Värdering av bärbar med skadad display

Permalänk
Medlem

Värdering av bärbar med skadad display

Innan någon paragrafryttare får för sig något tänker jag börja med att påpeka att
Denna dator är INTE till salu här på Swec, varken via PM, Marknad, inlägg här, röksignaler, telepati, telefoni, eller på något annat tänkbart eller otänkbart sätt.

Eftersom jag har både en EEE 901 och en vanlig bärbar har den senare blivit stående en hel del hemma, och en vän (ej ytlig bekant men ej heller bros4life) undrade om han kunde få köpa den större av maskinerna.
Problemet är att jag inte vet vad man rimligen tar betalt för en dator som den här. Killen är för övrigt 19, utan jobb och jag har känt honom i sådär ett år.
Datorn har följande relevanta specifikationer;

Acer TravelMate 4150

  • 512 MB DDR2 (2*256MB Nanya PC4300 CL4)

  • 1.5 GHz Pentium M 533 MHz FSB (går att byta ut, dock tror jag inte att det är aktuellt för denna person)

  • Intel GMA900

  • Intel WLAN 2200B/G på mini-PCI

  • Seagate Momentus 4200 RPM 60 GB ATA-100 HDD, alla S.M.A.R.T.-värden bra/OK (Power-On Time Count ligger på 4666 t.ex.)

  • Pioneer-brännare för DVD+-DL, regionsfri

  • 15" matt 4:3-skärm med härligt nostalgiska 1024*768 i upplösning

  • Kortläsare för MS, SD/SDHC, MMC, XD & SmartMedia

  • 100 mbit LAN, 4 USB2-portar, SVHS & VGA ut, IR, 1 slot PCMCIA, 56K modem, FireWire samt touchpad med 4-riknings scrollknapp i mitten

  • Batteritiden är ca. 1½-2½ timmar film på medelljusstyrka (DVD, HDD eller USB) eller 2-3 timmar med musik, surf med WLAN och högsta ljusstyrka.

Ingen garanti finns kvar och har inte funnits på ett tag, har själv fått datorn för ca. 1½ år sedan och reparerat den samt rengjort den invändigt och den fungerar mycket bra med XP även om lite mer RAM skulle piggat upp. I övrigt fungerar den hur bra som helst och det märks absolut inte av att den använts nästan dagligen i minst 3 år. Både GMABooster och RMClock fungerar på maskinen, så det går att både klocka och volta upp och ner nästan som man vill.

So far so good, right? Problemet kommer här;

Skärmen är alltså sprucken i övre vänstra hörnet och dessutom är det glapp i hörlursuttaget (man måste antingen tejpa fast kontakten hårt eller lägga något under den för att det ska bli ljud i båda kanaler eftersom den inte håller sig i rätt position i uttaget. Han vet om dessa problem men någon prisdiskussion har inte kommit upp än så länge. Dessa två defekter gör att jag får mycket svårt att värdera maskinen, så vad hade ni själva tagit i runda slängar? 1000 spänn?

TPF

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

jag köpte en acer aspire one 110A för 1,5 år sedam, den kostade 2000kr och har en atom på 1,6ghz samt 1,5 gig ram (uppgraderade med 500 för 100kr) förutom min kassa ssd disk på 8 gig tycker jag att den verkar ha liknande (aningen bättre?) prestanda och kanske kan vara nått att gå efter?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

jag köpte en acer aspire one 110A för 1,5 år sedam, den kostade 2000kr och har en atom på 1,6ghz samt 1,5 gig ram (uppgraderade med 500 för 100kr) förutom min kassa ssd disk på 8 gig tycker jag att den verkar ha liknande (aningen bättre?) prestanda och kanske kan vara nått att gå efter?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk

Jag Skulle gett bort en sån maskin till honom, han e 19 bast, inga pengar osv, samt du har ju massa skrot ändå. varför 1000pix för en hög m skrot.

Jag skulle skänkt bort den till han, samt alla defekter på maskinen som han är medveten om ;).

Den är inte värd en spänn i mina ögon iaf (min åsikt)

Den ligger ändå o skräpar, han kanske kan använda den ett litet tag iaf & glädja honom , men men det är jag med mitt tänk, gör någon glad

Permalänk
Medlem

3-400:- skulle jag sålt den till honom.
det fungerar nätt och jämt till att surfa på ju

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre aldrig ta betalt för den trasiga skiten rent ut sagt. Skänk den mot en pizzapeng möjligtvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BoogieMan:

Jag Skulle gett bort en sån maskin till honom, han e 19 bast, inga pengar osv, samt du har ju massa skrot ändå. varför 1000pix för en hög m skrot.

Jag skulle skänkt bort den till han, samt alla defekter på maskinen som han är medveten om ;).

Den är inte värd en spänn i mina ögon iaf (min åsikt)

Den ligger ändå o skräpar, han kanske kan använda den ett litet tag iaf & glädja honom , men men det är jag med mitt tänk, gör någon glad

Nej jag håller med, den är inte värd något...jag tänker mig följande parallell: en snubbe på lyxfällan hade lagt ut 70 000 kr på en bil (har för mig det var nämnda belopp) och när ekonomerna skulle sälja bilen för och få in pengar var den knappt värd 10 000:-

Killen som ägde bilen försökte då mena att: "Jag har lagt ner "det och det arbeten på högtalarsystemet. Kan det vara värt något?" Bilförsäljaren sa snabbare än snabbast: "Du får behålla högtalarsystemet det är inte något jag vill/är beredd att lägga ut pengar på". Bilförsäljarens svar kom så snabbt innan han som ägde bilen hann avsluta meningen så det nästan blev komiskt pinsamt för bilkillen.:P

Nu menar jag inte att TS har något med LF och göra, men om någon hade velat ta betalt för den skärmen hade jag varit lika snabb som bilförsäljaren och sagt: ":D:P;)BEHÅLL DEN!:D:P;)" för det är inget man vill ha om man så skulle få bära hem den gratis.:P Bara en extra tung pryl att bära på som kommer damma i ett hörn.:):P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Fyrahunda spänn och så hjälper jag honom att sätta i mer RAM när han har råd med det.
Tack för diverse åsikter

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730