Dreamhack och Rakaka hackade – lösenord sprids på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

En massa bra förslag...

Tycker det här känns som den bästa lösningen. Är lite skeptisk mot lösenordshanterare, känns som att det vore ett ganska uppenbart mål för hackare/virus etc. Och vad händer om datorn havererar?
En annan nackdel är ju att man inte kommer åt lösenorden om man inte sitter vid en specifik dator. Jag vill ju kunna logga in från vilken dator som helst. Att ha lösenorden i telefonen eller på ett USB-minne går ju, men då ska man hala fram det varenda gång man ska logga in, och de går ju också att tappa bort...

Det jobbigaste med "starkt-lösenord-plus-del-av-domännamn" är ju att man inte kom på det när man började använda datorer för snart två decennier sedan, ska man börja med det nu måste man gå igenom alla gamla sidor och ändra lösenord...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Hehe, jo det är väl lite jobbigt att komma igång. Man kan sätta som regel att varje gång man loggar in på en hemsida som man inte bytt lösenord på så måste man göra det på en gång. På så sätt byts lösenorden ut med tiden i alla fall, inte perfekt men det är ett relativt smärtfritt sätt att komma igång.

Skrivet av thereal_twisted:

Ja om han lyckas ta reda på huvudlösenordet(bra att ha ett starkt sådant). Lastpass tex. använder ett webbgränssnitt, krypterat osv. Så du kan bara installera pluginen i chrome/FF och logga in från vilken dator som helst.

Eller om man hittar något säkerhetsproblem i deras lösning.

Bara installera pluginnen? Kommer du hem till mig blir jag inte överlycklig av att du ska installera massa saker bara för att du ska logga in på en sida. Sen finns det oändligt med platser där du inte ens kan göra det. Skolor, bibliotek etc. och samma problem gäller telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Hackare hackar hackare . . . eller nåt

för mig är detta en cracker, som bara sabbar, en hacker kan system utan å innan å kan ta sig in osv men sabbar inte.. en hacker är mer positiv klang för mig..

så denna / dessa personer skulle jag kalla Cracker istället...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av echo:

Hehe, jo det är väl lite jobbigt att komma igång. Man kan sätta som regel att varje gång man loggar in på en hemsida som man inte bytt lösenord på så måste man göra det på en gång. På så sätt byts lösenorden ut med tiden i alla fall, inte perfekt men det är ett relativt smärtfritt sätt att komma igång.

Eller om man hittar något säkerhetsproblem i deras lösning.

Bara installera pluginnen? Kommer du hem till mig blir jag inte överlycklig av att du ska installera massa saker bara för att du ska logga in på en sida. Sen finns det oändligt med platser där du inte ens kan göra det. Skolor, bibliotek etc. och samma problem gäller telefoner.

Men de funkar på ens egna datorer iaf, det duger för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Om folk bara lärde sig att ha ordentliga lösenord och olika på varje sida...

Slår vad om att hälften har lösenord som Sommar, badboll91, augusti och liknande klena lösenord som vilken standarddator i dag knäcker på några minuter

Men om jag ska ha 50 olika lösenord så skriver jag ner dem någonstans, och då ökar säkerheten jätte mycket...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Men om jag ska ha 50 olika lösenord så skriver jag ner dem någonstans, och då ökar säkerheten jätte mycket...

du behöver inte ha ju så många lösenord, prioritera vad som är viktig, till epost konto och andra viktiga grejer (typ konto hos butiker) har du separata lösenord, till forumet och andra grejer som är mindre viktiga kan man fortfarande ha samma lösenord, dvs om ngt hackar sig in så de kan endast skriva skit i ditt namn men kan inte gå över viktiga info som man får på mejl, sen har du krypterade program som kan hålla lösenord sparade

det är mycket man kan göra för att öka säkerheten och inte bli tvungen att komma ihåg hundratals knepiga lösenord

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Men om jag ska ha 50 olika lösenord så skriver jag ner dem någonstans, och då ökar säkerheten jätte mycket...

Som tatus_se redan nämnt så är Det väldigt viktigt att ha ett väldigt Starkt lösenord till sina mejladresser. utan mailen kan man som sagt inte göra så mycket om man inte får reda på var personen även kan vara medlem och testar samma pass där men man kommer inte långt. Det värsta är om en person kommer över kontot på en sida är att skriva skit.

Givetvis så behöver man inte ha ett 50tal i huvudet men ett par eller tiotal klarar man lätt av. Bara logga in ett par gånger så brukar de sitta rätt bra. om annars så har man de nedskrivna på en papperslapp hemma (ej på datorn). Jag har ett par mindre 'säkra' lösenord på sidor jag bara besökt ett fåtal gånger för att kolla i forum osv. men då jag har ett annat starkt pass till mailen så gör det inget om det kontot försvinner då man inte kommer vidare på det.

Det värsta som kan hända är att någon börjar skicka skit i mailen som sagt.
Sen salta lite lösenord

att byta ut bokstäver mot siffror och lägga till specialtecken är en bra början. undvik längre sifferkombinationer eller upprepningar. skulle man få ihop ett lösen som är på en 11-12tecken så kanske man kan förlänga det lite till med att dela upp det i tvådelar eller kombinera lösenordet med något som knyter samman det med något man kommer ihåg vad det är till.

Bara för du skriver ner de så ökar det inte. men det hindrar en från att komma vidare. man behöver inte skriva ut vad lösenorden går till för sidor. sånt bör man komma ihåg och sen så måste personerna ta sig in i ditt hem för att komma över lappen (förvara ej lösenord eller bankuppgifter mm på datorn) så är det säkrare. om någon okunnig kommer över en lapp med lustiga ord så är det värdelöst för de då de inte vet vad det går till.

Lite som att man hittar en nyckel på gatan och sen testar om den passar till alla bilar. är det en BMW logga så kan man skippa alla andra märken då man fått en ledtråd till vart just din nyckel/lösenord går till.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

Bättre sent än aldrig som jag brukar säga till lärarna på morgonen xd

Nej nej, det köper vi inte. Bättre aldrig än sent säger jag...