Permalänk
Medlem

Överklocka Phenom II X4 945

Tänkte testa att OC min Phenom II X4 945 (95W, Max 71 C). Har bytt kylare till en Arctic Cooling Freezer Pro 7 rev 2.

Eftersom multipliern är låst så kan jag endast klocka mha FSB. Jag testade att höja FSB till 220 (volt oförändrad) vilket ger
Core: 220*15 = 3300MHz.
HT: 220*10 = 2200MHz
NB: 220*10 = 2200MHz

Har kört prime95 i 20 min nu och det verkar stabilt. Enligt HWMonitor har temperaturen ej nått över 54°C.

Kan jag lämna HT och NB eller bör jag sänka multiplarna på dom för att få ner dom till 2000MHz igen?

Tack!

edit: Skulle vara kul att se vad ni fått upp era 945 i.

Permalänk
Medlem

Provat något mer? Funderar på att börja fingra lite på min cpu också.. O klocka så högt jag kommer på standardvolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naess:

Provat något mer? Funderar på att börja fingra lite på min cpu också.. O klocka så högt jag kommer på standardvolt.

Nej, ska sätta in två extra chassifläktar nu i helgen så jag får lite bättre luftflöde i burken, sen ska jag se vad temperaturerna blir då och eventuellt gå vidare. Har fortfarande inte provat att ändra volten. Funderar på om jag ska byta min Freezer Pro 7 r2 till något bättre var på vippen att plocka upp en Mugen 2 men så tog dom slut.

Glöm inte av att när du höjer FSBn så ökar även HT, NB och minnena i hastighet. Jag fick rådet på overclockers.com att hålla HT runt 2000MHz och NB runt 2000-2400 MHz. Minnena får du klocka ner eller se till så dom får tillräckligt med volt.

Vad har du för kylning till din?

edit: Beställde en Mugen 2.

Permalänk
Medlem

HT bör du sänka till 2000, NB brukar väl klara 2600.
min dator blir ostabil med HT över 2050.

edit: det var redan skrivet såg jag

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P . Phenom 2 550BE @ x3 . OCZRPR13332G . HD6950 2GB . Corsair HX 750W 80+ .

Permalänk
Medlem

För att va 100% säker på att processorn är stabil ska du nog köra prime95 alt. orthos i 10-12h.
Jag har fått felmeddelande efter 9h med orthos...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Nej, ska sätta in två extra chassifläktar nu i helgen så jag får lite bättre luftflöde i burken, sen ska jag se vad temperaturerna blir då och eventuellt gå vidare. Har fortfarande inte provat att ändra volten. Funderar på om jag ska byta min Freezer Pro 7 r2 till något bättre var på vippen att plocka upp en Mugen 2 men så tog dom slut.

Glöm inte av att när du höjer FSBn så ökar även HT, NB och minnena i hastighet. Jag fick rådet på overclockers.com att hålla HT runt 2000MHz och NB runt 2000-2400 MHz. Minnena får du klocka ner eller se till så dom får tillräckligt med volt.

Vad har du för kylning till din?

edit: Beställde en Mugen 2.

Jag har endast standardkylaren. Planer på inköp av annan, inget avancerat dock. Tänker som sagt inte överstiga stockVolt vilket gör att jag nöjer mig med ca 3,3-3,4 ghz.

Behöver man lossa moderkortet för att få fast en Freezer pro 7 rev2? (fästen på baksidan mao)

edit: tack för tipsen/info alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naess:

Jag har endast standardkylaren. Planer på inköp av annan, inget avancerat dock. Tänker som sagt inte överstiga stockVolt vilket gör att jag nöjer mig med ca 3,3-3,4 ghz.

Behöver man lossa moderkortet för att få fast en Freezer pro 7 rev2? (fästen på baksidan mao)

edit: tack för tipsen/info alla!

Hej. Jag kör 3.3GHz och kan nog komma upp i 3.4GHz också utan större problem med en freezer pro 7 rev 2. Du behöver inte lossa moderkortet eller nåt sånt. Beroende på vilket moderkort du har är risken dock stor att du får montera den åt "fel" håll, dvs så att den blåser ut uppåt i chassit, så är det på mitt gigabyte 890gpa-ud3h. Men jag ligger inte över 51-54 grader när jag kör prime95 så om du bara ska upp till 3.3 - 3.4 så räcker freezer pro 7 rev 2 bra.

edit: Om du är intresserad så kan du få köpa min, endast använd i en vecka och fungerar bevisligen bra eftersom jag håller acceptabla temperaturer vid OC :). 200:- + frakt , eller om du bor i Göteborg kan du ju hämta den direkt av migl. Bestämm dig innan helgens slut, annars returnerar jag den till butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Hej. Jag kör 3.3GHz och kan nog komma upp i 3.4GHz också utan större problem med en freezer pro 7 rev 2. Du behöver inte lossa moderkortet eller nåt sånt. Beroende på vilket moderkort du har är risken dock stor att du får montera den åt "fel" håll, dvs så att den blåser ut uppåt i chassit, så är det på mitt gigabyte 890gpa-ud3h. Men jag ligger inte över 51-54 grader när jag kör prime95 så om du bara ska upp till 3.3 - 3.4 så räcker freezer pro 7 rev 2 bra.

edit: Om du är intresserad så kan du få köpa min, endast använd i en vecka och fungerar bevisligen bra eftersom jag håller acceptabla temperaturer vid OC :). 200:- + frakt , eller om du bor i Göteborg kan du ju hämta den direkt av migl. Bestämm dig innan helgens slut, annars returnerar jag den till butiken.

Tack för infon! Lär väl landa på en freezer eller liknande. Kanske någon lite mer kraftfull. Tack för erbjudandet, men skicka tillbaka till butik du, då får du allt tillbaka samtidigt som 200+frakt ligger nära butikspris om jag skulle välja en freezer7.

Permalänk
Medlem

Kolla vilket håll du kan montera den åt, vad har du för moderkort? Om jag sätter en fläkt i taket på mitt chassi så droppar den ca 4 grader vid load eftersom utblåset från min freezer7 är där.
Freezer Pro 64 finns ju också som är speciellt för AMD, och den hade hamnat på "rätt" håll på mitt moderkort iallafall. Kan dock inte uttala mig om den presterar lika bra som Freezer7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Kolla vilket håll du kan montera den åt, vad har du för moderkort? Om jag sätter en fläkt i taket på mitt chassi så droppar den ca 4 grader vid load eftersom utblåset från min freezer7 är där.
Freezer Pro 64 finns ju också som är speciellt för AMD, och den hade hamnat på "rätt" håll på mitt moderkort iallafall. Kan dock inte uttala mig om den presterar lika bra som Freezer7.

har ett_: M4A785TD-V evo ( Asus M4785TD-V EVO DDR3 - Inet.se )
har inte möjlighet till takfläkt så det vore ingen god idé med en fläkt som blåser uppåt.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du kommer få montera fläkten på samma håll som jag. Jag har ingen takfläkt nu och den håller accetabla temperaturer ändå, men det blir som sagt bättre (såklart) om jag monterar in en fläkt i taket. Nu kan jag ju inte svara på hur den skulle prestera om man monterade den åt andra hållet, men det borde bli bättre :).

Om jag vore du skulle jag valt en annan kylare istället som monteras åt "rätt" håll. Antagligen så presterar Freezer Pro 64 lika bra (men jag gissar bara) och den tror jag skulle hamna på rätt håll.

Den är bra mycket tystare än stockkylaren iallafall! :).

Permalänk
Medlem

Ja det verkar vara ett gott alternativ. Vore dock skönt att komma upp i 120mm fläkt för att sänka ljudnivån ytterliggare.

edit: Cooler Master Hyper 212 Plus verkar vettigt.. får väl kolla så den riktas rätt med moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naess:

Ja det verkar vara ett gott alternativ. Vore dock skönt att komma upp i 120mm fläkt för att sänka ljudnivån ytterliggare.

edit: Cooler Master Hyper 212 Plus verkar vettigt.. får väl kolla så den riktas rätt med moderkortet.

Rätt säker på att du måste komma åt baksidan på moderkortet för att kunna montera den.

Permalänk

Tjena. Är väldigt novis på detta med klockning men har börjat få upp ögonen för detta.

Sitter på en 945 som jag skulle vilja överklocka i overdrive men lyckas inte särskilt bra :/

Ställde upp FSB:n eftersom multipliern är låst, och sänkte HT-multipliern till 9 eftersom någon skrev att man skulle försöka hålla den på 2000 mhz. Ändå när jag kör stabilitetstest låser sig allt trots att den inte har nått mer än 48 grader. Antar att jag gör något fel, hjälp mig?

Såhär ställer jag in allt:
http://img508.imageshack.us/img508/4474/untidrfgrgtled1.jpg