Permalänk
Medlem

Lösenord på mapp?

Går det?
Isåfall, hur gör man?
Dölja mappar, går det?

Mvh B

Visa signatur

Surfar gör jag helst i havet!

Permalänk
Medlem

njjae.. både ja och nej. Det går att dölja mappar, men om man har någon som helst aning om hur man använder en dator så är det ganska enkelt att hitta dolda mappar. Tror inte man kan göra det i Findern, men i Terminalen så kan man enkelt göra det genom att döpa om mappen så att den börjar på en punk.

Såhär:
* skapa en mapp ("test") på ditt skrivbord.
* starta terminalen

mv Desktop/test Desktop/.test

och katalogen kommer inte längre synas. För att sedan öppna mappen så kan du skriva open i terminalen:

open Desktop/.test

Men eftersom dolda mapper bara är låtsassäkerhet så borde du istället skapa en krypterad "avbild"/image som du kan ha ett lösenord på. Detta gör du i "Skivverktyg" (Disk Utility).

I skivverktyget så kan du trycka "Ny avbild" (New Image). Då får du upp en ruta där du kan välja var din avbild ska ligga och vad den ska heta. Sen måste du välja en storlek, denna storlek kommer allokeras direkt och jag tror inte du kan utöka den utan att skapa en ny avbild och kopiera över innehållet (är inte helt hundra på det dock).

Där efter så ska du ändra "Kryptering" (Encryption) till lämplig styrka, personligen hade jag valt 256 bitar. Tryck sedan skapa, nu kommer du få ange ett lösenord. Kom ihåg att klicka av "Kom ihåg lösenordet i min nyckelring" så att det måste anges varje gång man försöker montera upp avbilden.

Nu kommer avbilden att hamna i Findern och se ut och bete sig som en vanlig hårddisk/usb-minne. När du är klar med den så matar du ut den så att ingen kan komma åt den igen utan att ange lösenordet. Nästa gång du vill komma åt den så dubbelklickar du bara på avbilden som du skapat och anger lösenordet. voilà!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BboatB:

Går det?
Isåfall, hur gör man?
Dölja mappar, går det?

Mvh B

Jag har inte hittat något under inställningar i MAC OS X. Men finns ett program (Notera att jag inte testat detta själv) som kan vara till hjälp: Espionage (2.8.1).

MVH Marcus / MS

Permalänk

Man kan skaffa lösenords-skydd på .rar filer
Väljer mappen, sedan >"Add to archive">Advanced>"Set password">Skriv in lösenordet i båda rutorna.>Tillbaka till "General">kryssa i "Create solid archive" och "Lock archive". Sådär!

Edit; Du måste givetvis ha Winrar.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator