Permalänk
Proffsmoddare

Chassi - TUBE

Nu har man ju fastnat här och blivit sugen på att börja bygga något. Riktigt kliar i fingrarna.

Klurat mig fram till en grundidé som innebär att jag ska använda mina befintliga komponenter och bygga ett nytt chassi till dem. Mest som en skoj grej men blir jag nöjd så får det ersätta mitt befintliga chassi.

Okej såhär har jag tänkt mig:

Form: Rör, likt ett torn. Därav projektnamnet TUBE, no shit. Cirkus 5-800mm högt och en diameter på 370mm

Uppbyggnad: Skelett av metall helt byggt från grunden. Hårdvaran ska vara åtkomlig genom att lyfta av skalet som ska vara skilt från resterande del av chassit.

Tema: Cleant, tyst, unikt och kanske användbart Färgen blir blå pga. moderkortet och PSUn.

Material: Aluminium.

Kylning: CPU ZALMAN FAN CNPS9500 AT SKT-775 Chassit 2st COOLER MASTER 200mm fläktar.

Budget: CHEAP

Priser: Alu-rör 400kr, x2 Lock 100kr, x2 Fläktar 262kr, HDD upphängning 76kr, CPU-kylare 284kr, Svetsning 200kr.

Hårdvara: ASUS P5E64 WS Evolution
CORSAIR 2GB DDR3 XMS3 PC10600 1333MHZ CL9 (2X1GB)
INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 + ZALMAN FAN CNPS9500 AT SKT-775
Western Digital Raptor 74 GB
SEAGATE BARRACUDA 7200.12 500GB
ZALMAN 600W-HP SILENT
Sapphire Radeon HD 3870 512MB GDDR4 + ARCTIC COOLING ACCELERO S1 REV2 PASSIV VGA KYLNING
mm.

Over and out. Tim

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Ambitiöst! Blir mycket intressant att se lite resultat!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag väntar spänt

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Låter trevligt. (:

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

finns ju ett liknande galleri, en snubbe som byggde ett liknande cylinderformat chassi de borde du kika in kommer inte ihåg vad det heter nu men kanske någon annan gör,

Ska bli kul att se om det blir något av dethär egen konstruerade chassin är alltid lika kul!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Proffsmoddare

Kul att några är intresserade!

Skulle behöva tips på bra och tysta fläktar som är 200mm eller större.

Den här har jag kikat på och verkar vara helt okej. Men kanske vore det bättre/häftigare med ännu större.
Vad finns det för alternativ 220mm och 250mm?

COOLER MASTER CASE FAN SILENT FAN 200MM LED BLUE

Planen är som sagt att ha 2 eller 3 st som står för kylningen i hela chassit.

Skelettet är nu bestämt och det blir metallskenor från Elfa. Ska fixa lite bilder på det senare.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Hedersmedlem

Produkter | Indomo Online AB Typ såna där, fanns 250 tidigare men de var väl för impopulära så de slutade sälja.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MulleEng:

Produkter | Indomo Online AB Typ såna där, fanns 250 tidigare men de var väl för impopulära så de slutade sälja.

De verkar dock vara ganska högljudda enligt specifikationen. Men stora fläktar kanske låter mycket överlag?

Då verkar en 200mm Cooler Master tystare, och kanske även provad av någon?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Idag har jag lyckats få tag i lite överblivet material som ska utgöra stommen i chassit.

Det är metallskenor från Elfa som egentligen är till någon sorts hyllsystem. Skenorna är ihåliga och löstagbara fästen för ändarna följer med. Kan bli spännande att se hur jag ska knåpa ihop det här

Pris: Gratis då det bara låg och skräpade på jobbet.

Nu börjar jobbet på en ritning i 3d för att få till lite mått!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Fan, detta kommer nog bli intressant
Kan redan se en bild i skallen hur du tänkt dig, blir kul att se om de stämmer i slutet hehe
Fan swec svämmar över av byggen snart, sjukt kul

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Form: Rör, likt ett torn. Därav projektnamnet TUBE, no shit. Cirkus 5-800mm högt och en diameter på 310-400mm

Material: Ej bestämt ännu. Akryl, metall, plast?

Ett stående rör alltså?
Det hade nog blivit snyggt om man kan ta ett rör i rostfritt stål eller aluminium och lacka i någon schysst färg.
Det hade varit tufft om man hade kapat röret i längdriktning med 2-4 snitt och sätta någon form av gångjärn så röret blir öppningsbart. Eller kanske kapa ut någon lucka med gångjärn på.
Eventuellt kanske ett fönster, tror metallrör med fönster blir snyggare än att hela röret är genomskinligt. Då kan man ju välja lite vad som ska synas och vad som ska döljas. Men om man ändå har ett öppningsbart rör/öppningsbar lucka så kanske det inte behövs fönster också?
Om man har öppningsbart rör eller lucka så kanske man kan ha någon magnet som ser till att det håller sig stängt när man vill ha det stängt?

Kanske inte går att göra utan att spräcka budgeten?

Var lite galna idéer bara. Du gör som du vill. Lycka till !

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av GuessWho:

Ett stående rör alltså?
Det hade nog blivit snyggt om man kan ta ett rör i rostfritt stål eller aluminium och lacka i någon schysst färg.
Det hade varit tufft om man hade kapat röret i längdriktning med 2-4 snitt och sätta någon form av gångjärn så röret blir öppningsbart. Eller kanske kapa ut någon lucka med gångjärn på.
Eventuellt kanske ett fönster, tror metallrör med fönster blir snyggare än att hela röret är genomskinligt. Då kan man ju välja lite vad som ska synas och vad som ska döljas. Men om man ändå har ett öppningsbart rör/öppningsbar lucka så kanske det inte behövs fönster också?
Om man har öppningsbart rör eller lucka så kanske man kan ha någon magnet som ser till att det håller sig stängt när man vill ha det stängt?

Kanske inte går att göra utan att spräcka budgeten?

Var lite galna idéer bara. Du gör som du vill. Lycka till !

Yes ett stående rör.

Jag har också svårt att bestämma mig för material, men just nu lutar det åt metall. Vet inte hur jag ska få tag i ett bara?! Funderar på att åka till nån skrothandel och leta efter något överblivet. Var kan man få tag på ett?

En lucka vore definitivt smidigt om jag ska använda dvd och minneskortsläsare. Dock inte bestämt det än.
Nu har jag en fet ide brännare så det kanske vore dags att byta till en riktigt smidig och tyst brännare med sata. Tips på en sån vore kanon.

Frågan är hur mycket som ska synas och hur flashigt chassit ska bli. Inriktningen kommer främst vara på att det ska vara stilrent.

Tack för synpunkten om lucka, varit helt blind för det alternativet innan

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av xion_drifter:

Fan, detta kommer nog bli intressant
Kan redan se en bild i skallen hur du tänkt dig, blir kul att se om de stämmer i slutet hehe
Fan swec svämmar över av byggen snart, sjukt kul

Haha men oftast så har man helt olika idéer i huvudet.
Jag hoppas verkligen att jag kommer ro iland det här med klass ^^

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske den billigaste om du inte ska ha Blue-ray Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Hitta en stor fläkt som täcker hela röret upptill, som förslagsvis blåser ut luften. Luften kan komma in genom att du borrar hål i sidan så det drar in vid rätt komponenter. Du kan ju ha massa små hål, större, runt om längst ned, bara fantasin som sätter gränser.

Om du vill ha det mer cleant kanske du kan sätta skapelsen på fötter så suger den in med hela rörets andra ände, lär ju kyla rätt bra.
Biltema tror jag har en 400 mm fläkt.
Om det blir för stort så kan du väl ta 4 st av lämplig storlek och montera i änden, i ett lock.

Jag röstar absolut för genomskinligt rör, hör med glasmästaren om han vet något.

Lycka till!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MulleEng:

Kanske den billigaste om du inte ska ha Blue-ray Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se

Oj ja det var billigt. Men jag hade funderat på en sån där slim-variant men såg nu att de var ganska dyra..

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av EoZ:

Hitta en stor fläkt som täcker hela röret upptill, som förslagsvis blåser ut luften. Luften kan komma in genom att du borrar hål i sidan så det drar in vid rätt komponenter. Du kan ju ha massa små hål, större, runt om längst ned, bara fantasin som sätter gränser.

Om du vill ha det mer cleant kanske du kan sätta skapelsen på fötter så suger den in med hela rörets andra ände, lär ju kyla rätt bra.
Biltema tror jag har en 400 mm fläkt.
Om det blir för stort så kan du väl ta 4 st av lämplig storlek och montera i änden, i ett lock.

Jag röstar absolut för genomskinligt rör, hör med glasmästaren om han vet något.

Lycka till!

Jag har tänkt mig en fläkt uppe och en nere. Kanske även en i mitten för flödet. Så lite hål som möjligt i själva röret så självklart blir det någon form av fötter i nederkant.

Är helt inne på stora fläktar för intrycket. Dock vore det säkert bättre med tex 120mm fläktar, men det är inte aktuellt.

Ett helt genomskinligt rör vore häftigt men är svindyrt i den storleken och lite väl mycket nerd-style för mig.
(Har faktiskt byggt ett liknande chassi tidigare som jag kanske skulle visa upp ;D )

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

jag har en 250 fläkt liggandes o den e så när ljudlös man kan komma. pga sli med moddad kylning så får den ej plats i sidoplåten tyvärr. har ej bestämt om jag behöver den eller ej

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

En lucka vore definitivt smidigt om jag ska använda dvd och minneskortsläsare. Dock inte bestämt det än.
Nu har jag en fet ide brännare så det kanske vore dags att byta till en riktigt smidig och tyst brännare med sata. Tips på en sån vore kanon.

Frågan är hur mycket som ska synas och hur flashigt chassit ska bli. Inriktningen kommer främst vara på att det ska vara stilrent.

Tack för synpunkten om lucka, varit helt blind för det alternativet innan

Jag tänkte att om man har ett öppningsbart rör så, när det är stängt så skulle det kunna se ut som ett vanligt rör, förutom färgen om man lackar det i något snyggt och att det är diskreta snitt längs med röret. Men sen om man vill showa of litegrann så kan man bara öppna det och tadaa, där är hela härligheten.
Blir också lättare att komma åt hårdvaran om man behöver.
2 snitt så skulle röret öppnas på mitten, 3 snitt så kan kan ha fast baksida och öppna röret i mitten framtill, 4 snitt så kan man ha en 'sidodörr' på vardera sida.
Nackdelen med om hela röret är öppningsbart är att det blir beroende av ställningen inuti att hålla ihop allting och att underkanten av röret måste vara ovanför marken för att kunna öppna utan att skrapa i golvet.

En lucka är en annan approach men då kan man också ha det stängt och att det bara ser ut som ett rör (nästan) och sen öppna och visa vad man har i, utan att demontera halva bygget. Samt att kunna skruva i den vid behov, ex uppgradering. Tänkte alltså en större lucka då.

Men att komma åt DVD och kortläsare kan ju också vara smidigt...
En slot in DVD med en skåra i röret som man trycker skivorna igenom hade kanske varit tufft, men med en 5.25" DVD horisontalt monterat så kommer den antagligen för långt in för att fungera. En slimline slot in dvd monterad vertikalt hade nog fungerat. Men blir dyrare och kanske inte lika snyggt att ha den vertikalt ?

Skrivet av EoZ:

Om du vill ha det mer cleant kanske du kan sätta skapelsen på fötter så suger den in med hela rörets andra ände, lär ju kyla rätt bra.

Om man vill att röret ska stå direkt på marken skulle man kunna kapa ut ett mönster ungefär som en fyrkantsvåg i botten.

Nackdelen med att ha hela röret stående direkt på golvet är att man riskerar att förstöra golvet, speciellt när man ska flytta på det, om man inte har oömma golv.

Skrivet av timez:

Jag har också svårt att bestämma mig för material, men just nu lutar det åt metall. Vet inte hur jag ska få tag i ett bara?! Funderar på att åka till nån skrothandel och leta efter något överblivet. Var kan man få tag på ett?

VVS firmor brukar använda en del rör. Kanske inte något i rätt dimensioner och material för att passa dig, men de kanske vet hur man får tag på andra rör också.
Mekanisk verkstad brukar jobba mestadels i metall, så de kanske har lite koll också även om de inte nödvändigtvis använder massa rör.
Kanske Heléns Rör, står på hemsidan att de har försäljningskontor i Västerås: Heléns Rör - Hitta oss

Annars har jag ingen koll på vilka firmor som finns i Västerås.

Permalänk
Proffsmoddare

Provade att svetsa ihop två stag som ska utgöra botten av chassit.
Tydligen så fungerade det kanon att svetsa i. Inte heller något problem att jag förstör färgen för hela skelettet ska lackas när det är helt klart.

Litet smakprov på hur det kommer byggas ihop.

Ska sätta mig nån timme med ritningen nu och försöka få till den så det ser ut som något som kan lyckas.
Återkommer senare med bild!

Tim

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Vad är måtten på ramen?
Bygget kan bli väldigt intresant:)

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av mikatataku:

Vad är måtten på ramen?
Bygget kan bli väldigt intresant:)

Måtten är inte bestämda ännu, måste få tag i ett rör och sedan anpassa ramen efter det.
Ska ut och leta imorrn.

På bilden är skenorna 45cm långa. Så kan kapa ner de sen till rätt längd.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Nu börjar det likna något

Massor kvar att göra men vill ha måtten på röret så jag vet spelreglerna för ramen innan jag lägger ner för mycket tid på den.

Såhär har jag tänkt mig placeringen av hårdvaran.

Plattan fick symbolisera mitt grafikkort ^^

Får se om jag får tag på något rör imorrn. Annars är det bara att fortsätta med fästen till PSU, DVD, kortläsare, fläktkontroller och fläktarna.

Synd att DVDn kommer förstöra luftflödet så mycket i chassit men kanske inte så mycket att göra åt om jag ska ha den med inuti. Mest logiskt tycker jag det iaf är att ha hårddiskarna och moderkortet placerat så de får frisk luft nedifrån.

Nu måste jag sova för ska upp och jobba imorrn (S)

Tim

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Blir nog bra
Hur har du tänkt dig att kablarna ska dras?
Om man vill dra kablarna genom botten så kanske det blir lättare att montera moderkortet med portarna neråt?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av GuessWho:

Blir nog bra
Hur har du tänkt dig att kablarna ska dras?
Om man vill dra kablarna genom botten så kanske det blir lättare att montera moderkortet med portarna neråt?

Jag hade placerat moderkortet så på min första ritning för då får man även rätt vinkel med CPU-kylaren uppåt. Men det kommer då behövas en knäck på sladdarna innan fläkten för att inte ta i. Därför vände jag det till normalt.

Smidigt är det också att moderkortet är lite smalare än högt.

Kablarna smyger jag runt där det går

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Spännande bygge det här, men jag var lite nyfiken på hur du har tänkt ha öppning till DVD och alla dom grejerna, Ska du ha typ en platt yta där dessa sticker ut och en del av röret som ett lock som kan öppnas utåt?
Vore najs med en plan/bild på hur det är tänkt att det ska se ut i slutändan och hur vissa sånna detaljer ska fungera.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Avuriel:

Spännande bygge det här, men jag var lite nyfiken på hur du har tänkt ha öppning till DVD och alla dom grejerna, Ska du ha typ en platt yta där dessa sticker ut och en del av röret som ett lock som kan öppnas utåt?
Vore najs med en plan/bild på hur det är tänkt att det ska se ut i slutändan och hur vissa sånna detaljer ska fungera.

Tack!

Ja någon form av lucka kommer det bli. Klurar på det men inte bestämt än hur jag ska ha det.
Blir en senare fråga. Ska försöka göra en så komplett ritning som möjligt såfort jag löst det.

Har iaf vänt på moderkortet igen nu och monterar det med portarna nedåt. Blir lite trångt med kablarna vid fläkten men får utöka det området.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Nu har det hänt lite grejer!

Först och främst så har jag köpt lite grejer. Blev 2st 200mm Cooler Master fläktar.
De jag länkade i ett tidigare inlägg.

Sen passade jag även på att köpa lite ljuddämpande upphängning för mina två diskar.
Eftersom jag har en raptor så är det behövligt ;D

Härligt med studentrabatt och fri frakt på dustinhome!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Byggnation av HDD-Fäste

Använde mig av två 45cm skenor.

Lite slipande och den väldigt tjocka färgen var borta. Går betydligt bättre att svetsa då.

Ihopsatta och nerslipade. Skruvhål ska till senare.

Något sådär kommer det ju bli tillslut. Fan vad taggad jag blir nu när jag äntligen är igång!

Byggtid ca 1,5h.

Ett rör är på g nu. Eller blir en valsad 2mm aluminiumplåt. Diameter 370mm och 800mm högt!
Återkommer med bilder när det anländer

Tim

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Hittade galleriet med de andra tub chassit
lite sent nu men kanske finns nått intressant att se endå, länkar i vilket fall.

http://www.sweclockers.com/galleri/1308-airshaft

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya