Steam, bra för spelförsäljningen?

Permalänk
Medlem

Steam, bra för spelförsäljningen?

vad tycker folket på forumet om steam som spelförsäljnings portal?

sj köper man numera mer spel än man laddar ner när det är så lätt tillgängligt, ingen annan som börjat med det också?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Steam har ganska överdrivna priser för sina spel. Så länge dom tar priset i dollar och ändrar tecken till euro så tänker jag inte köpa där eftersom det blir för dyrt.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem

Som Tomas_88 säger så är rätt så många spel dyrare än i butik, oftast nyare som precis lanserats. Fast steam kör med rätt så många erbjudanden också, och då passar rätt så många på att köpa. Och om man är riktigt lat och inte orkar köra till affären/uthämtningstället så är det bra med steam.
Själv är jag mkt positiv till steam.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Nä håller inte med om att det är så dyrt. Man får ju spelen lättillgängligt och slipper massa installationer o skit. Sedan så brukar deras reor vara sjukt bra.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Steam är grymt, jag har köpt ganska mycket där. Många gånger är det impulsköp av indiespel eller lite äldre titlar. Har aldrig köpt något som kostat över 20 euro där. Det är min smärtgräns. Om jag skulle sträcka mig över 20 euro måste det vara något alldeles speciellt som TES 5, CIV 5, BF3 eller half life 3.

Jag kan tänka mig att ha hela min spelsamling exklusivt genom steam.

Permalänk
Medlem

Man slipper betala frakt och vänta 2-4 dagar. Sen har dom också en hel del bra erbjudande Så jag handlar dom flesta spelen på steam om det inte är mycket dyrare.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Entusiast

Glöm inte att de flesta spelen har automatisk patchning osv genom Steam, man betalar för mer än vad man får i butiken så det är absolut inte för dyrt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Håller med Firkraag här.

Steam patchar spelen automatiskt, man får dem på en gång (nåja), går fort att köpa spelen, det är enkelt!.

Sist men inte minst deras reahelger är sjuka

Permalänk
Medlem

Steam är ju även bra till mindre utvecklare som inte har råd att lägga ut pengar till distrubution i butiker.

Permalänk
Medlem

steam är bra ibland, riktigt bra priser på visa reor ibland fortfarande över webhallen pris på rea. någon som vet varför de bara ändrar dollar till euro? smidigt ställe att ha spel på men dåligt att de tar så lång tid på sig att sänka priserna just cause på på webhallen 300 kr på steam 500.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Skulle gärna köpa mina spel genom Steam men ett stort problem är att det är så pass mycket dyrare att handla där. T.ex. BF:BC2 kostar idag 50 EURO att köpa genom Steam men man får det för 300 kr eller mindre i vilken annan svensk butik.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Valve måste ju ha pröjs för att ge oss tillgång till spelen och sen bandbredden så ja det får gärna vara en hundring eller två dyrare.

Nya spel i butik kostar iaf ungefär lika mycket som på steam.

Permalänk
Medlem

hade steam haft mer normala priser typ runt webhallens priser hade jag köpt alla mina spel där men man är ju inte så sugen på att betala 200 kr mer för ett spel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Sparas spelen man köper på ditt konto endast, så att man tex kommer åt dem på vilken dator som helst genom nätet?

tänker mest på om man har köpta spel o byter/formaterar hdd,hdd kraschar etc...

Har inga nedladdade spel genom steam som ni kanske förstår och har en ganska kraftig aning om att det måste vara så annars är det ju väldigt dyra spel.

Hur länge har man spelen man köper?, finns det ngn policy/gräns på steam om sånt eller lagras det inte ngn stans?, annars måste det väl bli fullt ngn gång?(är nog grönare än skogen vad gäller sånt här) och vad händer om det mot förmodan skulle raderas en massa köpta spel av misstag eller olycka.

är nog oklarheten jag har i dessa frågor som gör att jag vill ha en fysisk skiva istället.

sorry om det är alldeles för grönt för vissa ögon detta /Roger

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av roggan83:

Sparas spelen man köper på ditt konto endast, så att man tex kommer åt dem på vilken dator som helst genom nätet?

tänker mest på om man har köpta spel o byter/formaterar hdd,hdd kraschar etc...

Har inga nedladdade spel genom steam som ni kanske förstår och har en ganska kraftig aning om att det måste vara så annars är det ju väldigt dyra spel.

Hur länge har man spelen man köper?, finns det ngn policy/gräns på steam om sånt eller lagras det inte ngn stans?, annars måste det väl bli fullt ngn gång?(är nog grönare än skogen vad gäller sånt här) och vad händer om det mot förmodan skulle raderas en massa köpta spel av misstag eller olycka.

är nog oklarheten jag har i dessa frågor som gör att jag vill ha en fysisk skiva istället.

sorry om det är alldeles för grönt för vissa ögon detta /Roger

Du installerar spelen, nycklarna är låsta till ditt konto bara..
Du har köpt dem så klart du kan ladda ner dem igen..

vaför skulle det finnas nån begränsning på hur länge man kan ha spelen? Sålänge det inte är en demo/beta version man har installerat så är det lugnt.

Permalänk
Medlem

Steams reor brukar vara grymma, köper jag något på steam är det under reorna.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Steam har ganska överdrivna priser för sina spel. Så länge dom tar priset i dollar och ändrar tecken till euro så tänker jag inte köpa där eftersom det blir för dyrt.

Det är dags att döda lite myter.

Steam byter INTE bara tecken mellan euro och dollar, grejen är att när man handlar i euro så räknas VAT in (~Moms, fast inom EU). Innan de införde euron så lades momsen inte på förrens man kom till betalningssidan, nu så ser man det riktiga priset direkt.

Ett tag så kunde man dessutom köpa spel i dollar ändå och kringgå VAT skatten helt, men de fixade så att det inte fungerar längre (så länge man inte har ett non-EU betalkort).

Permalänk

Steam och direct2drive använder jag flitigt om priset är rätt.
-SNÅLJÅP!
Tyst.

Visa signatur

CM Storm Sniper | Phenom 2 x4 965 | M3A32-MVP DELUXE | 4Gb | 5870 | 1160Gb | Chieftec 600W| Win7 64

CM Storm Sniper, i7 2500k, Fatal1ty P67, 2x4GB, 5870, ssd 80gb + 1tb, 24" benQ

Permalänk
Avstängd

Köper spel på STEAM ifall det är löjligt låga priser. ^^ Nyare spel skulle jag aldrig kunna tänka mig o betala så hutlöst för när man kan få tag i dem billigare. Autopatchning eller inte är totalt ovidkommande... man har ju inte tummen mitt i handen. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är smått beroende av Steam, det är så grymt smidigt på alla sätt! I dagsläget har jag en samling på över 100 spel där och den kommer definitivt att utökas med tiden.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz | Corsair Dominator 8GB @ 1600MHz | ATI Radeon HD 5870 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är dags att döda lite myter.

Steam byter INTE bara tecken mellan euro och dollar, grejen är att när man handlar i euro så räknas VAT in (~Moms, fast inom EU). Innan de införde euron så lades momsen inte på förrens man kom till betalningssidan, nu så ser man det riktiga priset direkt.

Ett tag så kunde man dessutom köpa spel i dollar ändå och kringgå VAT skatten helt, men de fixade så att det inte fungerar längre (så länge man inte har ett non-EU betalkort).

Nja, Steam har flera olika regioner. Varje region kan ha olika priser (beroende på vilket spel det är). VAT ingår i priset men inom samma region är priset detsamma även om momsen i de olika länderna som ingår i regionen varierar. T.ex. betalar svenskar och tyskar samma pris även om Tyskland har lägre moms.

Det var billigare att köpa spel på Steam för oss här på den tiden priserna var i USD även efter att man lade på momsen.

Ett exempel: Worms Reloaded

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte att Steam tar en stor del av vinsten (40%?) även för indie spel. Dessutom är Steams oförlåtliga VAC-banning läskig och har gjort mig väldigt paranoid till att låna ut mitt Steam account även till annars betrodda kompisar.

Men som andra säger. De har normalt lite dyra priser, men de är verkligen schyssta med reorna ibland. Och det är väldigt skönt att ha spel på steam när man ska byta dator. Generellt sett tycker jag ganska bra om steam.

Visa signatur

Efficiunt Daemones, ut quae non sunt, sic tamen quasi sint, conspicienda hominibus exhibeant. - Lactantius

Permalänk

Är inte steams priser i dollar?

Permalänk
Medlem

Riktigt smidigt, nya spel kostar som i butik och andra spel köper man på reor.
Dessutom rätt trevligt att kunna se vilka andra som är inne, åtminstone om man kör multiplayer spel.

Lite humor dock att Necrovision kostar 400sek i norge och 100sek här och typ lika mycket i resten av världen.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

Idén är bra. Men programmet är lite som skumt ibland.

Dom har ju som sagt lite dyra priser på steam också, men med reorna kan vissa spel vara sjukt billiga också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdelOst:

Jag gillar inte att Steam tar en stor del av vinsten (40%?) även för indie spel. Dessutom är Steams oförlåtliga VAC-banning läskig och har gjort mig väldigt paranoid till att låna ut mitt Steam account även till annars betrodda kompisar.

Men som andra säger. De har normalt lite dyra priser, men de är verkligen schyssta med reorna ibland. Och det är väldigt skönt att ha spel på steam när man ska byta dator. Generellt sett tycker jag ganska bra om steam.

Har ingen aning om vad de tar, men jag tog för givet att det var 30% precis som alla andra liknande tjänster. Tyvärr så skriver de ju inte ut det, så jag antar att det går att förhandla om?

Att du inte vill låna ut ditt steamkonto är en bra sak

Julrea nästa

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig lita så mycket på Steam så att jag lägger alla mina spelpengar där.

Säger bara "Plays for Sure"

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem

Mass Effect 2 (Steam USA) 29$
Mass Effect 2 (Steam EU) 49€

Mass Effect 2 /PC - spelbutiken
Mass Effect 2 (Spelbutiken.se Sverige) 148kr (gratis frakt)

Det är rätt självklart att om man läst matte på dagis så ska man förstå vad som är ekonomiskt rätt.
Vill man köpa spel på steam här i sverige så gör man det när det är supersales... även då är priserna antingen likadana som vanliga online butiker där du köper en fysisk produkt som kommer hem till dig efter 1-2 dar eller så är priset fortfarande dyrare trots att det står "save 40%" på steam...

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Hedersmedlem

Om man köper spel på Steam så låser man sig till deras tjänst. Jämför musik när all nedladdningsbar musik var DRM-skyddad, finns många exempel på sådana siter som gick i konkurs, varefter kundernas musik var borta. Köper man spel på Steam så förbinder man den framtida användningen av sin produkt på att Steam kommer överleva och att de inte kommer ändra användarvillkoren. Kanske de omvandlar Steam till en prenumerationstjänst så att det kostar 100:- i månaden att ha tillgång till sina spel, eller att man måste spendera en viss mängd pengar i kvartalet för att ha sitt konto kvar. Kanske bestämmer de att man bara får ha sina spel i ett år innan rättigheterna är förbrukade. Kanske börjar de ta bort gamla titlar för att hålla katalogen ren och så att de kan sälja nya titlar.

"Men Valve är ju snälla!" - det finns många exempel på företag som verkat vara på "kundernas sida" som sedan förändrats. Säg att Valve köps upp av ett annat företag som har andra affärsmodeller som de inkorporerar i Steam, då är det inte mycket att göra. Läser ni avtalet ni skrivit på så ser ni säkerligen att Valve har ryggen fri att göra lite som de vill.

Det behöver verkligen inte bli så, men har man en fysisk kopia i handen så kan man ändå känna sig säkrare på sitt köp (sedan att det antagligen inte kommer att gå att spela spelen ändå om en OS-generation eller två, vilket hände med många 95/98-spel när 2000/XP kom och likaså när Vista/7 dök upp, är en annan femma . Ett av huvudargumenten för fri mjukvara).

Visst är Steam ett trevligt initiativ. Den största fördelen ser jag vara den förenklade distributionen för småtitlar. Efter ~2000 har det varit svårt för oberoende utvecklare att få ut sina spel till en betalande kundkrets, mycket pga att de blivit "kvävda" av de stora kamelerna. Steam (och WiiWare/PSN/Xbox Live) har återigen gjort det enkelt (mer eller mindre) för dessa att distribuera sina spel, något som lett till en ny våg av innovationer vilket inte de stora aktörerna gjort sig direkt kända för det senaste.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.