Permalänk
Medlem

EVGA Garantiskillnader

Hej,

Jag tittade lite på EVGAs garantier på grafikkorten.

Är det någon som har koll på varför vi i Europa (serienummer slutar på -ER)
bara har 10 års garanti på exempelvis grafikkorten medans USA (Slutar på -AR) har livstids garanti?

Nu räcker antagligen 10 år ganska bra men det ska väl ändå inte behöva vara någon skillnad?
Någon som har någon aning om varför dessa skillnader finns?
//Micke

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte riktigt varför men jag har mycket bra erfarenhet av EVGA och deras garanti. Var inga problem alls att få ett nytt grafikkort trots att det inte var registrerat på hemsidan inom de där 30 dagarna. Alltså hade garantin egentligen gått ut men jag fick ett nytt kort som har 10 års garanti

Du kommer få bra support hos EVGA och det där med livstid finns nog bara i USA för att företaget är amerikanskt, för oss européer hamnar RMA ärenden osv i Tyskland antar att det har med något sånt att göra. Men 10 år, det är inte illa det.

Permalänk
Medlem

Jo 10 år lär räcka mer än väl för kortet men skillnaden är ändå intressant.

Permalänk
Medlem

Det är så bara. Amerikanarna har ett löjligt mycket bättre konsumentskydd än vi i Europa har.

Ett exempel(som dock inte är datorrelaterat) är min pappas bil. Det visade sig att tillverkaren har gjort ett konstruktionsfel på samtliga bilar som såldes. Bilen är en -04, så ingen garanti finns kvar och konstruktionsfelet började inte märkas förrän långt efter garantitiden gått ut. Samtliga bilägare som lagt märke till detta problem(Problemet var ett ganska diskret fel och svårt att upptäcka och ledde tillslut till att hela bakaxeln sprack) måste betala för att få bilen reparerad. Amerikanarna fick denne reparation gratis.

Likadant när jag skulle handla instrumentkablar för ett par år tillbaka. På kablarna stod det stort "Life Time Warranty", men säljaren sa klart och tydligen att det endast gäller i USA. I Sverige skulle jag få 1 års garanti. Woho!

Hoppas jag tillförde någonting till tråden iaf

Mvh Daniel

Permalänk
Antielefant
Skrivet av n0m0ney:

Det är så bara. Amerikanarna har ett löjligt mycket bättre konsumentskydd än vi i Europa har.

Läs på innan du säger något så här dumt, amerikanskt konsumentskydd är en självmotsägelse.
Lifetime Warranty betyder dessutom inte att du har garanti på produkten tills du dör, utan att du har det under produktens livstid på marknaden, vilket är ett skämt vad gäller elektronik.

Här i Europa får man inte använda såna vaga termer i ett garantiåtagande utan *måste* skriva ut exakt längd.

Skrivet av Lifetime Warranty:

Lifetime typically does not mean the person’s lifetime or the length of the time they own a product. Instead it usually means expected life of a product. In testing, manufacturers may determine how long something will last and then give it a true lifetime age. That would mean people getting a lifetime warranty should ask what the life of the product is, as defined by the manufacturer or business offering the warranty. The exact meaning must be defined in the actual warranty documentation but is common to be extraordinarily vague.

If the manufacturer expects the product to last 5 years and it lasts 5 years, then it has made it the duration of its lifetime. If the product were to fail after 6 years, the manufacturer is not to blame and no claim can be made. The same thing goes if the product was expected to last 5 minutes off the shelf. While this may not necessarily be fair from a consumer standpoint, it is strategic marketing trick and, unfortunately, the most common type of warranty that is out there.

If a product has been discontinued and is no longer available, the warranty typically lasts a limited period longer.

You should never assume that a warranty means your lifetime, because it never does. The term, which once stood for something, has become nothing more than a casual marketing tool. And, while the Federal Trade Commission does offer suggestions as to how the guarantee of a lifetime warranty should be used, there are no laws or penalties for misuse of the term. Therefore, if you misunderstand the implications of a warranty, you may have no recourse that will allow you to recoup any losses you may have suffered.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Läs på innan du säger något så här dumt, amerikanskt konsumentskydd är en självmotsägelse.
Lifetime Warranty betyder dessutom inte att du har garanti på produkten tills du dör, utan att du har det under produktens livstid på marknaden, vilket är ett skämt vad gäller elektronik.

Här i Europa får man inte använda såna vaga termer i ett garantiåtagande utan *måste* skriva ut exakt längd.

Jag tycker fortfarande Amerikanarna blir bättre behandlade på många fronter. Jag förstår inte varför de måste dela in det...

Okej, tack för svaret, då vet jag.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Som jag skrev innan så låter 10 år tillräckligt men är ändå intresserad av att det är en skillnad.
Jag tror det är en blandning av hårdare regler inom EU som Zcenicx är inne på men också för att undvika problem i USA.
Men jag bara gissar. Oavsett vilket så är ett EVGA kort beställt

Permalänk
Medlem

Hur är de då med exempelvis corsair dominator minnen som de "skall" vara life time warrenty på ?

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Antielefant
Skrivet av n0m0ney:

Jag tycker fortfarande Amerikanarna blir bättre behandlade på många fronter. Jag förstår inte varför de måste dela in det...

Okej, tack för svaret, då vet jag.

Mvh Daniel

Åk dit nån gång och kolla hur det verkligen ligger till. Jag har gjort det, jag vet hur skrämmande det är.

- Ingen lagstadgad reklamationsrätt (vi har 3 år)
- Ingen lagstadgad garantirätt (vi har egentligen 6 månader), och extremt vaga garantiåtaganden typ just "Limited Lifetime" (vi har exakta årskrav)
- Ingen lagstadgad ångerrätt, ens vid telemarketing eller webbeställningar (vi har 14 dagar)
- Ingen respekterad konsumentombudsman, tvist löses i handelsdomstol (vi har både Konsumentverket och ARN)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shadowfang:

Hej,

Jag tittade lite på EVGAs garantier på grafikkorten.

Är det någon som har koll på varför vi i Europa (serienummer slutar på -ER)
bara har 10 års garanti på exempelvis grafikkorten medans USA (Slutar på -AR) har livstids garanti?

Nu räcker antagligen 10 år ganska bra men det ska väl ändå inte behöva vara någon skillnad?
Någon som har någon aning om varför dessa skillnader finns?
//Micke

Väldigt gammal tråd, men ska ändå ge dig ett svar.

Det är egentligen ingen skillnad på dessa 2 garantier, det är bara omformulerat i Europa, livstids garanti = produktens livstid som är beräknad att vara 10-12 år på ALL hårdvara, så det är samma garanti här i Europa som i USA, det är bara att de har formulerat det annorlunda där än här

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!