Permalänk
Medlem

Projekt BWB2

Projekt Black With Blue 2

Efter många timmar tittande och dreglande av Sacks och Jazids, Fractal Design Array byggen kunde jag inte hålla mig längre. "Sån dator måste jag bara ha!" tänkte jag för mig själv. Så med inspiration av dessa två genier så började jag också bygga på ett liknande projekt. Så stor credit till er mina vänner.
Mycket kommer se liknande ut. Och det är väl inte så konstigt med tanke på hur stor lådan är. Kan ju inte placera saker hur som helst. Men jag kommer också på mina egna idéer. Detta kommer nog märkas efter vägen.

Namnet har jag tagit från mitt förra projekt (se sign) hade tänkt att använda vitt även i detta temat. Men tycker det är rätt vanligt så jag ändrade mig och nu får det bli Black with Blue istället. Behåller 2an av den enkla anledningen att inte förväxla med mitt gamla projekt samt att detta är mitt andra riktiga bygge.

_________________________________________________________________________________

Jag måste även stolt presentera mina sponsorer.

Fractal Design

Indomo

_________________________________________________________________________________

Vilken hårdvara kommer jag då använda?

Fractal Design Array R2, chassi
Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini ITX, moderkort
Intel i5-750, Processor
4gb Corsair XMS3 DDR3 1600MHz, minne
Asus Radoen 5850, grafikkort
Silverstone Strider SFX 450W, nätaggregat
Western digital 640gb Black, lagrings disk
Intel X25-M G2 80GB, Systemdisk

Kylningen kommer att bli,

EK-CoolStream RAD XT (240)
EK DCP 2.2
EK-Supreme LT Acetal
EK-FC5850 - Acetal
EK-FC5850/5870 Backplate - black
EK-Multioption RES - 150
16/10 kompressions nipplar i olika utförande.

2x Noiseblocker BlackSilent XL1 120mm

Nils sleeves på MDPC-X kommer jag såklart använda. Blir Grandblue och Black.

_________________________________________________________________________________

Planer för chassit m.m.

Planen är att fästa radiator på samma sätt som Sack och Laine har gjort. Men jag kommer inte placera PSU bak. Denna kommer jag bygga en ny bur åt och i den buren ska även en vanlig 3.5" hårdisk och en 2.5" SSD sitta.
Där PSU platsen sitter nu kommer jag tänka över med en täck platta i samma matrial som chassit. troligen en rest bit från var radiator hålen kommer bli. I denna täckplåt kommer jag öppna utt för en Aparat kontakt. En sån som sitter i vanliga PSUs.
Jag kommer att dra en ny PSU kabel till bakre delen av chassit eftersom PSUn kommer hamna i främre delen av chassit. PSUn kommer dra in kall luft underifrån. Så jag ska borra ett mönster av hål i botten av chassit.

_________________________________________________________________________________

Bilder och info kommer självklart fortlöpande i tråden.

Hoppas ni kommer att tycka om det. Och återigen stor credits till Sack och Jazid för att dom hjälpt mig och för inspirationen dom har gett mig.

Hälsningar,
Rizzt

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

blir nog nice var ska pumpen få plats om man får fråga

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem

Det förra bygget blev väldigt fint så nu vet du att du har lite förväntningar på dig;) Detta ska följas och hoppas det blir lite skillnad mot de andra Array byggena

Permalänk
Medlem
Skrivet av znirreoc:

blir nog nice var ska pumpen få plats om man får fråga

Kommer placeras bakom grafikkortet. Även en 150 reservoar kommer placeras någonstans fram.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Fractal Design är väletablerat i forumet ser det ut som
Ska bli spännande att se hur ditt blir.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Moderkortet med allt monterat.

Its alive! Var tvungen det första jag gjorde att testa alla komponenter. Många av dom kommer jag bryta garantin på. Då vill jag ju veta att de funkar nu iallafall.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Nice nice, kommer följas

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Fint bygge

Många som börjar köra med Gigabyte GA-H55N-USB3 och vatten kylning kan ju ställa upp i denna tävling

GIGABYTE H55 miniITX contest

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Fint bygge

Många som börjar köra med Gigabyte GA-H55N-USB3 och vatten kylning kan ju ställa upp i denna tävling

GIGABYTE H55 miniITX contest

Fränt, viste jag inte. Dock lär det nog ta ett tag innan jag får burken att rulla 7-24.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag kommit en bit på väg med sleevandet. bara lite små saker som pump och lite andra små kablar som ska göras.

Jag har även gjort klart bak-platta för där gamla PSUn satt. och dragit en ny kabel. Även sleevat den.

Jag har ju försökt göra så att jag ska behålla alla funktioner chassit hade innan modningen. Så om jag nån-gång i framtiden vill använda den som NAS så är det bara att slänga i allt som det var. Förutom vissa hål osv då

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Varför ingen vit sleeve? Bygget heter ju ändå BWB2.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Varför ingen vit sleeve? Bygget heter ju ändå BWB2.

finns ett par vita. men syns inte på bilden. Är rädd att dom endå inte kommer synnas när det klart. Kablarna kommer vara rätt dolda under diverse saker.

Blir en del andra grejor som blir vita. så dont worry.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Proffsmoddare

Jag skäms när jag säger att jag helt missat den här tråden. Speciellt när jag ser hur mycket du åstakommit!

Ser att du placerat radiatorn åt andra hållet. Blir spännande att se hur du drar slangarna sen. Har du planer på att vattenkyla moderkortet också?

Mycket bra sleevat. Perfekta längder på krympslangen och en härlig blandning av färgerna. :thumbup:

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Jag skäms när jag säger att jag helt missat den här tråden. Speciellt när jag ser hur mycket du åstakommit!

Ser att du placerat radiatorn åt andra hållet. Blir spännande att se hur du drar slangarna sen. Har du planer på att vattenkyla moderkortet också?

Mycket bra sleevat. Perfekta längder på krympslangen och en härlig blandning av färgerna. :thumbup:

hehe, tänkte säga till dig på MSN. men inte haft skiten på.

Tack, först tänkte jag om jag skulle sleevat dubbelt. Med två kablar i för att spara plats. Men kom inte på någon snygg lösning på hur dom skulle sitta i själva kontakterna.

Har ett par vita sleeves på också. men jag får se. Tror inte dom kommer synnas märkbart i detta bygge. Ska försöka dölja kablarna lite. Och inte köra som du med en "blomma" i mitten. Även om jag förmodligen kommer hamna i samma sits.

Hur har du PSUn då? har inte sett en bild riktigt hur du placerat den.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Najs

*Följer tråden*

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Rizzt:

hehe, tänkte säga till dig på MSN. men inte haft skiten på.

Tack, först tänkte jag om jag skulle sleevat dubbelt. Med två kablar i för att spara plats. Men kom inte på någon snygg lösning på hur dom skulle sitta i själva kontakterna.

Har ett par vita sleeves på också. men jag får se. Tror inte dom kommer synnas märkbart i detta bygge. Ska försöka dölja kablarna lite. Och inte köra som du med en "blomma" i mitten. Även om jag förmodligen kommer hamna i samma sits.

Hur har du PSUn då? har inte sett en bild riktigt hur du placerat den.

Just nu ligger den slängd ovanpå skiten. Sitter och lanar och har inte hunnit kapa upp för den än. Tanken är att den ska sitta ungefär vid grafikkortet och mot fronten, med kontakten nedåt. Men nu när jag sett din väldigt fräsha adapter så börjar jag bli sugen på att dra kabeln dit jag också. Gillar att chassit är så lågt som det är. Men finns också grymt snygga, något högre aluminium fötter i anodiserad svart så jag är lite kluven fortfarande.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Just nu ligger den slängd ovanpå skiten. Sitter och lanar och har inte hunnit kapa upp för den än. Tanken är att den ska sitta ungefär vid grafikkortet och mot fronten, med kontakten nedåt. Men nu när jag sett din väldigt fräsha adapter så börjar jag bli sugen på att dra kabeln dit jag också. Gillar att chassit är så lågt som det är. Men finns också grymt snygga, något högre aluminium fötter i anodiserad svart så jag är lite kluven fortfarande.

Som sagt, min kommer dra in luft underifrån. Så har kapat upp hål för det. Men sen kommer ju Ström kabeln gå under radiatorn. Och ATX kablar m.m går ut vid grafik kortet. Ja, du såg ju bilden. Hur som helst, den ska ju sitta i den kommande buren jag väntar på att få tillverkad. Tänkte på din idé först också. men upptäckte att blir lite problem med placeringen av HDD osv. Men jag har satt på lite högre gummi fötter. Hittar jag några aluminium fötter likt Hifi så ska dom bytas ut. Kanske har nån gammal stereo eller nått jag kan snå dom av. hehe.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Som sagt, min kommer dra in luft underifrån. Så har kapat upp hål för det. Men sen kommer ju Ström kabeln gå under radiatorn. Och ATX kablar m.m går ut vid grafik kortet. Ja, du såg ju bilden. Hur som helst, den ska ju sitta i den kommande buren jag väntar på att få tillverkad. Tänkte på din idé först också. men upptäckte att blir lite problem med placeringen av HDD osv. Men jag har satt på lite högre gummi fötter. Hittar jag några aluminium fötter likt Hifi så ska dom bytas ut. Kanske har nån gammal stereo eller nått jag kan snå dom av. hehe.

Indomo har schyssta "hifi-fötter". 29:-

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kadafi:

Indomo har schyssta "hifi-fötter". 29:-

http://www.indomo.se/img_main/6904061.jpg

VA! Och jag som letat så. och så har minna sponsorer såna! Får ta och skicka dom ett mail.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

VA! Och jag som letat så. och så har minna sponsorer såna! Får ta och skicka dom ett mail.

Det ska du absolut göra :). Letade också som f*n efter snygga och billiga hifi-fötter till mitt htpc bygge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har nu upptäckt ett större problem. Kanske inte kommer bli ett problem senare. Men nu när jag monterade i allt. Så tar sleeven för mycket plats. Jag får nog göra som jag tänkte på första gången. Att köra två kablar i varje sleeve. Men jag avvaktar lite till jag får PSU buren. Så att allt sitter stadigt fast och jag kan då börja fundera lite mer på alternativa kabel dragningar.

Annars ser allt bra ut. Har också fått min nya reservoar, en EK 150. Passade bra mycket bättre.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Här kommer ett par bilder på min ritningar till buren och radiator gallret. Jag har tagit bort alla avstånd m.m för att göra lite mer plats. Men ni ser på buren var den ska bockas. Allt ska vara i 1 mm aluminium svart lackad borstad plåt. dessa har jag lämnat in för CNC bearbetning, tar nog nån vecka till innan jag får grejorna dock. Sen ska dom in på lackning osv.

Notera att det inte finns några skruvhål. Jag kommer använda mig av karosseri tejp för att få fast den (dubbelhäftade svart super-stark tejp)

Buren ska kunna vändas 180 grader. beroende på hur jag vill ha det. Och den vanliga HDDn plats har gummi bussningar. Ni som har Lian-Li chassin vet vad jag menar

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Proffsmoddare

Så välplanerat och framförallt genomtänkt arbete! Kan inte med ord beskriva hur mycket jag ser fram emot några bilder på den fysiska slutprodukten av den där buren

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Så välplanerat och framförallt genomtänkt arbete! Kan inte med ord beskriva hur mycket jag ser fram emot några bilder på den fysiska slutprodukten av den där buren

Man tackar. Ditt bygge är inte dåligt det heller. Det är ju tack vara dig som jag sitter här o bygger nu.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Nu kommer en bild kaskad!

Lite test av dragning av kablar.

Markering för sågning.

Nu händer det grejor! Notera att jag inte monterat något radiator galler ännu. Jag väntar som jag skrev tidigare på att dom ska tillverka det.

HD buren har jag inte heller fått ännu. Så HDD och SSD ligger bara på PSUn just nu.
Fläktar och fläkt galler är bara för test. Ska köpa nya fläktar och utan galler.

Det verkar gå med 450w agg. inga problem alls. Dock ocklockat ännu.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Åhhh vad läckert!
Otroligt snyggt måste jag säga!
Bra jobbat

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Jävlar vad cleant du fick till det. Nu blir det att komma hem och dra om kablarna.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

NICE! Känns dock som du börjat lite i förväg med tråden.... En fråga bara: Hur många byggen har du gjort sammanlagt (Skadar inte med namn)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tack tack alla!

Skrivet av Skarhed:

NICE! Känns dock som du börjat lite i förväg med tråden.... En fråga bara: Hur många byggen har du gjort sammanlagt (Skadar inte med namn)?

Nä, jag har typ hållit på i 3 veckor nu. Hade typ fått allt. Men det är inte klart ännu.

Det står i min sign. det är dom två riktiga byggena. har ett par lian-li innan som jag hållit på med. Men inte riktigt seriöst.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

tack tack alla!

Nä, jag har typ hållit på i 3 veckor nu. Hade typ fått allt. Men det är inte klart ännu.

Det står i min sign. det är dom två riktiga byggena. har ett par lian-li innan som jag hållit på med. Men inte riktigt seriöst.

Fett nice att du har fått sponsor på ett seriöst bygge. It's just a matter of time for me..........

Visa signatur