tangentbord när man ska skriva sms etc. Jag har svenska i alla menyer och kan se å, ä och ö, men det går inte att skriva dem själv.

Testade även att uppdatera telefonen genom Kies men det står bara att jag har senaste versionen.

Tips?

Permalänk
Skrivet av arch:

Fick hem min lur idag från handyattacke.de men lyckas inte få svenskt tangentbord när man ska skriva sms etc. Jag har svenska i alla menyer och kan se å, ä och ö, men det går inte att skriva dem själv.

Testade även att uppdatera telefonen genom Kies men det står bara att jag har senaste versionen.

Tips?

Du får flasha in en annan firmware eller tanka hem ett annat tangentbord. Står hur man gör i swedroids forum.

EDIT: jag pratar om inofficiella firmwares från samsung-firmware.com. Annars kan du tanka hem scandinavian keybord eller switftkey från market. Men om du vill ha swipe tror jag du måste flasha om med en annan firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badboy Rune:

Du får flasha in en annan firmware eller tanka hem ett annat tangentbord. Står hur man gör i swedroids forum.

EDIT: jag pratar om inofficiella firmwares från samsung-firmware.com. Annars kan du tanka hem scandinavian keybord eller switftkey från market. Men om du vill ha swipe tror jag du måste flasha om med en annan firmware

Tack för svaret. Jag syftar på "vanliga" metoden, inte swipe.

Två problem.

1) Att flasha den gör att garantin spricker så vitt jag vet?
2) Komma åt market kräver en root/flash gissar jag?

Tack än en gång.

Permalänk
Skrivet av arch:

Tack för svaret. Jag syftar på "vanliga" metoden, inte swipe.

Två problem.

1) Att flasha den gör att garantin spricker så vitt jag vet?
2) Komma åt market kräver en root/flash gissar jag?

Tack än en gång.

1) Ja, om dom ser det så spricker den nog, men det är bara att flasha tillbaka orginalmjukvaran. Tror inte det är så ofta dom kollar sånt heller.
2) Ja, den måste vara rootad för att kunna installera programmet Market enabler. Det går att stoppa i ett utländskt SIM-kort från ett land som har tillgång till betalprogram också. Programmet knyts till ditt google konto, och inte till SIM-kortet.