Permalänk
Medlem

Dammsugare

Min processor fläkt låter som en dammsugare då fläkten ligger på 3000-5000 rpm! :S

Hur ska jag sänka hastigheten?

Permalänk
Medlem

byt fläkt eller ny processor kylare, för stockkylare är till för att bytas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan gå in i bios och aktivera temp. kontroll. Då styrsfläkten av cpun:s temperatur förutsatt att fläkten är kopplad till cpufläkts utaget på moderkortet.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

ok tack ska testa!

ygd3n, det är en sprillans ny stockkylare borde funka mer än en dag..

Permalänk
Medlem

Fungerar ju också bara du inte står ut med ljudet.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Du kan gå in i bios och aktivera temp. kontroll. Då styrsfläkten av cpun:s temperatur förutsatt att fläkten är kopplad till cpufläkts utaget på moderkortet.

ok testade, egenskapen var redan enabled.

Det är konstigt, fläkten lät bra igår osv men idag när jag lirade Starcraft 2 så började den låta extremt.

Jag har en AMD phenom II X4 925, 2.8 Ghz, vanlig kylare..

Permalänk

då är de nog bara så att prollen blir varm och eftersom kylaren inte klarar av att kyla på en låg ljudnivå i denna värme så går den upp

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Inte alls konstigt. När du spelar så belastas processorn och producerar mer värme, för att hålla temperaturen i schack så snurrar fläkten snabbare.

Permalänk
Medlem

Ladda ner tex. coretemp och se efter hur höga temperaturer du har, är dem inte allt för höga kan du kontrollera att fläkten är kopplad till rätt kontakt.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

hm..

Skrivet av Gaston85:

Ladda ner tex. coretemp och se efter hur höga temperaturer du har, är dem inte allt för höga kan du kontrollera att fläkten är kopplad till rätt kontakt.

39 grader på 2280 RPM.
Jo processor kylaren är ansluten till cpu kylar kontakten på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag har en annan fundering, försökte precis installera Cool'n'Quiet drivrutinen men det gick inte eftersom jag har Windows 7 64 bits, kan detta vara orsaken må tro?

Permalänk
Medlem

Om jag varit dig hade jag införskaffat mig en sådan här: Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se
Finns väl dyrare och bättre alternativ men många här på Sweclockers här är nöjda med den här så det kanske är ett alternativ till stockkylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Om jag varit dig hade jag införskaffat mig en sådan här: Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se
Finns väl dyrare och bättre alternativ men många här på Sweclockers här är nöjda med den här så det kanske är ett alternativ till stockkylaren?

Jag beställde en Cooler Master Hyper TX-3 som jag har läst har fått bra recensioner, förhoppningsvis är den bra.

Har en annan fundering, är voltage på CPU:n bra?

Bilden togs när jag bara hade en PDF fil öppen och inget annat. 2463 rpm och 45 grader :D.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte AMD processorer alls men det är väl rätt normalt för en AMD prolle? Kolla runt i forumet och googla lite vettja. Antar att allt står på stock?

Permalänk
Medlem

yep, kollade runt på andra forum också såg att standardfläkten som medföljer är på höga RPM hos vissa personer. Så det stämmer :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamZam:

Jag har en annan fundering, försökte precis installera Cool'n'Quiet drivrutinen men det gick inte eftersom jag har Windows 7 64 bits, kan detta vara orsaken må tro?

Cool'n'Quiet aktiverar du i BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED