Toshiba gör självförstörande hårddisk

Permalänk
Medlem

Schysst nyhetsbild (den med Herr Cruise, inte clipart bilden...)

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Avstängd

Frågan är ifall en sådan hårddisk är utbytbar UTAN att datan förstörs? Känner den av att strömmen bryts avsiktligt eller inte?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av Allexz:

"Worlds first" wtf?

Det gör mina ramminnen varje gång jag drar strömmen, lite billigare att ha såna också.

haha perfekt (Y)

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av arowe17:

perfekt om man sitter på kammaren o tankar "bensin" i datorn. när farbror-blå kommer o tar med sig datorn så finns inget kvar..

För det så behöver man bara köra kryptering.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Frågan är ifall en sådan hårddisk är utbytbar UTAN att datan förstörs? Känner den av att strömmen bryts avsiktligt eller inte?

Först: Hur är det tänkt den ska kunna känna av om strömmen går. Går strömmen finns det inga kretsar som kan känna av längre.
Andra: Hur är det tänkt kretsen ska kunna skilja på om stömmen i byggnaden går eller om det är avsiktligt? Krävs nog ganska intressant kod för att den ska kunna skilja på nåt sånt.

Jag tror att denna krypteringsnyckel finns fint lagrad i ett litet RAM/Cache minne på hårddisken som används när hårddisken är igång. När strömmen bryts töms RAM-minnet och nyckeln är borta för evigt. Utan nyckel; ingen data.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Först: Hur är det tänkt den ska kunna känna av om strömmen går. Går strömmen finns det inga kretsar som kan känna av längre.
Andra: Hur är det tänkt kretsen ska kunna skilja på om stömmen i byggnaden går eller om det är avsiktligt? Krävs nog ganska intressant kod för att den ska kunna skilja på nåt sånt.

Jag tror att denna krypteringsnyckel finns fint lagrad i ett litet RAM/Cache minne på hårddisken som används när hårddisken är igång. När strömmen bryts töms RAM-minnet och nyckeln är borta för evigt. Utan nyckel; ingen data.

Kondensator/batteri? Nyttan ser jag dock inte skall man inte få stänga av datorn?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Först: Hur är det tänkt den ska kunna känna av om strömmen går. Går strömmen finns det inga kretsar som kan känna av längre.
Andra: Hur är det tänkt kretsen ska kunna skilja på om stömmen i byggnaden går eller om det är avsiktligt? Krävs nog ganska intressant kod för att den ska kunna skilja på nåt sånt.

Jag tror att denna krypteringsnyckel finns fint lagrad i ett litet RAM/Cache minne på hårddisken som används när hårddisken är igång. När strömmen bryts töms RAM-minnet och nyckeln är borta för evigt. Utan nyckel; ingen data.

I och med att dessa ska sitta i skrivare och liknande så spelar det ingen roll om strömmen går oavsiktligt eller avsiktligt, det enda som spelar roll är att data inte längre går att komma åt. Det som ligger där är ju där som i en buffert, alltså om det försvinner så måste man bara trycka på "print" en gång till. Man vill bara veta att ingen kan komma åt det som ligger i "bufferten" och det gör detta system, tills någon kommer på ett bärbart batteri med molex/sata kontakt, finns redan liknande för polis när de ska transportera en dator.
Hittar dock inte videon på youtube...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Stackars killen som jobbar i en severhall som snubblar i strömkablar...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Skrivet av Leeloo:

Stackars killen som jobbar i en severhall som snubblar i strömkablar...

Det är därför man har UPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Det är därför man har UPS

Mm, men inte alla hallar har införskaffat det, tror jag.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leeloo:

Mm, men inte alla hallar har införskaffat det, tror jag.

Vilken seriös hall har inte UPS?..

Permalänk
Medlem

Vilken seriös hall har strömkablarna liggandes på golvet?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av bbx8:

Yes, nu får inte tjejen reda på att jag porrsurfar igen!

Är det itne bättre att ni porrsurfar ihop? Hur bra som helst. Threesome here I come!

Permalänk
Medlem

Jag tror krypteringsnykeln är lagrad i bios på kopiatorn och när man flyttar disken och pluggar in den i en annan maskin där nyckeln är felaktig så förstörs innehållet.

Men riktigt självförstörande diskar hade väl alla hackarna i filmen DieHard4.0..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Sån där disk hade vi på ett dataföretag jag jobbade åt 2001.

Det var fel på disken, den funkade normalt när man hade den i datorn, så fort man stängde av datorn var den nollställd och det man hade skrivit till den var borta. Dock fanns alltid grundinstallationen av XP kvar på disken, helskumt fel.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Sån där disk hade vi på ett dataföretag jag jobbade åt 2001.

Det var fel på disken, den funkade normalt när man hade den i datorn, så fort man stängde av datorn var den nollställd och det man hade skrivit till den var borta. Dock fanns alltid grundinstallationen av XP kvar på disken, helskumt fel.

Inget konstigt med det. Så har man haft det på nästan alla skolor och bibliotek. Det du kör är bara en virituell kopia som kastas när du avslutar. Nästa gång du startar har du en ny fräsh kopia.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Inget konstigt med det. Så har man haft det på nästan alla skolor och bibliotek. Det du kör är bara en virituell kopia som kastas när du avslutar. Nästa gång du startar har du en ny fräsh kopia.

Jo, men den här hade blivit så själv. Det var egentligen en helt vanlig Samsung disk, det var alltså ingen extra hårdvara kopplad till datorn för att den skulle kunna nollställa sig.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Disken kräver en 5.25" expansion istället för 3.5". Detta för att all C-4 till självförstörelsemekanismen ska få plats.

Permalänk

Härligt att bilden de använder med "World's First-bubblan" ser ut att vara gjord i Powerpoint!

Permalänk
Medlem

Jag trodde självförstörande diskar funnits sedan Deskstar serien.

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem
Skrivet av final stretch:

Coolt, har du också 1 TB i RAM? Jag också.

Vart köpte du den, vill också ha

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foppemoa:

Jag trodde självförstörande diskar funnits sedan Deskstar serien.

Den va go den :D. Tog ett tag innan jag sluta skratta. Den s.k Deathstar serien. Tack för ett gott skratt!

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Den va go den :D. Tog ett tag innan jag sluta skratta. Den s.k Deathstar serien. Tack för ett gott skratt!

Jag fattar inte.... Vad har StarWars med toshibas hårddiskar att göra ???

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av arowe17:

perfekt om man sitter på kammaren o tankar "bensin" i datorn. när farbror-blå kommer o tar med sig datorn så finns inget kvar..

de skulle ju vara de ultimata sättet att komma undan när farbror-blå kommer o hälsar på

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foppemoa:

Jag trodde självförstörande diskar funnits sedan Deskstar serien.

Bästa kommentaren i år

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Fan vad skön
tomas_88 har inget med starwars att göra, men den serien hitachi/ibm hade VÄLDIGT stora problem med kvalitet
Hette deskstar, men kallas deathstar, då dem dör så ofta

Älskar kommentaren dock, hade en 60gb som höll 5 år dock

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan de egentligen vara att skriva en kod slinga som automatiskt raderar datan efter ett visst antal timmar/minuter.
Det känns lättare än att montera C4 och tändhatt till hårddisken.
(För er som inte förstår var jag oseriös med C4 och tändhatt men inte med kod)

Permalänk
Medlem

För att köra din kodslinga som raderar måste disken ha ström och vara i drift. Den sist lagrade informationen kommer då finnas kvar efter avstängning/strömavbrott.
Raderad information kan dessutom utan större besvär återskapas.

Vad jag förstår kommer denna disken att vid varje strömtillslag få en ny kryptering, och information som lagras är bara åtkomlig under den sessionen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara