Toshiba ger känsla till pekskärmar

Permalänk
Melding Plague

Toshiba ger känsla till pekskärmar

Tryckkänsliga skärmar blir allt vanligare i mobiltelefoner, bärbara datorer och andra portabla enheter. En nackdel är att inmatningsmetoden inte kan ge samma omedelbara återkoppling som en knapptryckning. Detta kan ändras med elektrotaktila skärmpaneler.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Häftigt! Antar att det kommer ta rätt många år innan man får se något sånt i mobiltelefoner och liknande dock.

Permalänk
Medlem

Fan va fränt!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Nice! Skulle behövas, min nuvarande HTC Tattoo's touch är inget att hänga i granen.

Permalänk
Medlem

Coolt.. skulle faktiskt kännas ganska bara om man fick lite mer känsla av olika material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Häftigt! Antar att det kommer ta rätt många år innan man får se något sånt i mobiltelefoner och liknande dock.

Tänkte samma sak, man kommer ju ha hunnit glömma det innan det helt plötsligt presenteras i en riktig produkt.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Nice om de blir så man kan känna kanterna på knappar/tangenter som på en vanlig knappsats.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Nice teknik!!
Detta tror jag skulle gynna de handikappade i första hand. Tänk er e-bokläsare med blindskrift, eller kunna läsa en sådan enkel sak som en tidning varje dag på egen hand... . Det här öppnar upp nya möjligheter för de som inte kan använda vanliga tekniska produkter.

Permalänk
Medlem

riktigt nice om det "slår"!

någon mer än jag som tänker "hårdvaru-porr" när man ser filmen och läser om den?

slår tekniken igenom kommer porr-industrin att slå nya rekord, då du inte längre bara tittar på filmen utan kan även "känna" den på riktigt xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

riktigt nice om det "slår"!

någon mer än jag som tänker "hårdvaru-porr" när man ser filmen och läser om den?

slår tekniken igenom kommer porr-industrin att slå nya rekord, då du inte längre bara tittar på filmen utan kan även "känna" den på riktigt xD

+1 HAHA

Kanske inte de första jag kom att tänka på som användnings område men när du nämner de så tror jag att de faktiskt kommer slå stort inom de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Nice om de blir så man kan känna kanterna på knappar/tangenter som på en vanlig knappsats.

Ja, exakt. Vi går ifrån vanliga knappar till tuch och sen "tillbaka" till knappar som känns. Känns bra med teknik som tar oss framåt till gårdagens teknik :P. The future of yesterday!

Skrivet av Fesse:

Nice teknik!!
Detta tror jag skulle gynna de handikappade i första hand. Tänk er e-bokläsare med blindskrift, eller kunna läsa en sådan enkel sak som en tidning varje dag på egen hand... . Det här öppnar upp nya möjligheter för de som inte kan använda vanliga tekniska produkter.

På så vis är ju detta en trevlig uppfinning.

Skrivet av TofZ:

riktigt nice om det "slår"!

någon mer än jag som tänker "hårdvaru-porr" när man ser filmen och läser om den?

slår tekniken igenom kommer porr-industrin att slå nya rekord, då du inte längre bara tittar på filmen utan kan även "känna" den på riktigt xD

Hehe, inte första tanken. Men nu har jag däremot svårt att släppa tanken ^^

Permalänk
Medlem

jag som aldrig använt touch princip trode redan det var såhär ^^ sugit med delay när man köper en ny telefon som iphone 4

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara sjysst på konventionella kontrolldon också, typ tv-spels dosor och möss.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd

äh vi pratar om Braille för skärmar här inget revolutionerande direkt skämt åsido är det här fantastiskt för blinda och folk med nedsatt syn i första hand.
sen kommer ju UI förbättringar som det här kan föra med sig så det kan bli nåt av det här.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Inte direkt en originell idé då flera andra företag presenterat liknande prototyper (Nokia, bland andra), men helt klart intressant! Detta är något man fortfarande väntar på! Känns som att de borde varit här redan... =/

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

känner på mig att de inte kommer att vara så vattentåliga :S

Permalänk

hehe, knasigt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Kul grej men om den inte blir snabb tror jag inte den kommer slå.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Kul grej men om den inte blir snabb tror jag inte den kommer slå.

det handlar om att skicka elektroner genom en film, elektroner är "snabba" så det räcker. det här är ingen GPU och det handlar inte om hur många bilder per sekund den kan rita. säkert på att du kommenterade rätt artikel ?

Skrivet av Dalton Sleeper:

känner på mig att de inte kommer att vara så vattentåliga :S

ser inget stor sug efter vattentåliga tryckskärmar nånstans på planeten. dyker man använder man handskar och tryckskärmar vill man inte ha med sig på en dyk, där vill man ha rejäla knappar som lyser istället så vem skulle du sälja dessa till ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

jag som aldrig använt touch princip trode redan det var såhär ^^ sugit med delay när man köper en ny telefon som iphone 4

Delay? Läste du artikeln?

För övrigt är det ingen delay om du köper en modern touchscreen telefon, dvs Iphones, Galaxy S eller EVO 4G.

Permalänk
Skrivet av tifius:

Skulle ju vara sjysst på konventionella kontrolldon också, typ tv-spels dosor och möss.

Det var det första jag tänkte på när jag läste rubriken! Jag menar, "rumble" är ju urgammalt i tv-spel kontroller och finns fortfarande där. En kloss som snurrar inuti dosan, det tycker jag utvecklingen har kommmit förbi vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

riktigt nice om det "slår"!

någon mer än jag som tänker "hårdvaru-porr" när man ser filmen och läser om den?

slår tekniken igenom kommer porr-industrin att slå nya rekord, då du inte längre bara tittar på filmen utan kan även "känna" den på riktigt xD

You made my day!
Nu finns det ju äntligen en "vettig" anledning för alla utan synskador att skaffa en sådan skärm XD
Kombinera det med en 3D-skärm, och vi har nästa årtusendes storsäljare

Permalänk

Kanske blir det denna teknik, eller snarare en utveckling av den som kommer ersätta tangentbord och knappar en gång för alla.

Permalänk
Medlem

Coolaste appen till iphone11.. nagelfil..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

O M F G !
Man kommer bli sjukt försiktig när man byter tema på telefonen.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

det handlar om att skicka elektroner genom en film, elektroner är "snabba" så det räcker. det här är ingen GPU och det handlar inte om hur många bilder per sekund den kan rita. säkert på att du kommenterade rätt artikel ?

ja det är en film men själva filmen måste ju styras av något? handlar väll visst om hur många bilder i sekunden den kan rita. navigerar man sig mellan olika menyer med olika layout vill man att det ska gå fort och inte dra efter =S

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av TofZ:

riktigt nice om det "slår"!

någon mer än jag som tänker "hårdvaru-porr" när man ser filmen och läser om den?

slår tekniken igenom kommer porr-industrin att slå nya rekord, då du inte längre bara tittar på filmen utan kan även "känna" den på riktigt xD

det var precis det första jag oxå tänkte
ett hologram till detta oxå så blir det perfekt, drömmen om en digital tjej kommer strax att uppfyllas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naton:

ja det är en film men själva filmen måste ju styras av något? handlar väll visst om hur många bilder i sekunden den kan rita. navigerar man sig mellan olika menyer med olika layout vill man att det ska gå fort och inte dra efter =S

Rita?? det här handlar ju om Elektroder som ger fingrarna stimulerande mikro-stötar so gör att det känns som olika material Ingen GPU inblandad...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

O M F G !
Man kommer bli sjukt försiktig när man byter tema på telefonen.

Mmm, krossat-glas-tema på mobilen. Ahh, så skönt med blodiga fingrar

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag fick lite associationer till mitt examensarbete i våras: Plattan

Visa signatur