Hynix tillverkar flashminne i 20 nm

Permalänk
Melding Plague

Hynix tillverkar flashminne i 20 nm

Minnestillverkaren Hynix tar fram nya minneskretsar i 20 nanometersklassen som bjuder på fördubblad kapacitet och högre prestanda än tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

"60 procent, vilket i förlängningen innebär billigare lagring till bland annat mobiltelefoner, tabletdatorer och SSD-enheter."
Gillas stort

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

Får hoppas på lägre ssd priser inom en snar framtid

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Låter för bra för att vara sant, jag menar 60% billigare tillverkningskostnad. Det kommer att finnas ett MEN någonstans...

Permalänk
Medlem

26nm för att vara exakt?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Tycker nästan att det låter för bra för att vara sant men får hoppas att SweC vet vad det skriver.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Samarbete med israeler? Jag har väll inte direkt bra koll på var alla teknikprylar tillverkas men finns det något som israel har att erbjuda här?

Hur som helst, trevligt med framsteg, hoppas vi får se denna framgång på marknaden snart!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxalasse:

Låter för bra för att vara sant, jag menar 60% billigare tillverkningskostnad. Det kommer att finnas ett MEN någonstans...

Vad menar du?
Vad gäller all datorutveckling så är det ju precis så här det ser ut och har sett ut dom senaste 50 åren eller så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxalasse:

Låter för bra för att vara sant, jag menar 60% billigare tillverkningskostnad. Det kommer att finnas ett MEN någonstans...

Givetvis, det är inte gratis att forska fram den nya utvecklingstekniken och så länge inte konkurrensen på området är stor så kommer det inte märkas på priset fören efter ett tag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Alltså storleken på dessa kretsar börjar bli ofattbart liten. Tänker på gamla 486or som i dagens kretsstorlek är som en stad i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miggish:

"60 procent, vilket i förlängningen innebär billigare lagring till bland annat mobiltelefoner, tabletdatorer och SSD-enheter."
Gillas stort

Bara för att tekniken finns betyder inte det att de kommer göra allt för att konsumenten ska komma så billigt undan som möjligt = fakta.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

26nm för att vara exakt?

Vadå för att vara exakt?

20nm betyder nog 20nm...

Eller de kanske inte gick från 30nm heller? De kanske menade 40/32nm för att vara "exakt"?
Detta är minneskretsar, inte GPU/CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Samarbete med israeler? Jag har väll inte direkt bra koll på var alla teknikprylar tillverkas men finns det något som israel har att erbjuda här?

Hur som helst, trevligt med framsteg, hoppas vi får se denna framgång på marknaden snart!

Check Point är väl israeliskt om inte annat? (VPN), finns säkerligen en del annat som är israeliskt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Samarbete med israeler? Jag har väll inte direkt bra koll på var alla teknikprylar tillverkas men finns det något som israel har att erbjuda här?

Hur som helst, trevligt med framsteg, hoppas vi får se denna framgång på marknaden snart!

Enorm kunskap i jämförelse med de flesta länder.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Baxalasse:

Låter för bra för att vara sant, jag menar 60% billigare tillverkningskostnad. Det kommer att finnas ett MEN någonstans...

Vadå? Dubbel lagringstäthet ger ju halva materielkostnaden. Av prissättningen på alla kiselbaserade kretsar så verkar det ju vara just kislet som står för den stora kostnaden så det är väl inte så magiskt att de då kan halvera priset. Sen kommer vi inte få se halverat pris än. Först ska de betala av utvecklingskostnaden och de behöver bara lägga sig en bit billigare än konkurrensen för att de ska sälja mycket. Det ger goda vinstmarginaler och därmed mycket pengar tills någon annan också börjar tillverka kretsar i 20 nm för då kommer den stenhårda konkurrensen pressa ner priserna direkt. Det lär inte dröja alltför länga innan SSD och sånt halveras i pris vilket jag har väntat ett tag på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Vadå för att vara exakt?

20nm betyder nog 20nm...

Eller de kanske inte gick från 30nm heller? De kanske menade 40/32nm för att vara "exakt"?
Detta är minneskretsar, inte GPU/CPU.

20nm klassen står det, dem skriver inte exakta storleken så "20nm klass" kan betyda 29nm

SemiAccurate :: Hynix begins mass production of "20nm class" NAND Flash
Trodde själv det va 20nm först.. men det vare ju inte så man blev lit bitter o va tvungen o fråga.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Jag är bara så glad att jag ännu inte har köpt en SSD. Men jag kommer nog göra det ganska snart, för jag vill så gärna ha en trots att de ännu inte är nere i vettiga priser!

Permalänk

Lägre SSD-priser låter ju lovande.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

64 gigabit, 8 gigabyte alltså, i en kapsel? Hoppas det blir så billigt att man kan använda dem till datadistribuering, istället för dagens skivor.

Allt tillverkningskostnaderna minskar mycket är väll inte konstigt. Bara en sådan sak som att man nu behöver tillverka halverat, eller ännu färre, antal wafers för samma mängd... hmm, ja kapslar.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxalasse:

Låter för bra för att vara sant, jag menar 60% billigare tillverkningskostnad. Det kommer att finnas ett MEN någonstans...

Ja, det är nytt...och dom tar 150% mer betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Samarbete med israeler? Jag har väll inte direkt bra koll på var alla teknikprylar tillverkas men finns det något som israel har att erbjuda här?

Hur som helst, trevligt med framsteg, hoppas vi får se denna framgång på marknaden snart!

Jag tror att Israel har ganska bra med sådant. Förutom det någon sa här uppe så kommer ju Lucid hydra därifrån och Intel har någon fabrik där också.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Trevligt att se... och en möjlig större prissänkning ute i konsumentleden låter bra på t.ex. nya SSD-diskar med ett visst förbehåll på slutgiltiga prisnivån. Sedan borde 20 nm tekniken även betyda lägre energiförbrukning och lägre spillvärme från framtida produkter inom elektronikområdet.

/Saint25

Permalänk

Kul att storleken kryper nedåt.
Men om man ska va realistisk så kommer det dröja tills minst 2 tillverkare kommit ned i samma storlek för att priserna ska kunna sjunka för oss konsumenter.
Men bara för att priserna sjunker innebär inte det att ni kommer kunna lägga halva priset för en ssd, dom kommer istället ändra storleken på disken. Bara i ett senare skede som lågprismodeller kommer ut. runda slängar 1 år innan det händer skulle jag tippa.

Permalänk
Medlem

Som sagt rubriken är fel.
De tillverkar inte i 20nm utan 20nm-klassen, stor skillnad.
Goda nyheter i vilket fall, om ändå grafikkortstillverkningen hos ett icke namngivet företag gick lika lätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av avicenna:

Goda nyheter i vilket fall, om ändå grafikkortstillverkningen hos ett icke namngivet företag gick lika lätt.

Förlåt men vad har det med denna nyheten att göra? Förövrigt hoppas jag att vi ser större ssd's inom en snar framtid till ett lite humanare pris/gb.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är roligt hur kvinnorna/männen står och håller sina skapelser på bilden?

Nämen on topic igen då, gillar att utvecklingen går framåt och att någon sätter lite mer press på Intel, dock så som någon sa kommer det antagligen dröja innan slutkonsumenterna ser hela skillnaden då de ska försöka dra in pengar för att täcka utvecklingen innan någon annan hinner ikapp. Men snart så kanske SSD-diskar blir överkomliga i pris, för mig så kommer det ske när en bättre presterande disk kostar cirka 10 kr/GB.

Permalänk
Medlem

När jag lärde mig kretsdesign fick vi höra att man inte kunde krympa kretsarna till minder än 16nm för man skulle få problem med orenheter i kislet som skulle förstöra kretsarna. Men detta var på 80 talet när 386 var det coolast man kunde ha.. (De var tillverkade med 1500nm teknik )

Ska bli spännande att se hur de löser de problemen..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Lägre SSD priser !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Skrivet av Baxalasse:

Låter för bra för att vara sant, jag menar 60% billigare tillverkningskostnad. Det kommer att finnas ett MEN någonstans...

Tänkte jag med... så kul kan det ju inte vara. Så enkelt är inte företagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Jag är bara så glad att jag ännu inte har köpt en SSD. Men jag kommer nog göra det ganska snart, för jag vill så gärna ha en trots att de ännu inte är nere i vettiga priser!

Jag är bara så glad att jag har köpt en SSD. Visst, 2 Lax för 80 Gig men värd vart enda krona.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.