AMD Phenom II X4 970 kan bli upplåsningsbar

Permalänk
Medlem

Det var som fan, kanske man ska ta och spara till en sån hädanefter.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vad det bara jag som läste rubriken "uppblåsbar"?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebastian R:

Det var som fan, kanske man ska ta och spara till en sån hädanefter.

Varför? som en del säger, man kan köpa en 1055 för mindre pengar. 2000:- låter mycket

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hunter(Swe):

Varför? som en del säger, man kan köpa en 1055 för mindre pengar. 2000:- låter mycket

Har man tur och kan låsa upp den så har du ju 6kärnor i 3.5GHz utan clock

Permalänk
Avstängd

fan vad löjligt
det är väl bara att AMD låser upp dom från början haha
snacka om försäljnings knep

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

fan vad löjligt
det är väl bara att AMD låser upp dom från början haha
snacka om försäljnings knep

Läst tråden?
Finns skäl till att den inte är upplåst från början!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Men sen blir väl det här den ända 4-kärniga modellen med Turbo?

Det har du nog rätt i.

Permalänk

2k är snuskigt billigt..

Gav mer för min D805 när den ändå var rätt så budget och gammal. Frågan är bara om man ska köpa nytt moderkort och en Processor

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Har man tur och kan låsa upp den så har du ju 6kärnor i 3.5GHz utan clock

Jo, men å andra sidan var det väl endast OEM-versionerna som eventuellt skulle gå att låsa upp, vilket i alla fall jag inte uppfattar som jättebra odds på att man får en processor som faktiskt kan låsas upp.

Då är det ju ett säkrare kort att ta en 1055T och klocka upp den till 3,5GHz, vilket i stort sett alla 1055T klarar. Visserligen kräver det lite kunskap, men oddsen att lyckas är mycket bättre och det är dessutom billigare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

En annan fundering. Processorer består ju till mestadels av sand. Produktionskostnaden för en enskild processor är löjligt låg. De riktiga kostnaderna ligger i maskinerna och forskningen bakom.

Så om AMD då redan har massa maskiner som gör hexacore, men behöver mata en marknad för fyrakärniga, så bara man låser två kärnor och säljer den lite billigare.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av iNfragiq:

En annan fundering. Processorer består ju till mestadels av sand. Produktionskostnaden för en enskild processor är löjligt låg. De riktiga kostnaderna ligger i maskinerna och forskningen bakom.

Så om AMD då redan har massa maskiner som gör hexacore, men behöver mata en marknad för fyrakärniga, så bara man låser två kärnor och säljer den lite billigare.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Det är väl kisel och cachen som kostar Sen så är det produktionstimmar.

De kanske lägger ner X kronor på att forska (forskare och maskiner)
De lägger sen ner pengar i lokaler och dyra stora maskiner som är glada i att käka ström.
De behöver en del folk med huvudet på skaft.

Det blir snabbt väldigt stora pengar även om det är engångskostander så måste de i stora drag starta upp ett nytt företag varje gång de byter processor sockel och till effektivare och maskiner som kan kommer ner i mindre tillverkning.

Sen så låt oss säga att de kanske riktar in sig på att bara göra high-end processorer men så lyckas bara 1/4 av de vara hållbara resten säljs som 'sämre' versioner med inaktiverade kärknor eller cachen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av InluZion:

Har man tur och kan låsa upp den så har du ju 6kärnor i 3.5GHz utan clock

Om man inte tänker klocka så är det ju ok, men annars så får man ju upp en 1055T runt 4 GHz överklockad om man har tur

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

min PHII 965 är ändå snabbare om man höjer multiplen till 18.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25