Processorer med integrerad grafik tar över i bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Processorer med integrerad grafik tar över i bärbara datorer

Analysfirman Isuppli förutspår att processorer med integrerad grafik kommer att dominera marknaden för bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen trodde väl något annat? Speciellt om AMD får liknande prestanda som vissa monsterkort som har otroliga 1GB grafikminne(sånt som brukar finnas i laptops, 5450 o dylikt).

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå i princip ingen som spelar seriöst på en laptop så det är helt förståeligt. Den marknaden är ganska liten i allla fall. Sen bir ju den inbyggda grafikprocessorerna bättre också.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Shit vilken skarp analysfirma! Dom kommer nog ta över världen. Se upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tguk:

Shit vilken skarp analysfirma! Dom kommer nog ta över världen. Se upp.

Haha, var precis vad jag tänkte.

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Medlem

Kul diagram!
Tidsaxel: 2010, 2011, 2011, 2013, 2014..
Verkar Ok ?

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det ens några direkta nackdelar med integrerad GPU? Helt otrolig analys, jag är imponerad!

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt inget kan ersätta den stationära datorn till spel, man använder bara den bärbara till att surfa på och glo film. Och det behövs det inget mega grafikkort till. Har redan en sån 4000kr bärbar med integrerat grafikkort.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Var väl väntat?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Genialisk analysfirma. Vem hade kunnat säga det?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det måste väl vara enklare att kyla en krets i en bärbar för det brukar ju vara problemet.
Föresten kan man få en bärbar lika bra som en stationär så underlättar det kanske lite vid lan mm.
Och kanske det blir flera som tar hem datorn till polarna för att spela så dom åtminstonne ser varandra Live :).
Om AMD skulla lägga in typ 5850 i en sådan som jag har läst någonstans så är det ju en stor förbättring mot 4290 som idag finns i 890G

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Dagens skratt, vad är det för en klåpare som har gjort detta diagrammet? xD

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Tguk:

Shit vilken skarp analysfirma! Dom kommer nog ta över världen. Se upp.

Hahah, skönt att de flesta på forumet tänkte exakt samma sak. Vi skulle nog kunna starta en framgångsrik Sweclockers-analysfirma...

Permalänk
Medlem

Det var nog deras kollegor som förespådde att försäljningen av smartphones kommer öka i framtiden.

Permalänk
Medlem

Inom 10 år kommer försäljningen av core i7 930 att minska med någonstans mellan 70 och 100%...!

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det måste väl vara enklare att kyla en krets i en bärbar för det brukar ju vara problemet.
Föresten kan man få en bärbar lika bra som en stationär så underlättar det kanske lite vid lan mm.
Och kanske det blir flera som tar hem datorn till polarna för att spela så dom åtminstonne ser varandra Live :).
Om AMD skulla lägga in typ 5850 i en sådan som jag har läst någonstans så är det ju en stor förbättring mot 4290 som idag finns i 890G

Nej du kan inte få en bärbar lika bra som en stationär pga värmeutvecklingen dock kan du få en helt "ok" dator att spela på.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Inom 10 år kommer försäljningen av core i7 930 att minska med någonstans mellan 70 och 100%...!

Ah för att den förmodligen inte kommer att finnas kvar då

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Ah för att den förmodligen inte kommer att finnas kvar då

cap'n obvious strikes again!

on topic: Det var ju...informativt

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Jag hoppades på bärbara datorer som är mer modulär uppbyggda. Där man verkligen kan byta grafikkort och processor samt moderkort och sånt.
Jag menar marknaden för bärbara blir allt större och jag tycker det borde finnas plats för en sådan kategori ochså.
Tänk er enhetliga standarder för moderkort, skärm och grafikkort i bärbara datorer. Vore ju en dröm. Då skulle helt nya marknader uppstår.
Chassi tillverkare tex.
Dock tror jag att CPU/GPU i ett tillhör framtiden inom små ultraportabla enheter anyway.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Så länge som cpu/gpu lösningen klarar vardagligt arbete och surfande så kommer denna lösning givetvis ta över den större delen av denna marknad och företag som nvidia kommer givetvis inte vara intressant för merparten konsumenter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Även med en x86-licens ser det rätt mörkt ut för Nvidia. AMD och Intel har väldigt många års erfarenhet och Nvidia skulle behöva börja om på 0. Tror man att Nvidia skulle räddas av x86 så underskattar man AMD och Intel å det grövsta.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Det jag undrar är att om själva "GPU:n" sitter i processorn, var sitter då alla andra saker som tillhör grafikkortet? VRAM bland annat... Eller använder datorn vanliga RAM:et för grafik?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Det jag undrar är att om själva "GPU:n" sitter i processorn, var sitter då alla andra saker som tillhör grafikkortet? VRAM bland annat... Eller använder datorn vanliga RAM:et för grafik?

Har för mig att jag läst att grafikkortet använder vanligt ram ja, precis som de flesta integrerade moderkorts-grafikkorten

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

cap'n obvious strikes again!

on topic: Det var ju...informativt

Var bara tvungen

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Som sagt inget kan ersätta den stationära datorn till spel, man använder bara den bärbara till att surfa på och glo film. Och det behövs det inget mega grafikkort till. Har redan en sån 4000kr bärbar med integrerat grafikkort.

Än. "Inget kan ersätta den stationära datorn till spel," än. Den som inbillar sig att datorer i framtiden kommer att vara stationära bör nog stanna upp och titta sig omkring. ALLT och jag menar verkligen allt, har minimerats och mobiliserats samtidigt som "prylarna" får mer och fler kommunikationsmöjligheter. Min personliga gissning är att stationära datorer är helt borta från marknaden inom i alla fall 20 år om utvecklingen går som det gjort hittills. Varför en stor stående låda när du kan bära med dig allt i en liten box med inbyggd skärm som går att koppla till allt och är lika kraftfull som den snabbaste stationära datorn på marknaden idag. Detta kommer givetvis att hända då nanoprocessorerna börjar introduceras samt de nyare kylsystemen till mobila enheter (som jag inte kommer på namnet på nu), utvecklats och marknadsförts.

Framtiden är mobil både när det gäller spel och arbete. Du kommer koppla framtidens dator till framtidens tv eller vad det nu kan bli. Glasögon kanske? Det går dock inte att frångå det faktum att 90% av forskningen sker till den mobila marknadens fördel. Titta runtomkring dig, känner du fler som har stationära eller fler som har bärbara? Idag är det såklart ingen bärbar som klår en stationär när det kommer till exempelvis spel. Men att tro att det kommer att förbli så är naivt. Det är en tidsfråga, inget annat.

Avslutningsvis vill jag säga att det finns bärbara som fungerar 100x bättre till spel än stationära.

Beroende på de båda datorernas specs.

Må bäst allihopa!

/ZelsiuZ

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Black Pearl Moderkort: ASUS P7P55D-E PRO Processor: Intel i5 760 @ 3,2Ghz Ram: 4x2 Kingston DDR3 1333Mhz Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 Super OC Ljud: ASUS integrerat 7.1 HD OS: Windows 7 Ultimate 64-bit