Funktion hos strömbrytaren? Från(till) eller Till(från)

Permalänk
Medlem

Funktion hos strömbrytaren? Från(till) eller Till(från)

Tjo!

Jag har ingen mätutrustning tillgänglig så jag undrar över funktionen hos strömbrytaren? Är det från(till) då knappen är i ursprungsläge(intryckt)?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Tjo!

Jag har ingen mätutrustning tillgänglig så jag undrar över funktionen hos strömbrytaren? Är det från(till) då knappen är i ursprungsläge(intryckt)?

Kunde inte lista ut exakt vad du menar men jag gör ett försök.

On/Off knappen på en dator är återfjädrande. Det betyder av den är från tills du trycker in den. Det går både att starta och stänga datorn med knappen (men man ska alltid avsluta windows på rätt sätt så en ful avstängning är inget att rekomendera).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Okej, Till(från) isf, Tackar!

Jag tänkte koppla in denna strömbrytare Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik och funderar på vilka poler jag ska koppla in den på. Det står NC och NO i specifikationerna för de olika polerna, vilken är vilken måntro?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

du får nog antingen med ett kopplings schema eller att det är uppmärkt på knappen vilka poler som är vilka.

NC = Normaly closed (normalt stängd tills du trycker på den)
NO = Normaly Open (normalt öppen tills du trycker på den) <- är denna du ska använda om du ska ha den som power knapp

och koppla inte in lampan på power led sladden direkt den levererar endast 3V. du måste ha ett relä isf som styrs på power led sladden och tar ström till lampan från 12V på nätagget'

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

...
och koppla inte in lampan på power led sladden direkt den levererar endast 3V. du måste ha ett relä isf som styrs på power led sladden och tar ström till lampan från 12V på nätagget'

Tackar, behövs ett relä? Jag tänkte koppla direkt till 12V och sen var det bra där... 12V är ju endast spänning i då datorn är på väl?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Ja fast du får då inte typ blinkande lampa vid väntläge t.ex

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gräs-Mannen:

Okej, Till(från) isf, Tackar!

Nej, en från(till)-brytare är det du ska ha om du ska ha den till powerknapp på en dator. Läget utan parentes syftar på läget knappen kan stanna i själv och det inom parentesen syftar på läget den återfjädrar från. Jämför med en till-från-brytare som kan stanna i båda lägena.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Hmm, jag vet som sagt inte hur datorn tar emot "på"-signalen, och nu har jag två olika svar... Väntar lite med lödandet tror jag

EDIT: Haha, nej jag är dum! Med öppen menas så klart att ingen ström flyter. Jag tänkte tvärtom!

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

dom två pinnarna på moderkortet får kontakt när du trycker in knappen, precis som att sätta en skruvmejsel mot dom eller valfritt annat föremål som är ledande. Så en återfjädrande från(till) ska du ha. hålls knappen inne så stängs ju datorn av efter typ 4 sekunder igen.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB