Ont om kort som stödjer Am3, ddr3 och Sli?

Permalänk
Medlem

Ont om kort som stödjer Am3, ddr3 och Sli?

Kollade på Inet eftersom jag ska köpa nytt mobo/cpu/mem och jag har ju då dubbla 460s. Men om man vill ha AM3 + ddr3 samt stöd för SLI är det plötsligt inte så rikligt med kort längre ? Endast två kort från Asus.

Är det så att Intel & Nvidia går åt ett håll och Amd & Radeon? För jag vet inte om jag riktigt vill ha en Intel processor :/ har alltid hållit mig till amd.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Yes verkar så. Och dom chipset som finns är gammla Nvidia Nforce som är ommärkta. Finns väl nåt som ska stödja DDR3 men när jag tittade fans det bara DDR2 plankor byggda på gammla chipset med usel prestanda och folk verkade missnöjda med stabiliteten.

För mig fick det bli en i7 rigg teslut pga bristen av SLI amd moderkort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inte direkt dom nyare chipseten på dom 3 kort som stödjer SLI till AM3 precis.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Sjukt segt. Antar att jag får hoppa hexa core då och köre intel inte för att intel är dåligt... Det är bara jag som inte gillar att lägga massor med pengar på processorer.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars köpa en AM3 bräda och aktivera SLI, fick det tipset. Men jag är fortfarande kluven över hur mycket prestandavinst det blir...
Project xDevs: Êîíòåíò / Ïóáëèêàöèè è ñòàòüè / Activating NVIDIA SLI on all motherboards, updated detailed HOW-TO

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

gammalt sletet 780a chispet från nvidia som nu heter 980a. Igen som helst skillnad så det stör. Itne ens säker på om det stödjer senaste Hyper transport protokollet. Värt att tänka på.

Dom flesta verkar allmänt missnöjda med prestandan så jag ser själv inte dessa mobos så något alternativt värt att fundera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Du kan ju annars köpa en AM3 bräda och aktivera SLI, fick det tipset. Men jag är fortfarande kluven över hur mycket prestandavinst det blir...
Project xDevs: Êîíòåíò / Ïóáëèêàöèè è ñòàòüè / Activating NVIDIA SLI on all motherboards, updated detailed HOW-TO

Nä sådär mycket besvär gör jag nog inte för att fixa till SLI. Det är dock till mitt stora förtret att jag blir tvungen att lägga 1000:- kr till för att hoppa till Intel's i7 serie och två kärnor ner. Jo visst är nog den snabbare på spel och så... Ajja det är tur att i7 920 är klock vänlig.

Skrivet av pa1983:

gammalt sletet 780a chispet från nvidia som nu heter 980a. Igen som helst skillnad så det stör. Itne ens säker på om det stödjer senaste Hyper transport protokollet. Värt att tänka på.

Dom flesta verkar allmänt missnöjda med prestandan så jag ser själv inte dessa mobos så något alternativt värt att fundera på.

Mm... Kör nu med ett gammalt Asus n2m4-sli mobo och jag har varit mycket nöjd de åren jag haft det. Det får nog bli ett sånt här istället Asus P6T SE med en i7 920.

Btw, Är mem trippel channel ett stort plus?

Edit: pa1983, såg att du kör med samma saker

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha P6T SE om du ska köra SLI. Stödjer inte SLI offecielt. Får du hacka och ha dig likförbaskat. är P6T du ska ha SE är budgetvarianten.

i7 är snabb så tusan så kan inte påstå att jag är misnöjd att jag gick intel efter 10 år med amd och primärt opteron primära processorvalet senaste 7 åren. Kör mö AMD processorer fortfarande så inte det men i7 r det då iget fel på. Något som intel fått rätt i alla fall efter all förlegad FSB teknik osv dom teslut lagt på hyllan.

Permalänk

Varför kör du inte på Asus Crosshair IV Formula?

Båda korten körs ju i x16/x16

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludwigstrand:

Varför kör du inte på Asus Crosshair IV Formula?

Båda korten körs ju i x16/x16

Stödjer bara Crossfire

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Crosshair finns med i listan över kort som kan låsas upp till SLI, sö föregående länk. Så nog funkar det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Stödjer bara Crossfire

Seriöst? Sämst...

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem

Men om man verkligen verkligen vill ha AMD + Nvidia SLI. Vilket tar man då?

Vad är det man förlorar med gamla chipsets?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Skrivet av alindvall:

Men om man verkligen verkligen vill ha AMD + Nvidia SLI. Vilket tar man då?

Vad är det man förlorar med gamla chipsets?

Man förlorar i alla fall USB 3 / Sata 3

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludwigstrand:

Man förlorar i alla fall USB 3 / Sata 3

när och till vad kommer dessa vara bra att använda?

Behöver man nya sata enheter för att använda sig av Sata 3?

USB3, det är väl skitsam

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Skrivet av alindvall:

när och till vad kommer dessa vara bra att använda?

Behöver man nya sata enheter för att använda sig av Sata 3?

USB3, det är väl skitsam

Du får ju högre överförningshastigheter med USB 3 men jag själv tycker det var skit samma med det.

Du har användning för USB 3 om du har en extern hårddisk med stora filer.

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem

980a. Detär ett 780a skilljer inget förutom namnet som nvidia ändrade för att betona att det stödjer DDR3 men som reeies säger så sitter mineskontrollern i processorn igen annan stans så det har 0 betydelse så bara namnbyte.
35st PCI-E lains osv på det. Som sagt bris på moderkort med det och dom som funnits tidigare har en del varit missnöjda med. Hade det funnits bra utbud att välja mellan så hade det ju vart bra. Men som sagt det chipet som gäller om man vill ha SLI.

Igen koll på hur det klockar eller nåt men som sagt det är ju rätt gammalt så.

Permalänk
Medlem

Men är det EVO SLI kortet helt värdelöst? eller är det avsevärt sämre än de som Intel har tillgång till.

Bortsett från SATA 3 och USB 3 nu.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Sitter själv och kollar detta nu. Det är skandalöst att det inte finns nåt vettigt kort med SLI + DDR3 + AM3. Nu får man ju välja om man ska köpa ett GTX 480 eller slösa mer pengar på Intel istället

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Sitter själv och kollar detta nu. Det är skandalöst att det inte finns nåt vettigt kort med SLI + DDR3 + AM3. Nu får man ju välja om man ska köpa ett GTX 480 eller slösa mer pengar på Intel istället

Å andra sidan blir du inte missnöjd med intel i5 eller i7 heller.
Men AMD har nog skjutit sig litei foten genom att AMD och Nvidia bråkar så mö.

Själv körde jag primärt amd sedan K6-2 framt till opteron. När mitt AMD mobo med opteron och nforce cipet rasade så letade jag också efter bra AMD SLI mobo men då fans inga ens med DDR3. Satt redan på 2st nya Nvidia kort så var inget snack om att sälja dom eller bara låta ett ligga. Så fick bli en i7 rigg och ångrar inte det. Men hade definitivt blivet en X4 965 annars och en X6 i dag senare men så blev det inte och ångrar inte det heller nu.

Tror inte AMD har nåt att vinna på brist av SLI mobos men jag tror inte dom ser det så tyvär.

Permalänk
Medlem

Har inte MSI moderkort med Fuzion technologi som tillåter dig att blanda VGAs?
Borde ju vara svar på vad du söker...

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sc0pe:

Har inte MSI moderkort med Fuzion technologi som tillåter dig att blanda VGAs?
Borde ju vara svar på vad du söker...

Det suger stenhårt tyvärr både prestanda och kompatibilitet. Vart bra tyst nu ett tag säger väl en del om den saken. Listan på begränsningar är 10 gånger lägre än fördelarna. Sist jag kollade var det ett halvt A4 med problem.

hade det vart bra mycket bättre att köra CF med 2 ATI kort.

Permalänk
Medlem

Fasen vad jag velar nu.

Har varit inställd på att skaffa en x6 1055T hela tiden, sen dyker det här problemet upp. Har chassi, nätagg, SSD+lagringsdisk och DVD hemma, bara det roliga kvar att beställa...

Lutar faktiskt åt en i5 760 nu med ett P55-kort. Sen GTX 460 i SLI på det. Blir dyrare men som jag brukar säga: buy quality, cry once.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Skrivet av Julkatten:

Fasen vad jag velar nu.

Har varit inställd på att skaffa en x6 1055T hela tiden, sen dyker det här problemet upp. Har chassi, nätagg, SSD+lagringsdisk och DVD hemma, bara det roliga kvar att beställa...

Lutar faktiskt åt en i5 760 nu med ett P55-kort. Sen GTX 460 i SLI på det. Blir dyrare men som jag brukar säga: buy quality, cry once.

i5 är ingen dålig processor. GTX460 i sli ska prestera riktigt bra också. Du blir nog nöjd
Men se till att du har bra med plats mellan de båda grafikkorten, om du inte tänker köra med referenskylare ofc.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

har du kollat på komplett?, där har det msi 890fxa-gd70, som jag köpte det stödjer både sli och crossfire i 16x16x och om det skulle inte räcka så kan man kopla in 4 kort som körs i 8x8x8x8x

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR ONE:

har du kollat på komplett?, där har det msi 890fxa-gd70, som jag köpte det stödjer både sli och crossfire i 16x16x och om det skulle inte räcka så kan man kopla in 4 kort som körs i 8x8x8x8x

Är inte det kortet som sc0pe / pa1983 snackade om längre upp i tråden? Nån Fuzion-historia.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR ONE:

har du kollat på komplett?, där har det msi 890fxa-gd70, som jag köpte det stödjer både sli och crossfire i 16x16x och om det skulle inte räcka så kan man kopla in 4 kort som körs i 8x8x8x8x

jag kan ha fel men enligt MSI europe så har inte det moderkortet SLI

MSI Europe ? Computer, Laptop, Notebook, Desktop, Mainboard, Graphics and more