Det har fuckat up sig rejält

Permalänk

Det har fuckat up sig rejält

Hai thar. Nä jag kunde inte skriva en bättre rubrik.

Iaf. Igår köpte jag en dator. Skapade också en tråd om partition-problem här nånstans, men det löste sig.

Fast nä. Nu har jag problem. Partitionproblemet var att min D:-partition var jättestor och min C:-dito var jätteliten. Iaf, jag tog bort D: i diskhanteraren och utökade C:. So far so good. Men grejen är den att innan jag hittade till diskhanteringen så ställde jag in mig på att leva med D: och ställde in att Mina Dokument skulle spara/finnas på D:. Den inställlningsmöjligheten hittade jag via högerklick -> egenskaper -> plats.

Iaf. Nu är mappen Mina Dokument borta! Den finns inte i C: -> användare -> namn. Och försöker jag skapa en ny mapp vid namn Mina Dokument påstår helt plötsligt windows att det redan finns en mapp där som heter det. Vilket det inte gör. Och ja, jag har ikryssat visa dolda filer och mappar. Försöker jag ersätta den gamla mappen (som inte finns) så försvinner också den nya. Bara försvinner. Finns ej. Nada.

Jag försökte sedan installera ett spel, Football Manager 2010. Ni som spelat vet att det skapas mappstrukturer med data och så i Mina Dokument. Men nu gjorde det inte det. I spelet stod det att det fanns på D:. Men D: finns ju inte, eller hur ...

Jag låter väl lite lagom sinnesförvirrad, av halft förståeliga skäl då jag inte är nån überexpert och datorn som sagt är sprillans ny. Jag har kommit fram till att enda lösningen är att formatera om skiten, något jag i vilket fall som helst inte tänker göra själv då jag har 0 erfarenhet av detta. Hej pc-doktorn!

Om någon annan har någon möjlig eller omöjlig lösning, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

gör en ominstallation, det går nog snabbare än att vänta på att folk ska försöka hjälpa dig här.

Permalänk
Skrivet av Wally:

gör en ominstallation, det går nog snabbare än att vänta på att folk ska försöka hjälpa dig här.

Nepp med tanke att jag som jag skrev inte har några planer på att göra det själv. Vem vet, nåt snille här kanske verkligen är ett supersnille och löser alla mina problem innan jag hinner gå till pc-doktorn.

Permalänk
Medlem

men om du har windows 7 så är det hur lätt som helst och du sparar minst 500:- ifall du ska göra det hos en datorbutik.

Permalänk
Medlem

Har du provat en vanligt reperation av Windows som finns inbyggd i Windows 7-skivan?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Repen i windows7 är ganska dålig. Den checkar ju bara bootdisken å mbr m.m, jag har iaf inte hittat någon "reparation/installation" som det finns i XP. Du skulle ju även kunna ändra så du ser systemfiler också, vilket du inte ser fast du har bockat i att du vill se dolda filer/mappar.

Du hade väl Win7? kolla i registret under denna key: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell där ska du ha en sträng som heter "Personal" som i ditt fall bör peka till D:\blabla ändra den till den du vill ha istället. Om du nu inte kan skapa ny som heter "mina dokument" så skapa en ny mapp och peka om nyckeln ovan å testa. Sen kan du prova starta om datorn i felsäkert läge och prova skapa en ny "mina dokument" ifall det går bättre nu. du kan även prova göra en system restore till en punkt dagen före det sket sig. Det kanske hjälper dig på något sätt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Prövat
Start > Program > Tillbehör > Systemverktyg > Återställning?
Välj en punkt före din flytt av dokumentmappen till D:

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EHellsten:

Nepp med tanke att jag som jag skrev inte har några planer på att göra det själv. Vem vet, nåt snille här kanske verkligen är ett supersnille och löser alla mina problem innan jag hinner gå till pc-doktorn.

hur svårt är det att sätta i skivan och följa instruktionerna. Om du har såpass datorvana att du fipplar runt med partitionerna så börd du väll utan problem kunna installera om ditt OS. Om du inte har det så kör på en återställning som Hardwareguy sa, se om det hjälper och sluta leka sedan

Btw så funkar mbr tolet i alla fall betydligt bättre på win7 skivan än på xp vad jag har märkt av hittills

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Skapa ett nytt administratörskonto, logga in på det, radera det gamla och skapa det igen så får du samma namn o sånt sedan är det bara o byta och radera det temporära kontot.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD