Seagate och Samsung utvecklar SSD-teknik

Permalänk
Melding Plague

Seagate och Samsung utvecklar SSD-teknik

Lagringsjättarna Seagate och Samsung sluter ett gemensamt utvecklings- och licensavtal med syftet att ta fram ny SSD-teknik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det börjar se bra ut nu på SSD marknaden.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Snart är Samsungs chip överallt, från Apples Ipad till Seagates SSD. Personligen föredrar jag Seagates hårddiskar framför Samsungs hårddiskar men när det gäller SSD verkar man inte ha något val om man väljer Seagate även här.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

Härligt..Snart dax för raid0 SSD

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför Samsung om dom nu är så starka på denna marknaden vill ha ett samarbete med Seagate?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Någon som vet varför Samsung om dom nu är så starka på denna marknaden vill ha ett samarbete med Seagate?

En gissning från min sida skulle vara försäljningskanaler. Samsung har visserligen redan kontakter på konsumentmarknaden och finns hos de flesta återförsäljare men vad jag vet är de inte särskillt starka på den viktiga företagsmarknaden (?) och även OEM(?) där seagate troligtvis har ett starkare fäste.

Seagate får teknik, samsung får nya försäljningvägar.

Men det är bara spekulationer från min sida...

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Någon som vet varför Samsung om dom nu är så starka på denna marknaden vill ha ett samarbete med Seagate?

Ren chansning skulle vara investeringar. Samsung behöver någon som investerar i deras projekt och där kommer
seagate med bra kontakter och pengar.

Permalänk

Det kostar ju mindre om två företag delar på kostnaden och bestämmer sig för en standard istället för att en grupp skapar sina egna standarder och sen så vill folk inte ha den ena standarden.. Dock så har ju Samsung kunskap och Seagate har kunder och fabriker

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte samsung. De fular sig på marknaden.
Läs exempelvis om deras scam med 226bw skärmen och att den säljs med olika paneler med helt olika kvaliteter utan att berätta något för konsumenterna.
Samsung shipping 'S' 226BW again - Monitors - Monitors/video - Whirlpool Forums

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på när nästa steg i tillverkning av SSD beräknas ske?
Vad jag tänker på är när tillverkarna kan få ner tillverkningskostnader och då förhoppningsvis börjar sälja de nya modellerna billigare till återförsäljare, som i sin tur kan sälja billigare till konsumenter.

Tycker SSD är intressant som koncept, men inte som produkt så länge priserna ligger över 15kr/GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag gillar inte samsung. De fular sig på marknaden.
Läs exempelvis om deras scam med 226bw skärmen och att den säljs med olika paneler med helt olika kvaliteter utan att berätta något för konsumenterna.
Samsung shipping 'S' 226BW again - Monitors - Monitors/video - Whirlpool Forums

hahaha, när jag läste på länken tänkte jag.. hmm, whirlpool.. vart har jag sett det förut?
*gick ned till tvättmaskinen och sa.. aahh Whirlpool! men tydligen så var det inte rätt iallafall

jo men det är ju inte samma "division" av samsung eller vad man ska kalla det, det är som att jag hatar Sony för att de gör världens fulaste mobiler mer exakt samma interface på varenda mobil..

menmen, tillbaka till topic

hoppas det tar ett jävla tag för jag vill att min nyinköpta Intel X25-M g2 ska fortfarande vara "bäst i test" på ssd här på sweclockers! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag gillar inte samsung. De fular sig på marknaden.
Läs exempelvis om deras scam med 226bw skärmen och att den säljs med olika paneler med helt olika kvaliteter utan att berätta något för konsumenterna.
Samsung shipping 'S' 226BW again - Monitors - Monitors/video - Whirlpool Forums

Har stort förtroende för Samsung när det gäller flashminnen, dvs ram, ssd osv. Många företag som säljer produkter som är baserade på Samsungs minnen. Däremot skulle jag aldrig köpa en skärm från Samsung, har hört mycket skumt om deras skärmar för att göra det.

Skrivet av Pewtah:

hoppas det tar ett jävla tag för jag vill att min nyinköpta Intel X25-M g2 ska fortfarande vara "bäst i test" på ssd här på sweclockers! xD

SandForce var väl ändå bäst i det senaste testet?

Permalänk
Skrivet av Chenz:

Har stort förtroende för Samsung när det gäller flashminnen, dvs ram, ssd osv. Många företag som säljer produkter som är baserade på Samsungs minnen. Däremot skulle jag aldrig köpa en skärm från Samsung, har hört mycket skumt om deras skärmar för att göra det.

SandForce var väl ändå bäst i det senaste testet?

SandForce's har passerat Intel X-25M G2, sen så har även SandForce diskarna mycket högre sekventiell skrivning så för en gångs skull finns det en SSD som har "alla fördelarna" som en SSD kan erbjuda.
Nu väntar jag med spänning på G3
Om Intel kunde släppa en SSD som behållt tronen i 2-3 år med samma specs så kan dem säkert vinna tronen igen ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av s4mur4j3n:

SandForce's har passerat Intel X-25M G2, sen så har även SandForce diskarna mycket högre sekventiell skrivning så för en gångs skull finns det en SSD som har "alla fördelarna" som en SSD kan erbjuda.
Nu väntar jag med spänning på G3
Om Intel kunde släppa en SSD som behållt tronen i 2-3 år med samma specs så kan dem säkert vinna tronen igen ^^

Nåt jag inte förstått faktist, alla säger hela tiden att det kommit massvis med diskar som klått intel, fast jag har på nåt sätt inte lyckats hitta test som visar det... dvs test som visar laddningstider för program, spel, windowsuppstart m.m. Kan ingen länka ett? Vill se hur mkt det skiljer i "verkligheten".

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Intressant. Man få se vad det här samarbetet mellan Seagate och Samsung kan leda till och vad för nya SSD-produkter det kan komma ut till konsumentleden framöver.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Nåt jag inte förstått faktist, alla säger hela tiden att det kommit massvis med diskar som klått intel, fast jag har på nåt sätt inte lyckats hitta test som visar det... dvs test som visar laddningstider för program, spel, windowsuppstart m.m. Kan ingen länka ett? Vill se hur mkt det skiljer i "verkligheten".

Håller med om att det saknas tester med uppstart av program, boot osv. Dock gjorde sweclockers en utmärkt demonstration som visade ssd:ns överlägsenhet mot vanliga mekaniska diskar boot osv. Detta kanske man kunde göra i framtida tester mellan dom olika diskarna med.
Dock kanske det är så små skilldnader i "verkliga" scenario att det knappt märks.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sipe46:

Håller med om att det saknas tester med uppstart av program, boot osv. Dock gjorde sweclockers en utmärkt demonstration som visade ssd:ns överlägsenhet mot vanliga mekaniska diskar boot osv. Detta kanske man kunde göra i framtida tester mellan dom olika diskarna med.
Dock kanske det är så små skilldnader i "verkliga" scenario att det knappt märks.

Varenda test jag sett på sistone med dom nya sandforce diskarna utelämnar intels ssd av nån anledning... måste finnas en bra anledning, må hända att jag har en intel ssd men jag är ingen fanboi, får känslan av att intel fortfarande leder med sin 1 år gamla disk när det gäller verklighetsprestanda, vilket i sig är mkt tråkigt.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

"Intel vs. Sandforce"

Citat:

Varenda test jag sett på sistone med dom nya sandforce diskarna utelämnar intels ssd av nån anledning... måste finnas en bra anledning, må hända att jag har en intel ssd men jag är ingen fanboi, får känslan av att intel fortfarande leder med sin 1 år gamla disk när det gäller verklighetsprestanda, vilket i sig är mkt tråkigt.

Sweclockers test "SSD sommaren 2010" innehåller både intels diskar och några sandforce-modeller: http://www.sweclockers.com/recension/12326-ssd-sommaren-2010