AMD Fusion ger prestanda som diskreta grafikkort

Permalänk
Melding Plague

AMD Fusion ger prestanda som diskreta grafikkort

Någon gång i det första halvåret 2011 släpper AMD processorer med integrerad grafik – med prestanda som riktiga grafikkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gillade svaret på frågan om grafikkort för gamers

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Skit vad spännande! Hoppas detta blir en hit. Vore ju grymt om det blev så bra som det låter

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Hoppas på detta. En Ontario baserad laptop kan bli hur bra som helst. Blir sen GPGPU applikationer mer vanligt kommer dessa APU:er att öka prestandan ytterligare. Ska bli spännande att följa detta!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Gillar Godfrey Chengs ärliga svar. Mycket intressant, detta öppnar stora möjligheter för avkodning av tung HD-material, coola effekter på hemsidor, samt att man kan nog spela enklare spel som CS t.ex. HTPC ska vi inte ens snacka om

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Gillar Godfrey Chengs ärliga svar. Mycket intressant, detta öppnar stora möjligheter för avkodning av tung HD-material, coola effekter på hemsidor, samt att man kan nog spela enklare spel som CS t.ex. HTPC ska vi inte ens snacka om

Med tanke på att den bästa "APU:n" rycktas ha en grafikdel med 480 streamprocessorer så kan du nog blicka mot mer avancerade spel än så

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Roligt svar på frågan om grafikkorten för gamers!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Med tanke på att den bästa "APU:n" rycktas ha en grafikdel med 480 streamprocessorer så kan du nog blicka mot mer avancerade spel än så

Med tanke på att Radeon 5650 har 400 steamprocessorer så lär man inte kunna spela så avancerade spel med APU, men helt klart värre än CS Men det är ju helt klart väldigt intressant för laptops, HTPC och surfdatorer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Llano apun kommer ha 4 ph2 kärnor samt 480 sp (och stöd för dx11) men det är ju dock troligt att det görs billigare strömsnålare modeller av Llano med kärnor och sps avstängda.

det går att jämföra med 5670 som har 400 streamprocessorer, så med andra ord har vi en integrerad grafikkrets som man faktiskt kan spela crysis på (dock med hyfsat låga inställningar). 5670 får tex 11k+ poäng i 3dmark 06

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer bli jäkligt roligt att se hur Fusion kommer prestera i jämförelse mot hur mkt den drar.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med tanke på att Radeon 5650 har 400 steamprocessorer så lär man inte kunna spela så avancerade spel med APU, men helt klart värre än CS Men det är ju helt klart väldigt intressant för laptops, HTPC och surfdatorer.

Men det kanske går att crossfirea två stycken processorer med;) Men att säga att "det kommer ha lika bra prestanda som ett diskret grafikkort" kan ju betyda vad som helst. Ett sunket geforce mx 440 räknas t.ex. som ett diskret grafikkort=P

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med tanke på att Radeon 5650 har 400 steamprocessorer så lär man inte kunna spela så avancerade spel med APU, men helt klart värre än CS Men det är ju helt klart väldigt intressant för laptops, HTPC och surfdatorer.

Men det går ju utmärkt att spela alla spel med ett 5650, inte med högsta grafikinställningar såklart, men definitivt så det ser ok ut, så jag förstår inte riktigt din poäng?

Permalänk
Medlem

Och Ontario väntas ha 80 sp. Alltså som ett 5450.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

om laptops är en målgrupp så är ju inte upplösningarna allt för höga heller så spel lär flyta rätt okej =D

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Jag tror att folk som nöjer sig med integrerad grafik kommer också att nöja sig med Intel's versioner av CPU+GPU om inte denna ifrån AMD är i klass med HD5770.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag tror att folk som nöjer sig med integrerad grafik kommer också att nöja sig med Intel's versioner av CPU+GPU om inte denna ifrån AMD är i klass med HD5770.

Det är inte kunderna AMD måste locka, det är OEM. Folk köper det som HP, Dell och Acer säljer - oavsett om det sitter en processor från Intel eller AMD i.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag tror att folk som nöjer sig med integrerad grafik kommer också att nöja sig med Intel's versioner av CPU+GPU om inte denna ifrån AMD är i klass med HD5770.

Förr har man inte kunna spela spel på en liten laptop och samtidigt ha bra batteritid. Med Ontario kommer man att kunna det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Kommer bli riktigt kul att se tester. Det jag är lite nyfiken på är värmeutvecklingen och hur de har löst den

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Men det går ju utmärkt att spela alla spel med ett 5650, inte med högsta grafikinställningar såklart, men definitivt så det ser ok ut, så jag förstår inte riktigt din poäng?

Min poäng är att man kan glömma tungdrivna spel som Crysis och Metro på max. Håller man sig däremot till medium i dom flesta nya spelen så lär man klara sig utan större problem, en del lär även gå att köra i max.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ja de hade ju en demo på AVP med DX11, visst de bara sprang runt och så men det är fortfarande interresant.
Tror APUn kommer klara de flesta spelen självklart inte på max med all eyecandy men eftersom att man inte kör på 1900x1080 ändå så är det nog lugnt

Permalänk

nje det tror jag på när jag ser det..
men den kommer ju springa varv runt intels inboxade grafik del vågar jag garantera

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Skrivet av Orici:

Jag tror att folk som nöjer sig med integrerad grafik kommer också att nöja sig med Intel's versioner av CPU+GPU om inte denna ifrån AMD är i klass med HD5770.

Orici= avstängd?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Darkst@r:

Orici= avstängd?

Konstigt. Jag kollade hans senare inlägg och kan inte se nåt konstigt med dem. han måste ha bråkat med nån moderator

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av Hunter(Swe):

Konstigt. Jag kollade hans senare inlägg och kan inte se nåt konstigt med dem. han måste ha bråkat med nån moderator

Senast akitv: Idag 19:37.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Jag trot när jag sert. Det har snackats om fördelen med inbyggd grafik i åratal men dedikerad grafik har visat sig bättre ändå.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag trot när jag sert. Det har snackats om fördelen med inbyggd grafik i åratal men dedikerad grafik har visat sig bättre ändå.

+1

Jag hoppas jag har fel, men det här snacket har man hört otaliga gånger förr. När dessa väl släpps så har de separata grafikkorten sprungit iväg i prestanda.

Permalänk
Medlem

Det kanske slutar med att vi får separata grafikkort som kompletterar med de nya funktionerna som inte CPU:n kan tillhandahålla. Vi går ett par steg tillbaka i utvecklingen som 3dfx hade.
Man kan samtidigt hoppas på en motsvarande glide-funktion som räddade många spel förr när ens trötta pc inte orkade med spelen i dirctx.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Det kanske slutar med att vi får separata grafikkort som kompletterar med de nya funktionerna som inte CPU:n kan tillhandahålla. Vi går ett par steg tillbaka i utvecklingen som 3dfx hade.
Man kan samtidigt hoppas på en motsvarande glide-funktion som räddade många spel förr när ens trötta pc inte orkade med spelen i dirctx.

Glide ja, fan så mycket bättre än DirectX. Tänk om dom hade vidareutvecklat Glide

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om en del missförstått en del, men det handlar inte om att ersätta diskreta kort. Vill man ha mycket hög GPU-prestanda är man fortfarande hänvisad till diskreta kort.

Dock är Llano, första Fusion-kretsen, ett mycket stort steg från tidigare integrerad grafik. Det ryktas om ~400 shaders alltså (vet inte vad antalet ROP och TMU är). Hälften av vad HD5770 har. Samma arkitektur som Evergreen-serien. Ontario, nästa Fusion-krets, är ännu mer intressant eftersom processorkärnorna i den är baserade på den mer energieffektiva Bobcat-arkitekturen. Fusion minskar också fördröjningen mellan GPU:n och CPU:n, vilket kan vara väldigt viktigt i vissa fall.

YouTube - ‪AMD demo Fusion APU "Llano" in Computex‬‎

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Det är Ontario de visade på Computex.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000