Kaviar 120 GB + AnusK7M + WinXP?

Permalänk

Kaviar 120 GB + AnusK7M + WinXP?

Jag har precis beställt en Kaviar 120 GB men när jag satte in den i datorn så kände bara bioset av 32 GB. Okej, bara att uppgradera bioset tänkte jag, men den funkade ändå inte.
Sedan kollade jag WD's hemmis och dom reckade ett litet msdos-program som skulle fixa MBR:en så att den skulle funka. Men enligt dom så funkar det inte om man kör WinXP på skivan.

Jag har ett Anus K7M(för gamla Athlon), med version bios 1.009

Visa signatur

Core2duo E6600, Radeon 5770, 2 gb ram, 2*500 gb hdd + 30 gb ssd, 19" hp L1925, Aureon 7.1, Noise Control låda, jailbreakad iPhone 3g, Excito Bubba|2

Permalänk
Medlem

Ska inte winXP kunna läsa större diskar även om bios inte klarar det? har för mig det iaf..
Har du kollat i winXP om disken ser OK ut där?

Permalänk

Windows XP's diskhanterare visar bara ca 32 GB och låter mig bara skapa partitioner i detta utrymme. Finns det någon update eller tweak till XP som fixar det?

F ö så fattar jag inte varför Abit, Anus och co helt saknar framförhållning, 64-bitars diskhantering borde väl kunna hantera diskar med upptill 2^64 bytes (ca 20 exabyte, en exabyte är drygt en miljard gigabyte) och utrymme för 64 bitar borde väl kunna reserveras redan med 1981 års teknik typ.

Visa signatur

Core2duo E6600, Radeon 5770, 2 gb ram, 2*500 gb hdd + 30 gb ssd, 19" hp L1925, Aureon 7.1, Noise Control låda, jailbreakad iPhone 3g, Excito Bubba|2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lukasnoname
Windows XP's diskhanterare visar bara ca 32 GB och låter mig bara skapa partitioner i detta utrymme. Finns det någon update eller tweak till XP som fixar det?

F ö så fattar jag inte varför Abit, Anus och co helt saknar framförhållning, 64-bitars diskhantering borde väl kunna hantera diskar med upptill 2^64 bytes (ca 20 exabyte, en exabyte är drygt en miljard gigabyte) och utrymme för 64 bitar borde väl kunna reserveras redan med 1981 års teknik typ.

Windows tillåter alltid att man kan hantera diskar större än vad biosen tillåter... Jag misstänker att du har råkat jumpra hårddisken så den bara klarar 32GB... Ta ut den och kolla vilka jumprar som sitter i...

Permalänk
Medlem

Måste man inte inaktivera den i BIOS först innan så att Windows inte går på det eller nåt sånt?

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag har kört en 40GB-WD på ett k7m bios 1009... disken är inte byglad för compatibility mode då? (brukar finnas en bygel som begränsar storleken så den funkar på antika datorer).

Permalänk

Tack Sachankara, nu funkar det
Hade jumprat den i något special läge som WDC reckade då BIOS:en frös när den försökte detecta disken först.

Mvh Lukas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trevligt att du har ett Anus K7M(för gamla Athlon), med version bios 1.009. Själv kör jag standard.