Förbättrar ljudkort mikrofonens ljudkvalité?

Permalänk
Medlem

Förbättrar ljudkort mikrofonens ljudkvalité?

Om man köper ett ljudkort istället för att köra med moderkortets inbyggda, kommer mikrofonens ljudkvalité förbättras? Då snackar jag om en billig mikrofon för runt 20-100 kr.

Permalänk
Medlem

tror inte det gör sån himla skillnad. Största problemet kommer ändå ligga i den usla mikrofonen. Skaffa en riktigt mikrofon. Om du sedan ställer mycket höga krav på inspelnings kvaliteten kan man kanske efterforska om ett separat ljudkort gör yttligare någon skillnad.
Men om det bara är att folk klagar på din ljud kvalitet i röst chatt i typ spel eller på skype så skaffa en mic först.

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Medlem

Troligvis inte hårdvarumässigt. Däremot kan det finnas märkbara skillnader i mjukvaran/drivrutinerna som tex inställningsmöjligheter och effekter för mikrofoner.
Vilket som "låter bäst" är med andra ord omöjligt att svara på.

Om du lägger ljudkortspengarna på mikrofonen i ställer kommer det troligtvis att bli större skillnad. Men det är svårt att svara på vad du kommer tycka låter bäst eftersom det finns väldigt billiga mikrofoner som låter väldigt bra i tex prat och mikrofoner för 5 gånger mer som låter väldigt dåligt för samma ändamål.
Men man kanske skulle våga påstå att det är vanligare med mikrofoner som låter riktigt dåligt i under hundrakronorsklassen än i tex femhundrakronorsklassen.

Permalänk
Medlem

Skype-certifierade headsets låter riktigt bra, iaf i skype.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

det beror helt på hur bra mick du har ljudet blir aldrig bättre en den svagaste länken i kedjan. Har du en sunkig bordsmick modell 29kr på clasolsson så hjälper det inte hur fint ljudkort du än har

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Ljudkvalité vettefan, men input volymen kan skilja rejält.

Permalänk
Medlem

Jag har en Zalman MIC 1. Tycker ljudet är lite burkigt och tar upp för mycket ljud från tangentbordet och musklicken.

Verkar inte finnas några bra micar runt 200-600 kr klassen.

Permalänk

Jag köpte ett usb ljudkort för min laptop för att strömslingan ger ifrån sig ett hummande i micen. Det har hänt med många laptops jag provat. Utanför det problemet så är det nog micen som är viktigast. Och instälningarna i ljudkortet om hur hög kvalitet du vill spela in.