Permalänk

Köpråd - Objektiv?

Hej, Jag tänkte höra med er ännu en gång
om objektiv..
Jag skapade en annan tråd förut angående objektiv
och kom fram till 2 olika objektiv..

Men just nu är jag inte säker på vilken jag vill ha..
Jag har en budget på max 6000 kr..

Förra tråden visste jag inte riktigt vad jag ville
ha objektivet till..
Men har börjat fundera lite och kom fram till
att det vore kul att fota natur och djur och sånt..

Så jag skulle vilja ha en ganska bra zoom,
sen vet jag inte riktigt vad som skulle vara bra
att ha.. Jag är som sagt nybörjare inom foto..

Men här var dom två objektiven:

Canon Objektiv EF 70-200mm f/4,0 L USM - 5 865:- - Objektiv - Japan Photo Sverige

Canon Objektiv EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM - 4 774:- - Objektiv - Japan Photo Sverige

Jag gillar zoomen här, 300mm istället för 200mm..
jag vet inte om det är sån stor skillnad?
Men sen läste jag att nån skrev att detta objektiv
inte var så bra när det börjar bli mörkt ute..

Jag hoppas ni här på Sweclockers kan hjälpa mig lite att välja ett bra objektiv
för att fota mycket natur i början

Jag har kamera: Canon EOS 1000D

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Permalänk
Medlem

L-optik är alltid L-optik.. Har själv ett 70-200/2.8L IS och skulle det behövas så kan jag nog slå ner pinnar i marken med det. Bastant och gediget bygge med strålande bildkvalitet. Du kommer garanterat inte ångra dig om du köper 70-200an och om du mot förmodan skulle göra det så är det högt andrahandsvärde på L-optik.

Skulle du vilja få ut mer zoom så kan du även komplettera med en extender i efterhand.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit L-optiken utan tvekan! Har 80-200/2.8L, farsan har 70-200/2.8L IS och 24-70/2.8L. Mycket välbyggda ting, och skärpan på L-optiken är knivskarpt (på våra ex iaf!).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Jag är som sagt nybörjare men vad menas med " L-optiken " ?
Kanske en lite noob fråga men men

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexxi123:

Jag är som sagt nybörjare men vad menas med " L-optiken " ?
Kanske en lite noob fråga men men

Canons "fina" objektiv
Canon L lens - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem

L står för "Lala-land". Alla Canonfans skiter fullständigt i hur bra/dåligt objektivet är om det har en röd ring och ett L i namnet, de presterar bättre än allt annat som går att köpa för pengar ändå.

L-objektiv är vanligen något med välbyggda och något mer motståndskraftiga för väder och vind än vad "vanliga" objektiv är. Den optiska prestandan är ofta bra, men det är inte alla L-objektiv som når "toppklass" på det området. Om man inte behöver slå i spik i ösregn med objektivet kan man ofta hitta objektiv som optiskt presterar mer eller mindre likvärdigt till en (avsevärt) lägre peng. I fallet med 70-200/4L och 70-300/4-5.6IS så är det så. Däremot är 70-200/4L IS, som är löjligt dyr, bättre.
Jag tror att du kommer att uppleva 200mm som frustrerande kort om det inte är djurparksdjur du ska fota.

Utifrån ovanstående kan du säkert gissa att jag skulle valt 70-300:n. Men det kan ju bero på att jag inte svalt Canons marknadsföringstrix med L och röda ringar...
Sen har 70-300:an en liten nackdel vad gäller den något sämre ljusstyrkan, det är sant. Om motiven inte rör sig så hjälper bildstabiliseringen upp detta och mer därtill. Om det är rörliga motiv kommer man att behöva öka ISO-talet lite mer.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om att 300mm är att föredra särskilt om man vill ha lite zoom då 200mm inte räcker till för att komma nära.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

L står för "Lala-land". Alla Canonfans skiter fullständigt i hur bra/dåligt objektivet är om det har en röd ring och ett L i namnet, de presterar bättre än allt annat som går att köpa för pengar ändå.

L-objektiv är vanligen något med välbyggda och något mer motståndskraftiga för väder och vind än vad "vanliga" objektiv är. Den optiska prestandan är ofta bra, men det är inte alla L-objektiv som når "toppklass" på det området. Om man inte behöver slå i spik i ösregn med objektivet kan man ofta hitta objektiv som optiskt presterar mer eller mindre likvärdigt till en (avsevärt) lägre peng. I fallet med 70-200/4L och 70-300/4-5.6IS så är det så. Däremot är 70-200/4L IS, som är löjligt dyr, bättre.
Jag tror att du kommer att uppleva 200mm som frustrerande kort om det inte är djurparksdjur du ska fota.

Utifrån ovanstående kan du säkert gissa att jag skulle valt 70-300:n. Men det kan ju bero på att jag inte svalt Canons marknadsföringstrix med L och röda ringar...
Sen har 70-300:an en liten nackdel vad gäller den något sämre ljusstyrkan, det är sant. Om motiven inte rör sig så hjälper bildstabiliseringen upp detta och mer därtill. Om det är rörliga motiv kommer man att behöva öka ISO-talet lite mer.

Dock så anses 70-200/4L som ett av canons skarpaste objektiv, och är överlägset alla 70-300 i optisk kvalité.

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Medlem

Nu har jag själv inte använt 70-300:an men, äger 70-200 F4L utan IS.
Jag har en hel drös med objektiv med diverse brännvidder, men när det kommer till kontrast, skärpa, färgåtergivning och hela kittet så slår 70-200:an dem på fingrarna.

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte den, och det är ett fruktansvärt bra objektiv med snabb autofokus. Det enda jag ångrar är nog att jag inte lade ut hutlöst mycket pengar på IS-versionen alt. 2.8-versionen.

På min crop-kamera (30D) tycker jag att 200mm räcker gott och väl, men det är för mina ändamål, allt beror ju på vad man vill fota. Som alltid gör man väl bäst i att hålla och leka lite med respektive objektiv och se vad som känns/ser bäst ut. För mina ändamål gör sig dock 70-200:an bra, den är löjligt skarp verkligen, och just färgåtergivning från en annan värld..

*edit* och om du ändå tänkt köpa objektiven begagnat är prisskillnaden tämligen försumbar mellan dessa, då hade jag personligen valt L-diton, jag fick mitt för runt 4k vilket får anses vara rätt okej antar jag.

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk
Medlem

Håller med Ismannen. "Mina" L-optiker är enorm skillnad - jag jämför då visserligen med Canons kitoptik (28-80mm, var kitoptik till 100), men även om man jämför med Sigmas "top-of-the-line"-serie för Canon (De som heter EX) så är det skillnad... (Sen tror jag att mitt 80-200L råkar vara ruggigt skarpt, alternativt så är mitt canon 80-200 icke-L ruggigt oskarpt)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuri:

Dock så anses 70-200/4L som ett av canons skarpaste objektiv, och är överlägset alla 70-300 i optisk kvalité.

Jag tror precis att vi fick bekräftat det jag skrev om LaLa-land...

Definiera gärna "överlägset".

tloader
tloader

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS - Review / Test Report - Analysis
Canon EF 70-200mm f/4 USM L - Review / Test Report - Analysis

Jag skulle vilja påstå att rent optiskt är de två mycket lika och inget av dem kan ses som "överlägset". Om man pixelpeepar kan man såklart se skillnader som i vissa fall är till nackdel för 70-200/4L.

70-200/4 *IS* USM, däremot, är definitivt bättre än både 70-200/4L USM och 70-300/4-5.6 IS USM.

Permalänk

Jag tycker att det är för mycket snack här och för lite verkstad. Ta bara ett och gå fota istället för att snacka. Det är det som är huvudsaken, att man fotograferar.

Visst kan jag förstå att man inte köper objektiv så ofta, speciellt om man hellre föredrar att köpa nytt än begagnat. Var det sig det är Canon L (Luxury) objektiv eller vanliga Canon icke-L objektiv, det behöver inte ens vara Canons egna objektiv, kameraobjektiv är aldrig speciellt billigt.

Jag har idag ett vanligt EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM på en Canon EOS 50D. Det här är min första systemkamera och jag har köpt den bara för att lära mig att fotografera riktigt bra. Samtidigt så känner jag att en systemkamera ger mig betydligt fler friheter och möjligheter än en digital kompakt eller ens en hybridkamera kan ge mig. Jag har som sagt som mål att lära mig fotografera och ta riktigt bra bilder, om inte som ett proffs så åtminstone som en duktig amatör. Jag vill också lära mig kreativ fotografering. Jag har redan bekantat mig med baszonens metoder och programautomatik. Nu ska jag lära mig tidsautomatik och bländarautomatik och till sist manuell exponering.

Fotografering har nu blivit min nya hobby och jag känner att jag inte skulle kunna utforska allt med en vanlig digital kompaktkamera eller en lite vassare hybridkamera (kompakt/system). Och när det gäller objektivet så har jag ännu inte utforskat alla möjligheter med det objektiv som jag har idag. Det har brännvidden 15-85 mm och visst kan jag önska ibland att jag hade större brännvidd men i de allra flesta situationer som jag har varit med kameran så har det räckt väl med 15-85 mm.

Nästa pryl jag skaffar blir nog ett till zoomobjektiv för att komplettera det jag redan har. Jag vet lite på måfå vad det finns för några att välja på, men jag har inte tittat närmare på det än. Men om jag skulle välja ett telefoto zoomobjektiv idag så skulle jag försöka hitta en butik som har något av de objektiv jag är intresserad av och titta på dem. Alternativt så skulle jag se om någon jag känner har ett sånt så att vi kan ta det utomhus och gå till ett öppet fält. Då kan jag titta genom det för att se hur långt jag kan zooma och ta några bilder. Min erfarenhet är i alla fall att det bästa är att man testar och känner på prylarna själv oavsett vad det är man ska köpa.

Har du en EOS 5D eller högre modell? För om du har en lägre modell än EOS 5D så är det en halvformatskamera och med den sån så får du ju automatiskt 1,6 gånger längre brännvidd jämfört med en fullformatskamera (EOS 5D eller högre) eller en analog 35 mm filmkamera. Det betyder att om du t.ex. köper ett 70-200 mm objektiv till en halvformatskamera så som EOS 550D eller som EOS 50D som jag har så blir den reella brännvidden 112-320 mm (alltså 1,6 gånger större än vad som står på objektivet). Om du däremot tänker använda objektivet på en fullformatskamera så som EOS 5D eller högre så blir brännvidden 70-200 mm precis som det står på objektivet.

Ett 70-200 mm objektiv har brännvidden 112-320 mm på alla Canon halvformatkameror (alla modeller under EOS 5D).

Ett 70-200 mm objektiv har brännvidden 70-200 mm på alla Canon fullformatkameror (alla modeller från EOS 5D och uppåt).

Ett 70-300 mm objektiv har brännvidden 112-480 mm på alla Canon halvformatkameror (alla modeller under EOS 5D.)

Ett 70-300 mm objektiv har brännvidden 70-300 mm på alla Canon fullformatkameror (alla modeller från EOS 5D och uppåt).

Vad jag vill säga är att om det är brännvidden på 300 mm som du vill åt så får du ju den brännvidden och till och med 20 mm mer än det (320 mm) med ett 70-200 mm objektiv, om du tänker använda objektivet på en halvformatskamera. På fullformatskameror blir det dock endast 200 mm precis som det står på objektivet. Men på halvformatkameror blir brännvidden längre eftersom sensorns storlek på dessa kameror är mindre jämfört med fullformat.

Brännvidden med ett 70-300 mm på en halvformatskamera blir ännu längre (480 mm) än med ett 70-200 mm objektiv (320 mm). Men man förlorar istället på bildvinkeln (den kortaste brännvidden) - istället för 70 mm så blir det 112 mm men det blir det ju på bägge objektiven då båda har 70 mm som lägsta brännvidd. Så de objektiven emellan så är det ingen skillnad i hur mycket större eller mindre bildvinkeln blir vid den kortaste brännvidden av 70 mm.

Så om du vet med dig att du inte kommer att använda objektivet på en fullformatskamera och du vet att du inte kommer att uppgradera om några år till fullformat så bör det räcka långt med ett 70-200 mm objektiv tycker jag. Men om du har planer på att gå över till fullformat längre fram så kan det vara en klok investering att redan nu välja ett 70-300 mm objektiv.

När det gäller dessa två objektiv som du har tittat på så har båda EF fattning. Det betyder att oavsett vilket du bestämmer dig för så kommer det att fungera både på halvformatskameran och på fullformatskameran. Men väljer du istället ett EF-S objektiv så fungerar dessa endast på halvformatskameror. Exempel på ett sånt objektiv är det 15-85 mm objektiv som jag köpte med min EOS 50D. Det duger gott för mig då jag inte har några planer på att gå över till fullformat. Jag ser att de båda objektiven som du funderar på är EF objektiv, därför tänker jag att du kanske har planer på att gå över till fullformat lite längre fram, och då kan det som sagt vara klokt att välja 70-300 mm varianten. Om! Och endast om du känner dig för begränsad av 200 mm.

Eftersom du nu vet att jag inte har några planer på att gå över till fullformat så vet du säkert nu vilket objektiv som jag skulle välja. Jag hade valt 70-200 mm alltså. Men endast om det är främst hög optisk kvalitet jag vill ha. Den är ju dyrare än 70-300 mm varianten då det är ett Canon L objektiv. Men det kan det vara värt om man dels inte tänker gå över till fullformat för på halvformat så får man ju ut 320 mm från ett 200 mm objektiv, och dels för att man får bättre bildkvalitet än på 70-300 mm varianten. Med ett 70-200 mm så får man helt enkelt alla fördelar med 70-300 mm (den längre brännvidden) så länge man använder det på en halvformatkamera, samtidigt som man slipper dess nackdelar (den lägre optiska kvaliteten än hos 70-200 mm L-objektivet).

Det gäller alltså att väga upp vad vad man själv känner är viktigast, och att vara lite framtidstänkande och fundera på om man vill framtidssäkra lite i fall man går över till en fullformatskamera lite längre fram.

Du behöver ju inte välja ett Canon objektiv till din Canon kamera. Du har flera kända tillverkare att välja mellan, bl.a. Tamron, Sigma, och Tokina. Jag vet inte om du har spanat på deras objektiv, men alla tre tillverkare har generellt mycket bra och prisvärda objektiv.

Tamron har ett bra verktyg där man kan testa och jämföra olika brännvidder. Du kan antingen välja ett av Tamrons objektiv från listan på höger sida för att se hur långt man kan zooma in och hur långt man kan zooma ut, eller så väljer du inget objektiv utan tar bara tag i pilen under bilden som visas och drar det åt höger eller åt vänster för att få en uppfattning bara om hur zoomeffekten blir vid olika brännvidder. Testa gärna det.

Även Canon USA har ett verktyg för att jämföra olika brännvidder. Den är dock lite enklare och primitivare än Tamrons mer utförliga jämförelseverktyg. Men du får jämföra själv.

För att vara rättvis nu så har även Nikon ett sånt verktyg på sin webbplats. Alla såna här verktyg är ju bara till för att ge en uppfattning om hur zoomeffekten blir vid olika brännvidder. Den optiska kvaliteten gör man bäst i att testa själv.

Oavsett vilket du väljer så hoppas jag att du blir nöjd. Jag hoppas att det här hjälper dig att välja rätt. Lycka till!

Trevligt fotande!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

För mycket snack och för lite verkstad och så skriver du längsta inlägget i tråden?

JAG har iaf postat ett antal bilder i fototråden de senaste dagarna.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

För mycket snack och för lite verkstad och så skriver du längsta inlägget i tråden?

JAG har iaf postat ett antal bilder i fototråden de senaste dagarna.

Haha! Jo, det har du helt rätt i, det är i längsta laget. Jag gjorde bort mig där och gjorde precis tvärt om och det är motsägande. Det bara blev så. Jag kom på det när jag hade skrivit halva inlägget men vägrade korta ner texten eftersom jag redan hade skrivit rätt mycket.

Jag håller ändå fast vid att man inte bör hänga upp sig för mycket på detaljer. Det var ju flera som sa negativa saker om de zoomobjektiv som jag var intresserad av när jag skulle välja mitt första objektiv till min kamera. Men det hindrade inte mig från att ändå köpa just ett av dessa objektiv, och jag blev ju ändå nöjd och jag märker knappt med bara ögat de saker som skulle vara till nackdel för det objektiv jag valt. Det går väl inte ens teoretiskt sett att skapa ett helt perfekt och felfritt objektiv utan nackdelar.

Den som vill och kan läsa får göra det. Det är bra att man undersöker vilka alternativ man har innan man handlar, det gör nog de flesta som hänger på det här forumet. Men all information behöver inte komma från en person. Man kan ju hitta en hel del material i ämnet på annat håll som man kan läsa igenom. Men då jag själv har stått inför ett liknande val ganska nyligen så kände jag det lite som min plikt att informera honom om vad han egentligen väljer mellan. Sedan får väl var och en plocka ut det som är värt att läsa i mitt långa inlägg.

Jag förstår då inte hur bilder på min lilla syster skulle hjälpa honom att välja rätt objektiv.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att saker och ting ofta får helt fel proportioner och ofta gränsa på nörderi på forum/internet. Relativt små skillnader blir enorma och ska man dra det till sin spets så kan man inte köpa annat än det som är det allra bästa/dyraste.
Jag försöker, och tror att jag lyckas ganska bra, att inte överdriva skillnaderna allt för mycket och fördvarar ibland "kitobjektiv" som får oförtjänt dålig kritik (det finns nog bara ett som verkligen förtjänar all skit som skrivs om det). Sen är det lätt att "dras med" ibland när andra sätter igång.

Permalänk

Hmm... Tänk på ljusstyrka och vinjettering...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |