Windows 7 större än föregångaren Vista

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik4870:

Kan någon svara på varför alla företag vill ha XP? Jag har hört att det är därför XP är stabilare. Men är det verkligen den ända orsaken?

Finns också en praxis att man väntar på SP1 för att slippa barnsjukdomar. Bl.a. därför Microsoft skyndar med SP1.

Skrivet av Hunter(Swe):

Om han menar spel så är det bara att glömma i XP Mode

Vilket spel funkar inte i Windows 7 som funkade i XP? Jag har spelat säkert över 50 äldre spel och inget har jag haft några egentliga problem med. Kör dessutom 64-bit. Riktigt gamla spel kör man ju i t.ex. Dosbox och "nyare" äldre spel som Diablo, Red Alert, Quake osv kör jag utan problem. Visst att man kanske måste sätta på XP-kompatibilitet. XP mode däremot för att spela är som ovan nämnt bara att glömma.

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Men det finns ju så att man kan köra sånt i XP-mode.

Jo men då måste man köpa minst Professional eller hur? Och jag har varken lust/råd med det om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hade XP klarat av DX10 och DX11 hade ännu färre människor uppgraderat till Vista och 7:an, men om man nu spelar spel är man ju tvingad av dom sluga microsoftutvecklarna att använda det senaste!

Visa signatur
Permalänk

Lite lustigt det här faktiskt
Min farsas jobb uppgraderade tidigare i år från 2000 till Vista.
Dåligt val...
Men när de sen vill uppgradera till 7 så borde det ju inte vara så svårt, det är ju i grunden nästan samma sak.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazaroth:

Vilket spel funkar inte i Windows 7 som funkade i XP? Jag har spelat säkert över 50 äldre spel och inget har jag haft några egentliga problem med. Kör dessutom 64-bit. Riktigt gamla spel kör man ju i t.ex. Dosbox och "nyare" äldre spel som Diablo, Red Alert, Quake osv kör jag utan problem. Visst att man kanske måste sätta på XP-kompatibilitet. XP mode däremot för att spela är som ovan nämnt bara att glömma.

Ja t.ex Knights of the Old Republic fungerar betydligt sämre på Vista och 7, t.ex så fungerar inte consolen på Vista/7 och det är betydligt mer kraschbenäget.

Men visst har du rätt att majoriteten av spel som fungerar på Xp fungerar lika bra på Vista/7 men inte alla.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Det var inte många som satt med Win 3.1 när XP kom. Det går helt klart segare nu än på 90-talet.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Det var inte många som satt med Win 3.1 när XP kom. Det går helt klart segare nu än på 90-talet.

Håller inte med dig direkt... Ersättaren till 3.1 släpptes 95, dvs efter 4 år.
Ersättaren till XP släpptes 07, dvs efter 6 år! + Att det var under XPs tid som företagen drog igång sina verksamheter inom IT.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Hela Stockhom Stad kör iaf Win7 har precis installerat 45K klienter åt dem

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huddit:

Installerade en riktig kopia på stationära igår för första gången, efter att moderkortet dog (körde Vista innan).

Köpte dock en 15" Macbook Pro, så stationära lär mest stå och damma, hihi

Jo kan bara hålla med dig!;) Jag har en stationär PC med Win XP och jag tänkte byta upp till 7:an men efter att ha pillat på 7:an på vänners datorer så tycker jag att det är *sjukt svårt:S* att hitta och valde att ha kvar XP. Skaffade MacBook Pro sedan och är *:Djätteglad:D* att jag inte gick över till 7:an.;D Varför? Jo precis som Huddit säger så står den stationära bara och dammar i ett hörn sen jag köpte MPB.:);) Jag knäpper på den stationära typ varannan, var tredje månad.:P Ännu längre tid hade gått mellan gångerna om jag hade använt/köpt win 7.:P Glad man inte gick i den fällan!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

Hela Stockhom Stad kör iaf Win7 har precis installerat 45K klienter åt dem

Skattefinansierat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lazaroth:

Finns också en praxis att man väntar på SP1 för att slippa barnsjukdomar. Bl.a. därför Microsoft skyndar med SP1.

Vilket spel funkar inte i Windows 7 som funkade i XP? Jag har spelat säkert över 50 äldre spel och inget har jag haft några egentliga problem med. Kör dessutom 64-bit. Riktigt gamla spel kör man ju i t.ex. Dosbox och "nyare" äldre spel som Diablo, Red Alert, Quake osv kör jag utan problem. Visst att man kanske måste sätta på XP-kompatibilitet. XP mode däremot för att spela är som ovan nämnt bara att glömma.

Du kan ju testa ACT OF WAR (strategispel liknande Command & Conquer) Tror inte jag fick igång demot i alla fall under 64 bits system

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Lite lustigt det här faktiskt
Min farsas jobb uppgraderade tidigare i år från 2000 till Vista.
Dåligt val...
Men när de sen vill uppgradera till 7 så borde det ju inte vara så svårt, det är ju i grunden nästan samma sak.

Detsamma hände på mitt jobb men 2009. Jäkla retfullt eftersom man nu blir sittade med Vista tills nästa uppgradering som inte lär komma förrens om 4-6 år tidigast känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jo men då måste man köpa minst Professional eller hur? Och jag har varken lust/råd med det om jag ska vara ärlig.

Finns guider på internet hur man kan installera det på billigare versioner också. Gjorde det själv åt mamma när jag var hemma tidigare i somras och hennes uråldriga bokföringsprogram funkar utmärkt... Home premium 64 om jag inte minns fel.

Får testa spelen ni säger sen ska funka sämre, så jag också får anledning att svära åt 7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Håller inte med dig direkt... Ersättaren till 3.1 släpptes 95, dvs efter 4 år.
Ersättaren till XP släpptes 07, dvs efter 6 år! + Att det var under XPs tid som företagen drog igång sina verksamheter inom IT.

Det är skillnad på tiden mellan utgåvorna och hur länge man sitter på dem. Vad Schnitz menar är att till skilland från Vista så väntande inte företag med att gå över till 95.

Begriper inte heller vad du vill ha sagt med: "Att det var under XPs tid som företagen drog igång sina verksamheter inom IT". Existerade inte jag innan XPs tid?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är skillnad på tiden mellan utgåvorna och hur länge man sitter på dem. Vad Schnitz menar är att till skilland från Vista så väntande inte företag med att gå över till 95.

Begriper inte heller vad du vill ha sagt med: "Att det var under XPs tid som företagen drog igång sina verksamheter inom IT". Existerade inte jag innan XPs tid?

Jag menar att det var då som många företag byggde ut sin verksamhet inom IT.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Bytte precis från Windows 7 till XP. Det känns mycket rätt.

Permalänk

Jag kör XP på jobbet och 7 hemma, miljön på jobbdatorn känns väldigt omodern i jämförelse. Fördelen är väl mest att XP kräver mindre av maskinen, men det är inget jag precis lider av hemma.
Det trevliga med Windows 7 är att jag inte känner att SP1 är nödvändigt för att kunna använda det, det är mycket stabilt redan från början, till skillnad från Vista, XP och 2000 som var oerhört instabila första månaderna innan SP1 kom till respektive OS.
Jag skulle aldrig gå tillbaka till XP, om jag inte var tvungen att installera Windows på en gammal slö maskin med lite minne.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Danielli:

Jag skulle aldrig gå tillbaka till XP, om jag inte var tvungen att installera Windows på en gammal slö maskin med lite minne.

Finns kanske ingen anledning då heller, så länge hårdvaran stöds. Jag installerade W7 på min Netbook med 1GB RAM och Atomprolle och märkte direkt en enorm skilland i prestanda jämfört med XP. W7 har en betydligt bättre minneshantering än XP.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har kört Win7 64bit ett bra tag nu, är super nöjd. Inget som kraschar eller hänger sig. Skulle aldrig gå tillbaka till XP igen. Undvek Vista med XP tills Win7 kom, Vista var bara buggigt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Har kört Win7 64bit ett bra tag nu, är super nöjd. Inget som kraschar eller hänger sig. Skulle aldrig gå tillbaka till XP igen. Undvek Vista med XP tills Win7 kom, Vista var bara buggigt.

Inget som hänger sig eller kraschar?
Program som hänger sig eller är kraschbenägna funkar väl inte automatiskt bättre i Windows 7?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Inget som hänger sig eller kraschar?
Program som hänger sig eller är kraschbenägna funkar väl inte automatiskt bättre i Windows 7?

Kört windows 7 i olika versioner som enda installerade os i ca 1 år nu. Kör windows 7 basic x64 nu sedan ca 3 månader och det funkar bra.

Program som hänger sig eller är kraschbenägna funkar självklart inte automatiskt bättre i windows 7.
Fast jag har som tur är inte haft så stora problem med det som jag hade i XP.

Däremot så finner jag det enklare att stänga program som hänger sig utan att för den skull hänga hela windows också i windows 7 än vad det har varit i tidigare windows versioner.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite skumt, jag tycker Vista fungerade riktigt bra, var stabilt osv men många andra tycker tvärt om och att W7 är OS:et som MS börjat gå rätt väg med.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Jag är glad över att ha sluppit Vista. Farsan däremot fick uppleva Vista med sin då nya Fujitsu Amilo. Slutade med att han bytte till XP för systemet krashade gång på gång för han. Nyligen så uppgraderade han till Windows 7 Home Premium och slängde Vista skivan

Skrivet av Oneone:

Hela Stockhom Stad kör iaf Win7 har precis installerat 45K klienter åt dem

De borde göra som Finland och köra GNU/Linux istället. Skattepengar ska inte gå till programvaror.

Permalänk
Medlem

Jag körde med Vista i 1.5år, det funkade väldigt bra för mig. Men det var väldigt segt, program var ostabila etc. lite som Mac OS 9 :D.
Windows 7 tycker jag de har lyckats med iaf.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se ett nytt Windows där de har struntat i bakåtkompatibiliteten helt och hållet. Men det lär väl dröja, eftersom något sådant verkligen inte skulle bli speciellt populärt hos de flesta företag iallafall där det handlar om så pass stora summor för många av de olika specialdesignade mjukvaror som används. De flesta vanliga privatpersonerna skulle väl inte heller bli så glada över att behöva slänga all sin gammal mjukvara eftersom den inte stöds i det nya operativet.

Men det borde bli mindre strul.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag skulle vilja se ett nytt Windows där de har struntat i bakåtkompatibiliteten helt och hållet. Men det lär väl dröja, eftersom något sådant verkligen inte skulle bli speciellt populärt hos de flesta företag iallafall där det handlar om så pass stora summor för många av de olika specialdesignade mjukvaror som används. De flesta vanliga privatpersonerna skulle väl inte heller bli så glada över att behöva slänga all sin gammal mjukvara eftersom den inte stöds i det nya operativet.

Men det borde bli mindre strul.

Så man ska samtidigt som man byter operativsystem tvingas byta kontorssvit, skrivare etc? Knappast försvarbart argument för att få folk att fortsätta med Windows då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag skulle vilja se ett nytt Windows där de har struntat i bakåtkompatibiliteten helt och hållet. Men det lär väl dröja, eftersom något sådant verkligen inte skulle bli speciellt populärt hos de flesta företag iallafall där det handlar om så pass stora summor för många av de olika specialdesignade mjukvaror som används. De flesta vanliga privatpersonerna skulle väl inte heller bli så glada över att behöva slänga all sin gammal mjukvara eftersom den inte stöds i det nya operativet.

Men det borde bli mindre strul.

Det lär aldrig komma ett sånt system. Tror du folk skulle uppgradera operativsystemet om dom måste byta ut all sin hårdvara med?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag skulle vilja se ett nytt Windows där de har struntat i bakåtkompatibiliteten helt och hållet....

Jag får väl bli tredje i raden som svarar eller ger en synpunkt på det. På ett sätt skulle det inte behöva bli problem om drivrutinerna var av öppen standard, och därför kunde uppdateras av den part som ser behovet. Som det är nu har kärnan i Windows begränsat stöd för hårdvara, och är helt utelämnat åt tredje parts drivrutiner. Om Microsoft hade försökt porta öppna drivrutiner hade de hamnat i bekymmer vad gäller licenser, något som med stor sannolikhet hade tvingat dem öppna delar av systemet de vill hålla låst bakom proprietära bommar. Med andra ord skulle det bli en katastrofal soppa av allt. Microsoft får leva med sina historiska beslut om de nu inte plötsligt och radikalt omkonstruerar företaget för att ge det någon chans att konkurrera på de nyare och snabbast växande datoriserade marknaderna.