Permalänk
Medlem

1-2 MB/s FreeNAS

Hej
ganska nyss införskaffat delar och byggt ihop en filserver.
problemet är att i både samba och ftp så kan jag inte få hastigheter över 2 MB/s. ?
Disken är en helt ny samsung 1TB med 32mb cache. Dessutom har jag uteslutit fel på disken då interna skrivningar går mycket bra.

så här är klienten kopplad
klient -> 100mbit/s switch -> server

Jag är lite nybörjare på linux/freebsd och vet inte vart jag ska leta efter flaskhalsen.

lite kort specar på burken:
2.7 ghz sempron prolle
4 gb 800mhz ram
1000mbit/s intergrerat nätverkskort(kan de va problem med drivrutiner?)
nytt gigabyte midi atx kort som jag inte orkar leta upp modellnumret på för tillfället

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa vad du får för hastigheter mellan server och klient med Ipref

Iperf | Download Iperf software for free at SourceForge.net

Edit:
Använd Jpref (Java) i windows och kör Ipref som server i servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letrix:

Testa vad du får för hastigheter mellan server och klient med Ipref

Iperf | Download Iperf software for free at SourceForge.net

Edit:
Använd Jpref (Java) i windows och kör Ipref som server i servern.

hur installerar jag på servern knappast apt-get install?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte inte på att det inte fanns för bsd på sourceforge, ska se om jag hittar hur du får ner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letrix:

Tänkte inte på att det inte fanns för bsd på sourceforge, ska se om jag hittar hur du får ner det.

tack förösker få igång det på widnows klienten sålänge

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Humm features [FreeNAS], IPerf finns med på den listan, kolla om du har det installerat redan:
$ iperf --help

Permalänk
Medlem

Edit: hittade det i listan (A)
edit2: tackar det fanns på servern , känner mig lagom mycket p12a nu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min freenas med en p3a på 700 mhz med en idedisk får 200 mbit så det är inte processorin iaf, NIC är realtek gigabit.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

okej jag fick 18 mbit/s o.O
edit: andra gången 13 "/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har en gammal segate hd för oset:
U Series 5

Capacity: 20.02 GB
Speed: 5400rpm
Average Read Time: 9.9 ms
Cylinders: 1023
Heads: 256
Sectors: 63

låter inte super men känns inte som om det är flaskhalsen eller? den kör inte allt genom den först hoppas jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan testa välja system -> advanced och kryssa i " Enable tuning of some kernel variables", gav mig ökad hastighet över samba.

Visa signatur

Huvudburk: Ryzen 1700x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Hz | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 856 EVO 1TB | MSI Gaming X GTX 1080ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyle:

Du kan testa välja system -> advanced och kryssa i " Enable tuning of some kernel variables", gav mig ökad hastighet över samba.

tack men det hjälpte inte mycket "/ får testa att byta ut segaten är jag har möjlighet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Iperf skippar disken när man testar så det bör inte vara den.

Prova installera xp eller med en linux liveskiva. Kan vara saker som drivrutiner eller att den bara är riktigt sunkig.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Testa att köra utan switchen mellan maskinerna, dvs direktkoppla nätverkskabeln maskin <-> maskin.

Om det är ett integrerat Realtek-nic så kan problemet ligga redan där. Det finns en del buggar i drivrutinen, vilket egentligen beror på att hårdvaran är sjukt buggig...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Jag hade ett buggigt realtek-kort på en linux-server som gav usla hastigheter när det var uppkopplat i gigabitfart mot min switch men om jag tvingade kortet att ansluta med 100 Mbit/s istället så funkade det riktigt hyfsat. Kanske kan vara värt att kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag hade ett buggigt realtek-kort på en linux-server som gav usla hastigheter när det var uppkopplat i gigabitfart mot min switch men om jag tvingade kortet att ansluta med 100 Mbit/s istället så funkade det riktigt hyfsat. Kanske kan vara värt att kolla.

Tack det blir nog att sätta in ett instickskort och se om det blir någon skillnad

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Tack det blir nog att sätta in ett instickskort och se om det blir någon skillnad

Intel är att rekommendera

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Intel är bäst men du lär inte behöva 1000 Mbit/s, klara din switch bara 100 mbit/S är det onödigt att lägga ut 400 kr + på nätverkskort.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Intel Pro 1000GT kostar runt 295:-

Visa signatur

En trött jäkel.