Asus G73JH 17,3" Recension (Asus G73JH-TY171V)

Permalänk
Medlem

Asus G73JH 17,3" Recension (Asus G73JH-TY171V)

Asus G73JH 17,3" Recension (Asus G73JH-TY171V)

Inledning
Hejsan allesammans!
Jag skulle bara vilja börja med att denna recension är en "working-progress", så jag arbetar upp den och ändrar den med tidens gång, och är det någonting ni vill få reda på, benchmark eller speltest, tveka inte att fråga här på forumet eller PM! Då kör vi!

Jag har märkt av ett ökat intresse av gaming datorer inom prisklassen 10-13000 kronor. Av modeller bland annat MSI GX470, Asus G73 och även några andra. De flesta modeller har i princip identiska komponenter och oftast utséende, anslutningar och kylning som skiljer dem åt.

Av denna anledning så tänkte jag dela med mig mina erfarenheter och åsikter om mitt nyinblivna köp, Asus G73JH-TY171V. Detta är modellen med I5 450m processorn, men ni som planerar att köpa de värre versionerna(Full HD/I7 processor) behöver inte oroa er. Grafikdelen, HD 5870M är identiska på denna modell och UPPÅT, så även om de värre modellerna har bättre processorer så kommer de inte prestera så värst mycket bättre än denna datorn jag recenserar då processorn inte spelar så stor roll in. Ni kanske tjänar, någon % FPS som mest. Jag kommer att köra benchmark i den vanliga skärmstorleken 1600x900 samt i Full HD(1920x1080).

Jag kommer tyvärr inte heller att jämföra denna modellen med några andra datorer, då detta är den enda bärbara gaming-datorn jag äger.

Ni får också ursäkta kvalitén på bilderna jag tar, jag är ingen fotograf och jag påstår inte heller att jag är en. Kommer förmodligen aldrig bli och har inget intresse av att bli, jag fotar för att visa er! Är det någonting ni saknar, på foto eller text, tveka inte att skriva i tråden!

Pris
Den här modellen kostar cirka 12500 kronor och kan lättast hittas i olika butiker hos Prisjakt - Kunskap före köp .

Uppackning

Såhär ser då paketet ut när du hämtar ut det, i mitt fall hos Komplett.se.

Den stilrena designen på kartongen är klart tagen från Asus Gaming serie - ROG, Republic of Gamers temat. På framsidan hittar vi till vänster ett "G Series" tillsammans med Republic of Gamers loggan som ligger uppe i det vänstra topphörnet. Längst ner befinner sig en vit horisontell rand med Asus logga kan ses i det högra hörnet.

Synd bara att de ska förstöra designen lite med den fula "Caution!"-klistermärket.

Resten av lådan följer samma design och är inte nedkladdat av några specifikationer på datorn eller liknande. En helt clean låda, men som tyvärr i mitt fall komplett.se förstörde med sina hundra klistermärken.

En liten säkerhetstejp sitter över öppningen för att se till att ingen har varit inne och mixtrat med datorn innan du får den i handen. Texten, som bara upprepar sig på tejpbiten lyder "IF SEAL IS BROKEN CHECK CONTENT".

Väl uppöppnad så ser vi att Asus gör ett bra jobb med att packetera datorn. Med andra ord; den rör sig inte en centimeter i sin kompakta låda.

Laddare samt batteri befinner sig i en låda som är placerad i lådans del längst mot kameran.

Övriga föremål som manualer, hjälpskivor och lite annat ligger nedstoppat bredvid datorn.

Väl uppackat så har vi framför oss samtliga roliga prylar som vi ska titta lite närmare på.

Här ser vi själva datorn i sin mysiga plastförpackning. Jag kan tänka mig att den mest används för att datorn inte på något sätt ska repasav kartongen som datorn ligger nedstoppad i.

Här ser vi kartongen som innehåller laddare, strömsladd, batteri samt en snygg cable-tie. Laddaren känns rejäl, även om jag är lite osäker på den 90 graders vinklade kontakten , men det är nog förmodligen för att jag är van vid HP Compaq 6510b's urusla laddare som börjar glappa efter en kort period. Men som det är med alla bärbara datorers laddare: vill man att dem ska hålla länge, ta väl hand om dem och undvid ansträngningar på dem!

Utöver strömpartiet som befann sig i den separata lådan så finner vi även en Asus Notebook manual, en styck skiva med drivrutiner, Asus Garantikort för bärbar dator, en användarmanual samt en LCD rengöringsduk, vilket är väldigt bra att ha när datorskärmen blir dammig. Andra smågodingar är en Express Gate Manual samt ett litet papper som förklarar att System Recovery DVD skivor inte medföljer datorn och hur du ska göra för att återställa datorn.

En närmare titt på datorn

Om vi tar ut datorn ur sin plastförpackning och börjar titta på den så ser vi en mattsvart, lite "inte helt normalt" formad bärbar dator. Om vi vänder på våra huvuden kan vi se Asus loggan och någonting under loggan. Ser lite ut som djupa repor, eller vad tycker ni?

Ifrån en annan vinkel ser man klart och tydligt att detta inte är några repor. Man ser även mer av den häftiga designen.

Under Asus loggan så har Asus placerat en snygg Republic of Gamers logga.

På högersidan av datorn så har vi(från vänster till höger) en SD kortsläsare, två USB ingångar, en HDMI utgång, en VGA utgång samt ingång för laddaren. Man ser att Asus möjligtvis fått idéer från Stealth flygplan eller Lamborghini.

På baksidan så har vi två stora utblås, en antennutgång, en batteriplats samt även låsmöjligheter för den som behöver låsa fast sin dator.

På den vänstra sidan om datorn så har vi ingång för nätvärkssladd, en USB ingång, DVD R/W läsare, ytterliggare en USB ingång och till slut hörlurs och mikrofoningång.

På framsidan så har vi fyra lampor, alla som indikerar olika funktioners aktivitet. Från vänster till höger; den första tror jag indikerar om datorn är på eller inte. Den andra indikerar statusen på batteriet, orange står för laddar batteri och grönt för fullt batteri. Nästa symbol indikerar hårddiskens aktivitet med grön färg. När du läser eller skriver mycket från/till hårddisken så bör denna blinka. Nästa symbol blir blå om du har WLan aktiverat.

Såhär ser datorn ut när man slår upp locket för första gången. Datorn i helhet känns väldigt gedigen och datorns plastchassi känns väldigt bra kvalité och hållbart. Jag ska inte tråka ut er med mängder av bildtext mer bildtext, utan tänker bara lägga upp lite fler bilder och kanske skriva någonting jättekort innan jag börjar recensera innehållet!

De tre knapparna: Tangentbordets ljus AV/På, TurboMode On/Off, Screen settings. Lite längre ner hittar vi Caps Lock samt Num Lock indikatorn.

Här är då touch paden. Touch paden fungerar ypperligt för det den är designad att göra, d.v.s. att inte spela First Person Shooter spel. Knapptryckarna är dock av de hårdare slaget och man måste lägga ganska mycket kraft in i sina tryckningar. Gillas inte personligen av mig, men smaken är som baken.

Detta är då webbkameran på 2 MegaPixlar. Coolt!

Första välkomnandet
Efter den obligatoriska fulladdningen som tar ungefär 1-2 timmar att slutföra så slog jag upp locket och startade datorn. Windows 7 Home Premium gjorde sina förberedelser och inom någon minut kunde jag logga in. Skönt! tänkte jag. När allt var klart och jag var inne på skrivbordet så trodde jag inte mina ögon. Nej, inte Asus också?! sa jag förargat av mig själv. Alla dessa småprogram, spel och annat skit som man(iallafall jag) aldrig har någon användning för som brukar följa med HP, Acer och andra datorer låg på denna också! Jag kan förstå Asus Backup program och liknande, men Oberon Media spel och liknande?! Usch!

Jag välkomnades iallafall ganska fint av en snygg bakgrund och en trevlig CPU Load mätare uppe i högre hörnet. Men jag vet inte vad ni tycker, men jag hade gärna uppskattat ett tomt skrivbord när jag startar upp en ny dator. Enligt mig ligger det endast två-tre nyttiga program som jag kan ha användning för och resten är bara skräp. Det ligger en väldigt massa onödiga program,länkar och spel på datorn när den levererades, precis som med många andra bärbara i och för sig, men jag hade hoppats på att slippa detta.

Jag som är en väldigt lat person stoppade i en windows 7 skiva och började formatera direkt och är faktiskt det jag gör nu i skrivandes stund.

Alla kanske inte har samma problem som jag med program som redan finns på en nyinköpt dator, men jag accepterar det inte! Men det är jag det.

Specifikationer:
Jag kan tänka mig att en specifikationslista vore hyffsat lämplig nu medan jag formaterar, här kommer den:

Storlek: 420 x 325 x Ca 50(mm)(Bredd x Längd x Höjd)
Vikt: 3,9 kg
Processor: Intel I5 450m
Antal kärnor: 2
HyperThreading: Ja
CPU-hastighet: 2,4ghz
L2-cache: 0,5MB
L3-cache: 3MB
Bakbelysning: LED
Bildförhållande: 16:9 (Widescreen)
Skärmstorlek: 17,3" tum
Skärmupplösning: 1600x900
Grafikprocessor: Mobility Radeon HD 5870 m. 1gb dedikerat grafikminne
Hårddisk: 500GB 7200 rpm Mekanisk hårddisk
Minnestyp: SO-DIMM DDR3
RAM-minne: 4GB
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bitar
Webbkamera: 2 MP Webbkamera

Det va väll det viktigaste tror jag.

Temperaturer
Vi börjar med att kolla på lite maxtemps på både CPUn samt GPUn.
CPUn är alltså en Intel I5 450m mobile som har två stycken fysiska kärnor med Hyperthreading. Det ger oss fyra stycken trådar att jobba med.

Idle så går CPUn ner till ..... och kan därför ge oss en bra idle temperatur på runt 31-35 grader(25,7 celcius i rummet) med i princip inget fläktljud.

Jag kommer att stressa CPUn 5 rundor med Intel Burn Test version 2.50 på maximum och sedan mäta den högsta temperaturen med RealTemp.

Som vi kan se på denna bilden så lyckas kylaren att kyla CPUn väldigt bra trots att den körs på väldigt låga varv, och i mitt tycke är på gränsen till ljudlös. En maxtemperatur på 70 grader och en i princip helt tyst fläkt gillas starkt! Vid stresstestet så runt 50-55 grader så ändrades fläktprofilen ifrån "Low and Quiet" till "Normal" och fläkten gick upp lite i hastighet men fortfarande, den enda gången du hör fläkten är när du stoppar in örat mot utblåset.

Om vi ska ta en titt på GPUn så är det en ATI Mobile Radeon HD 5870 grafikprocessor med 1GB dedikerat ramminne, alltså borde den här datorn vara kapabel till att spela i Full HD upplösningen 1920x1080, men det återkommer vi till lite senare.

Idle temperaturen på GPUn ligger relativt högt enligt mig, 60 grader celcius ligger den på och vad jag har läst så beror detta på att grafikkortet inte riktigt går in i något Idle mode. Förhoppningsvis kommer detta att fixas av Asus då strömförbrukningen lär vara rätt så oacceptabel vid 60 grader när man endast vill slösurfa.

Jag kommer att stressa GPUn med Furmark version 1.8.0 i Stability Test läget med Xtreme Burning Mode, Displacement mapping, Post FX, 8X MSAAA Samples i en upplösning på 1600x900 pixlar, som är max upplösningen för datorns skärm. Detta är en tuff utmaning för de flesta luftkylda grafikkort och lär vara ännu tuffare för en grafikprocessor som Mobile HD5870 instängt i en bärbar dator. Vi får se hur det går!

Som ni kan se så blir grafikprocessorn varm. Väldigt varm måste jag säga. 93 grader celcius blir den som max med även en normalhög dos av fläktljud. Jag äger tyvärr ingen ljudmätare så jag kan inte komma med några siffror. Men tänk också på att Furmark är inget spel, utan en stresstestare för att ta reda på max temperaturen och därav kommer inte grafikprocessorn att bli såhär varm och fläkten kommer inte låta såhär mycket vid vanligt spelande. Man får också självklart ha i åtanke på den prestanda som kortet levererar.

Benchmarks/Speltester

Unigine Heaven Benchmark v. 2.1

Unigine Heaven Benchmark är ett väldigt bra verktyg för att mäta DirectX 11 prestanda och även tessellering. Testet gjordes i 1600x900 upplösning samt även 1920x1080 för er som vill ha lite att jämföra med. Utöver upplösning så är inställningarna är helt default, alltså API: DirectX 11, Stereo 3D: Disabled, Shaders: High, Tessellation: normal, Anisotropy: 4, Anti-aliasing: off, Full screen: On. Resultatet blev följande:

Inte helt dåligt med tanke hur krävande programmet är och speciellt för en grafikprocessor som sitter i en bärbar dator!

Crysis Warhead

Crysis Warhead blev benchmarkat genom Framebuffers benchmark program. Testet utfördes på Enthusiast-nivån med 8x FSAA vilket är de mest krävande inställningarna. Testet blev även här utfört i 1600x900 samt 1920x1080. Här kommer resultatet:

Ett av de mest grafikprestandakrävande spel, men datorn överlevde testet och lyckades trycka ut några FPS! Starkt jobbat tycker jag då det enda man behöver göra för att göra det spelbart är att sänka FSAA inställningen lite.

CineBench v. 11.5

Skriver inte så mycket här.

Futuremark 3DMark Vantage

3DMark Vantage är ett vanligt verktyg för att testa 3D prestandan i en dator. Just 3DMark Vantage testar i DirectX 10. Benchmarkprogrammet testar också CPUn. Datorn körs i läget Performance.

Rätt så låga 3DMark Vantage poäng om jag ska vara ärlig. Sämre än ett HD 5750. Efter jag kollat upp lite så stämmer denna poängen ganska bra.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Riktigt bra hörru! ska bli kul o se hur den presterar i spel. kan du testa bf bc2, gta iv o gärna lite cod kommer köpa i5an eller i7 på mondag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thrasher:

Riktigt bra hörru! ska bli kul o se hur den presterar i spel. kan du testa bf bc2, gta iv o gärna lite cod kommer köpa i5an eller i7 på mondag

Kul att du gillar idén!

Absolut, spelen som kommer är Crysis Warhead, Call Of Duty: Modern Warfare 2, Battlefied: Bad Company 2, Metro 2033 och lite andra förmodligen också

Tror inte att GTA IV kommer att komma med i recensionen, men man vet aldrig

Härligt! Du kommer inte bli missnöjd!

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Hur är skärmen på denna de skrivs att Fullhd skärmen ska va bättre .. hur uppleva betrakningsvinklarna på denna .. framförall då man har skärmen lite lutande bakåt.. .. väljer på denna eller den med fullhd ..

Vore trevligt om du kunde prova de om de ser ok ut

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gneter:

Hur är skärmen på denna de skrivs att Fullhd skärmen ska va bättre .. hur uppleva betrakningsvinklarna på denna .. framförall då man har skärmen lite lutande bakåt.. .. väljer på denna eller den med fullhd ..

Vore trevligt om du kunde prova de om de ser ok ut

Micke

Hej Micke!

Jag tycker att skärmen är helt okej! Betraktningsvinklarna är Okej, men inget mer. Knappast som en Plasma-TV, men inte dåligt heller. Du kan inte heller luta skärmen hur långt som helst, jag vet inte om samma sak gäller på Full HD modellerna, men antagligen. Du kan vinkla skärmen ca 110-120 grader, sedan tar det stopp.

Men vinklas skärmen bak så upplever du snabbt av brist på betraktningsvinkel.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0m0ney:

Hej Micke!

Jag tycker att skärmen är helt okej! Betraktningsvinklarna är Okej, men inget mer. Knappast som en Plasma-TV, men inte dåligt heller. Du kan inte heller luta skärmen hur långt som helst, jag vet inte om samma sak gäller på Full HD modellerna, men antagligen. Du kan vinkla skärmen ca 110-120 grader, sedan tar det stopp.

Men vinklas skärmen bak så upplever du snabbt av brist på betraktningsvinkel.

Mvh Daniel

okidoki där ser man .. men måste man ha den stående i rakt upp för att de ska se bra ut eller kan man vinkla de lite bakåt å de ser ok ut ..

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gneter:

okidoki där ser man .. men måste man ha den stående i rakt upp för att de ska se bra ut eller kan man vinkla de lite bakåt å de ser ok ut ..

När du börjar luta skärmen bakåt så börjar du förlora ljus/färg nästan direkt, men visst. Du kan vinkla bak lite, men det börjar mörkna nästan direkt.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Tja,
Klickar din vänstra musknapp? Min högra klickar men den vänstra är tyst :S

Permalänk
Inaktiv

Schysst att du la upp en recension.. uppskattar verkligen det. Hoppas nån kan lägga upp en Recension av Asus G73JH-TZ127V också

Permalänk
Medlem

Vad lustigt, jag funderar just på denna dator.. låna gärna GTA IV av nån kompis o testa om du orkar.. är intresserad av hur det flyter på en sån här dator innan jag köper själv.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv

Man ser att Asus möjligtvis fått idéer från Stealth flygplan eller Lamborghini.

kul att du sa de där :), har du varit närvarande vid någon av våra event när vi presenterat designen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0m0ney:

När du börjar luta skärmen bakåt så börjar du förlora ljus/färg nästan direkt, men visst. Du kan vinkla bak lite, men det börjar mörkna nästan direkt.

Mvh Daniel

Stort tack för du ville ta dig tid å prova lite .. har väl blivit lite bortskämd över min tidigare Dell xps Wled både 720P och 1080P dom verkar ju hålla en helt annan klass på skärmar ,,, lite synd att man inte bryr sig så mycket på kvaliteten på skärmarna å bara bryr sig om prestandan .. mm blir å fundera lite ,,, men gillar din recession..

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBMB:

Tja,
Klickar din vänstra musknapp? Min högra klickar men den vänstra är tyst :S

Nej, mina två knappar fungerar precis likadant. :s

Skrivet av anon151788:

Schysst att du la upp en recension.. uppskattar verkligen det. Hoppas nån kan lägga upp en Recension av Asus G73JH-TZ127V också

Inga problem!

Yes, hoppas på det! Fler recensioner är alltid bättre.

Skrivet av MasteraCe:

Vad lustigt, jag funderar just på denna dator.. låna gärna GTA IV av nån kompis o testa om du orkar.. är intresserad av hur det flyter på en sån här dator innan jag köper själv.

Ja, jag ska försöka se om någon har spelet som jag kan låna Annars kanske jag köper det om jag lyckas hitta det för en billig peng.

Skrivet av Asus.David:

Man ser att Asus möjligtvis fått idéer från Stealth flygplan eller Lamborghini.

kul att du sa de där :), har du varit närvarande vid någon av våra event när vi presenterat designen?

Nope, det har jag inte! Men Stealth flygplanet tänkte jag ut själv medans min far sa att han tyckte det såg ut lite som en Lamborghini.

Skrivet av Gneter:

Stort tack för du ville ta dig tid å prova lite .. har väl blivit lite bortskämd över min tidigare Dell xps Wled både 720P och 1080P dom verkar ju hålla en helt annan klass på skärmar ,,, lite synd att man inte bryr sig så mycket på kvaliteten på skärmarna å bara bryr sig om prestandan .. mm blir å fundera lite ,,, men gillar din recession..

Micke

Inga problem! Denna recensionen är som sagt en "working progress" så jag kommer skriva lite på den hela tiden och lägga till nya grejer hela tiden när jag har tid!

Jo, kanske det. Men HDMI utgången tillåter en enkel inkoppling till valfri HD tv eller skärm så det är inga problem

Tack så mycket! Uppskattas!

Jag kan tillägga att jag kommer inte att kunna lägga till så mycket mer förrän på måndag ungefär. Men jag svarar gärna på frågor och liknande! Jag kanske hinner lägga in lite 3Dmark Vantage poäng under morgondagen, vi får se!

Mvh Daniel

EDIT: Kan tillägga att jag för nuvarande håller på att göra lite benchmarks i Unigine's Heaven Benchmark. Ska strax installera Futuremark's PCMark Vantage samt 3DMark Vantage. BC2 installationen står och tuggar "as we speak", så saker händer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0m0ney:

medans min far sa att han tyckte det såg ut lite som en Lamborghini.

haha, precis vad jag tänkte när jag såg det, lamborghini reventon var det första som dök upp i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

haha, precis vad jag tänkte när jag såg det, lamborghini reventon var det första som dök upp i huvudet.
http://img2.netcarshow.com/Lamborghini-Reventon_2008_800x600_...

? Corvette är det där ?

Verkar vara något fel med din länk.

Men ja, en Reventon liknade datorn väldigt mycket!

Mvh Daniel

EDIT:

Kan meddela att idag så kommer Futuremark 3D Vantage poäng, CineBench värden, COD: Modern warfare 2 värden samt Crysis Warhead värden.

Mvh Daniel

Permalänk
Inaktiv

Asså fattar inte när man kollar på Unigine Heaven Benchmark så kör 1600x900 bättre än 1920x1080 på höga inställingar? eller om jag tar ner min från 1920x1080 till 1600x900 då kan jag köra med högre fps på högsta? är noob på sånt här

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151788:

Asså fattar inte när man kollar på Unigine Heaven Benchmark så kör 1600x900 bättre än 1920x1080 på höga inställingar? eller om jag tar ner min från 1920x1080 till 1600x900 då kan jag köra med högre fps på högsta? är noob på sånt här

Ja, 1600x900 är en lägre upplösning, därför blir det inte lika ansträngande för grafikkortet att trycka ut fler bildrutor. Ja, även om upplösningen inte är så jätte krävande för de flesta moderna grafikkort, så får du högre FPS om du sänker upplösningen. Däremot tror jag du tjänar mer och spelet blir mer behagligt för ögat(än om du sänker upplösningen) om du sänker t.ex. Texture quality eller Anti Aliasing.

Mvh Daniel

Permalänk

Säljer du din dator?

Hej!

Såg på Blocket.se att du eller någon använder dina bilder för att sälja datorn. Dock används inte samma namn i detta test som i annonsen. Ville bara kolla, var intresserad utav datorn.

Mvh
Kevin

Visa signatur

This is you party captain speaking!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrankMorris:

Hej!

Såg på Blocket.se att du eller någon använder dina bilder för att sälja datorn. Dock används inte samma namn i detta test som i annonsen. Ville bara kolla, var intresserad utav datorn.

Mvh
Kevin

Tror inte det är han då datorn var köpt i juli enl annons..

Luktar lite scam eller så är det ett klipp.. svårt att veta.

Länk till annons för den intresserade? -> Asus G73JH-TY171V i nyskick. Nypris 12 495 kr | Gävleborg | Blocket

Hur funkar blockets söksystem egentligen?, sökte "G73" .. 0 träffar.. sökte på ASUS då hittade jag den..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Bra initiativ och bra recension n0m0ney!

För er som är intresserade av tester av andra varianter av G73 kan ju ta en titt här:

Asus G73 Series - Notebookcheck

Permalänk
Medlem

Svar: Nej, det är inte jag som säljer min dator Jag är fortfarande extremt nöjd med datorn!

Tack Twisted!

Jag har inte uppdaterat recensionen på ett tag, och jag tänkte bara uppdatera med det folk vill att jag ska uppdatera den med. Så vill ni veta någonting mer om den, tveka inte att skriva här i tråden eller dra iväg ett PM!

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Vad får du i 3dmarks 06 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoMeR:

Vad får du i 3dmarks 06 ?

12582 poäng!

mvh daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0m0ney:

12582 poäng!

mvh daniel

Tack, det uppskattas mycket

Permalänk
Medlem

GRYMT BRA RECENSION!

Grymt bra recension! Gav både köpsug efter denna och inspiration till att testa modellen av dator.

Någon som har storebror Asus G73JW-TZ186V och kan göra en liknande recension?

Permalänk
Medlem

Bra tråd. Kanon. Jag sitter nog fortfarande på mina pengar till efter nyår. Går och håller tummarna för en modell med 480M-grafikkort...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Vad tycker du om tangentbordet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Muyfa666:

Bra tråd. Kanon. Jag sitter nog fortfarande på mina pengar till efter nyår. Går och håller tummarna för en modell med 480M-grafikkort...

Det kommer tyvärr aldrig hända då GTX 480M är EOL. Däremot så ersätts den av nästan llika snabba GTX 470M. Den senare är betydligt strömsnälare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ton:

Det kommer tyvärr aldrig hända då GTX 480M är EOL. Däremot så ersätts den av nästan llika snabba GTX 470M. Den senare är betydligt strömsnälare.

Först - vad är EOL? Och menar du att 470 är nästan lika snabb som 480 då? Najs isf!

Sen... snackar vi att det SKA komma en modell med 470 eller är det bara en spekulation från din sida?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Muyfa666:

Först - vad är EOL? Och menar du att 470 är nästan lika snabb som 480 då? Najs isf!

Sen... snackar vi att det SKA komma en modell med 470 eller är det bara en spekulation från din sida?

Hej,

Ursäkta förkotningen. EOL betyder att produkten fasas ut. 470M är nästan lika snabb som GTX 480M. Skillnaden på pappret är större än i verkligheten.

470M finns redan och anledningen till att man fasar ut 480M tror jag är kortets höga krav på övriga delar, ex strömkrav. Troligen kommer 470M gå fungera med befintliiga chassin som ex. MSI GX 740, GX660, Asus G51 & G73. Allt i detta sista stycke bortsett från att produkten redan finns är dock spekulationer från min sida.

Mvh,
Ton