FreeNAS och pfsense på samma burk?

Permalänk

FreeNAS och pfsense på samma burk?

Tjenare,
Sitter på en filserver som kör FreeNAS, behöver dock en bra router som klarar av 10mb/s konstant. Eftersom den D-link 655 jag använder nu dör då och då tänkte jag bygga en riktigt i stället. Det skulle ju vara perfekt om jag bara kan slänga in två nätverkskort i min nuvarande server och på något sett köra pfsense samtidigt som jag kör freenas. Är det möjligt att utan att installera om freenas även få in pfsense?

Mina kunskaper om linux (eller freebsd i detta fallet) är väldigt små så jag behöver konkreta råd.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte, pfsense har vad jag vet en egen speciell kernel (ingen koll på vad som skiljer exakt mot en stock-freebsdkernel dock, eller vad FreeNAS kör heller ) så tvivlar det skulle gå, bra tillfälle att lära sig FreeBSD

Permalänk
Medlem

Ja det är omöjligt. Med ominstallation är det möjligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Okey, tack då vet jag.

Plockar upp en soft server i morgon som jag kör pfsense på istället så allt löser sig antagligen bra.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Okey, tack då vet jag.

Plockar upp en soft server i morgon som jag kör pfsense på istället så allt löser sig antagligen bra.

Clearos klarar nog det mesta som pfsense klarar och vad freenas klarar.

Virtualisering är ett annat alternativ.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Är lite i samma sits själv och jag funderar på att köra Vmware ESXi med en virtuell pfsense och en virtuell FreeNAS.

Någon som har testat ?

EDIT: Dock så funkar inte detta alternativ utan att installera om servern, sålänge du inte har tillräckligt med plats för att köra en vCenter Converter vilket gör om den fysiska maskinen till en virtuell.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Jag kör ESXi 3.5 just nu nästa vecka uppgraderar jag till 4'an då den behöver andra nätverks kort än ja har nu, men på min kör jag OpenBSD+PF och Freenas + en 2008 server.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

känns lite onödigt att virtualisera, om du känner att du har tid över och villig att lära dig lite mer om hur freenas och pfsense funkar så kan du ju sätta upp en freebsd server med pf och samba samt ftp.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna