Thermalright släpper metallpolish

Permalänk
Melding Plague

Thermalright släpper metallpolish

Kylartillverkaren Thermalright kompletterar utbudet med en flaska metallputs för den som vill hålla utrustningen skinande blank.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ju faktiskt rätt intressant, och dyrt var det inte.
Kanske något man ska testa, bara för att. Om något så kan man ju dryga ut kundvagnen med den!

Permalänk
Medlem

Ersättare till Autosol kanske? I och med att det inte går att få tag i längre

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

perfekt så kan jag polera upp min pot och lite vattenblock

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Ersättare till Autosol kanske? I och med att det inte går att få tag i längre

Tror knappast den kan ersätta Autosol, och vad menar du med att Autosol inte går att få tag i längre? Har jag missat något?

Clas Ohlson - Autosol bilvård

Permalänk

Oj blir nog ett köp av en sådan flaska eller två. ursäkta noob frågan men förutom att detta tar bort fula fettfläckar på metall vilket jag har gott om i mitt chassi, kan detta även användas för att ta bort kylpasta från kylare istället för att använda Aceton?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk

Hoppas inte ni menar att ni ska polera ytan mot cpu eller kylare med autosol, bildas en beläggning, alltså det som gör att det blänker som hindrar värme från att transporteras. Men polera andra metalldetaljer fungerar det ju till.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bad Habit:

Hoppas inte ni menar att ni ska polera ytan mot cpu eller kylare med autosol, bildas en beläggning, alltså det som gör att det blänker som hindrar värme från att transporteras. Men polera andra metalldetaljer fungerar det ju till.

hahaha man tar ju bort "beläggningen" med aceton.....

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Vad är det för fel på Autosol ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LightBlizz:

Vad är det för fel på Autosol ?

inget alls om man rengör med aceton efteråt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Hoppas inte ni menar att ni ska polera ytan mot cpu eller kylare med autosol, bildas en beläggning, alltså det som gör att det blänker som hindrar värme från att transporteras. Men polera andra metalldetaljer fungerar det ju till.

Autosol går att använda utan problem, så länge man rengör efteråt med något som löser upp fett, t.ex. Aceton.

Personligen så föredrar jag lappning. Du får en spegelblank yta och kan sänka tempen med upp till ca: 10 grader beroende på hur bra yta du fått till.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av skocke:

Tror knappast den kan ersätta Autosol, och vad menar du med att Autosol inte går att få tag i längre? Har jag missat något?

Clas Ohlson - Autosol bilvård

Det var som 17. Det var jag som hade missat något ^^;
Inte sett det i affärer på hur länge som helst och någon i en butik sa till mig att Autosol hade förbjudits av miljöskäl.

Måste beställa en tub på en gång XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Spegelblank yta är sämre än en yta med repor på att leda bort värme. (förutsatt att båda ytorna är helt plana.)
Det beror helt enkelt på att en repig yta har större area.

Som praktiskt exempel på vad jag menar så föreslår jag att ni tar en titt under era aluminiumkastruller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det var som 17. Det var jag som hade missat något ^^;
Inte sett det i affärer på hur länge som helst och någon i en butik sa till mig att Autosol hade förbjudits av miljöskäl.

Måste beställa en tub på en gång XD

ahaha vem säger att autosol inte finns längre :O, jag använder det hur mycket som helst! bästa medlet man kan högglanspollera med !

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

ahaha vem säger att autosol inte finns längre :O, jag använder det hur mycket som helst! bästa medlet man kan högglanspollera med !

Det var någon i en järnhandel. Tror det var hjälmbergs (i Karlshamn).
Tur jag hade en tub som varade ganska länge, måste dock bytas ut sedan något år nu XD.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Kan nog säljas ett par st, någon som redan har kundvagnen full slänger på det här bara för att.

Permalänk
Medlem

Metallpolish - Biltema

Was there first!!!

Nu vet jag inte hur mycket Thermal's väger, men det känns som att kanske, kanske får man mer i Biltemas tub till ett bättre pris

BTW så är Autosol ett slipmedel och kanske inte helt önskvärt i alla lägen, polish är mer rengörande och skyddande istället för slipande. Disktrasa med diskmedel vs. svinto typ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Spegelblank yta är sämre än en yta med repor på att leda bort värme. (förutsatt att båda ytorna är helt plana.)
Det beror helt enkelt på att en repig yta har större area.

Som praktiskt exempel på vad jag menar så föreslår jag att ni tar en titt under era aluminiumkastruller.

+1Väl sagt, men som så många andra myter verkar den här inte vilja dö. Folk helt enkelt kan för lite om termodynamik vilket är konstigt då dom flesta vill ha lägre temps i sina burkar men få vet hur man går till väga.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redzo:

+1Väl sagt, men som så många andra myter verkar den här inte vilja dö. Folk helt enkelt kan för lite om termodynamik vilket är konstigt då dom flesta vill ha lägre temps i sina burkar men få vet hur man går till väga.

Korrekt ja.

Att folk får lägre temp när dom lappar cpu och kylarn beror på att det blir planare, men att ha en spegel blank yta är sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Spegelblank yta är sämre än en yta med repor på att leda bort värme. (förutsatt att båda ytorna är helt plana.)
Det beror helt enkelt på att en repig yta har större area.

Som praktiskt exempel på vad jag menar så föreslår jag att ni tar en titt under era aluminiumkastruller.

Förstår din tankegång, men nu är det ju anläggningsarean som är viktig, dvs den arean där de 2 ytorna har kontakt med varandra, inte den totala area av en yta.

För att överföra maximalt med värmeenergi från CPU till HS så krävs att anläggningsytorna är 100% plan med så fin(blank) yta som möjligt. I andra änden på kylaren, dvs där kylflänsar sitter, är däremot den totala arean viktigast, då det gäller att fördela värmen på så stor area som möjligt.

Hoppas detta klargör lite mer.

Visa signatur

SÅLDE GAMINGRIGGEN - SITTER PÅ EN J*VLA DELL DIMENSION 3100 x)