Hjälp mig nörda med en t2000. (routerbygge)

Permalänk
Medlem

Hjälp mig nörda med en t2000. (routerbygge)

Halloe
Det är så att jag har kommit över en Sun t2000-server o jag har tänkt att ha den först och främst som "router" i mitt hus.

Specs:
Sun Fire T2000 Server - Technical Specifications - No Longer Orderable
Exakt cpu vet jag inte, men det kan man ta reda på sedan när os är installerat.
Det är iaf TYP 4-8 kärnor med 1-1.2ghz UltraSPARC T1.
Ram: 24GB
4 inbyggda Gbit-uttag + 2st kontrollerkort med 2 uttag var = totalt 8st Gbit-portar.

Detta blir bra då det är 5 rum och totalt 6 uttag som ska sammankopplas i denna mojäng + internet som idag är ADSL men i framtiden troligtvis 100/100. Sista porten kanske får gå till en backupserver för bilder och dokument lr ngt liknande.

Den har tyvärr SAS-intärfejs och det medföljde inga diskar så eftersom jag är en snål pirat så har jag moddat lite och skruvat o dragit om kablar så själva inkopplingskortet numera är på utsidan och jag kan då koppla in 2 helt vanliga SATA-diskar.
File:SAS-drive-connector.jpg - Wikipedia, the free encyclopedia
Vad jag har läst så är SAS kompatibelt med SATA så det borde fungera antar jag. Om inte, berätta gärna varför. (Dom passar som handen i handsken iaf.)
Dom 2 diskar jag tänkt koppla in är 2 gamla 32gb raptorer på 10000rpm.

Jag undrar vilket operativsystem jag börde köra eller kanske vilket som fungerar bäst för det jag tänkt använda det till.
Tänkte mig kanske OpenSolaris 2009.6, Ubuntu 10.10 sparc eller openbsd. Fungerar dessa?
Hur installerar man egentligen?

Well well, det var lite bakgrund, nu till den egentliga frågan för att jag ska kunna komma igång med det här överhuvudtaget.
På vanliga datorer har man tangentbord och skärm. Det är har man ju inte till dessa.
Så jag antar att det är typ consolkabel + putty för att connecta.
Men hur faen ser en sån där consolkabel ut? Var får jag tag på en? Kan man modda en nätverkskabel? Hur gör jag det isf?
http://dlc.sun.com/pdf/820-1293-10/820-1293-10.pdf - kolla vid "Identifiera detaljer på fram- och baksidan" så ser ni vilka portar som finns.

Hur gör man? HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Det är en vanlig nullmodem-kabel du ska ha, finns rätt mycke info på hur du bygger en sådan på internet. Db9-anslutning på båda sidorna bör vara lämpligast.

Maskinen är rätt mycket mer kapabel än en router, men det är bra att börja någonstanns. Riktigt fin maskin det där. Varje kärna kan köra rätt många trådar samtidigt, vilket får Intels Hyperthreading att se löjligt dåligt ut.

Jag rekommenderar att köra Solaris 10 på den, även fast det bara är ett "demo" man kan få tag på, så är det fortfarande helt normalt. Då får du också bekanta dig med dess miljö.

Du kan använda putty utan problem, och en nullmodem-kabel då.

Permalänk
Avstängd

Jisses. Det där är tunga grejor. Tänk dock på att den suger på singel trådade saker. Det är först när du lastar på den grymt mycket jobb som dess kapacitet märks. Vid låga laster så krossar x86 den maskinen. Men när man börjar lasta på mer och mer och ännu mycket mera, så storknar x86 men T2000 kör på utan att bry sig. T2000 storknar i princip aldrig, det är bara att lasta på mer och mer och ännu mera. Så att köra den som router är lite ovanligt. Kanske kan man köra den som webserver, då har den grym kapacitet. Kan serva hysteriskt många klienter utan att hicka. Är du intresserad av att sälja den? Isåfall, PM mig.

Jag tycker du ska köra Solaris 10, den har optimerat kärnan för T2000. Solaris 10 finns att ladda ned från Oracles hemsida. Det står att du får prova Solaris 10 i 90 dagar innan du måste köpa licens, men det står även att om du kör det privat så behöver du inte köpa licens.

Permalänk
Medlem

Jag har en till t2000 den har dock "bara" 8gb ram(fylld med 512or) och saknar kontrollerkort, så det var lite svårt att koppla in hårddiskar i den...

Har även 3st v245(lr var det 240?) dvs sparcIIIi i 1.2, 1.28 och 1.5mghz. Dubbla cpu i varje. Varierat antal ramminne i varje.

Samt v440 med 2x1.5ghz och _antagligen_ 8gb, men inte säkert.

Sist och minst v215 med en cpu och 2gb ram.

Samtliga utan HD...
Vad kan det vara värt?
(oavsett så kommer jag nog att skänka dom flesta till kompisar: "sharing is caring")

Faen också, jag hade ju en sån där seriell "comports"-kabel när jag var yngra å spelade diablo i "nätverk". Kastade den säkert för att jag trodde att jag inte skulle behöva använda den någonsin mer. =( (antar att det är en sådan man ska ha?) Fan va trött jag blir. =(
Tror inte ens jag har comport på min dator när jag tänker efter. Blir väl att handla lite saker endå då. =/

Just det, anledningen till att jag vill ha den som "router" är att alla vanliga jävla routers är så in i hevete kassa, har nog haft 12st och ingen klarar av ett nätverk med 6-7 datorer. Det borde ju vara tillräckligt med kräm i denna för att klara av den uppgiften iaf. Men ja, det kommer möjligtvis hosta en liten wordpressblogg eller 2 också. Overkill måhända, men det skiter jag i bara det fungerar.

*Tar å laddar ner Solaris 10 och letar kablar.*

Permalänk
Medlem

Vad har du haft för billigt skräp egentligen? Tro inte att du kan köpa en för 500 och hoppas på att den klarar 100/100.

Finns nog bättre och strömsnålare alternativ som gör jobbet bättre eller i alla fall mycket smidigare. Mikrotik routerboard med routeros med rätt modell som klarar av linan i fråga borde fungera utmärkt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Var har jag skrivit att dom skulle klara 100/100?
Vanlig jävla adsl/kabel på 8/1Mbit är vad jag haft tidigare, inte fungerade dom för det.

Som sagt hoppas jag att denna klarar biffen... om jag får ordning på den någongång.
Den låter så härligt när man startar den också.

Permalänk
Avstängd

Jag tror nästan en annan SPARC maskin, dvs inte T2000, uppfyller dina krav bättre för dina syften. En SPARC är ju faktiskt ganska kraftfull. En 1.5GHz SPARC kanske motsvarar en 3GHz x86 eller nåt sånt. T2000 är bra om du har många många lätta trådar som ska köras parallellt, serva väldigt många klienter. Men eftersom du bara har något tiotal klienter så är det kanske bättre att köra en CPU som är stark på få trådar, dvs SPARC. Niagara (som finns i T2000) är ju klen på varje tråd, men kan bolla med hysteriskt många trådar. Eftersom du inte har så himla många trådar, så tror jag en SPARC är bättre. En SPARC liknar mer en x86 som är stark på singletrådade saker, men storknar om du lastar på hysteriskt många trådar. Så om du ska serva hela ditt grannskap typ, så är nog T2000 bättre än SPARC. Men för få klienter så är SPARC bättre.

T.ex. är T2000 kass på att kompilera, tar lång tid. SPARC är mycket snabbare. Men om du startar väldigt många kompileringar samtidigt så blir T2000 klar långt före en SPARC.

Permalänk
Medlem

Fast nu ska den ju endast skyffla vidare en hel jävla massa torrent connections och inte kompilera ngt så då antar jag att den är det bättre valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubahup:

Fast nu ska den ju endast skyffla vidare en hel jävla massa torrent connections och inte kompilera ngt så då antar jag att den är det bättre valet.

Nej absolut inte, att bara köra NAT är inte massa trådar, det kräver dock inte mycket alls.
Skulle du ha 10 gigabit internetanslutning och köra typ 200 datorer så vore den ett bra val.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Du lär inte ha så många operativsystem att välja på då stödet för UltraSPARC är något begränsat. Jag ogillar Solaris men för Sun-burkar är det nog bästa alternativet.

Vet inte hur det är med din maskin, men min v240 saknar både grafikkort och cd/dvd och den vägrar ta annat än hårdvara från Sun så jag fick göra följande:

Koppla en TP->Serial-kabel (http://www.cpexonline.com/images/cp_cna003.jpg) från Serial MGT-porten på min v240 till serieporten på en laptop och köra Putty mot "Serial".
Sedan satte jag upp en annan dator med Solaris Jumpstart (Solaris Jumpstart – Howto guide) och bootade Sun-maskinen mot den.

Sun använder Open Boot istället för BIOS, här kan du se hur man bootar på olika enheter mm:
Sun OpenBoot Parameters and commands

Du har mycket meck framför dig, enjoy

Edit: kabeln kan du köpa lite här och var, ebay garanterat. Sök på Cisco console cable.

Permalänk
Skrivet av paddaw:

Du lär inte ha så många operativsystem att välja på då stödet för UltraSPARC är något begränsat. Jag ogillar Solaris men för Sun-burkar är det nog bästa alternativet.

Vet inte hur det är med din maskin, men min v240 saknar både grafikkort och cd/dvd och den vägrar ta annat än hårdvara från Sun så jag fick göra följande:

Koppla en TP->Serie-kabel (http://www.cpexonline.com/images/cp_cna003.jpg) från Management-porten på min v240 till com1 på en laptop och köra Putty mot "Serial".
Sedan satte jag upp en annan dator med Solaris Jumpstart (Solaris Jumpstart – Howto guide) och boota Sun-maskinen mot den.

Sun använder Open Boot istället för BIOS, här kan du se hur man bootar på olika enheter mm:
Sun OpenBoot Parameters and commands

Du har mycket meck framför dig, enjoy

Varför skulle det finnas få operativsystem till Sparc?
Det finns tex Linux eller *BSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

Varför skulle det finnas få operativsystem till Sparc?
Det finns tex Linux eller *BSD

Man har inte samma utbud som med x86. SPARC-portarna för Linux är inte alltid så bra underhållna och stödjer inte alla SPARC-modeller men visst går det, jag körde Debian på min gamla Sun Blade 150. Enligt min erfarenhet är det betydligt trixigare att få igång på en server som kräver fjärrinstallation (saknar grafikkort/optisk enhet). Och man har bättre verktyg och stöd för hårdvaran i Solaris.

Permalänk

För den som är tveksam så kan iallafall jag rekommendera FreeBSD och OpenBSD för Sparc. Där läggs det fortfarande rikligt med energi för att hålla liv i arkitekturen.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

CD/dvd har alla maskinerna, dock inga grafikkort.
Ahh.. det är en vanlig cisco-konsolkabel, dåså då ska det väl inte vara helt omöjligt att få tag på.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubahup:

CD/dvd har alla maskinerna, dock inga grafikkort.
Ahh.. det är en vanlig cisco-konsolkabel, dåså då ska det väl inte vara helt omöjligt att få tag på.

Tack för hjälpen!

Jo, det är en sådan kabel jag använder iaf, men nullmodem (seriell-seriell) skall väl också fungera.

Det är Sun's Advanced Lights Out Management (ALOM) du kommer åt via SERIAL MGT eller NET MGT-porten. ALOM har många användningsområden, läs mer här om du är intresserad:
Sun Advanced Lights Out Manager (ALOM) 1.6 Administration Guide

Denna guide kanske kan vara något också:
Getting Started with a SunT2000 - Blog - Notes from a Messy Desk