Gör jag bort mig totalt som klockar så här?

Permalänk
Entusiast

Gör jag bort mig totalt som klockar så här?

Läste runt en del och väldigt många verkar anse att dra upp grafikkortet via ati overdrive i CCC ska funka ganska så bra. Jag började med att testa det på sovrumsdatorn (#2 i sign)då det kortet är av den billigare sorten ifall det värsta skulle hända... Den körde sitt test och drog upp klocken en aning. Sen körde jag igång kombustor ett tag och det verkar funka prima.

Då gav jag mig på vardagsrumsdatorn (#1 i sign). ATI overdrive körde sitt test och drog upp nuffrorna riktigt rejält... från 765/1000 till 920/1200. Körde igång kombustor, men det stendog på en gång och grafikkortsdrivrutinerna hade återställts. Jag lät ATI overdrive köra ett till kör och nu gick den upp i 930/1240... Kombustor startades och började tugga, men efter ett tag dök artefakter upp.

Nu drog jag ner manuellt till 900/1200 och körde igång kombustor... efter 23 minuter ser det ut så här:

(Vet att det står 15 minuter körda där, men har kört 23 med identiskt resultat)

Kan man lita på detta? Ska jag provköra lite spel? Bör man fundera på volten och vilket program korrigerar man detta med bäst?

Åsikter, synpunkter, tips och förslag är varmt välkomna!

Permalänk
Medlem

Så länge du inte höjer volten så ska det vara failsafe. Det värsta som kan hända är att du får artefakter/BSOD.
Auto-Tune brukar höja på tok för högt. Så var det för mig iaf.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast

Skillnaden i 3dmark Vantage var ~13700 mot ~15100 på Graphics Test 1&2 samt de där medföljande småtesterna... alltså en föbättring med ungefär 10%. Det är det väl värt?

Permalänk

Är det bara jag som tycker att mina värden ser lite konstiga ut? Jag kan inte ens få upp mina värden mot 900/1200 ?

Yfrog Image : yfrog.com/e4graffrp

Edit: dvs jag har ett xfx 5850

Permalänk

Det är väl inget konstigt med dem tempsen tycker jag

Visa signatur

Fishstick
www.ssg-clan.se

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ryuzaki91:

Är det bara jag som tycker att mina värden ser lite konstiga ut? Jag kan inte ens få upp mina värden mot 900/1200 ?

Yfrog Image : yfrog.com/e4graffrp

Edit: dvs jag har ett xfx 5850

Skiljer tillverkarna sig åt på nåt vänster? Är ditt spärrat på nåt vänster medans mitt är "öppet"?

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Skiljer tillverkarna sig åt på nåt vänster? Är ditt spärrat på nåt vänster medans mitt är "öppet"?

Skulle gärna också vilja veta det, du kan alltså dra din MHz mkt längre än vad jag kan?

Permalänk

Ala_95, Vet du när man bör höja voltagen på ett 5970? Försökt hitta ett svar på det, Eller när vet man att man ska göra det?

Tänkt kanske överklocka nu under natten (grafikkortet ) ;p

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jack_the_zipper:

Det är väl inget konstigt med dem tempsen tycker jag

Menar du mig? Och vad menar du?

Skrivet av Ryuzaki91:

Skulle gärna också vilja veta det, du kan alltså dra din MHz mkt längre än vad jag kan?

Ja på mitt Sapphire i rigg #1 går det som du ser att dra en bra bit. På mitt XFX 4770 går det att bra till 830/850 i ATI Overdrive, default är det på 750/800. Så det är inga gigantiska siffror det går att dra det... Sapphire ligger på 765/1125 default och det gick ju att dra bra mycket mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conradiminja:

Ala_95, Vet du när man bör höja voltagen på ett 5970? Försökt hitta ett svar på det, Eller när vet man att man ska göra det?

Tänkt kanske överklocka nu under natten (grafikkortet ) ;p

Det enda jag vet om 5970 är att det är en dubbelgrafikkort och att det är snabbt och dyrt. Men än så vet jag tyvärr inte :S
Du får googla dig fram.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Det enda jag vet om 5970 är att det är en dubbelgrafikkort och att det är snabbt och dyrt. Men än så vet jag tyvärr inte :S
Du får googla dig fram.

Ah, Aye det är ett dual GPU kort, Aye, Får fortsätta googla mig fram / försöka lite mer själv.
Tack ändå

Cheers.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Läste runt en del och väldigt många verkar anse att dra upp grafikkortet via ati overdrive i CCC ska funka ganska så bra. Jag började med att testa det på sovrumsdatorn (#2 i sign)då det kortet är av den billigare sorten ifall det värsta skulle hända... Den körde sitt test och drog upp klocken en aning. Sen körde jag igång kombustor ett tag och det verkar funka prima.

Då gav jag mig på vardagsrumsdatorn (#1 i sign). ATI overdrive körde sitt test och drog upp nuffrorna riktigt rejält... från 765/1000 till 920/1200. Körde igång kombustor, men det stendog på en gång och grafikkortsdrivrutinerna hade återställts. Jag lät ATI overdrive köra ett till kör och nu gick den upp i 930/1240... Kombustor startades och började tugga, men efter ett tag dök artefakter upp.

Nu drog jag ner manuellt till 900/1200 och körde igång kombustor... efter 23 minuter ser det ut så här:

Bildr.no

(Vet att det står 15 minuter körda där, men har kört 23 med identiskt resultat)

Kan man lita på detta? Ska jag provköra lite spel? Bör man fundera på volten och vilket program korrigerar man detta med bäst?

Åsikter, synpunkter, tips och förslag är varmt välkomna!

själv så gör jag så att jag höjjer frekvensen lite i taget , ser om det är stabilt , höjjer lite till , tills jag nått gränsen.

låta ccc komma fram till ett värde funkar väll också , visste inte att det var populärt dock.

du behöver inte vara orolig angående om överklockningen är säker eller ej innan du börjar spela.
det värsta som händer är att du får artefakter i spelet eller att det blir en krash/bsod.
så prova på bara.

Skrivet av Conradiminja:

Ala_95, Vet du när man bör höja voltagen på ett 5970? Försökt hitta ett svar på det, Eller när vet man att man ska göra det?

Tänkt kanske överklocka nu under natten (grafikkortet ) ;p

vadå "när bör man höjja voltagen".
det är man gör vid en överenskommen frekvens eller dylikt.

så fort du höjer frekvenserna så pass mycket att kortet blir ostabilt får du antingen backa ett snäpp och vara nöjd , eller höjja spänningen en aning för att se om kortet då blir stabilt i den tidigare ostabila frekvensen.

så tyvär kan ingen svara på frågan om när just du behöver höjja spänningen, förutom kortet ditt.
se till att du vet vad följden av spänningsökning är innan du börjar med det bara.

en liten hemläxa till er nyblivna klockare.

det heter inte "höja volten".
volt är en enhet. precis som meter och liter.
det skulle vara ungefär som att säga : " hmm , skulle behöva minska metern på den här hyllan för att den ska få plats."
det ska ju vara minska höjden såklart.
motsvarande för volt är spänning.

volt ,meter ,liter = enheter
spänning, höjd, volym = storheter

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |