Alienware m15x Hjälp till köp.

Permalänk
Medlem

Alienware m15x Hjälp till köp.

Hej
Tänkte kolla med folket om vad ni tycker om min configuration innan ja beställer detta, om det är något jag kanske borde ändra till t.ex Processor, GPU och minne

FÄRGVAL: Alienware M15x Gaming Laptop - Cosmic Black
PROCESSOR: Intel® Core™ i5 Processor 540M(2.53GHz,3MB cache)
OPERATIVSYSTEM: Äkta Windows® 7 Ultimate 64 Bit - svenska
SERVICE OCH SUPPORT: 4 års maskinvarusupport nästa dag
OLYCKSFALLSFÖRSÄKRING: 4 års olycksskadesupport
SÄKERHETSPROGRAM: No Antivirus Software
MINNE: 4 096 MB 1 333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
GRAFIKKORT: 1GB ATI® Radeon™ HD 5850
HÅRDDISK: 320 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)
LCD-SKÄRM: 15.6-inch Wide HD+ (1600 x 900) WLED display
OPTISK(A) ENHET(ER): Optisk DVD+/-RW-enhet (läser och skriver till DVD och CD)
PRIMÄRT BATTERI: 9-cellers litiumjonbatteri, 85 wattimmar

Dom alternativen jag har, som kan ändras är:

Intel® Core™ i5 Processor 430M(2.26GHz,3MB cache)
Intel® Core™ i5 Processor 520M(2.40GHz,3MB cache)
Intel® Core™ i5 Processor 540M(2.53GHz,3MB cache)
Intel® Core™ i7 Processor 620M(2.66GHz,4MB cache)
Intel® Core™ i7 740QM (1.73 Ghz, 6MB, 4C)
Intel® Core™ i3 Processor 350M(2.26GHz,3MB cache)
Intel® Core™ i7 Processor 840QM (1.86 Ghz, 8MB, 4C)
Intel® Core™ i7 Processor 940XM (2.13 Ghz, 8MB, 4C)

3 072 MB 1 333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler
4 096 MB 1 333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler
6 144 MB 1 333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler
8 192 MB 1 333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler

512MB NVIDIA® GeForce™ GT240M graphics card
1GB NVIDIA® GeForce™ GTX260M graphics card
1GB ATI® Radeon™ HD 5850
1GB ATI® Radeon™ HD 5730

Edit: Ändamålet är att kunna spela i princip det mesta, FPS /MMORPG / RTS och diverse photoshop
Mvh, Itzu

Permalänk

Är inte så insatt i den bärbara avdelningen men om du ska spela spel på den även i framtiden kan en fyrkärnig CPU vara bra, tror att i7'orna är det. Ett bärbart 5850 presterar inte i närheten av ett vanligt 5850! Ett bärbart 5870 presterar ungefär som ett vanligt 5750.
Och till sist så är Alienware's datorer inte alls prisvärda (du betalar mer för designen och loggan än för prestandan).

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om priset är högt eller inte, jag ska ha en Alienware. Däremot så vill ja veta om den setupen jag har lagt upp håller i längden 2+ år iaf, eller om jag kanske borde ändra i något av alternativen som jag har lagt upp.

Permalänk
Skrivet av Itzu:

Spelar ingen roll om priset är högt eller inte, jag ska ha en Alienware. Däremot så vill ja veta om den setupen jag har lagt upp håller i längden 2+ år iaf, eller om jag kanske borde ändra i något av alternativen som jag har lagt upp.

Vill du att datorn ska hålla lite längre så ska du satsa på en CPU med 4 kärnor, till exempel i7-740QM.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Permalänk

är du ute efter en dator i den prisklassen som ska vara 15´6 tum så ska du ju köpa MSI GT660R 15,6" i7-720QM/12GB DDR3/nVidia GTX285 1GB, url: MSI GT660R 15,6" i7-720QM/12GB DDR3/nVidia GTX285 1GB | MaxFPS.se tjänar säkert 25k ifall du skulle göra motsvarande specc med alienware.

Permalänk
Medlem

killen ska ha en Alienware... han vill ha åd om konfigurationen på sin ALIENWARE inte råd om alternativer bland andra tillverkare.

Ok Itzu jag köpte en för några dar sedan och valde gtx 260m över 5850 för det uppvisade så markant bättre prestanda i spel, därav är det förmodligen lite dyrare också...
jag valde en i7 720qm för jag kunde det i norge... man vill helst sälja den dyrare i7 740 i sverige så man utesluter den processorn som ger lika mycket prestanda i turbomode a rent ekonomiska orsaker... men räcker till för allt jag slängt på den inkusive crysis med high inställningar och lite entisiast förutom skuggningar där har jag gett efter... Jag raidar i wow och har inga problem med allt på fullt i intensiva 25 mann mot armeer av monster utan annat änn lite latency för alla spells som flaxar fram och tillbaka över min nätansluning men det kommer man inte undan ens med trippel sli gtx 480 *lol* 4 gb kör jag med och det räcker för närvarande, men byter nog till 8gb när jag tar mig råd att sätta i ssd också... säg vad ni vill om att alienware är dyrt, jag har bättre känsla efter några dagar med denna än jag hadde med min Asus g73 överlag, detta är en annan kvalite rakt igenom i alla delar. Jag vill inte skapa en diskution med någon som haft otur med sin Alienware, men så upplever jag den. Ett enda problem har jag haft och det var att jag aktiverade av misstag stealth mode (touchknappen längst till högerer) och tillbringade ett par timmar med att ta reda på varför jag fick en plötslig grymm prestandaförlust... Men det löste sig efter ett samtal till kundtjänst, många gör detta felet och går och klagar och tror datorn är trasig. Stealth mode är att datorn drar ner effekten kraftigt på all prestanda för att spara batteri helt enklt och är lika lätt att ta bort som det är att aktivera. Sedan vet jag ingen dator man kan ändra utseendet på så radikalt genom några knapptryckningar och helt skräddarsy färger och blanda färger på varje belyst del, jag sitter och skriver på grön, orange, röd, pinkrosa, lila, blått i min knappsats jst nu. ljudet är inte fy skam för en bärbar heller. Ska jag klaga lite så är den rätt tung, men med så grymma spec så krävs det ju mycket koppar för att kyla bra, fläkten ör jag bara ibland mot slutet på långa spelpass och inte annars, den är desutom det lägsta jag hört från en dator beräknad på spel...
kör fyrkärnigt grabben, men inte de dyra för det jämnar ut sig då dom har sämre prestandaökning i turbomode och 4 eller 8 mb cache på en pm55 plattform kommer du aldrig ana skillnaden på...

ändrade ett ord bara
Permalänk
Medlem
Skrivet av Itzu:

Spelar ingen roll om priset är högt eller inte, jag ska ha en Alienware. Däremot så vill ja veta om den setupen jag har lagt upp håller i längden 2+ år iaf, eller om jag kanske borde ändra i något av alternativen som jag har lagt upp.

2 år så kommer du KANSKE kunna spela spelen om du maxar datorn dock kommer nog grafikkortet vara en aning klent och just derför bör du INTE köpa ailenware... ända Alienware datorn som är värd pengarna är denna

Alienware M17x-7781 - Elgiganten

Och då är det 17 Tummaren och inte 15,6

Edit: haha såg nu att det va en gammal tråd dock xD borde nog lägga mig snart xD

Visa signatur

here we go!