Processor val - Phenom II X2 955 BE Vs. Phenom II X4 955 BE

Permalänk
Inaktiv

Processor val - Phenom II X2 955 BE Vs. Phenom II X4 955 BE

Tjena!

Har kollat genom länge och noga efter saker till min dator uppgradering.

Jag var helt säker på att jag skulle införskaffa en Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE.
AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3 - Inet.se
Som det står har den sammanlagt 8Mb cache, 4 kärnor, 3,2GHz osv...

Men så upptäckte jag denna, Phenom2 X2 555 3,2Ghz BlackEdition
AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 BlackEdition - Inet.se

Den har nu jämfört mot X4:an bara 2 kärnor och 6Mb i Cache.

Men så läste jag att många har låst upp 2 kärnor på denna processor, så man kan säga att det blir en Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE, skillnaden är bara 2Mb chache minne.

Så jag måste höra med SweClockers om detta,
Är det bättre att låsa upp 2 kärnor och spara ca 500 spänn eller är det säkrare att köra på en som redan har 4 kärnor?
Finns det många risker med att låsa upp fler kärnor?
(Har inte gjort det innan, men med rätt vägledning ska det nog inte vara några problem)

Hälsningar Jonathan

Permalänk
Medlem

Bara för att andra har låst upp kärnor så kan det kanske inte fungera för dig. Det beror på om kärnorna är tillräckligt stabila/fungerar. Om du är osäker så kör på 955:an.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Antielefant

Finns två varianter av 555'or. Trasiga 4-kärniga, där en eller två kärnor faktiskt är kaputt, och strypta 4-kärniga, där de är helt OK.

Tyvärr är de helt blandade i batcharna, och helt blandade i leveranser. Har sett två processorer med direkt efterföljande serienummer (kom i samma obrutna AMD-paket direkt från grossist) där den ena låste upp till fyrkärnig och den andra inte ens var klockbar, än mindre upplåsbar.

Det finns alltså inga garantier att en 555'a går att låsa upp ens en enda kärna, än mindre att den klarar båda två.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon149931:

Tjena!
Så jag måste höra med SweClockers om detta,
Är det bättre att låsa upp 2 kärnor och spara ca 500 spänn eller är det säkrare att köra på en som redan har 4 kärnor?
Finns det många risker med att låsa upp fler kärnor?
(Har inte gjort det innan, men med rätt vägledning ska det nog inte vara några problem)

Hälsningar Jonathan

Det är säkrare att köpa den färdiga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Okej, tack för de snabba svaren

Kanske lite off topic nu, men jag letar också efter en kylare än originallet.
Hade tänkt mig Corsairs H50, men det är för dyrt enligt mig då jag troligtvis inte ska överklocka. Något billigt och bra tips?

Permalänk
Antielefant

Ska du inte klocka alls kan jag ju rekommendera en Arctic Cooling Freezer 7 eller en Zalman 9500.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

om du har en tight budget kan 555 vara ett bättre val och då lägga mer på grafikkort, men det är väl ganska självklart att 955an är bättre

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ska du inte klocka alls kan jag ju rekommendera en Arctic Cooling Freezer 7 eller en Zalman 9500.

Arctic Cooling Freezer 7 rev 2 (kanske är mycket bättre än 1an) kör jag med på en phenom 8750 x3 95w 2,4 klockad till 2,9ghz har haft den uppe i 3,2 men blev lite varmt. Så man kan ha den även om man klockar lite´:)

Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 - Inet.se

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Se33:

om du har en tight budget kan 555 vara ett bättre val och då lägga mer på grafikkort, men det är väl ganska självklart att 955an är bättre

Nae, inget nytt grafikkort denna gången, nästa gång det blir uppgradering är blir det nog nätagg, chassie och grafikkort Möjligtvis någongång innan denna uppgradering så är nog en ny hårddisk insatt också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Arctic Cooling Freezer 7 rev 2 (kanske är mycket bättre än 1an) kör jag med på en phenom 8750 x3 95w 2,4 klockad till 2,9ghz har haft den uppe i 3,2 men blev lite varmt. Så man kan ha den även om man klockar lite´:)

Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 - Inet.se

Har sett den också många gånger som ett val, och om fler rekommenderar den så får det nog bli den ;D

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon149931:

Nae, inget nytt grafikkort denna gången, nästa gång det blir uppgradering är blir det nog nätagg, chassie och grafikkort Möjligtvis någongång innan denna uppgradering så är nog en ny hårddisk insatt också

isåfall bör du satsa på 955an då fler och fler program/spel använder 4 kärnor
den kommer alltså duga mycket längre än den tvåkärniga för jag skulle aldrig räkna med att kunna låsa upp den, hoppas däremot kan man göra men räkna inte med det för man blir nog jävligt besviken om det inte går isåfall...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Inaktiv

Jo, om det inte skulle gå att låsa upp bli man klart besviken =/

Är det stor skillnad mellan 955:an och 945:an??
Har inte så mycket att köpa delar för just nu och har rätt svårt att få tag i mer,
kan man köra på 945:an istället och spara nån enstaka hundring sen köpa bätre kanske om nått år?

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll om du köper 945 eller 955 tror knappt man märker prestanda skillnaden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Gå för 955 då den är upplåst och mycket enklare att klocka! kostar ju bara någon hundring mer du kommer ångra dig om du köper den andra!

Permalänk
Inaktiv

Nu är det klart och om jag funderar på att ändra valet igen så kommer jag att bli knäpp xD

955 it is!!!

Tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon149931:

Nu är det klart och om jag funderar på att ändra valet igen så kommer jag att bli knäpp xD

955 it is!!!

Tack för hjälpen!

Du kommer inte att ångra dig

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Du kommer inte att ångra dig

Låter bra =D

Permalänk
Inaktiv

Det är inget annat jag bör tänka på nu när jag ska byta?
Eftersom det är moderkort, prolle och minnen som ska bytas bör det väl bara vara att sätta fast processorn (inkl kylaren) och minnena på moderkortet utanför chassiet sen sätta i hela blasket?

Första gången jag byter komponenter, fast har tagit ut allt som finns i min nuvarande dator coh bytt grafikkort och nätagg en gång tidigare.

Om det skulle bli något fel efter jag satt i sakerna och det inte skulle funka blir det troligtvis en ny post i forumet från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon149931:

Eftersom det är moderkort, prolle och minnen som ska bytas bör det väl bara vara att sätta fast processorn (inkl kylaren) och minnena på moderkortet utanför chassiet sen sätta i hela blasket?

Ja det är alltid bra att göra detta innan du sätter det i chassiet

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Ja det är alltid bra att göra detta innan du sätter det i chassiet

Rätt mycket smidigare

Permalänk

Hej

Jag har en AMD Phenom ii x2 555 black edition. Jag har lyckats låsa upp alla fyra kärnor utan problem. Min brorsa har samma och har också lyckats låsa upp alla fyra jättelätt. Se bara till att ditt moderkort har core unlocker. Jag använder standardkylningen och den ligger under 55 grader under full load och kanske runt 40 grader idle. Är jättenöjd!!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50