AMD Radeon säljer bättre än Nvidia Geforce

Permalänk
Medlem

NVIDIA GF100 pre-release speculation - Page 256 - Beyond3D Forum

"Considering he all but confirmed he has an xray inspection measurement with <.01 mm accuracy, of course he's right. Charlie isn't an idiot, if he is giving a hard number, he has some information to backup that number and if you have either the right connections or a board and the right equipment, you can measure these things pretty reliably."

Även om jag egentligen gärna skulle vilja se en kommentar i frågan från vissa forum medlemmar så hoppas jag vi kan låta detta bero nu. Kärnan är 367 mm2 precis som sagt tidigare i tråden, punkt slut.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Vi andra har börjat få evidens för att storleken ligger i närheten av det Charlie rapporterade (det var inte han som mätte utan "some mad scientist") medan du bara fortsätter länka till en massa gamla, felaktiga uppgifter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Varför fortsätta att länka till sidor med gamla gissningar?

Vad är det som är så svårt att förstå? nVidia berättade inte storleken, och ingen visste exakta måtten. Antalet transistorer var känt, och ungefärlig transistordensitet. Någon sida uppskattade ytan till 320 mm2, och detta mått har fått stå som fakta för alla andra sidor, men nu har värmespridaren avlägsnats så att kretsen blottats, och den tidiga uppskattningen har visat sig vara i underkant.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

konstigt då ett nvidia kort kostar nästan dubbelt så mycket som ett likvärdigt ATI

Inte alls konstigt. Nvidias kort är både varmare, drar mer ström, är mer högljuda och grafikprocessorn är större till ytan. Trotts det är det dyrare i förhållande till prestandan. Säljer man såpass misslyckade kort som fermi (inte sagt att de är jätte-misslyckade, men enligt min mening misslyckade) så bör man ju lägga sig under amds pris-ribba istället för över.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Försäljningsstatistik från Jon Peddie Research för andra kvartalet.
Jon Peddie Research announces 2nd quarter PC graphics shipments - Comments - Press Releases

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ungeför 50% för ATI respektive Nvidia, det är så det skall se ut.

Lite sent ute nu, men precis samma tanke slog mig också.

Det jag är lite rädd för är att ifall ATI känner sig riktigt stabila på marknaden så kanske deras priser också börjar klättra uppåt? Priset har ju liksom varit ett av ATI´s starka kort, ja förutom att dom gör bra kort då såklart. AMD/ATI är ingen välgörenhetsorganisation som jag sett en del verkar tro på diverse biased sidor på nätet, money talks och dom har inte haft billigare kort hittills bara för att bara bussiga, det krävs inte många celler för att klura ut det.

Ett helt galet priskrig vill vi väl se framöver va? Skulle vara nåt ifall Nvidia också kunde sälja sina kort billigare, men jag antar att deras massiva gpu´s m.m. kostar en del att tillverka? Rena spekulationer från min sida visserligen (jag vet inte och har ingen bra koll) men det verkar ju logiskt?

Permalänk
Inaktiv

Ny information om kretsstorleken: GeForce GTX 460-kärnan avslöjad - www.nordichardware.com

EDIT: Informationen var visst gammal, men artikeln var ny och jag trodde det var ny information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Lite sent ute nu, men precis samma tanke slog mig också.

Det jag är lite rädd för är att ifall ATI känner sig riktigt stabila på marknaden så kanske deras priser också börjar klättra uppåt? Priset har ju liksom varit ett av ATI´s starka kort, ja förutom att dom gör bra kort då såklart. AMD/ATI är ingen välgörenhetsorganisation som jag sett en del verkar tro på diverse biased sidor på nätet, money talks och dom har inte haft billigare kort hittills bara för att bara bussiga, det krävs inte många celler för att klura ut det.

Ett helt galet priskrig vill vi väl se framöver va? Skulle vara nåt ifall Nvidia också kunde sälja sina kort billigare, men jag antar att deras massiva gpu´s m.m. kostar en del att tillverka? Rena spekulationer från min sida visserligen (jag vet inte och har ingen bra koll) men det verkar ju logiskt?

Ja, priskrig vore fint. Har väntat på det länge nu. Men det är inte så konstigt att AMD väljer att hålla priserna så höga som det är nu. AMD är, enligt Dirk Meyer, helt begränsade av tillverkningstakten så om de skulle sänka priserna kommer de bara förlora på det. Om de börjar sälja mindre pga GTX460 kanske de sänker priserna på 5830 och 5850 åtminstone. Förhoppningsvis kommer vi få se en stor prissänkning när 6xxx-serien kommer i höst iaf.

Du har rätt i att nVidia's kretsar har sämre prestanda/mm^2 än AMD's kretsar. T o m GF104 är något större än cypress/rv870 så AMD har möjlighet att sänka priserna så att nVidia blir tvugna att sälja med förlust samtidigt som AMD fortfarande kan sälja med vinst. Precis detta skedde med GT200b vs rv870 vilket gjorde att nVidia slutade tillverka GT200b-korten.

edit:

anders.149, vi diskuterade det ganska nyligen i tråden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W