Asrock släpper fullspäckat moderkort med AMD 890GX

Permalänk
Melding Plague

Asrock släpper fullspäckat moderkort med AMD 890GX

Tillverkaren Asrock slår på stort och lanserar ett moderkort fullspäckat med funktioner för AMD:s sockel AM3.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2st USB 3.0-portar? Kostar det verkligen så mycket mer att klämma dit fler portar? Jag menar... kretsen som sig är väl densamma, eller?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Varför inte vinklade SATA-kontakter?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

2st USB 3.0-portar? Kostar det verkligen så mycket mer att klämma dit fler portar? Jag menar... kretsen som sig är väl densamma, eller?

//Gorian

USB 3.0 kommer fortfarande från extra kretsar, och kretsen har bara 2 portar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Gorian:

2st USB 3.0-portar? Kostar det verkligen så mycket mer att klämma dit fler portar? Jag menar... kretsen som sig är väl densamma, eller?

//Gorian

Om jag inte är ute och cycklar så klarar usb 3.0 kretsen bara 2st uttag för tillfället

Ontopic, att så många nya AMD mobon saknar SLI stöd är ju lite löjligt även om dt sänker priset utan så känns det lite halvfult

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Om jag inte är ute och cycklar så klarar usb 3.0 kretsen bara 2st uttag för tillfället

Ontopic, att så många nya AMD mobon saknar SLI stöd är ju lite löjligt även om dt sänker priset utan så känns det lite halvfult

Klaga på nVidia, det är dom som stoppar SLI på AMD chipset. Går dock att hacka sig rund begränsningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Varför integrerad grafik? Till vilken nytta om det ska vara ett OC kort?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Asheileon:

Om jag inte är ute och cycklar så klarar usb 3.0 kretsen bara 2st uttag för tillfället

Ontopic, att så många nya AMD mobon saknar SLI stöd är ju lite löjligt även om dt sänker priset utan så känns det lite halvfult

Jag kollade snabbt på prisjakt och det finns ungefär dubblet så många moderkort med SLI till Intel som till AMD. Dock så dinns det ungefär dubbelt på många moderkort till Intel som till AMD på prisjakt så det verkar vara tämligen lika totalt sett.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Varför integrerad grafik? Till vilken nytta om det ska vara ett OC kort?

Om man vill vara seriös vill man kanske inte att datorn ska ligga på full fart hela tiden utan istället använda hybrid dvs dedikerad grafik till spel och integrerad till 2D och Windowsmiljö. Jag har iaf så med Riva Tuner. Brutalt underklockat i windows och brutal överklockat i spel, kan inte bli bättre

Dessutom är det perfekt om du råkar överklocka sönder grafikkortet eller flashar sönder BIOS:et på grafikkortet. Bara att gå in via det interna och flasha till stock

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Klaga på nVidia, det är dom som stoppar SLI på AMD chipset. Går dock att hacka sig rund begränsningen.

Visste inte om det men på vilket sätt händer detta ? snälla ingen pajjkastning tack vill bara lära mig

Skrivet av Zotamedu:

Jag kollade snabbt på prisjakt och det finns ungefär dubblet så många moderkort med SLI till Intel som till AMD. Dock så dinns det ungefär dubbelt på många moderkort till Intel som till AMD på prisjakt så det verkar vara tämligen lika totalt sett.

Tänkte mer på AMD's nya kort som stödjer hexacore har inte sett nått där som stödjer SLI, men hydra och det är ju lite väl hm hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag kollade snabbt på prisjakt och det finns ungefär dubblet så många moderkort med SLI till Intel som till AMD. Dock så dinns det ungefär dubbelt på många moderkort till Intel som till AMD på prisjakt så det verkar vara tämligen lika totalt sett.

Ja fast då är ju dom AMD moderkroten med nVidia chippset.

Finns inga AMD moderkort med AMD chippset som har SLi.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Varför inte vinklade SATA-kontakter?

För det är Asrock vi snackar om

Min gigabyte bräda har inte heller det, förutom på SATA3 då.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Många som inte har asrock säger att det är billigt skräp, samt att många av dom som har asrock säger att det är bra kort, iaf de lite bättre modellerna.

har ingen erfarenhet av de what so ever så kan inte uttala mig tyvärr.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Skrivet av ManBearPig:

Många som inte har asrock säger att det är billigt skräp, samt att många av dom som har asrock säger att det är bra kort, iaf de lite bättre modellerna.

har ingen erfarenhet av de what so ever så kan inte uttala mig tyvärr.

Kan säga att det inte blir fler Asrock för min del. Hade ett som bara slocknade en glad eftermiddag. Byttes av Inet och jag fick ett identiskt, där en av minnesportarna var DOA. Nu har jag nyss fått mitt Gigabyte, hittils är jag mer än nöjd.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Fick de slut på den där uråldriga kretsen de använde för ett tag sen?

Skrivet av Merlinen:

Ja fast då är ju dom AMD moderkroten med nVidia chippset.

Finns inga AMD moderkort med AMD chippset som har SLi.

Ja, självklart, nvidia tillåter ju inte SLI på andra chipset än deras egna, förutom de till 1156/1366 då.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Michaelo:

Fick de slut på den där uråldriga kretsen de använde för ett tag sen?

Ja, självklart, nvidia tillåter ju inte SLI på andra chipset än deras egna, förutom de till 1156/1366 då.

De la undan den för framtiden!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

"och har stöd för samtliga AMD:s AM3-processorer med två, tre, fyra eller sex kärnor", inter för att någon på det här forumet skulle få för sig att köpa en enkärnig sempron processor men menar dom att det inte skulle fungera?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Visste inte om det men på vilket sätt händer detta ? snälla ingen pajjkastning tack vill bara lära mig

Detekterar grafikdrivrutinen att det är ett icke godkänt chipset på moderkortet så får man inte möjlighet att aktivera SLI. Ursprungligen var det ett sätt att öka försäljningen av egna chipset till både AMD och intel-plattformarna.
I och med i5/i7 så har nVidia förlorat chipsetmarknaden för intel-plattformen och efter många turer öppnade de för SLI på intel chipset. Chipsetförsäljningen till AMD-plattformen för en tynande tillvaro* , men SLI är det som gör att den inte dör helt. Även om de förlorar mer i missad grafikkortsförsäljning än de vinner på chipsetförsäljning är det för mycket prestige för att de ska släppa SLI fritt.

*ej inräknat märkesdatorer med integrerad grafik, där och till bärbart är nVidia fortfarande stora

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit grymt nöjd med asrocks moderkort.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Detekterar grafikdrivrutinen att det är ett icke godkänt chipset på moderkortet så får man inte möjlighet att aktivera SLI. Ursprungligen var det ett sätt att öka försäljningen av egna chipset till både AMD och intel-plattformarna.
I och med i5/i7 så har nVidia förlorat chipsetmarknaden för intel-plattformen och efter många turer öppnade de för SLI på intel chipset. Chipsetförsäljningen till AMD-plattformen för en tynande tillvaro* , men SLI är det som gör att den inte dör helt. Även om de förlorar mer i missad grafikkortsförsäljning än de vinner på chipsetförsäljning är det för mycket prestige för att de ska släppa SLI fritt.

*ej inräknat märkesdatorer med integrerad grafik, där och till bärbart är nVidia fortfarande stora

Tack för en ren och information läxa